Welk parfum?
donderdag 19 mei 2022 om 01:51
Ik hou van luchtjes, maar ik heb er eigenlijk niet zoveel verstand van. Ik heb er een paar, soms vind ik er eentje echt superlekker maar dat blijkt dan weer zo'n tijdelijke. Moet ik daarna weer op zoek naar iets nieuws.
Ik vind het zo leuk als mensen echt hun vaste geurtje hebben, al jaren, dat iedereen meteen aan hen denkt als ze het ergens ruiken. Maar met mijn keuzes lukt me dat dus niet, op een na.
Af en toe duik ik een parfumerie in en laat me adviseren maar ik kom er steevast - ben ik inmiddels achter - uit met een geurtje dat een jaar later niet meer verkrijgbaar is. Zo waren mijn favorieten ooit Ocean Dream van Giorgio Beverly Hills, Very Valentino, heel lang geleden de originele Salvador Dali (maar die vind ik nu niet meer lekker), een Gucci in een grof vierkante glazen flacon zonder extra naam...
Op dit moment heb ik The Only One van Dolce & Gabbana die ik lekker vind, en Sun van Jil Sander (da's op zich wel een blijver) en Modern Muse van Estee Lauder.
Wie helpt mij verder? Wat vind ik blijkbaar lekker en wat zou ik dan eens moeten proberen dat ik zeer waarschijnlijk wél over 15 jaar ook nog steeds kan kopen?
Ik vind het zo leuk als mensen echt hun vaste geurtje hebben, al jaren, dat iedereen meteen aan hen denkt als ze het ergens ruiken. Maar met mijn keuzes lukt me dat dus niet, op een na.
Af en toe duik ik een parfumerie in en laat me adviseren maar ik kom er steevast - ben ik inmiddels achter - uit met een geurtje dat een jaar later niet meer verkrijgbaar is. Zo waren mijn favorieten ooit Ocean Dream van Giorgio Beverly Hills, Very Valentino, heel lang geleden de originele Salvador Dali (maar die vind ik nu niet meer lekker), een Gucci in een grof vierkante glazen flacon zonder extra naam...
Op dit moment heb ik The Only One van Dolce & Gabbana die ik lekker vind, en Sun van Jil Sander (da's op zich wel een blijver) en Modern Muse van Estee Lauder.
Wie helpt mij verder? Wat vind ik blijkbaar lekker en wat zou ik dan eens moeten proberen dat ik zeer waarschijnlijk wél over 15 jaar ook nog steeds kan kopen?
Naïef - het blijft een compliment
donderdag 19 mei 2022 om 09:57
Het blijft gewoon heel persoonlijk; ik heb nog nooit een geur getroffen van Chanel die ik lekker vind. Met als absolute dieptepunt de klassieke nr 5.
Daarom levert zo'n topic eigenlijk niet echt waardevolle informatie op. Ik vind het wel leuk om te lezen wat andere mensen dragen, maar voor mezelf word ik daar niet wijzer van. Dus of to dat wel wordt....
Zelf ben ik geen type voor een vaste geur die ik jarenlang draag. Ik ben dol op parfums, en ik heb er veel, maar ik koop altijd de kleinste flacon die beschikbaar is, omdat ik ze ook relatief snel weer beu ben.
donderdag 19 mei 2022 om 10:02
Zoiets heb ik met Chanel no 5, als ik dat op doe is het net alsof ik zo'n geurverfrisser uit de wc op heb gespoten.
Mijn all time favourite is Mademoiselle van Chanel. Ik zal niet de enige zijn die dat draagt, maar daardoor blijft het hopelijk nog heel lang in de handel
donderdag 19 mei 2022 om 10:23
donderdag 19 mei 2022 om 10:44
Oh wat een boel reacties al! Dat krijg je als midden in de nacht een topic opent en daarna gaat liggen pitten. 
Ik hoopte inderdaad dat iemand zou zeggen: oh als je dat en dat lekker vindt, dan ga je absoluut deze en deze ook te gek vinden. Maar dat werkt dus blijkbaar niet zo.
Ik heb hier in de kast een berg monstertjes gevonden (deels uit de Linda, deels geen idee hoe ik eraan kom) en die ga ik ook eens uitproberen. Ik heb er in elk geval al twee die ik niét lekker vond (Reveal van Halle Berry en de hier genoemde Alien). Wat ik wel lekker bleek te vinden was La vie est Belle, die heeft iets zachts en liefs en niet te licht. Maar die ruikt enorm naar een klant van mij en geeft daardoor toch een minder fijne associatie.
Vind het wel leuk hoor om hier ook al jullie persoonlijke favorieten te lezen! Zo leer ik in elk geval wat namen herkennen ook. En binnenkort dan toch maar weer eens richting parfumerie (over dat parfumado las ik pas iets naars over er eeuwig aan vastzitten).
Ik hoopte inderdaad dat iemand zou zeggen: oh als je dat en dat lekker vindt, dan ga je absoluut deze en deze ook te gek vinden. Maar dat werkt dus blijkbaar niet zo.
Ik heb hier in de kast een berg monstertjes gevonden (deels uit de Linda, deels geen idee hoe ik eraan kom) en die ga ik ook eens uitproberen. Ik heb er in elk geval al twee die ik niét lekker vond (Reveal van Halle Berry en de hier genoemde Alien). Wat ik wel lekker bleek te vinden was La vie est Belle, die heeft iets zachts en liefs en niet te licht. Maar die ruikt enorm naar een klant van mij en geeft daardoor toch een minder fijne associatie.
Vind het wel leuk hoor om hier ook al jullie persoonlijke favorieten te lezen! Zo leer ik in elk geval wat namen herkennen ook. En binnenkort dan toch maar weer eens richting parfumerie (over dat parfumado las ik pas iets naars over er eeuwig aan vastzitten).
donderdag 19 mei 2022 om 10:47
Kattentuintje schreef: ↑19-05-2022 10:44Oh wat een boel reacties al! Dat krijg je als midden in de nacht een topic opent en daarna gaat liggen pitten.
Ik heb hier in de kast een berg monstertjes gevonden (deels uit de Linda, deels geen idee hoe ik eraan kom) en die ga ik ook eens uitproberen. Ik heb er in elk geval al twee die ik niét lekker vond (Reveal van Halle Berry en de hier genoemde Alien). Wat ik wel lekker bleek te vinden was La vie est Belle, die heeft iets zachts en liefs en niet te licht. Maar die ruikt enorm naar een klant van mij en geeft daardoor toch een minder fijne associatie.![]()
Moet je alles even goed lezen
Die tip staat er wel
donderdag 19 mei 2022 om 10:49
Ja klopt hoor, zag er een paar die dat wel specifiek benoemden, die ga ik even verder uitzoeken sowieso! Maar het merendeel was toch, zoals eva-luna ook al schreef, in de categorie, 'zelf draag ik dit en dit'. Wat ook prima is.
donderdag 19 mei 2022 om 10:56
donderdag 19 mei 2022 om 11:09
Ik weet niet goed of een parfum ook 15 jaar bij je past als persoon... je huid verandert en dat heeft invloed op welke geur bij je past. En ook je eigen smaak verandert, de geurtjes die ik vroeger lekker vond die vind ik nu niet meer passen bij me. Daar heb je natuurlijk niks aan, dit soort antwoorden.
Ik ben geen vrouw van zware geuren, het moet bij mij licht en fris en bloemig zijn. Op dit moment draag ik overdag graag Flowerbomb van Victor en Rolf en deze verveelt me nog lang niet. In de winter en met uitgaan draag ik Elie Saab, Girl of Now.
Ik ben geen vrouw van zware geuren, het moet bij mij licht en fris en bloemig zijn. Op dit moment draag ik overdag graag Flowerbomb van Victor en Rolf en deze verveelt me nog lang niet. In de winter en met uitgaan draag ik Elie Saab, Girl of Now.
Stressed is just desserts spelled backwards
donderdag 19 mei 2022 om 11:13
Maleficent schreef: ↑19-05-2022 11:09Ik weet niet goed of een parfum ook 15 jaar bij je past als persoon... je huid verandert en dat heeft invloed op welke geur bij je past. En ook je eigen smaak verandert, de geurtjes die ik vroeger lekker vond die vind ik nu niet meer passen bij me. Daar heb je natuurlijk niks aan, dit soort antwoorden.
Ja daar zou je ook best gelijk in kunnen hebben. Zoals ik dat zelf heb met Salvador Dali, die vond ik echt ge-wel-dig... heb hem een jaar geleden - ongeroken zeg maar - weer eens online besteld en ik vond hem nu echt smerig haha!
Misschien moet ik ook niet een vast geurtje willen, maar ik vind dat zo leuk als anderen dat wel hebben, zo'n handelsmerk of zo. Dat als je het ruikt je meteen aan die persoon denkt. Maar afwisseling is misschien ook wel gewoon leuk.
donderdag 19 mei 2022 om 11:18
Heb ik ook, met oude geurtjes, ik droeg als twintiger graag Moschino Femme, dat flesje met de Italiaanse vlag. Heerlijk vond ik die! Wat zwaarder/poederachtig, droeg ik vaak met uitgaan/uit eten etc.
Dus laatst was ik bij Kruidvat oid en daar stond hij in een afprijsvakje en for old time sake zonder te ruiken gekocht. En nu denk ik, waarom heb ik deze weer gekocht, wat een vreselijke geur is dit. Staat dus ongebruikt in de kast nu.
Dus laatst was ik bij Kruidvat oid en daar stond hij in een afprijsvakje en for old time sake zonder te ruiken gekocht. En nu denk ik, waarom heb ik deze weer gekocht, wat een vreselijke geur is dit. Staat dus ongebruikt in de kast nu.
Stressed is just desserts spelled backwards
donderdag 19 mei 2022 om 11:36
Dat gebeurt me regelmatig, dat ik dol ben op een geur, en hem dan op zeker moment beu raak. Dan vind ik hem daarna ook niet meer lekker.Maleficent schreef: ↑19-05-2022 11:18Heb ik ook, met oude geurtjes, ik droeg als twintiger graag Moschino Femme, dat flesje met de Italiaanse vlag. Heerlijk vond ik die! Wat zwaarder/poederachtig, droeg ik vaak met uitgaan/uit eten etc.
Dus laatst was ik bij Kruidvat oid en daar stond hij in een afprijsvakje en for old time sake zonder te ruiken gekocht. En nu denk ik, waarom heb ik deze weer gekocht, wat een vreselijke geur is dit. Staat dus ongebruikt in de kast nu.![]()
donderdag 19 mei 2022 om 11:49
Ik gebruik verschillende. DKNY pink blossom, Daisy Dream van Marc Jacobs, Bright Cristal van Versace, Blossom van Jimmy Choo en ik heb ook nog Ralph Lauren Romance en Dior me not van Dior. Die van Ralph Lauren is best zwaar dus die gebruik ik niet dagelijks en die van Dior is een limited edition. Dior is inderdaad altijd wel goed is mijn ervaring.
Wel een tip: Ga naar de winkel en spuit een luchtje op die je wilt kopen, ruikt die na een paar uur nog lekker koop het dan pas. Bij mij is Kenzo Flower echt een miskoop. Ruikt het eerste uur heerlijk maar begint dan te stinken. Reageert niet goed op mijn huid ofzo. Echt jammer.
Ik vind J'adore van Dior en Chanel nr 5 echt stinken net zoals de Noa van Cacharel.
Wel een tip: Ga naar de winkel en spuit een luchtje op die je wilt kopen, ruikt die na een paar uur nog lekker koop het dan pas. Bij mij is Kenzo Flower echt een miskoop. Ruikt het eerste uur heerlijk maar begint dan te stinken. Reageert niet goed op mijn huid ofzo. Echt jammer.
Ik vind J'adore van Dior en Chanel nr 5 echt stinken net zoals de Noa van Cacharel.
donderdag 19 mei 2022 om 12:46
Offtopic en onbelangrijk, maar wat een stomme naam! Doe het in het Engels of in het Nederlands, maar dit gemixte is echt stom.Kattentuintje schreef: ↑19-05-2022 12:40Leuk, nav dit topic een paar proefjes besteld bij testyourparfum.com. Ik ben benieuwd!
Ja. Ik weet het. Ik kan me soms onredelijk ergeren aan dit soort futiliteiten.
donderdag 19 mei 2022 om 13:57
Haha ik typte het hier om die reden eerst ook verkeerd.
donderdag 19 mei 2022 om 17:34
Niet alles gelezen dus misschien is het al gezegd, maar een vriendin van mij was laatst (in Amsterdam) bij een speciale parfum-expert die samen met haar op zoek ging naar hét parfum voor haar. Dat gebeurt aan de hand van de parfums die je nu gebruikt, je krijgt (met tussenpozen) diverse andere (soortgelijke) geuren te ruiken en ze laten je een heleboel specerijen etc ruiken (gember, citroen, appel, kaneel, jeneverbes etc etc), en dan komt er uiteindelijk dus jouw perfecte geur uit. Of twee geuren, zoals bij mijn vriendin. Zij kreeg dit uitstapje voor haar verjaardag, ik vond het een topcadeau!
donderdag 19 mei 2022 om 18:13
Parfum is uiteraard heel subjectief, maar als je continuïteit zoekt, dan is het wellicht goed om bij de klaasiekers onder de parfums te blijven, en niet teveel uit te wijken naar de nieuwigheden (dingen zoals Dior inderdaad, al hebben de meeste huizen wel hun uber-classics).
Wij blijven bij Tom Ford. Tobacco Vanille, Soleil blanc, Vanille fatale, Neroli Portofino en Fucking Fabulous.
Wij blijven bij Tom Ford. Tobacco Vanille, Soleil blanc, Vanille fatale, Neroli Portofino en Fucking Fabulous.
donderdag 19 mei 2022 om 18:46
Wat leuk!samarinde schreef: ↑19-05-2022 17:34Niet alles gelezen dus misschien is het al gezegd, maar een vriendin van mij was laatst (in Amsterdam) bij een speciale parfum-expert die samen met haar op zoek ging naar hét parfum voor haar. Dat gebeurt aan de hand van de parfums die je nu gebruikt, je krijgt (met tussenpozen) diverse andere (soortgelijke) geuren te ruiken en ze laten je een heleboel specerijen etc ruiken (gember, citroen, appel, kaneel, jeneverbes etc etc), en dan komt er uiteindelijk dus jouw perfecte geur uit. Of twee geuren, zoals bij mijn vriendin. Zij kreeg dit uitstapje voor haar verjaardag, ik vond het een topcadeau!
zondag 22 mei 2022 om 00:17
Ik heb de proefjes binnen en ik heb een paar absolute nieuwe liefdes: Poudree van Narciso, La Vie est Belle van Lancome (al ruikt die dus naar een klant), My Name van Trussardi en L'interdit van Givenchy (beide laatste dankzij dit topic!).
This is Her werd me aangeraden op diverse websites op basis van wat ik verder lekker vind, maar dat vind ik niks, net als Mademoiselle, Alien, J'adore en Daisy.
My Name en Poudree heb ik in kleinere flacons besteld. Ik word alleen blij van de gedachte!
This is Her werd me aangeraden op diverse websites op basis van wat ik verder lekker vind, maar dat vind ik niks, net als Mademoiselle, Alien, J'adore en Daisy.
My Name en Poudree heb ik in kleinere flacons besteld. Ik word alleen blij van de gedachte!
zondag 22 mei 2022 om 00:19
Overigens vind ik de website van fragrantica.nl ook echt leuk; je kunt hier op je profiel de geuren toevoegen die je hebt, ooit had of zou willen hebben en krijgt per geur ook advies wat je dan wrs nog meer lekker vindt (of wat anderen op die geur vinden lijken).
Ik ben er inmiddels al dagen mee bezig en ik vind het superleuk; ik leer van alles over welke bestanddelen ik blijkbaar lekker vind en hoe dat dan zo'n beetje werkt.
Ik ben er inmiddels al dagen mee bezig en ik vind het superleuk; ik leer van alles over welke bestanddelen ik blijkbaar lekker vind en hoe dat dan zo'n beetje werkt.