Werk & Studie alle pijlers

Managementboeken.. hoe?

10-06-2022 21:14 42 berichten
Ik heb van mijn ontzettend leuke leidinggevende een prachtige uitgave gekregen van het boek ‘de zeven eigenschappen van effectief leiderschap’.

Ze had het geweldig gevonden, mooie lessen uitgehaald en het was echt een oprecht cadeau aan ons: ze gunde ons dat ook.

Maar nu blader ik in dat boek.. en denk.. tsja. 300 pagina’s. Ik houd al niet van lezen, maar ik lees nooit dit soort boeken omdat je ze in mijn beleving over het algemeen in een A4’tje kunt samenvatten en er vooral ontzettend veel om de hete brij wordt heen gedraaid.

Vinden jullie dit leuk, dit soort boeken?? En wanneer lees je ze dan? Ter ontspanning s avonds voor het slapen, onder werktijd? Op vakantie? Op zondagochtend ipv de krant??

Inspireer me! Moet ik echt élke letter van dit boek lezen of klopt mijn gevoel over dat A4’tje en kan ik beter een samenvatting googlen?
anoniem_6571ca2817b65 wijzigde dit bericht op 08-07-2022 14:33
1.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
En dit is volgens mij een goed boek met een wetenschappelijke basis waar heel veel mensen wat aan hebben gehad en daarmee verschilt het al met best veel andere boeken.
Dit is wel echt een klassieker.
Kaaaaaaaatje schreef:
10-06-2022 22:39
En dit is volgens mij een goed boek met een wetenschappelijke basis waar heel veel mensen wat aan hebben gehad en daarmee verschilt het al met best veel andere boeken.
Dat ontken ik ook niet. Maar ik kom er gewoon niet doorheen. Ik ben ook altijd een matige student geweest als het op stof lezen aankwam. Ik vind het gewoon niet leuk en kan me er dus ook niet toe zetten, omdat ik de noodzaak niet voel. Zalig zijn de onnozelen, haha!

Maar alleen al de titel staat me tegen. Ik heb helemaal geen behoefte om highly effective te zijn.
Op bol vind ik een heel mooie samenvatting TO, snel lezen en boek naar de kringloop :-D
NB ik lees er best wat braaktermen in...

Hoe geef je op een constructieve, effectieve manier richting en inhoud aan je leven? Dit is de centrale vraag waar het boek antwoord op geeft. Covey giet het plan van aanpak in een gestructureerd ontwikkelingsmodel. De eerste grote stap die gemaakt moet worden is de stap van afhankelijkheid naar onafhankelijkheid. Hierbij begin je met je eigen agenda voor je leven te bepalen. Je bent je er van bewust dat je architect bent van je leven (eigenschap 1) en gaat dus aan de slag. Je gaat vaststellen wat je in het leven belangrijk vindt, waar je voor staat, wat je wil bereiken (eigenschap 2). Dat wetende ga je ook pro-actief en met de juiste prioriteitsstelling (timemanagement) aan de slag (eigenschap 3). De tweede grote stap is die van onafhankelijkheid naar wederzijdse (zelfgekozen) afhankelijkheid. Je blijft weliswaar onafhankelijk, maar tegelijkertijd besef je dat je met anderen meer kunt bereiken dan in je eentje. Je weet wat je waard bent, maar je weet ook dat je de ander nodig hebt en het belangrijk is om liefde te geven en te ontvangen. Dat bereik je door te denken in termen van winnen/winnen. Hierbij zoek je bij conflicten altijd naar oplossingen die recht doen aan alle partijen en waarbij geen verliezers zijn (eigenschap 4). Je eerst concentreren op het begrijpen van de ander en dan pas energie stoppen in het begrepen worden is eigenschap 5. De derde, benodigde eigenschap om wederzijdse afhankelijkheid te bereiken is het synergetisch werken. Hieronder wordt verstaan dat je aanpak fundamenteel gebaseerd is op respect, samenwerking en vertrouwen (eigenschap 6). De laatste, 7e eigenschap is het onderhoud. Door voldoende oefening, rust, meditatie, etc. houd je de conditie van je lichaam, geest, relaties en spiritualiteit op peil. 
amby schreef:
10-06-2022 22:17
Ik vind het ook vrij lastig dit soort boeken te lezen, maar ze luisteren gaat me wel vrij goed af. Toen ik nog 2 uur naar m’n werk fietste elke dag ging er rustig een (non-fictie) boek per week doorheen. Nu luister ik af en toe nog een boek terwijl ik onderweg ben, een stuk ga fietsen/wandelen of de was opruim. Ik ‘lees’ overigens wel liever het hele boek ipv een samenvatting, de anekdotes en voorbeelden helpen me de inhoud beter te onthouden. Ik kies ook lang niet altijd management boeken overigens, maar ook boeken over psychologie en gedragswetenschappen tot de toeslagen affaire en gender ongelijkheid. Als het onderwerp me niet (zo) boeit, dan word het sowieso wel vrij taai natuurlijk. :)
Oh dit vind ik echt een goed idee! In de auto bijvoorbeeld. Bedankt!
Kaaaaaaaatje schreef:
10-06-2022 22:39
Kijk, dat hoor ik dus graag (evenals andere forummers die positief hierover zijn). Dat geeft me motivatie.

Wel in de vorm van een luisterboek denk ik, onderweg naar werk oid. Dat zie ik wel zitten!

Het is echt de vorm waar ik tegenop zie Het spreekt me niet zo aan. Ik leer inderdaad beter door een uitleg dan door theorie te lezen.

Ik ben ook helemaal voor het ontwikkelen en nieuwe inzichten, en vind het idee van het cadeau ook wel heel leuk, maar zag het niet zo voor me. Nu wel! Bedankt!
anoniem_6571ca2817b65 wijzigde dit bericht op 08-07-2022 14:35
2.18% gewijzigd
Ik lees dat soort boeken wel, meestal op vakantie. En mijn man ook dus we wisselen ze uit. Soms luisteren we ze als luisterboek tijdens een roadtrip.

Ik vind de opmerkingen hierboven een beetje flauw eerlijk gezegd. Ik denk echt niet dat ik alleen door het lezen van zo’n boek een betere manager wordt maar ik vind het interessant en er staan soms wel goede eye openers in of ik haal er inspiratie uit. Met jezelf blijven ontwikkelen en andere invalshoeken tot je nemen is niets mis lijkt me.
Ik heb op de Hurtigruten (postboot langs Noorse kust) dit boek geluisterd terwijl ik naar de fjorden staarde.

20 jaar geleden dit boek ook al eens gelezen. Toen was ik binnen 2 maanden daarna zwaar overspannen omdat het me alleen maar extra ambitie gaf en ik de lat nog maar eens een stukje hoger legde.

Van alle management-shit-theorieen vind ik Covey wel een van de beste. Het ziet niet alleen op werk maar eigenlijk op je hele leven en ik vind dat het een soort basis van integriteit beschrijft.

Tegelijkertijd heb ik nog niet zo lang geleden in het echt een management goeroe meegemaakt die met de mond de meest prachtige idealen uitdroeg maar in de praktijk een psychopathische machtswellusteling bleek. En tot mijn grote schrik heeft de man veel volgers.

Dus al dat soort prachtige idealen om over te filosoferen: doe nou maar gewoon je werk en probeer een beetje fatsoenlijk met andere mensen om te gaan. Dan kom je al een heel eind.
Denk dat je dit soort boeken ook wel moet nemen zoals te komen. Management en leiderschap zijn sowieso geen exacte wetenschappen. Soms heb je een ongefundeerd boek te pakken, en ben je vooral iemands mening/visie/ideeën aan het lezen. Dat kan nog steeds wel interessant zijn, en zelfs resoneren bij je, maar je hoeft het niet voor waar aan te nemen. Andere boeken hebben wel wetenschappelijke basis, maar bijv. vooral in de Amerikaanse literatuur, en ook dat kan interessant zijn, maar misschien in de Nederlandse cultuur minder van toepassing. Ik lees dit soort boeken vooral uit interesse om iets nieuws te leren of het eens vanuit een ander standpunt te zien, maar vertaal het toch ook altijd wel terug naar m’n eigen context. Als ik samenvattingen zou lezen ipv het hele boek, dan zou ik toch ook wel veel van de nuance en interpretatie missen die me helpen om er echt wat van te leren.
Ik ontken niet dat boeken zoals dat van Covey hun waarde hebben. Ik zeg alleen dat ik er persoonlijk echt niet doorheen kom, al helemaal niet op vakantie. Dat is mijn eigen gebrek aan discipline waarschijnlijk.

Luisterboeken zijn voor mij trouwens ook geen optie, want dat duurt alleen maar langer.
Ik neem zo iets met een grote korrel zout. Ik heb collega’s die zo nu en dan slepen met dikke boeken en dan lyrisch het licht brengen.

Ik heb geen zoutvaatje maar een emmer zoutvoorraad binnen handbereik. En dat weten ze.
Mensen veranderen vaak niet bepaald ten goede door het lezen van teveel Amerikaanse management-lectuur. Ik heb dat boek ook ergens liggen geloof ik. Begon me na een paar pagina's al te ergeren.
Anelia schreef:
11-06-2022 08:20
Ik lees dat soort boeken wel, meestal op vakantie. En mijn man ook dus we wisselen ze uit. Soms luisteren we ze als luisterboek tijdens een roadtrip.

Ik vind de opmerkingen hierboven een beetje flauw eerlijk gezegd. Ik denk echt niet dat ik alleen door het lezen van zo’n boek een betere manager wordt maar ik vind het interessant en er staan soms wel goede eye openers in of ik haal er inspiratie uit. Met jezelf blijven ontwikkelen en andere invalshoeken tot je nemen is niets mis lijkt me.
Dit dus. Maar het is gewoon typisch :).

Hier komen die boeken er op vakantie wel niet in. Dat zijn tijden die voorbehouden zijn voor vlot leesbare thrillers waarvan je er eentje per dag kan verslinden. Ze liggen gewoon op het stapeltje naast het bed en vliegen er doorheen de week wel door voor het slapen gaan.
Ik denk dat zij in jullie allemaal een leider ziet...
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
To, heel simpel, als het je niet aanspreekt, dan kun je het weg leggen en een andere keer nog eens kijken. Soms moet je er voor een bepaald in de stemming zijn. :lol:

Maar als het mij echt niet aanspreekt dat zou ik het boek of terug geven of weg doen. Anders ligt het maar te liggen en denk ik steeds, ik moet hier iets mee.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik laat zulke boeken om die reden gewoon in m’n boekenkast op werk.
Al aan het boek begonnen TO?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven