verschil in toekomstplannen

15-06-2009 11:56 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en wil vragen om wat advies.

Ik ben nu bijna twee jaar samen met mijn vriend. De relatie wordt steeds beter en beter. Ik merk de laatste tijd dat ik erg veel ben gaan nadenken over de toekomst en ik kan hieruit concluderen dat ik heel erg graag wil trouwen en evt. kindjes wil. Dit hoeft niet snel te gebeuren, maar 'ooit'. Nu is het echter zo dat dit voor mijn vriend niet zo hoeft. Daarbij komt kijken dat hij al eens eerder is getrouwd. Die relatie is nu 3,5 jaar uit.

Ik vind het toch wel een erg lastige situatie. Ik wil zo graag trouwen! En natuurlijk wel met mijn vriend! Ik kan het maar niet loslaten merk ik..

Wat kunnen jullie mij adviseren? Hoe ga ik hier mee om?

Met hem erover praten. Kort maar krachtig, deel je gevoelens erover met hem. Laat hem weten hoe belangrijk die dingen voor jou zijn.
Waarom wil je zo graag trouwen? Wat is er voor jou zo belangrijk aan?

Zou je bijvoorbeeld ook over zoveel jaar gewoon een feest kunnen geven om vrienden en familie mee te laten delen in jullie gelukkige samenzijn?
Mag ik vragen hoe oud je bent..ik heb ook een relatie met een man die eerder getrouwd is en we praten wel over de toekomst, maar tot nu toe liggen onze tijdspaden nog niet op 1 lijn.. Ikzelf ben 30, hij 41.
Ik uit mn gevoelens steeds meer bij hem. Wat voor mij belangrijk is, is voor hem veel minder van belang. Hij toont wel begrip voor me en is de laatste tijd steeds liever voor me. Maar hij kan er niet heel veel mee ben ik bang (hij blijft immers bij zn standpunt).

Zijn er meiden die iets soortgelijks hebben meegemaakt? Wat hebben jullie gedaan?
Gewoon laten gaan. Waarom zou je het onderwerp zo zwaar maken? Ooit is heel ver weg.

Hij heeft ooit eeuwige trouw aan iemand belooft waarvan hij nu gescheiden is. Ik kan me voorstellen dat hij er nog even niet en wellicht nooit meer aan toe is dat nog eens te doen. Het komt vanzelf als het zo moet zijn.

En stel jezelf ook eens de vragen van Chardonnay!
Het is wel je toekomst idd..

Vervelend dat jullie niet op 1 lijn zitten.

Ik zou het even laten rusten. En misschien dat je man er dan vanzelf mee komt op den duur.

Ik kan me ergens ook wel voorstellen dat hij het een 2e keer niet ziet zitten.
Volgens mij moet je even 2 dingen uit elkaar trekken.

Allereerst: trouwen. Waarom wil je per se trouwen? Kun je niet gewoon samen gelukkig zijn zonder dat papiertje? Ik neem aan dat je vriend een nare smaak heeft overgehouden aan zijn vorige huwelijk? Moet hij nog alimentatie betalen? Heeft hij kinderen uit dat huwelijk?

Ten tweede: kinderen. Dit is een belangrijk punt, want als hij ze niet wil en jij wel, dan is dat iets wat gaat wringen. Er is namelijk geen compromis mogelijk. Je hebt een kind of geen kind, halve kinderen bestaan niet. Je kunt dit maar het beste direct bespreken en eventueel besluiten dat deze relatie niet gaat werken. Iemand die pertinent geen kinderen wil, zal niet gemakkelijk een ander standpunt gaan innemen.

Ik ben het dan ook niet eens met bovenstaande postings om dit onderwerp te laten rusten. Want dan kun je over een jaar of 3 opeens voor een hele nare verrassing komen te staan!
Dat boterbriefje doet er toch in principe niets toe? Zolang je gelukkig met elkaar bent en een samenlevingscontract hebt om zakelijke dingen te kunnen regelen, dan is het toch gewoon okee. Kan me voorstellen dat vooral voor iemand die al 'ns is gescheiden trouwen helemaal niet meer hoeft. Hij beseft dat 'tot de dood ons scheidt' weinig zeggend is, want als de relatie niet meer werkt ga je toch wel uit elkaar.
quote:Pinksterbloempje schreef op 15 juni 2009 @ 12:34:

Ten tweede: kinderen. Dit is een belangrijk punt, want als hij ze niet wil en jij wel, dan is dat iets wat gaat wringen. Er is namelijk geen compromis mogelijk. Je hebt een kind of geen kind, halve kinderen bestaan niet. Je kunt dit maar het beste direct bespreken en eventueel besluiten dat deze relatie niet gaat werken. Iemand die pertinent geen kinderen wil, zal niet gemakkelijk een ander standpunt gaan innemen.Mee eens!
hoihoi,

ik ben mijn vriend er bijna door kwijtgeraakt. Doordat ik er maar over door bleef gaan, dat ik wilde trouwen terwijl hij dat niet wilde.

Ik zou je dan ook adviseren om goed na te denken hoe belangrijk dus voor je is want de vraag is hoe groot de kans is dat hij van mening gaat veranderen.

Anki
Trouwen heeft voor mij verschillende redenen, zowel gevoel als praktisch. Ik wil graag dezelfde naam, dezelfde ring. Ik vind het verschil maken als je man-vrouw bent, of vriend-vriendin. Je wordt als man-vrouw vaak serieuzer genomen in mijn ogen. Ik wil het voor de wet geregeld hebben.

Ik wil m'n mooiste en gelukkigste dag met hem delen, hier lang naar toe leven en er jaren later nog op terug kunnen kijken. Hij heeft z'n gelukkigste dag al gehad, maar niet met mij en dat stoort me. Daarbij hou ik er enorm van om in het middelpunt van belangstelling te staan en dan vooral op zo'n dag. Euhm.. zo nog het een en ander te bedenken.. *haha*

Ik ben pas 22, hij 31. Dus ik ben nog hartstikke jong en heb ook totaal geen haast. Ik wil heel erg graag mijn toekomst met hem delen, en andersom. Alleen wil ik dus trouwen en hij niet. Ik vraag mezelf nu af of ik het trouwen niet los zal moeten laten.. of dat ik trouwen belangrijker vindt dan bij hem zijn, of hoe ik hem er van kan overtuigen met mij te trouwen..

Maak ik mezelf gek!?
Ik zou het echt nog een paar jaartjes laten rusten.

Wel leuk dat je al zo met je toekomst bezig bent.
Stel dat je moet kiezen tussen:

- bij hem blijven en niet trouwen of

- met iemand anders wel trouwen.

Wat ga je dan doen? Met andere woorden, hoeveel hou je van hem en wat wil je voor hem opgeven?

Tip: Als hij de liefde van mijn leven was, zou ik het wel weten!
quote:angee schreef op 15 juni 2009 @ 13:02:

Trouwen heeft voor mij verschillende redenen, zowel gevoel als praktisch. Ik wil graag dezelfde naam, dezelfde ring. Ik vind het verschil maken als je man-vrouw bent, of vriend-vriendin. Je wordt als man-vrouw vaak serieuzer genomen in mijn ogen. Ik wil het voor de wet geregeld hebben.

Ik wil m'n mooiste en gelukkigste dag met hem delen, hier lang naar toe leven en er jaren later nog op terug kunnen kijken. Hij heeft z'n gelukkigste dag al gehad, maar niet met mij en dat stoort me. Daarbij hou ik er enorm van om in het middelpunt van belangstelling te staan en dan vooral op zo'n dag. Euhm.. zo nog het een en ander te bedenken.. *haha*

Ik ben pas 22, hij 31. Dus ik ben nog hartstikke jong en heb ook totaal geen haast. Ik wil heel erg graag mijn toekomst met hem delen, en andersom. Alleen wil ik dus trouwen en hij niet. Ik vraag mezelf nu af of ik het trouwen niet los zal moeten laten.. of dat ik trouwen belangrijker vindt dan bij hem zijn, of hoe ik hem er van kan overtuigen met mij te trouwen..

Maak ik mezelf gek!?Je maakt jezelf idd gek. Zonde als je 'n goeie relatie hebt met elkaar en je gaat hierover zitten drammen. Jouw vriend beseft uit eigen ervaring dat die 'mooiste dag' nergens op slaat als zijn eerdere droomhuwelijk reeds in 'n scheiding is geeindigd. En dan gaat iemand 'm proberen over te halen lekker hypocriet mee te spelen in weer zo'n zogenaamd sprookjeshuwelijk. Denk echt niet dat dat gaat werken. Bovendien klinkt jouw reply alsof je echt op 'n bruiloft zit te wachten met groots feest en dus 'n dure bedoening. Ik zou mijn geld ook wel beter weten te besteden dan aan zo'n circus. Dat zou voor hem misschien ook 'n rol kunnen spelen. Als je zou voorstellen te trouwen op 'n gratis dag op 't gemeentehuis zonder daar speciale kleding voor te kopen en zonder feest, maar puur alleen om diezelfde naam, wat zegt ie dan?
@ Anki, wat heeft jou er toe gezet het los te kunnen laten?
In het middelpunt van de belangstelling staan kan je ook met een gewoon feest en mooie jurk krijgen.

Jij vindt het man-vrouw zijn heel belangrijk. Maar je weet toch dat 1 op de 3 huwelijken strandt? Dus hoeveel serieuzer is een huwelijk nou dan gewoon samen zijn. Sommige mensen trouwen wel 4 X. Nou die neem ik echt niet meer of minder serieus dan iemand dan iemand die alleen samenwoont met zijn partner.
quote:elninjoo schreef op 15 juni 2009 @ 13:08:

[...]

Als je zou voorstellen te trouwen op 'n gratis dag op 't gemeentehuis zonder daar speciale kleding voor te kopen en zonder feest, maar puur alleen om diezelfde naam, wat zegt ie dan?En wat zeg jij dan? Vind je dit een goed compromis?
quote:sofje schreef op 15 juni 2009 @ 13:09:

[...]

En wat zeg jij dan? Vind je dit een goed compromis?

Als je getrouwd wilt zijn, is het voorstel van Elninjoo een uitstekend compromis.

Als je die poenerige trouwdag wilt, niet.

Dus wees eerlijk tegen jezelf waar het je om gaat: om het getrouwd zijn, of om de trouwdag.
quote:sofje schreef op 15 juni 2009 @ 13:09:

[...]

En wat zeg jij dan? Vind je dit een goed compromis?Als 'n man persé met mij wil trouwen terwijl ik daar niets in zie, dan zou ik dat best 'n goed compromis vinden (mits we samenwonen en dus toch de zaakjes goed moeten regelen en dit dan als alternatief voor 'n samenlevingscontract zouden doen). Overigens zou ik mijn eigen naam houden, daar sluit ik geen compromis over. Maar dat is in dit geval bij de man niet van belang omdat die sowieso zijn eigen naam houdt.
quote:angee schreef op 15 juni 2009 @ 13:08:

@ Anki, wat heeft jou er toe gezet het los te kunnen laten?

Het feit dat ik hem bijna kwijt raakte (we waren al uit elkaar!) deed me beseffen dat ik liever ongehuwd bij hem bleef. Ik heb niet het idee dat je als gehuwd stel serieuzer word genomen dan wanneer je ongehuwd bent.

Ik kom er recentelijk steeds achter dat veel vrienden er bij ons eigenlijk vanuit gingen dat we al getrouwd waren voordat zij ons leerde kennen omdat we al zo lang (ruim 11 jaar) samen zijn.
Leuk, zoveel reacties!

We hoeven we niet op bv maandag-morgen op het gemeentehuis te zijn in onze spijkerbroek. Maar als dat zijn oplossing zou zijn, zou ik me daar in kunnen vinden en dan later alsnog een feestje vieren. Hij heeft zelf al voorgesteld om tegen die tijd ons partnerschap te laten registreren. Voor mij is dat hetzelfde als trouwen. Dus waarom dan niet een prachtige dag daaromheen en een mooi feestje.

Ik begrijp zijn standpunt ook wel. Ik vind het alleen lastig om mijn eigen droom hiervoor te laten vallen.

Maak ik mezelf gek!?

Angee, wat is het belangrijkste voor je op dit moment?

1. Het trouwen of zich?

2. Dat jullie samen kinderen krijgen?

Je legt nu de nadruk op het trouwen... maar zou je ook kinderen overwegen als jullie niet zouden trouwen? Zou hij kinderen willen?

Dat lijkt me belangrijker om in de toekomst uit te zoeken.

En je gelukkigste dag... je zegt het zelf al. "Hij heeft zijn mooiste en gelukkigste dag al gehad, maar niet met mij".

Het zou toch erg zijn als alle mooie en gelukkige dagen daarna al op zouden zijn. Want die handeling, trouwen, veranderd in principe niets aan je relatie. De handeling zonder poespas kost je ongeveer 80 euro en is in 5 minuten geklaard als het moet, ervaringsdeskundige

Dus maak het niet te groot en te zwaar.

Ook zonder dat alles houdt hij als het goed is van je.

Maak ik mezelf gek!?

Ja, je maakt jezelf gek. Het verleden van je vriend kun je nooit meer uitwissen. Hij is nu eenmaal al getrouwd geweest en heeft dingen meegemaakt. Denk jij misschien ook stiekem: "met zijn ex wilde hij wel trouwen, waarom dan niet met mij"? Ervaar jij trouwen misschien als een manier om zekerheid te krijgen dat hij meer van jou houdt dan dat hij van zijn ex gehouden heeft? Is het voor jou een bevestiging van zijn liefde.

Voor wat betreft de issue kinderen: daar zou ik wel op korte termijn helderheid over willen hebben. Mijn man wist na 2 maanden daten al dat ik nooit kinderen zou willen. Op basis van die eerlijkheid kon hij kiezen voor een relatie met mij en zonder kinderen of verder zoeken naar een vrouw die wel kinderen wilde.
Ik vind 't eerder 'n beetje suf staan als hedendaagse vrouwen zich opeens van de naam van hun man gaan bedienen. Wees toch trots op je eigen naam!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven