Hij heeft herpes

04-05-2022 20:18 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste 6 weken intensief gedate met een man waarmee alles klopte. We zitten op 1 lijn, hij neemt dagelijks contact op, het was onwijs leuk. Afgelopen weekend een weekend samen weg geweest en we zijn een vakantie aan t plannen. Allebei midden 30, weten goed wat we willen en communiceren goed.

Gisterenavond kwam hij langs om te eten en blijven slapen. We hadden een heel serieus gesprek over relaties en zaten ook hierin op 1 lijn.

Dan zegt hij: er is iets dat ik je moet vertellen en dan is de glans er wellicht af voor je.

Hij heeft herpes, sinds een jaar of 6/7. Hij schaamde zich en had het me daarom nog niet verteld, en zijn laatste relatie was 5 jaar en omdat hij voelt wanneer een uitbraak komt, heeft zij infectie kunnen vermijden (jaarlijks getest). Gisteren wilde hij het me vertellen omdat hij zich schuldig voelde.

Drie dingen waar ik graag jullie visie op zou willen:

1) Nu voel ik me in eerste instantie natuurlijk verraden, omdat hij me dit niet heeft verteld voor we seks hadden. We hebben condooms gebruikt, maar dat is geen 100% bescherming bij herpes en met voorspel raak je ook dingen aan.

2) Ik heb geen symptomen. Ik weet niet of ik me moet laten testen (bloedtest). Schijnbaar is ca 80% van de dragers zich niet bewust van hun infectie dus er is zelfs een kans dat ik het al heb; ben in het verleden geen moeder Theresa geweest. Ik ben in 2011 een keer getest en destijds negatief.

3) Dan de relatie. Als ik bij hem blijf loop ik dus altijd het risico om besmet te raken; omdat hij een aanval niet op tijd aan voelt komen of toch een keer besmettelijk is zonder symptomen te hebben. Na zo’n korte tijd is t nog redelijk makkelijk weglopen. Maar de tijd die we samen door hebben gebracht was zo goed en het is heel makkelijk om met hem een toekomst te zien; we willen exact dezelfde dingen.
Hello, can you hear me?
Moiren schreef:
05-05-2022 22:13
Je weet iig dat hij geprobeerd heeft zichzelf veilig te stellen door te hopen dat de vrouw het minder snel uitmaakt als ze al seks met hem heeft gehad. En dat eerlijkheid geen prioriteit heeft.
Dat gevoel krijg ik ook een beetje. Hij heeft TO toch wel moedwillig blootgesteld aan een zeker gevaar.
Trien31 schreef:
05-05-2022 22:27
Dat gevoel krijg ik ook een beetje. Hij heeft TO toch wel moedwillig blootgesteld aan een zeker gevaar.
Gevaar nog wel..

Er zijn genoeg mensen die het hebben en het niet weten. Zo ontstaan blijkbaar de meeste besmettingen
Bron: rivm
HSV-2-infecties symptomatisch, voor HSV-1 ligt dit rond 67%. De rest van de infecties en dus de meerderheid van de genitale herpesinfecties, verloopt asymptomatisch of wordt niet als zodanig herkend.

Ook bij herpes genitalis geldt dat de besmettelijkheid het grootst is vlak voor, tijdens en vlak na de symptomatische periode. De transmissiekans is hoger van mannen naar vrouwen dan andersom. De meerderheid van de besmettingen blijkt via asymptomatische dragers te gebeuren (Drake, 2000; Roest, 1999). De transmissie kans stijgt met de toename van onbeschermde seks.

Vanwege een hoog percentage asymptomatische infecties is onderrapportage zeer waarschijnlijk. Bij een sero-epidemiologische studie naar HSV-antistoffen onder bezoekers van de soapolikliniek van de GGD in Amsterdam vertoonde 32% antistoffen tegen HSV-2, maar slechts een op de zes van deze seropositieve personen had een anamnese met genitale herpes (Van der Laar, 1998).

HSV-infecties komen wereldwijd voor. De HSV-1-seroprevalentie is wereldwijd op de leeftijd van 15 jaar ≥ 40% en neemt vervolgens toe tot een prevalentie van 60-90% in oudere volwassenen (Smith, 2002).

Herpes genitalis is de meest voorkomende ulcerende soa in Nederland. De incidentie wordt geschat op 9000-18.000 primo-infecties per jaar. In 2015 werd 428 keer de diagnose herpes genitalis gesteld (47,7% vrouw, 26,9% heteroseksuele mannen en 25,5% MSM)
Trien31 schreef:
05-05-2022 22:27
Ja, zo denk ik er ook over.
Hello, can you hear me?
HelloFromTheOtherSide schreef:
05-05-2022 22:55
Ja, zo denk ik er ook over.
Seks is nooit 100% veilig. Je stelt jezelf altijd bloot als risico’s.
Als je daar zo zwaar aan tilt had je zelf ook het gesprek kunnen aangaan.
Nicco88 schreef:
05-05-2022 23:00

Maar het is wel netjes dat als je partner het weer, je daarvan zelf op de hoogte brengt
Nicco88 schreef:
05-05-2022 23:00
Want die man heeft geen eigen verantwoordelijkheid? Geen fatsoen? Is niet in staat tot normaal menselijk contact? Kan eerlijkheid niet handelen?
Moiren schreef:
05-05-2022 23:03
Want die man heeft geen eigen verantwoordelijkheid? Geen fatsoen? Is niet in staat tot normaal menselijk contact? Kan eerlijkheid niet handelen?
Hoezo geen fatsoen? Ik zou ook niet direct alles op tafel leggen als ik iemand net ken.
Een schimmel infectie is ook heel vervelend. Moet je dat dan ook gelijk gaan melden op je eerste date?
Zolang er toch niets speelt op het moment dat je geen klachten hebt is er niets aan de hand.
De meeste besmettingen komen blijkbaar ook nog van asymptomatische mensen
Ongeveer twee derde van de wereldbevolking onder de vijftig jaar is geïnfecteerd met het herpesvirus. Dat komt neer op een totaal van 3,7 miljard inwoners, zo blijkt uit een studie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). De infectie, die voornamelijk bekend is om zijn koortsblaasjes, is zeer besmettelijk.
Blaasjes
[b]Het gaat voornamelijk om het herpes simplex virus type 1 (HSV-1). Dit type veroorzaakt voornamelijk blaasjes rond de mond, maar volgens de WHO ook steeds vaker rondom de genitaliën. Zo’n 140 miljoen mensen tussen de 15 en 49 jaar krijgen genitale herpes terwijl ze besmet zijn met HSV-1.[/b]
Van kinds af aan
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zijn de meeste mensen al van kinds af aan besmet met het virus. Toch worden steeds meer mensen op latere leeftijd besmet met genitale herpes, maar dat komt volgens de studie vooral door orale seks.

Mensen die ooit in hun leven een koortslip hebben gehad dienen dus nooit meer - in ieder geval niet zonder dit te melden - oraal hun partner te plezieren.
Ook vermelden als je niet zeker weet of je wel of niet besmet bent.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
05-05-2022 23:40

Mensen die ooit in hun leven een koortslip hebben gehad dienen dus nooit meer - in ieder geval niet zonder dit te melden - oraal hun partner te plezieren.
Ook vermelden als je niet zeker weet of je wel of niet besmet bent.
Precies, het gaat echt nergens over in zoiets te vermelden. Tenzij je een actieve uitbraakt hebt
Als er een keuze gemaakt moet worden over mijn gezondheid dan wordt ik daar graag in betrokken. Het is rot voor hem maar waarom hij dan het risico neemt om jou dat ook aan te doen is een wel heel egoïstische beslissing. Wel fijn dat hij al zo snel duidelijk is over zijn karakter.
Moiren schreef:
05-05-2022 22:13
Je weet iig dat hij geprobeerd heeft zichzelf veilig te stellen door te hopen dat de vrouw het minder snel uitmaakt als ze al seks met hem heeft gehad. En dat eerlijkheid geen prioriteit heeft.
Hij deed zich beter voor dan hij is. Big fucking woop.. dan doen we allemaal in het begin in meer of mindere mate.

Dat veroordelende is echt heel naar. Was het netter geweest als hij het voor de seks had gemeld? Ja... is het dan nu een vreselijk mens, heeft hij echt iets misdaan en dus affakkelen die hap? Nee.
Enigme schreef:
05-05-2022 23:47
Hij deed zich beter voor dan hij is. Big fucking woop.. dan doen we allemaal in het begin in meer of mindere mate.

Dat veroordelende is echt heel naar. Was het netter geweest als hij het voor de seks had gemeld? Ja... is het dan nu een vreselijk mens, heeft hij echt iets misdaan en dus affakkelen die hap? Nee.
Waarom zou ik liegen niet mogen veroordelen?
Moiren schreef:
06-05-2022 00:10
Waarom zou ik liegen niet mogen veroordelen?
Hij heeft niet geloven. Hij heeft het niet direct gemeld.
Nicco88 schreef:
06-05-2022 00:13
Hij heeft de waarheid achtergehouden. Zelfde laken een pak.

Maar toch prima dat jullie dat aanvaardbaar vinden? Ik vind dat niet en ik vind dat zoiets doen ook iets over iemands karakter zegt. Aangezien ik eerlijkheid heel hoog heb staan zou het voor mij gewoon een dealbreaker zijn.
Nicco88 schreef:
06-05-2022 00:13
Je hoeft niet alles te melden maar sommige dingen behoor je op bepaalde momenten niet meer achter te houden.
Doe je dat wel dan matchen wat mij betreft de normen en waarden niet.
Nicco88 schreef:
05-05-2022 22:48
Gevaar nog wel..

Er zijn genoeg mensen die het hebben en het niet weten. Zo ontstaan blijkbaar de meeste besmettingen
Bron: rivm
HSV-2-infecties symptomatisch, voor HSV-1 ligt dit rond 67%. De rest van de infecties en dus de meerderheid van de genitale herpesinfecties, verloopt asymptomatisch of wordt niet als zodanig herkend.

Ook bij herpes genitalis geldt dat de besmettelijkheid het grootst is vlak voor, tijdens en vlak na de symptomatische periode. De transmissiekans is hoger van mannen naar vrouwen dan andersom. De meerderheid van de besmettingen blijkt via asymptomatische dragers te gebeuren (Drake, 2000; Roest, 1999). De transmissie kans stijgt met de toename van onbeschermde seks.

Vanwege een hoog percentage asymptomatische infecties is onderrapportage zeer waarschijnlijk. Bij een sero-epidemiologische studie naar HSV-antistoffen onder bezoekers van de soapolikliniek van de GGD in Amsterdam vertoonde 32% antistoffen tegen HSV-2, maar slechts een op de zes van deze seropositieve personen had een anamnese met genitale herpes (Van der Laar, 1998).

HSV-infecties komen wereldwijd voor. De HSV-1-seroprevalentie is wereldwijd op de leeftijd van 15 jaar ≥ 40% en neemt vervolgens toe tot een prevalentie van 60-90% in oudere volwassenen (Smith, 2002).

Herpes genitalis is de meest voorkomende ulcerende soa in Nederland. De incidentie wordt geschat op 9000-18.000 primo-infecties per jaar. In 2015 werd 428 keer de diagnose herpes genitalis gesteld (47,7% vrouw, 26,9% heteroseksuele mannen en 25,5% MSM)
Dus wat ik zeg, een zeker gevaar… het feit dat het veel voorkomt betekend niet dat iemand die het heeft zn mond er maar over moet houden. Het is wel net iets meer dan 2x per jaar een steenpuist op je bilpartij hebben.

Maar goed blijkbaar weegt de behoefte aan sex, voor sommige mensen in deze samenleving, zwaarder dan het welzijn van de ander.
als dan zoveel mensen het hebben, zie ik het probleem niet om het gewoon te vertellen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
06-05-2022 00:30
als dan zoveel mensen het hebben, zie ik het probleem niet om het gewoon te vertellen
Je ziet aan de reacties in dit topic snel genoeg waarom mensen met herpes dat niet makkelijk vinden.
Blauwevaas schreef:
06-05-2022 06:55
Je ziet aan de reacties in dit topic snel genoeg waarom mensen met herpes dat niet makkelijk vinden.

Ja ik vraag me af of die mensen dan zelf herpes hebben en het proberen goed te praten om het niet te vertellen
Blauwevaas schreef:
06-05-2022 06:55
Dat hoeft niet. Ik vind ook dat hij het had moeten zeggen, maar als ik zin heb in iemand en die geeft aan besmet te zijn met herpes, maar geen uitbraak te hebben en dat daardoor de kans op besmetting nihil is, dan heb ik daarna nog steeds zin hoor.
.
Je zie in dit topic hoeveel verkeerde aannames er over herpes leven. De gedachte dat iemand met recidieven continu besmettelijk is, dat genitale herpes iets totaal anders is dan labiale herpes, dat sex hebben met iemand met herpes gelijk staat aan “jezelf blootstellen aan gevaar” en ga zo maar door.

Verliefdheid maakt je per definitie een beetje kwetsbaar en onzeker. Ik vind 10 dates wachten met een gesprek hierover erg lang. Maar de veroordelende reacties in dit topic staan niet in proportie tot waar we het over hebben: een huiduitslag die zó veel mensen bij zich dragen dat het niet te ontlopen is.
DS1971 schreef:
06-05-2022 07:07
Dat hoeft niet. Ik vind ook dat hij het had moeten zeggen, maar als ik zin heb in iemand en die geeft aan besmet te zijn met herpes, maar geen uitbraak te hebben en dat daardoor de kans op besmetting nihil is, dan heb ik daarna nog steeds zin hoor.
Dit betekent dat iedereen met een koortslip dat zou moeten doen. Dat gebeurt in de praktijk nooit en geen mens die daar over valt. Maar als precies diezelfde koortslip op een andere lip zit ben je ineens een soort halve crimineel die iemand aan gevaar blootstelt. Dat is hypocriet.
Blauwevaas schreef:
06-05-2022 07:34
Dit betekent dat iedereen met een koortslip dat zou moeten doen. Dat gebeurt in de praktijk nooit en geen mens die daar over valt. Maar als precies diezelfde koortslip op een andere lip zit ben je ineens een soort halve crimineel die iemand aan gevaar blootstelt. Dat is hypocriet.
Dat is wel de kern van waar het op mis gaat in dit topic, al is het bij de meesten volgens mij (nog) geen hypocrisie maar onwetendheid en ondoordachtheid wat betreft de feiten over herpes. Het taboe.

Ik heb inderdaad nog nooit gehoord:

"WÀÀÀÀT! Hij/zij heeft wel eens een koortslip en daar komt hij/zij nu pas mee, nu jullie al een paar keer elkaar gezeten hebben ?!?! Maakt niet uit dat er geen uitbraak was: dat hoor je te melden voordat je gaat zoenen of seksen"
Ceder schreef:
06-05-2022 08:35
Dat is wel de kern van waar het op mis gaat in dit topic, al is het bij de meesten volgens mij (nog) geen hypocrisie maar onwetendheid en ondoordachtheid wat betreft de feiten over herpes. Het taboe.

Ik heb inderdaad nog nooit gehoord:

"WÀÀÀÀT! Hij/zij heeft wel eens een koortslip en daar komt hij/zij nu pas mee, nu jullie al een paar keer elkaar gezeten hebben ?!?! Maakt niet uit dat er geen uitbraak was: dat hoor je te melden voordat je gaat zoenen of seksen"
Ik denk het niet. Ik zie het vooral misgaan op je moet het vertellen want dan kan de ander zelf de keuze maken versus je hoeft het niet te vertellen want iedereen heeft herpes / herpes is niet schadelijk. Die tegenstelling heeft geen uitgangspunten die tegenover elkaar staan. Dat maakt de discussie lastig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven