Wachttijd Schiphol

04-05-2022 21:48 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is bekend dat de wachttijden enorm zijn opgelopen maar kan nergens vinden hoeveel uur er wordt aangeraden er te zijn. Schiphol verwijst door naar de airline, de airline geeft er geen specifieke informatie over.

In de schipholapp staat ‘2 uur voor vertrek is de optimale aankomsttijd in de vertrekhal’.

We vliegen zaterdagochtend om 7u, als ik de verwachting zie van schiphol dan wordt het vanaf 8 uur heel druk en daarvoor ‘drukker dan normaal’.

Heeft er iemand afgelopen week binnen Europa gevlogen en hoelang moest je wachten?

We vliegen alleen met handbagage.
Whoopsadaisies schreef:
05-05-2022 14:41
ik denk ook 'better safe than sorry'.
Je kunt volgens mij op schiphol.nl zien hoe laat je check-in open is (weet niet hoe lang van tevoren dat erop staat), dan weet je of het zin heeft om 5u van tevoren aanwezig te zijn.

Maar met thuis inchecken (denk ik?) en alleen handbagage hoeft TO daar geen rekening mee te houden.
Vorige week dinsdag vanaf Schiphol gevlogen. Advies was voor EU vluchten 2 uur van tevoren op Schiphol en is gelukt ;-)
Birdie schreef:
05-05-2022 17:20
Maar met thuis inchecken (denk ik?) en alleen handbagage hoeft TO daar geen rekening mee te houden.
Als je je boarding pass al hebt, kun je direct door naar security. Dat scheelt althans bij KLM minimaal een uur. Ook handig voor KLM-reizigers richting het VK. Die moeten een extra check laten uitvoeren bij gate D4. Zonder die sticker op je paspoort kom je niet in het vliegtuig. Toen ik de laatste keer naar Schotland ging (begin april) had minstens een derde van de passagiers dat gemist, en moesten dus alsnog langs D4.
Nog een nootje… De Security is niet de Douane :) Op veiligheid wordt gecontroleerd door particuliere beveiligingsbedrijven en de paspoorten worden gecontroleerd door de Marechaussee. De Douane doet daar niets mee.
KamilleT schreef:
05-05-2022 17:47
Als je je boarding pass al hebt, kun je direct door naar security. Dat scheelt althans bij KLM minimaal een uur.

Ja dat zeg ik dus.
KamilleT schreef:
05-05-2022 16:55
Duurt het andersom ook lang? Ik kom dinsdag terug met bagage, dus hoop niet dat ik daar lang op moet wachten.
Mijn bagage lag veertig minuten na landen op de band gisteren, dus prima.
Ik denk dat we voor drie uur gaan met handbagage en thuis check-in. Geloof dat dat beter is voor mijn gemoedstoestand ;)

Maar ik laat het weten hoe de reis is verlopen.

Ik las dat de piekmomenten op schiphol ook na de meivakantie nog aanhouden. Op de dag, week later, staat ook nog als piekdag op het overzicht.
KamilleT schreef:
Als je je boarding pass al hebt, kun je direct door naar security. Dat scheelt althans bij KLM minimaal een uur. Ook handig voor KLM-reizigers richting het VK. Die moeten een extra check laten uitvoeren bij gate D4. Zonder die sticker op je paspoort kom je niet in het vliegtuig. Toen ik de laatste keer naar Schotland ging (begin april) had minstens een derde van de passagiers dat gemist, en moesten dus alsnog langs D4.
Nog een nootje… De Security is niet de Douane :) Op veiligheid wordt gecontroleerd door particuliere beveiligingsbedrijven en de paspoorten worden gecontroleerd door de Marechaussee. De Douane doet daar niets mee.
Ligt ook aan je bestemming.
KamilleT schreef:
Maar bij de douane heb je toch die automatische controle waarbij je je paspoort op een scanner zet en dan in de camera moet kijken. ( zwaaiend handje)
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
05-05-2022 20:38
Maar bij de douane heb je toch die automatische controle waarbij je je paspoort op een scanner zet en dan in de camera moet kijken. ( zwaaiend handje)
Vorige week europese vlucht gemaakt en nergens mijn paspoort moeten laten zien of gescand. Is mijn tas niet uitgeweest.
KamilleT schreef:

Nou ik ben toch echt gewoon eind april naar het VK gevlogen zonder zo'n sticker in mijn paspoort. Geen idee waar jij het over hebt.
Taskmaster schreef:
06-05-2022 08:42
Nou ik ben toch echt gewoon eind april naar het VK gevlogen zonder zo'n sticker in mijn paspoort. Geen idee waar jij het over hebt.
D4 was ivm covid-checks voor de UK, hoefde eind april inderdaad niet meer.
Miskotto schreef:

Douane is voor goederen. Marechaussee checkt je paspoort als je buiten Schengen reist en inderdaad: voor EEA/Zwitserland paspoort houders zijn er poortjes. Maar voor andere nationaliteiten - inclusief UK na Brexit - niet en de marechaussee heeft al laatste jaren tekort aan personeel.
Miskotto schreef:
Dat is de Marechaussee. De Douane kijkt alleen naar goederen en is niet geïnteresseerd in mensen.
Star⁴ schreef:
06-05-2022 09:00
D4 was ivm covid-checks voor de UK, hoefde eind april inderdaad niet meer.
Oh was dat Covid? Ik vroeg me het de laatste keer al af. Ik hoefde toen niet te testen, volgens mij.
Tip: Als je met KLM, TUI of Transavia vliegt, kan je inchecken en je bagage droppen op P3. Daar staan geen/nauwelijks rijen. Je kan dan met de shuttlebus naar de vertrekhal en meteen door naar security. Scheelt echt heel erg veel!
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Nou na flinke discussie met vriend toch 2u van te voren aanwezig want drukte was hanteerbaar.

Om precies te zijn waren we om 04.55 op schiphol en 5.10 door de security dus heel netjes! Zag wel dat het na ons drukker begon te worden.

Nu wel al 10 minuten in de rij voor koffie dus mag toch nog een beetje wachten ;)
Arequipa schreef:
07-05-2022 05:18
Nou na flinke discussie met vriend toch 2u van te voren aanwezig want drukte was hanteerbaar.

Om precies te zijn waren we om 04.55 op schiphol en 5.10 door de security dus heel netjes! Zag wel dat het na ons drukker begon te worden.

Nu wel al 10 minuten in de rij voor koffie dus mag toch nog een beetje wachten ;)
Fijne vakantie!
Birdie schreef:
05-05-2022 17:16
Wij volgen afgelopen zondag om 10u.
We waren er om half 9.
Had achteraf iets later gekund. Maar de rijen zijn wel echt veel langer dan anders.

En eenmaal aan boord moesten we wachten omdat 2 mensen wel hun koffers hadden ingecheckt en zij waren er niet.
Waarschijnlijk nog vast in de security-rij.
Koffers zijn van boord gehaald en we zijn zonder hen vertrokken.
Dat lijkt me echt vreselijk.

Ik was erg blij met mijn iets te vroege aanwezigheid.
En zo héél veel tijd extra hadden we niet hoor. Tijd voor koffie bij de gate.
1,5 uur te voren is toch niet een vroege aanwezigheid?
Oh suf... We vlogen om 12 uur.

Niet om 10 uur. Dat was mijn oorspronkelijke tijd dat ik op het vliegveld wilde zijn. De tijd die ik met de valet parking had afgesproken.

We waren dus nu 3,5 uur van te voren.
Foutje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven