Hij heeft herpes

04-05-2022 20:18 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste 6 weken intensief gedate met een man waarmee alles klopte. We zitten op 1 lijn, hij neemt dagelijks contact op, het was onwijs leuk. Afgelopen weekend een weekend samen weg geweest en we zijn een vakantie aan t plannen. Allebei midden 30, weten goed wat we willen en communiceren goed.

Gisterenavond kwam hij langs om te eten en blijven slapen. We hadden een heel serieus gesprek over relaties en zaten ook hierin op 1 lijn.

Dan zegt hij: er is iets dat ik je moet vertellen en dan is de glans er wellicht af voor je.

Hij heeft herpes, sinds een jaar of 6/7. Hij schaamde zich en had het me daarom nog niet verteld, en zijn laatste relatie was 5 jaar en omdat hij voelt wanneer een uitbraak komt, heeft zij infectie kunnen vermijden (jaarlijks getest). Gisteren wilde hij het me vertellen omdat hij zich schuldig voelde.

Drie dingen waar ik graag jullie visie op zou willen:

1) Nu voel ik me in eerste instantie natuurlijk verraden, omdat hij me dit niet heeft verteld voor we seks hadden. We hebben condooms gebruikt, maar dat is geen 100% bescherming bij herpes en met voorspel raak je ook dingen aan.

2) Ik heb geen symptomen. Ik weet niet of ik me moet laten testen (bloedtest). Schijnbaar is ca 80% van de dragers zich niet bewust van hun infectie dus er is zelfs een kans dat ik het al heb; ben in het verleden geen moeder Theresa geweest. Ik ben in 2011 een keer getest en destijds negatief.

3) Dan de relatie. Als ik bij hem blijf loop ik dus altijd het risico om besmet te raken; omdat hij een aanval niet op tijd aan voelt komen of toch een keer besmettelijk is zonder symptomen te hebben. Na zo’n korte tijd is t nog redelijk makkelijk weglopen. Maar de tijd die we samen door hebben gebracht was zo goed en het is heel makkelijk om met hem een toekomst te zien; we willen exact dezelfde dingen.
Hello, can you hear me?
aardbei35 schreef:
05-05-2022 10:50
Als je weet dat je zoiets onder de leden hebt, dan vertel je dat gewoon aan je date/partner.
Spreek voor jezelf.

"Als je weet dat de halve wereldbevolking drager is en je maakt je zorgen over jezelf, dan vraag je dat gewoon"
Ceder schreef:
05-05-2022 13:51
Spreek voor jezelf.

"Als je weet dat de halve wereldbevolking drager is en je maakt je zorgen over jezelf, dan vraag je dat gewoon"
Als ik als leidster op het kdv je kind een klap voor zijn harses heb verkocht hoef ik ook niets te zeggen? Want jij hoort er te slotte naar te vragen toch?
Moiren schreef:
05-05-2022 13:48
Je kan niet begrijpen dat een chronische besmettelijke ziekte of een fetisj invloed heeft op de ander? Hoe laag is je IQ dan wel niet?
Doe normaal: je verdraait mijn woorden en speelt op de man. Ik heb je gestaft.
Ceder schreef:
05-05-2022 13:56
Op de man? Hoe dan.
Ceder schreef:
05-05-2022 13:56
Huh? wat een aanstellerij is dit nu weer?
Moiren schreef:
05-05-2022 13:48
Je kan niet begrijpen dat een chronische besmettelijke ziekte of een fetisj invloed heeft op de ander? Hoe laag is je IQ dan wel niet?
Condoomgebruik een fetisj? Of lees ik het nu verkeerd?

Maar ik denk dat een aantal hier al heel duidelijk heeft aangegeven dat er medisch gezien in veel gevallen bij herpes een goede casus te maken kan zijn voor het niet vertellen omdat de theoretische kans feitelijk niet hoger is dan bij een gemiddeld persoon. Dus dan heeft het toch geen invloed?
Ik vond dat Ceder dat wel mooi omschreef hoe je daar ook samen een beetje in naar elkaar toe groeit en het er over hebt. Dat is ook onderdeel van een relatie vormen. Maar dat past ook bij hoe ik in daten sta, voor sommigen is dat meer een soort sollicitatiegesprek waarbij er vinkjes gezet worden.

Ik heb ook een beetje moeite met de "besmettelijke chronische ziekte". Ja, de eerste keer kan heftig zijn, maar over het algemeen hebben recidieven het niveau van een beetje huiduitslag. Het is maar net waar je leven van overhoop ligt natuurlijk. En het is goed met medicatie te onderdrukken als je er echt last van hebt.
DS1971 schreef:
05-05-2022 14:01
Condoomgebruik een fetisj? Of lees ik het nu verkeerd?

Maar ik denk dat een aantal hier al heel duidelijk heeft aangegeven dat er medisch gezien in veel gevallen bij herpes een goede casus te maken kan zijn voor het niet vertellen omdat de theoretische kans feitelijk niet hoger is dan bij een gemiddeld persoon. Dus dan heeft het toch geen invloed?
Het ging over zaken die invloed hebben op je relatie, zoals een ziekte of een fetisj.
Moiren schreef:
05-05-2022 14:18
Het ging over zaken die invloed hebben op je relatie, zoals een ziekte of een fetisj.
Die heeft hij dan ook gemeld op het moment dat duidelijk werd dat het contact tot een relatie ging leiden.
Maar oké, ik had laatst hpv. Moet je dat dan ook aan je nieuwe partner vertellen voordat je seks hebt? En zo nee, wat is dan het verschil?

Want ik heb met genoeg mensen seks gehad (vandaar ook die hpv waarschijnlijk haha) maar wij hebben elkaar allemaal niet geïnformeerd daarover terwijl ook ongeveer 80 procent van de seksueel actieve mensen dat weleens heeft gehad in zijn leven.

Oprechte vraag, want waar ligt dan de grens
HelloFromTheOtherSide schreef:
05-05-2022 07:47
Wow, wat een discussie hier. Bedankt voor de reacties.

Het verbaast me dat sommige mensen er zo licht over denken - herinner me nog hier op t forum een keer gelezen te hebben hoe iemand verschrikkelijke last had van genitale herpes. Ik weet dat veel mensen asymptomatisch zijn, maar het blijft een risico en ik had graag de kans gekregen dat zelf in te schatten.

Bij zijn ex heeft hij het pas na een paar maanden verteld, en hij weet dat dat niet ok was, dus het feit dat hij er blijkbaar niet van leert valt me tegen.

Vandaag met huisarts gebeld die zich bijna nog meer zorgen maakte dan ik. Ik laat t nog een dag bezinken en ga morgen eea goed bespreken met de betreffende man.

Zoals ik er nu insta hangt eea van zijn verhaal af, maar ik maak er of een einde aan, of we daten de komende tijd zonder seks.
De huisarts maakt zich zorgen? Serieus? Hoe oud is de betreffende man/vrouw?
Herpes komt echt enorm veel voor. Het is geen aids / hiv oid. Het is hooguit vervelend.
Desayuno schreef:
05-05-2022 14:20
Maar oké, ik had laatst hpv. Moet je dat dan ook aan je nieuwe partner vertellen voordat je seks hebt? En zo nee, wat is dan het verschil?

Want ik heb met genoeg mensen seks gehad (vandaar ook die hpv waarschijnlijk haha) maar wij hebben elkaar allemaal niet geïnformeerd daarover terwijl ook ongeveer 80 procent van de seksueel actieve mensen dat weleens heeft gehad in zijn leven.

Oprechte vraag, want waar ligt dan de grens
Ja, precies. Ik snap wel dat je sommige dingen niet direct verteld en sommige dingen misschien wel heel
Helemaal nooit
Moiren schreef:
05-05-2022 13:53
Als ik als leidster op het kdv je kind een klap voor zijn harses heb verkocht hoef ik ook niets te zeggen? Want jij hoort er te slotte naar te vragen toch?
+1
Moiren schreef:
05-05-2022 13:53
Dat lijkt mij strafbaar. Verzwijgen dat je in het verleden herpes uitbraken hebt gehad niet
Misschien mosterd maar.
Je kan je afvragen: had je hem een eerlijke kans gegeven als hij het gelijk verteld had voor de eerste keer seks? Jullie gebruikten wel een condoom.

Ik kan me voorstellen dat je erover in zit, maar wellicht moet je er toch nog eens over nadeken of het echt zo'n ramp is.

Ik heb zelf ook een rustend herpes virus, maar dan op mijn lip. Actieve infecties voel je aankomen. Ik heb mijn vriendin er nog nooit mee besmet.

Oordeel niet te hard. Elke relatief heeft wel een rafeltje.
Nicco88 schreef:
05-05-2022 14:25
Dat lijkt mij strafbaar. Verzwijgen dat je in het verleden herpes uitbraken hebt gehad niet
Dat je nog steeds actief herpes hebt. Het gaat er om dat je jouw gezondheid aan iemand toevertrouwt en diegene dat vertrouwen moedwillig beschaamt.
Moiren schreef:
05-05-2022 14:32
Dat je nog steeds actief herpes hebt. Het gaat er om dat je jouw gezondheid aan iemand toevertrouwt en diegene dat vertrouwen moedwillig beschaamt.
Hij heeft nu toch geen uitbraak? Dus dan is het hoogstens latent aanwezig
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 14:19
Die heeft hij dan ook gemeld op het moment dat duidelijk werd dat het contact tot een relatie ging leiden.
Al die tijd is hij niet 100% niet besmettelijk geweest. Aan TO of ze dat risico wil lopen en verder aan niemand anders.
Weet to overigens zelf of ze het virus bij zich draagt? Waarschijnlijk niet?
Want dat je nog nooit een uitbraak hebt gehad, wil niet zeggen dat je het virus niet latent bij je hebt.
Nicco88 schreef:
05-05-2022 14:34
Hij heeft nu toch geen uitbraak? Dus dan is het hoogstens latent aanwezig
Hij heeft er meerdere per jaar, dus gewoon nog steeds actief.
Moiren schreef:
05-05-2022 14:35
Hij heeft er meerdere per jaar, dus gewoon nog steeds actief.
Als jij geen uitbraak heb is het niet actief. Dan is het latent aanwezig
Moiren schreef:
05-05-2022 14:32
Dat heb je alleen op het moment dat je een uitbraak hebt. Dat had hij niet.
Je weet namelijk nooit of er nog een volgende uitbraak komt.
Nicco88 schreef:
05-05-2022 14:36
Als jij geen uitbraak heb is het niet actief. Dan is het latent aanwezig
Dan kan hij dat toch netjes uitleggen? Nu verzwijgt hij het bewust. Liegen = exit voor mij. En dat helemaal aan de start van je relatie. Beste basis.
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 14:37
Dat heb je alleen op het moment dat je een uitbraak hebt. Dat had hij niet.
Je weet namelijk nooit of er nog een volgende uitbraak komt.
Precies, en vooraf ben je al wel besmettelijk. Maar nog als: leugens = exit voor mij.
Maar wat valt er dan te melden op het moment dat je geen uitbraak hebt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven