Hij heeft herpes

04-05-2022 20:18 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste 6 weken intensief gedate met een man waarmee alles klopte. We zitten op 1 lijn, hij neemt dagelijks contact op, het was onwijs leuk. Afgelopen weekend een weekend samen weg geweest en we zijn een vakantie aan t plannen. Allebei midden 30, weten goed wat we willen en communiceren goed.

Gisterenavond kwam hij langs om te eten en blijven slapen. We hadden een heel serieus gesprek over relaties en zaten ook hierin op 1 lijn.

Dan zegt hij: er is iets dat ik je moet vertellen en dan is de glans er wellicht af voor je.

Hij heeft herpes, sinds een jaar of 6/7. Hij schaamde zich en had het me daarom nog niet verteld, en zijn laatste relatie was 5 jaar en omdat hij voelt wanneer een uitbraak komt, heeft zij infectie kunnen vermijden (jaarlijks getest). Gisteren wilde hij het me vertellen omdat hij zich schuldig voelde.

Drie dingen waar ik graag jullie visie op zou willen:

1) Nu voel ik me in eerste instantie natuurlijk verraden, omdat hij me dit niet heeft verteld voor we seks hadden. We hebben condooms gebruikt, maar dat is geen 100% bescherming bij herpes en met voorspel raak je ook dingen aan.

2) Ik heb geen symptomen. Ik weet niet of ik me moet laten testen (bloedtest). Schijnbaar is ca 80% van de dragers zich niet bewust van hun infectie dus er is zelfs een kans dat ik het al heb; ben in het verleden geen moeder Theresa geweest. Ik ben in 2011 een keer getest en destijds negatief.

3) Dan de relatie. Als ik bij hem blijf loop ik dus altijd het risico om besmet te raken; omdat hij een aanval niet op tijd aan voelt komen of toch een keer besmettelijk is zonder symptomen te hebben. Na zo’n korte tijd is t nog redelijk makkelijk weglopen. Maar de tijd die we samen door hebben gebracht was zo goed en het is heel makkelijk om met hem een toekomst te zien; we willen exact dezelfde dingen.
Hello, can you hear me?
Chienandalou schreef:
05-05-2022 12:23
Testen op hpv? En hsv?
HPV wordt volgens mij bij een uitstrijkje getest en voor wratten doet de HA zelf een onderzoekje. Ik heb wel op herpes laten testen de laatste keer.

En verder zie ik het zo: wat je niet weet kan je niet vertellen. Als je wel weet dat je een soa / andere ziekte / skoda hebt dan gaat het niet om of jij het wil vertellen, maar of de ander dat van tevoren wil weten. Dus niet jezelf als uitgangspunt nemen, maar de ander.
sende schreef:
05-05-2022 16:48
HPV wordt volgens mij bij een uitstrijkje getest en voor wratten doet de HA zelf een onderzoekje. Ik heb wel op herpes laten testen de laatste keer.

En verder zie ik het zo: wat je niet weet kan je niet vertellen. Als je wel weet dat je een soa / andere ziekte / skoda hebt dan gaat het niet om of jij het wil vertellen, maar of de ander dat van tevoren wil weten. Dus niet jezelf als uitgangspunt nemen, maar de ander.
Hoe hebben ze dat dan gedaan als geen uitbraak hebt? Serologie vaststellen voegt niet zoveel toe en wordt nooit gedaan tenzij bij een zwangerschap in het laatste trimester.
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 16:50
Hoe hebben ze dat dan gedaan als geen uitbraak hebt? Serologie vaststellen voegt niet zoveel toe en wordt nooit gedaan tenzij bij een zwangerschap in het laatste trimester.
Ik had last van iets anders waardoor ik van alles heb getest.
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 16:46
Waarom slik je dan geen valaciclovir? Bij veel mensen die het een tijd lang geslikt hebben zijn de klachten nadien ook veel milder.
Ik dacht dat het weinig zou uithalen aangezien ik niet zo vaak een uitbraak heb maar ik ga het toch weer even overleggen met m’n huisarts.
sende schreef:
05-05-2022 17:02
Ik had last van iets anders waardoor ik van alles heb getest.
Herpes kan je niet testen zonder uitbraak
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 17:10
Herpes kan je niet testen zonder uitbraak
Iets kan ook een uitbraak lijken hè.
sende schreef:
05-05-2022 16:48

Als je het niet weet kun je het niet vertellen? Als iemand nooit test weet hij/zij het niet. Jij zegt juist wel regelmatig te testen, maar je laat bewust een aantal dingen (hpv en hsv) daarbuiten?

Je weet dat het grootste deel van de mensen drager kan zijn, kan overdragen, jij en ik dus ook.
Dus jij wil dat iemand uit zichzelf jou vertelt hpv of hsv te hebben, vertel je dan ook uit jezelf dat je dat waarschijnlijk zelf ook hebt? Of geldt dat alleen voor doorgemaakte besmettingen hoe lang geleden ook?

Voor hsv kun je trouwens een bloedtest doen. Dat zegt niets over hoe actief, maar wel over of je drager bent of niet. Dan zou je dat dus tegen iedereen moeten vertellen?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Moeilijke kwestie zeg.
Ik vraag me nu ook meteen af of ik herpes heb zonder het te weten.

Wel eens een hpv infectie gehad, maar mij is verteld dat het lichaam dat in principe ook weer opruimt? Of blijf je dan altijd drager? En hebt ook nog weer verschillende typen daarvan dacht ik?

Ik leef met je mee TO, maar ik heb zelf geen actief standpunt in deze kwestie.
Chienandalou schreef:
05-05-2022 17:30
Als je het niet weet kun je het niet vertellen? Als iemand nooit test weet hij/zij het niet. Jij zegt juist wel regelmatig te testen, maar je laat bewust een aantal dingen (hpv en hsv) daarbuiten?

Je weet dat het grootste deel van de mensen drager kan zijn, kan overdragen, jij en ik dus ook.
Dus jij wil dat iemand uit zichzelf jou vertelt hpv of hsv te hebben, vertel je dan ook uit jezelf dat je dat waarschijnlijk zelf ook hebt? Of geldt dat alleen voor doorgemaakte besmettingen hoe lang geleden ook?

Voor hsv kun je trouwens een bloedtest doen. Dat zegt niets over hoe actief, maar wel over of je drager bent of niet. Dan zou je dat dus tegen iedereen moeten vertellen?
Ik kan me niet voor alles laten testen elke keer. Je kan de meest voorkomende soa’s laten testen en als je klachten hebt specifieke en daarnaast kan je de minder voorkomende soa’s af en toe laten testen. Wat ik laat testen is meer dan prima. En het kan best dat ik hpv heb, maar dat weet ik dan niet. Ik ga niet zeggen: het is best mogelijk dat ik hpv heb want dat is niet getest. Ik zeg: ik heb nog nooit een soa gehad, want uit al die testen is nog nooit iets gekomen. Als zou blijken dat ik wel iets heb zou ik dat wel voor de seks vertellen.
sende schreef:
05-05-2022 17:58
Ik kan me niet voor alles laten testen elke keer. Je kan de meest voorkomende soa’s laten testen en als je klachten hebt specifieke en daarnaast kan je de minder voorkomende soa’s af en toe laten testen. Wat ik laat testen is meer dan prima. En het kan best dat ik hpv heb, maar dat weet ik dan niet. Ik ga niet zeggen: het is best mogelijk dat ik hpv heb want dat is niet getest. Ik zeg: ik heb nog nooit een soa gehad, want uit al die testen is nog nooit iets gekomen. Als zou blijken dat ik wel iets heb zou ik dat wel voor de seks vertellen.
Hpv en hsv zijn juist het meest voorkomend. Dus als je zegt dat je nooit een soa hebt gehad dan weet je dus niet of dat klopt.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
05-05-2022 18:03
Hpv en hsv zijn juist het meest voorkomend. Dus als je zegt dat je nooit een soa hebt gehad dan weet je dus niet of dat klopt.
Een beetje wel, want HPV wordt vastgesteld via een uitstrijkje en HSV is onderzocht omdat er mogelijk sprake was van een soort eczeem. Het kas best, maar ik ga er vanuit dat ik SOA vrij ben.
sende schreef:
05-05-2022 19:17
Een beetje wel, want HPV wordt vastgesteld via een uitstrijkje en HSV is onderzocht omdat er mogelijk sprake was van een soort eczeem. Het kas best, maar ik ga er vanuit dat ik SOA vrij ben.
Maar doe je die hpv test/uitstrijkje dan ook jaarlijks? En was de hsv test een afname van cellen of een bloedtest? Alleen een bloedtest laat weten of je antistoffen hebt en drager kunt zijn.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
05-05-2022 19:29
Alleen een bloedtest laat weten of je antistoffen hebt en drager kunt zijn.
Het is nogal zinloos omdat het niks zegt over de mate waarin je besmettelijk bent. Het wordt om die reden alleen gedaan bij zwangere vrouwen in het laatste trimester.
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 19:35
Het is nogal zinloos omdat het niks zegt over de mate waarin je besmettelijk bent. Het wordt om die reden alleen gedaan bij zwangere vrouwen in het laatste trimester.
Nee, maar alle mensen die eerlijkheid eisen vinden van wel. Dat als je ooit een koortslip hebt gehad je moet melden dat je een soa kunt hebben . Dan zou je op zijn minst toch zelf een test doen lijkt me. Vooral als je nu na dit topic weet dat de kans van wel groter is dan niet.
Wanna grow up to be
Be a debaser
DS1971 schreef:
04-05-2022 20:21
Het feit dat hij er niet eerlijk over was voordat jullie seks hadden, is dat niet voldoende om te weten of dit een leuke man is of niet?
Inderdaad.
Ik zou woedend zijn, dit vertel je toch van tevoren en zeker al helemaal als je iemand leuk vind en evt serieus kan worden. Ik weet niet of ik dit naast me neer zou kunnen leggen, ook al ben ik niet besmet geraakt, hij heeft wel bewust dat risico genomen voor je.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 14:39
Maar wat valt er dan te melden op het moment dat je geen uitbraak hebt?
Dat je genitale herpes hebt en dat de ander sowieso een risico loopt. Ik vind dat je verplicht bent om dit te vertellen aan een nieuwe (bed) partner. Ik vind dat er maar makkelijk over gepraat wordt, een vriendin van mij heeft dit en haar aanvallen zijn verschrikkelijk. Ze worden wel minder frequent door de jaren heen.

Het is niet zoals andere geslachtsziekten dat het over gaat m.u.v. HIV/AIDS
Chien, wat doe je zelf? Heb je soa’s? Laten je je regelmatig testen? Als je Chlamydia hebt vertel je dat dan of wacht je een paar maanden?
bijtie schreef:
05-05-2022 17:55
Moeilijke kwestie zeg.
Ik vraag me nu ook meteen af of ik herpes heb zonder het te weten.

Wel eens een hpv infectie gehad, maar mij is verteld dat het lichaam dat in principe ook weer opruimt? Of blijf je dan altijd drager? En hebt ook nog weer verschillende typen daarvan dacht ik?

Ik leef met je mee TO, maar ik heb zelf geen actief standpunt in deze kwestie.
Dat kan inderdaad, dat kan tot 2 jaar duren. Maar als je een partner of sekspartner hebt, kun je elkaar dus zo weer (her-) besmetten. Dit gaat dan over hpv dát verschillende soorten kanker kán veroorzaken.

En ja er zijn verschillende soorten. Wratten worden ook veroorzaakt door een (ander) hpv, is ook na een jaar of 2 wss weg, je kunt besmetten/besmettelijk zijn zonder dat je het weet.
Wanna grow up to be
Be a debaser
sende schreef:
05-05-2022 19:59
Chien, wat doe je zelf? Heb je soa’s? Laten je je regelmatig testen? Als je Chlamydia hebt vertel je dat dan of wacht je een paar maanden?
Chlamidia kan blijvende ernstige schade achterlaten. Als ik middels testen daar achter zou komen, dan licht ik meteen iedere voorgaande bedpartner van de laatse 2 jaar in. Dat zou nu 1 zijn, maar zeker wel.
Ik test jaarlijks op de de soa’s zoals aangeboden. Op hsv heb ik nooit getest, de kans dat ik dat heb is groot, maar ik ga er (zoals eerder gezegd) van uit dat dat bij mijn partner evenzo is. Het hpv virus wat kanker kan veroorzaken laat ik bij gyn jaarlijks testen, dit komt door problemen in het verleden. Anders was het waarschijnlijk ook niet in mij opgekomen om daarop te testen. Ik heb dat nooit gemeld bij een nieuwe bedpartner als ‘waarschuwing’. Bij een nieuwe relatie is het gaandeweg wel ter sprake gekomen. Ook hier ga ik uit van het idee dat iedereen dat heeft/heeft gehad. Op wratten ook een hpv virus) heb ik net als hsv nog nooit getest en daar ook nooit melding van gemaakt.

Als ik seks heb gebruikt mijn partner een condoom tijdens penetratie, bij orale seks gebruiken we geen condoom oid.

Ik pleit niet voor álles testen, ik snap alleen de selectieve verontwaardiging over het niet melden van een ander over iets redelijk onschuldigs als er geen uitbraak is voor de meeste mensen waarvan je kunt weten dat de kans groot is dat je het zelf hebt. Terwijl iets wat wel potentieel schadelijk kan zijn niet wordt meegenomen in die verontwaardiging. Iedereen die ooit een bmh onderzoek heeft ondergaan weet (als je de begeleidende info leest) wat de percentages zijn.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chlamydia is een vergelijking die nergens op slaat. Tegen chlamydia slik je antibiotica en daarna is het uit je lichaam. Het zou een beetje dom zijn om daar 3 maanden mee rond te lopen en het niet te behandelen.

Dat zou dan hypothetisch hetzelfde zijn als 3 maanden een actieve herpesuitbraak hebben.
Voor mensen met eczeem schijnen de uitbraken veel erger te zijn. Ook als het eczeem mild is. Ik weet niet of je het echt onschuldig kan noemen.

Ik vind dat voor het consequent zijn wel iets te zeggen is. Aan de andere kant denk dat je sommige dingen ook gewoon niet kunt weten en dat je je dan moet richten op de dingen die je wel weet. Dus in dit specifieke geval weet die man dat en ik vind dan toch dat hij dat eerder had moeten melden. Hetzelfde met Chlamydia. Als je geen last hebt en je laat je niet testen dan zal ik niet diegene verwijten dat er getest had moeten worden.
Consequent zijn in dit geval zou dan eerder zijn dat je je bezoek vraagt of ze wel eens een koortslip hebben.
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 11:19
Als je al 10 dates achter de rug hebt met sex dan vind ik ook dat hij het wel wat eerder had kunnen melden.

Omdat je nog maar 6 weken date ging ik er vanuit dat dit jullie eerste keer sex was. Ik vind het namelijk wel logisch dat hij het vertelt op het moment dat duidelijk wordt dat de intenties serieus zijn.
We hadden voor de seks al uitgesproken dat we serieus in elkaar geïnteresseerd waren.
Hello, can you hear me?
HelloFromTheOtherSide schreef:
05-05-2022 21:51
We hadden voor de seks al uitgesproken dat we serieus in elkaar geïnteresseerd waren.
Dan vind ik het wel raar dat hij er daarna nog zo lang mee gewacht heeft. Dat is wel een vraag die ik zou stellen.

(Maar dit allemaal in een tijdsbestek van 6 weken? Zijn dat niet wat erg hoge pieken en dalen?)
HelloFromTheOtherSide schreef:
05-05-2022 21:51
Je weet iig dat hij geprobeerd heeft zichzelf veilig te stellen door te hopen dat de vrouw het minder snel uitmaakt als ze al seks met hem heeft gehad. En dat eerlijkheid geen prioriteit heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven