Hij heeft herpes

04-05-2022 20:18 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste 6 weken intensief gedate met een man waarmee alles klopte. We zitten op 1 lijn, hij neemt dagelijks contact op, het was onwijs leuk. Afgelopen weekend een weekend samen weg geweest en we zijn een vakantie aan t plannen. Allebei midden 30, weten goed wat we willen en communiceren goed.

Gisterenavond kwam hij langs om te eten en blijven slapen. We hadden een heel serieus gesprek over relaties en zaten ook hierin op 1 lijn.

Dan zegt hij: er is iets dat ik je moet vertellen en dan is de glans er wellicht af voor je.

Hij heeft herpes, sinds een jaar of 6/7. Hij schaamde zich en had het me daarom nog niet verteld, en zijn laatste relatie was 5 jaar en omdat hij voelt wanneer een uitbraak komt, heeft zij infectie kunnen vermijden (jaarlijks getest). Gisteren wilde hij het me vertellen omdat hij zich schuldig voelde.

Drie dingen waar ik graag jullie visie op zou willen:

1) Nu voel ik me in eerste instantie natuurlijk verraden, omdat hij me dit niet heeft verteld voor we seks hadden. We hebben condooms gebruikt, maar dat is geen 100% bescherming bij herpes en met voorspel raak je ook dingen aan.

2) Ik heb geen symptomen. Ik weet niet of ik me moet laten testen (bloedtest). Schijnbaar is ca 80% van de dragers zich niet bewust van hun infectie dus er is zelfs een kans dat ik het al heb; ben in het verleden geen moeder Theresa geweest. Ik ben in 2011 een keer getest en destijds negatief.

3) Dan de relatie. Als ik bij hem blijf loop ik dus altijd het risico om besmet te raken; omdat hij een aanval niet op tijd aan voelt komen of toch een keer besmettelijk is zonder symptomen te hebben. Na zo’n korte tijd is t nog redelijk makkelijk weglopen. Maar de tijd die we samen door hebben gebracht was zo goed en het is heel makkelijk om met hem een toekomst te zien; we willen exact dezelfde dingen.
Hello, can you hear me?
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 14:39
Maar wat valt er dan te melden op het moment dat je geen uitbraak hebt?
Dat je het hebt, dat het actief is en de kans groot dat er nog een uitbraak komt. En dan is het aan de ander wat ie er mee wil. Of niet.
Moiren schreef:
Precies, en vooraf ben je al wel besmettelijk. Maar nog als: leugens = exit voor mij.
Iedereen die latent drager is kan besmettelijk zijn. Jij dus ook.
Moiren schreef:
Precies, en vooraf ben je al wel besmettelijk. Maar nog als: leugens = exit voor mij.
Hij heeft niet gelogen hè! Hij heeft het niet direct vertelt.
Iets verzwijgen is niet hetzelfde als een leugen.
Het spreekt wel onwijs voor hem dat ie het ZELf heeft opgebiecht. Ik zou zeggen, beter laat dan nooit.

Ideaal is het wellicht ook niet, maar hoe ga je hier mee om? Moet je als je gaat daten werkelijk al je bagage en potentiële dealbreakers gelijk op tafel gooien? Dan vinden de eerlijke daters nooit meer iemand, terwijl de rest alsnog wordt "opgelicht" door daters die alsnog liegen hun relatie CV "oppoetsen".

Welke dealbreakers moeten trouwens opgebiecht worden? Zweetvoeten? Een schoonmoeder from hell? een behandelde HIV? Borderline? hekel aan honden? Skoda rijden? Diabetes?
kastella wijzigde dit bericht op 05-05-2022 14:50
5.59% gewijzigd
Moiren schreef:
05-05-2022 14:38
Dan kan hij dat toch netjes uitleggen? Nu verzwijgt hij het bewust. Liegen = exit voor mij. En dat helemaal aan de start van je relatie. Beste basis.
Weet jij of je drager bent van:

herpes simplex virus (HSV)-1, HSV-2, varicella zoster virus (VZV), Epstein–Barr virus (EBV), CMV, human herpesvirus (HHV)-6, HHV-7 and Kaposi's sarcoma-associated herpesvirus (KSHV/HHV)-8 enz enz?

En ga je dit in de eerste drie dates vertellen? Ik zou je raar aankijken?

Ik zou nog geen eens weten of ik bijv hpv heb op dit moment of dat mij partner het heeft
anoniem_400941 wijzigde dit bericht op 05-05-2022 14:50
15.38% gewijzigd
Moiren schreef:
05-05-2022 13:59
Op de man? Hoe dan.
' Hoe laag is je IQ dan wel niet?' Dit is totaal niet nodig in ieder geval
Ik vind overigens 10 dates met sex wel vrij veel om ermee te wachten. In dat licht snap ik ook zijn opmerking dat hij het wel eerder had kunnen vertellen ook veel beter.

Tegelijkertijd vind ik het normaal dat hij er over begint zodra duidelijk wordt dat het richting een relatie gaat. Dat is nu eenmaal niet in het allereerste begin, daarvoor bouw je eerst wat op samen. Het is namelijk geen relevante informatie voor iemand met wie je eenmalig sex hebt (tenzij je op dat moment een uitbraak hebt!)

Maar zo rigide als er hier door sommigen gedaan wordt. Tjonge wat zal je dan een perfect leven hebben zeg.
Moiren schreef:
05-05-2022 14:41
Dat je het hebt, dat het actief is en de kans groot dat er nog een uitbraak komt. En dan is het aan de ander wat ie er mee wil. Of niet.
Tjonge.. het is soms actief. Bijvoorbeeld als je weerstand laag is.. zoals met herpes simplex...

Ik ben blij dat ik al getrouwd bent met mijn 2 a 3 koortslippen per jaar :roll:
Wat erg voor je man dat hij nu opgescheept zit met iemand met een chronische besmettelijke ziekte.
Nicco88 schreef:
05-05-2022 14:49

herpes simplex virus (HSV)-1, HSV-2, varicella zoster virus (VZV), Epstein–Barr virus (EBV), CMV, human herpesvirus (HHV)-6, HHV-7 and Kaposi's sarcoma-associated herpesvirus (KSHV/HHV)-8 enz enz?

Ik zou nog geen eens weten of ik bijv hpv heb op dit moment of dat mij partner het heeft
Ik vertel inderdaad in de eerste 3 dates dat ik een chronische ziekte heb die stabiel is, maar niet kan voorspellen of dat zo blijft. Als de ander afhaakt, helemaal prima.
Wat is voor jou de meerwaarde om dat zo vroeg in het hele proces al te vertellen?

En dan ga ik er vanuit dat jij iets hebt dat je functioneren belemmert, en niet een beetje huiduitslag.
Desayuno schreef:
05-05-2022 14:20
Maar oké, ik had laatst hpv. Moet je dat dan ook aan je nieuwe partner vertellen voordat je seks hebt? En zo nee, wat is dan het verschil?

Want ik heb met genoeg mensen seks gehad (vandaar ook die hpv waarschijnlijk haha) maar wij hebben elkaar allemaal niet geïnformeerd daarover terwijl ook ongeveer 80 procent van de seksueel actieve mensen dat weleens heeft gehad in zijn leven.

Oprechte vraag, want waar ligt dan de grens
Die vraag heb ik ook gesteld, maar vooralsnog alleen ‘Ik doe regelmatig een soatest’

Hpv en hsv worden alleen niet standaard getest bij soa-testen.

Vanaf nu kunnen we dus allemaal maar beter zeggen: ‘ik acht de kans groot dat ik hsv heb (geschat 50-70% bevolking) en ik acht de kans nog groter dat ik hpv heb (90%)’, zin?’
Wanna grow up to be
Be a debaser
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 15:00
Wat is voor jou de meerwaarde om dat zo vroeg in het hele proces al te vertellen?

En dan ga ik er vanuit dat jij iets hebt dat je functioneren belemmert, en niet een beetje huiduitslag.
Ik zie de meerwaarde van laat vertellen niet. Ik wil graag een relatie gebaseerd op eerlijkheid en dus ook dat ieder keuzes kan maken op basis van deze eerlijkheid.
Haakt die ander er op af, dan liever vroeg dan laat. Mijn functioneren wordt momenteel niet belemmerd, heeft het wel ooit gedaan en gebeurt misschien ooit weer en misschien wel nooit.
Herpes vind ik niet een beetje uitslag, aangezien het besmettelijk is en ontzettend pijnlijk kan zijn als je het hebt.
Moiren schreef:
05-05-2022 15:21
Ik zie de meerwaarde van laat vertellen niet. Ik wil graag een relatie gebaseerd op eerlijkheid en dus ook dat ieder keuzes kan maken op basis van deze eerlijkheid.
Haakt die ander er op af, dan liever vroeg dan laat. Mijn functioneren wordt momenteel niet belemmerd, heeft het wel ooit gedaan en gebeurt misschien ooit weer en misschien wel nooit.
Herpes vind ik niet een beetje uitslag, aangezien het besmettelijk is en ontzettend pijnlijk kan zijn als je het hebt.
Ben jij ooit een date ingestapt met de mededeling dat je het varicellazostervirus hebt gehad? Je hebt nu wel geen klachten, maar er kan zomaar weer een uitbraak komen.
Moiren schreef:
05-05-2022 15:21
Wil je niet eerst een beetje een band opbouwen met iemand voor je zoiets persoonlijks bij ze dropt? Voor hetzelfde geld hoef jij die man na 3 dates niet meer. Waarom zou je dan zoiets persoonlijks vertellen? Ik zie dan de meerwaarde van die "eerlijkheid" niet. Wat is er dan oneerlijk aan wanneer je het zou vertellen op het moment dat je zelf ook zeker weet dat je een relatie met iemand wilt? Je praat toch meestal bij de eerste 3 dates nog niet over een gezamenlijke toekomst?

Heb je zelf herpes btw? (ik wel, en een recidief is echt niet meer dan een beetje huiduitslag. Als je een keer een schurende string hebt aangehad is het vervelender)
Ik heb het eerder in het topic al geschreven en dat ga ik nu gewoon weer doen aangezien er nog steeds zo licht over wordt gedacht.
Mijn vriend heeft herpes, niet latent en wisselend qua heftigheid dwz, de ene keer voelt hij het aankomen en de andere keer pas als de uitbraak weg omdat hij dan merkt dat hij toch een beetje last had. Geen pijl op te trekken dus.
Hij heeft het op de eerste date verteld, mij de keuze gelaten wel of geen seks te hebben. Netjes condoom gebruikt en hij had geen uitbraak op dat moment, dacht hij. Want binnen een dag had ik een uitbraak waarvan zelfs de dokter zei medelijden te hebben.
Als hij mij niet had verteld dat hij herpes had en ik had er na die date besmet achter gekomen dan had ik hem echt wat aangedaan.
Ja het is een kleine kans dat je het overdraagt maar het kan dus wél en als drager heb je gewoon de verantwoordelijkheid om te zorgen dat iemand anders een keuze heeft. Maakt geen klap uit dat de halve wereld het latent bij zich draagt. Als je het weet moet je het delen. Ik weet dat ene koortslip vergelijkbaar is, punt is dat dat ook een stuk zichtbaarder is dan wanneer je het naast je ballen hebt.
Ten slotte, herpes vergelijken met een beetje huiduitslag is echt niet ok. Het doet zeer, zeker als je er zenuwpijn bij krijgt.
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 15:46
Wil je niet eerst een beetje een band opbouwen met iemand voor je zoiets persoonlijks bij ze dropt? Voor hetzelfde geld hoef jij die man na 3 dates niet meer. Waarom zou je dan zoiets persoonlijks vertellen? Ik zie dan de meerwaarde van die "eerlijkheid" niet. Wat is er dan oneerlijk aan wanneer je het zou vertellen op het moment dat je zelf ook zeker weet dat je een relatie met iemand wilt? Je praat toch meestal bij de eerste 3 dates nog niet over een gezamenlijke toekomst?

Heb je zelf herpes btw? (ik wel, en een recidief is echt niet meer dan een beetje huiduitslag. Als je een keer een schurende string hebt aangehad is het vervelender)
Ik weet niet of ik herpes heb. Ik heb nog nooit een uitbraak gehad namelijk.
Maar ik ken wel 2 mensen in mijn directe omgeving die er echt heel veel last van hebben.
1 daarvan heeft 1-2 uitbraken per maand. Maar Deze persoon is gewoon gelukkig getrouwd en haar partner heeft nog nooit een uitbraak gehad. En de ander heeft 1 x per jaar een uitbraak, maar dan wel zo heftig dat hij een maand ziek is. Maar ook daar heeft de partner nooit een uitbraak gehad.
Foux schreef:
05-05-2022 15:51
Ik heb het eerder in het topic al geschreven en dat ga ik nu gewoon weer doen aangezien er nog steeds zo licht over wordt gedacht.
Mijn vriend heeft herpes, niet latent en wisselend qua heftigheid dwz, de ene keer voelt hij het aankomen en de andere keer pas als de uitbraak weg omdat hij dan merkt dat hij toch een beetje last had. Geen pijl op te trekken dus.
Hij heeft het op de eerste date verteld, mij de keuze gelaten wel of geen seks te hebben. Netjes condoom gebruikt en hij had geen uitbraak op dat moment, dacht hij. Want binnen een dag had ik een uitbraak waarvan zelfs de dokter zei medelijden te hebben.
Als hij mij niet had verteld dat hij herpes had en ik had er na die date besmet achter gekomen dan had ik hem echt wat aangedaan.
Ja het is een kleine kans dat je het overdraagt maar het kan dus wél en als drager heb je gewoon de verantwoordelijkheid om te zorgen dat iemand anders een keuze heeft. Maakt geen klap uit dat de halve wereld het latent bij zich draagt. Als je het weet moet je het delen. Ik weet dat ene koortslip vergelijkbaar is, punt is dat dat ook een stuk zichtbaarder is dan wanneer je het naast je ballen hebt.
Ten slotte, herpes vergelijken met een beetje huiduitslag is echt niet ok. Het doet zeer, zeker als je er zenuwpijn bij krijgt.
Bij sommige verloopt een uitbraak altijd heel mild. Mijn beste vriendin heeft het namelijk ook. En zij heeft niet meer last dan een beetje jeuk voordat het uitbreekt.
Mijn opa had het en hij smeerde altijd een speciale crème en dan bleef het weg. Het is echt niet levensbedreigend. Er zijn helaas wel mensen die er last van hebben, maar de meerderheid gelukkig niet of krijgt überhaupt geen uitbraak.
kastella schreef:

Welke dealbreakers moeten trouwens opgebiecht worden? Zweetvoeten? Een schoonmoeder from hell? een behandelde HIV? Borderline? hekel aan honden? Skoda rijden? Diabetes?
Die Skoda sowieso.
Blauwevaas schreef:

Uh... Wel seksen zonder een 'band op te bouwen', maar willens wetens verzwijgen dat je de ander met herpes kan besmetten? :thunder: Deze man heeft regelmatig een uitbraak, het virus is niet latent. Mijn partner zou ex zijn na zo'n actie.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Blauwevaas schreef:

Nee hoor, de ziekte wordt niet anders als er een band is. En ieders recht om direct af te haken vind ik.

Ik heb geen herpes. Wel een vriendin helemaal kapot zien gaan van de pijn. En dat is het, je weet vooraf nooit hoeveel last je er van krijgt. Dus liever zelf de beslissing en verantwoordelijkheid dan de ander.
Nicco88 schreef:
05-05-2022 15:54
Bij sommige verloopt een uitbraak altijd heel mild. Mijn beste vriendin heeft het namelijk ook. En zij heeft niet meer last dan een beetje jeuk voordat het uitbreekt.
Mijn opa had het en hij smeerde altijd een speciale crème en dan bleef het weg. Het is echt niet levensbedreigend. Er zijn helaas wel mensen die er last van hebben, maar de meerderheid gelukkig niet of krijgt überhaupt geen uitbraak.
Ja en bij sommigen dus niet.
Fijn dat zij alleen een beetje jeuk heeft, ik heb soms dat ik niet kan zitten.
En dat kan niemand vantevoren voorspellen, dus heb je als wetende drager maar gewoon het fatsoen om dat netjes te melden.
Nicco88 schreef:

Deze man wist het, dat is wat anders anders dan het gewoon niet weten. Je kan niet zeggen wat je niet weet.
Nicco88 schreef:
05-05-2022 15:51
Ik weet niet of ik herpes heb. Ik heb nog nooit een uitbraak gehad namelijk.
Maar ik ken wel 2 mensen in mijn directe omgeving die er echt heel veel last van hebben.
1 daarvan heeft 1-2 uitbraken per maand. Maar Deze persoon is gewoon gelukkig getrouwd en haar partner heeft nog nooit een uitbraak gehad. En de ander heeft 1 x per jaar een uitbraak, maar dan wel zo heftig dat hij een maand ziek is. Maar ook daar heeft de partner nooit een uitbraak gehad.
Voor die mensen is er medicatie beschikbaar. Maar veel huisartsen weten niet eens dat je dat preventief kunt slikken.
Foux schreef:
05-05-2022 16:20
Ja en bij sommigen dus niet.
Fijn dat zij alleen een beetje jeuk heeft, ik heb soms dat ik niet kan zitten.
En dat kan niemand vantevoren voorspellen, dus heb je als wetende drager maar gewoon het fatsoen om dat netjes te melden.
Waarom slik je dan geen valaciclovir? Bij veel mensen die het een tijd lang geslikt hebben zijn de klachten nadien ook veel milder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven