Managementboeken.. hoe?
vrijdag 10 juni 2022 om 21:14
Ik heb van mijn ontzettend leuke leidinggevende een prachtige uitgave gekregen van het boek ‘de zeven eigenschappen van effectief leiderschap’.
Ze had het geweldig gevonden, mooie lessen uitgehaald en het was echt een oprecht cadeau aan ons: ze gunde ons dat ook.
Maar nu blader ik in dat boek.. en denk.. tsja. 300 pagina’s. Ik houd al niet van lezen, maar ik lees nooit dit soort boeken omdat je ze in mijn beleving over het algemeen in een A4’tje kunt samenvatten en er vooral ontzettend veel om de hete brij wordt heen gedraaid.
Vinden jullie dit leuk, dit soort boeken?? En wanneer lees je ze dan? Ter ontspanning s avonds voor het slapen, onder werktijd? Op vakantie? Op zondagochtend ipv de krant??
Inspireer me! Moet ik echt élke letter van dit boek lezen of klopt mijn gevoel over dat A4’tje en kan ik beter een samenvatting googlen?
Ze had het geweldig gevonden, mooie lessen uitgehaald en het was echt een oprecht cadeau aan ons: ze gunde ons dat ook.
Maar nu blader ik in dat boek.. en denk.. tsja. 300 pagina’s. Ik houd al niet van lezen, maar ik lees nooit dit soort boeken omdat je ze in mijn beleving over het algemeen in een A4’tje kunt samenvatten en er vooral ontzettend veel om de hete brij wordt heen gedraaid.
Vinden jullie dit leuk, dit soort boeken?? En wanneer lees je ze dan? Ter ontspanning s avonds voor het slapen, onder werktijd? Op vakantie? Op zondagochtend ipv de krant??
Inspireer me! Moet ik echt élke letter van dit boek lezen of klopt mijn gevoel over dat A4’tje en kan ik beter een samenvatting googlen?
anoniem_6571ca2817b65 wijzigde dit bericht op 08-07-2022 14:33
1.34% gewijzigd
vrijdag 10 juni 2022 om 21:21
Oh nee, vreselijk, ik kom echt niet door zulke dingen heen. Dat staat bij mij echt te verstoffen. Gewoon geen bal aan. Vast nuttig, maar ik heb er niet genoeg doorzettingsvermogen voor. Ik zoek er niet eens iets in op. Ik neem zulke “cadeaus” van collega’s niet eens meer mee naar huis.
Doet mij erg aan studeren denken, en ik vond lezen tijdens mijn studie afschuwelijk. Zo blij dat die tijd achter me ligt.
Doet mij erg aan studeren denken, en ik vond lezen tijdens mijn studie afschuwelijk. Zo blij dat die tijd achter me ligt.
vrijdag 10 juni 2022 om 21:25
vrijdag 10 juni 2022 om 21:25
Tip:
Onderzoek wat jouw leerstijl is.
Misschien is boeken lezen niets voor jou
en leer jij veel meer van zelf doen en van interactie.
Google bijvoorbeeld op
'Het beste moet nog komen' (leiderschapsprogramma)
of
'Inzicht in invloed' (meerdaagse training)
Onderzoek wat jouw leerstijl is.
Misschien is boeken lezen niets voor jou
en leer jij veel meer van zelf doen en van interactie.
Google bijvoorbeeld op
'Het beste moet nog komen' (leiderschapsprogramma)
of
'Inzicht in invloed' (meerdaagse training)
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
vrijdag 10 juni 2022 om 21:27
En oh ja, bij ons op werk waren die verdraaide 7 habits een aantal jaar geleden een tijd lang thema bij zo ongeveer elke strategiedag of persoonlijke evaluatie. Dus we moesten ons er wel mee bezig houden. Iedereen kreeg ook een eigen exemplaar. Letterlijk geen zin uit gelezen. Maar heb op elke heisessie gewoon braaf meegeblaat. Niet gehinderd door enige kennis van zaken. Bijzonder effectief, al zeg ik het zelf.
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 10-06-2022 21:30
15.92% gewijzigd
vrijdag 10 juni 2022 om 21:30
Het mooie is dan ook altijd dat niemand dat merkt, dat je geen kennis van zaken hebtLorem_Ipsum schreef: ↑10-06-2022 21:27En oh ja, bij ons op werk waren die verdraaide 7 habits een tijd lang thema bij zo ongeveer elke strategiedag of persoonlijke evaluatie. Dus we moesten ons er wel mee bezig houden. Iedereen kreeg ook een eigen exemplaar. Letterlijk geen zin uit gelezen. Maar heb op elke heisessie gewoon braaf meegeblaat. Niet gehinderd door enige kennis van zaken. Bijzonder effectief, al zeg ik het zelf.
vrijdag 10 juni 2022 om 21:41
Jawel maar zulke figuren heb je in elk bedrijf. Beter links laten liggen, die willen toch niks en alleen klagen.
Zo'n boek lees ik in de avond, wel interessant. Soms leer je er van en soms krijg je er inspiratie van. Soms denk je leuk voor jou maar niks voor mij. Niet elk boek past.
vrijdag 10 juni 2022 om 21:42
Ik zit soms ter plekke te googlen want van dat soort rijtjes onthou ik altijd maar de helft....Lorem_Ipsum schreef: ↑10-06-2022 21:27En oh ja, bij ons op werk waren die verdraaide 7 habits een aantal jaar geleden een tijd lang thema bij zo ongeveer elke strategiedag of persoonlijke evaluatie. Dus we moesten ons er wel mee bezig houden. Iedereen kreeg ook een eigen exemplaar. Letterlijk geen zin uit gelezen. Maar heb op elke heisessie gewoon braaf meegeblaat. Niet gehinderd door enige kennis van zaken. Bijzonder effectief, al zeg ik het zelf.
Ik vind het leuke boeken om door te bladeren. Op zo'n moment voel ik me tijdens het bladeren een hele piet en neem me vast voor het echt te gaan lezen. Maak foto's van inspirerende bladzijdes of schrijf iets over.
en als ik een vervelende manager heb wil ik nog weleens even nakijken waar diegene dan zijn 'wijsheid" vandaan heeft.
En dan even googlen op critical opinions on.....
En dat ook af en toe eens losjes citeren.
vrijdag 10 juni 2022 om 21:43
Geen idee, ze werkt er nog niet zo lang. Haar versie van het boek heeft ook allemaal aantekeningen enzo, ik lees de eerste paar bladzijdes en denk echt ……….. Amerikaans (slecht vertaald ook..) gelul.
vrijdag 10 juni 2022 om 21:46
Ze zal me niet overhoren hoor, er wordt ook niets verwacht verder. Het was echt een cadeau; zo van, ik heb hier zo veel van geleerd, ik gun jullie die ontwikkeling ook oid.
Maar het ligt nu op mijn nachtkastje en denk echt, wanneer lezen mensen dit joh? Ik lees niet zo veel en vaak (nouja.. sinds ik kinderen heb wel minder..) en dit lees ik echt niet voor mijn plezier.
Maar ik proef tot nu toe weinig enthousiasme uit jullie posts dus ik kijk wel een keer een filmpje en geef ‘m een mooi plekje in mijn kast denk ik..
Maar het ligt nu op mijn nachtkastje en denk echt, wanneer lezen mensen dit joh? Ik lees niet zo veel en vaak (nouja.. sinds ik kinderen heb wel minder..) en dit lees ik echt niet voor mijn plezier.
Maar ik proef tot nu toe weinig enthousiasme uit jullie posts dus ik kijk wel een keer een filmpje en geef ‘m een mooi plekje in mijn kast denk ik..
anoniem_6571ca2817b65 wijzigde dit bericht op 08-07-2022 14:34
1.05% gewijzigd
vrijdag 10 juni 2022 om 21:48
Ik ben geen klager, maar ik heb inderdaad weinig op met strategiedagen en dat soort dingen. Ik doe braaf mee, brainstorm wat af en plak m’n Post-it’s op de muur. Maar het interesseert me inderdaad geen klap. Ik streef de dingen die je in dergelijke boeken leert ook helemaal niet na.Magick88 schreef: ↑10-06-2022 21:41Jawel maar zulke figuren heb je in elk bedrijf. Beter links laten liggen, die willen toch niks en alleen klagen.
Zo'n boek lees ik in de avond, wel interessant. Soms leer je er van en soms krijg je er inspiratie van. Soms denk je leuk voor jou maar niks voor mij. Niet elk boek past.
vrijdag 10 juni 2022 om 21:49
Jaaa, ik ken ook echt veel mensen die oprecht wild worden van zulke dingen. Onvoorstelbaar, wat mij betreft. Maar ik ben daarin dus zeker geen maatstaf.
Ik moet nog zoveel literatuur lezen, dan ga ik echt Covey lezen.
vrijdag 10 juni 2022 om 21:54
Niet per se. Er zijn bijvoorbeeld ook mensen die het liever over de inhoud hebben, in plaats van over alles eromheen. En van al die mooie plannen die tijdens heisessies worden bedacht, meestal zonder de mensen erbij die ze moeten uitvoeren en er dagelijks last/gemak van gaan krijgen, komt er in de praktijk ook maar weinig terecht is mijn ervaring inmiddels.Magick88 schreef: ↑10-06-2022 21:41Jawel maar zulke figuren heb je in elk bedrijf. Beter links laten liggen, die willen toch niks en alleen klagen.
vrijdag 10 juni 2022 om 21:57
Oh nou daar zie ik (mits goed doorgedacht en georganiseerd) wel weer de toegevoegde waarde van.Lorem_Ipsum schreef: ↑10-06-2022 21:48Ik ben geen klager, maar ik heb inderdaad weinig op met strategiedagen en dat soort dingen. Ik doe braaf mee, brainstorm wat af en plak m’n Post-it’s op de muur. Maar het interesseert me inderdaad geen klap. Ik streef de dingen die je in dergelijke boeken leert ook helemaal niet na.
Maar die boeken.. het is zo droog. En zoveel herhaling. Hij begint al op pagina 2 oid met , ik zal een paar voorbeelden noemen en komt dan met 12 uitgebreide voorbeelden dat ik denk.. met 2 of 3 had ik het ook al wel gesnapt.. dan haak ik echt zo af al.
vrijdag 10 juni 2022 om 22:02
Lekker naar de kringloop ermee. Wat voor haar werkt hoeft voor jou helemaal niet te werken toch. Heel effectief leiderschap is het in elk geval niet, om iemand een duur boek te geven dat je zelf fantastisch vindt maar waarvan je niet weet of dat voor de ontvanger ook geldt.DrBrowns schreef: ↑10-06-2022 21:46Ze zal me niet overhoren hoor, er wordt ook niets verwacht verder. Het was echt een cadeau; zo van, ik heb hier zo veel van geleerd, ik gun jullie die ontwikkeling ook oid.
Maar het ligt nu op mijn nachtkastje en denk echt, wanneer lezen mensen dit joh? Ik lees zo veel en vaak (nouja.. sinds ik kinderen heb wel minder..) maar dit lees ik echt niet voor mijn plezier.
vrijdag 10 juni 2022 om 22:03
Zou het afschuwelijk vinden. Ik zou het met tegenzin onder werktijd lezen en al helemaal niet in mijn vrije tijd.
Dat geleuter van managers die denken dat ze het licht gezien hebben qua management door dit soort boeken te lezen. Daarna te pas en te onpas met van die termen als: 'aanvliegroute', 'in je kracht staan', 'je individuele kwaliteitsroute bepalen' je om de oren slaan.
En elke medewerker van de afdeling denkt: ja, ja, goed verhaal, kan ik weer gaan en mijn werk doen?
Dat geleuter van managers die denken dat ze het licht gezien hebben qua management door dit soort boeken te lezen. Daarna te pas en te onpas met van die termen als: 'aanvliegroute', 'in je kracht staan', 'je individuele kwaliteitsroute bepalen' je om de oren slaan.
En elke medewerker van de afdeling denkt: ja, ja, goed verhaal, kan ik weer gaan en mijn werk doen?
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
vrijdag 10 juni 2022 om 22:04
vrijdag 10 juni 2022 om 22:08
Surebaby schreef: ↑10-06-2022 21:42Ik zit soms ter plekke te googlen want van dat soort rijtjes onthou ik altijd maar de helft....
Ik vind het leuke boeken om door te bladeren. Op zo'n moment voel ik me tijdens het bladeren een hele piet en neem me vast voor het echt te gaan lezen. Maak foto's van inspirerende bladzijdes of schrijf iets over.
en als ik een vervelende manager heb wil ik nog weleens even nakijken waar diegene dan zijn 'wijsheid" vandaan heeft.
En dan even googlen op critical opinions on.....
En dat ook af en toe eens losjes citeren.
Of course your opinion matters. Just not to me.
vrijdag 10 juni 2022 om 22:12
Covey is echt een klassieker in leiderschapstraining, dus wat betreft een “must read” voor managers. Maar het kan idd ook gewoon in een uurtje uitgelegd worden, zoals vrijwel elke nuttige theorie. Ik heb ontzettend veel van dit soort boeken gelezen voor mijn studie, maar ik heb dat soort boeken ook niet op mijn nachtkastje liggen voor een ontspannen uurtje lezen voor het slapen gaan. Ik lees liever de samenvattingen online als theorie zoek.
vrijdag 10 juni 2022 om 22:14
Mijn man heeft wel van dat soort boeken en probeert ze in de vakantie te lezen.
Vind ik best knap, hij heeft dyslexie en die boeken zijn dan echt een stevige kluif.
Het irritante is dat hij vervolgens zijn "kennis" aan mij en onze zoon probeert op te dringen. Boeien...
Vind ik best knap, hij heeft dyslexie en die boeken zijn dan echt een stevige kluif.
Het irritante is dat hij vervolgens zijn "kennis" aan mij en onze zoon probeert op te dringen. Boeien...
Of course your opinion matters. Just not to me.
vrijdag 10 juni 2022 om 22:17
Ik vind het ook vrij lastig dit soort boeken te lezen, maar ze luisteren gaat me wel vrij goed af. Toen ik nog 2 uur naar m’n werk fietste elke dag ging er rustig een (non-fictie) boek per week doorheen. Nu luister ik af en toe nog een boek terwijl ik onderweg ben, een stuk ga fietsen/wandelen of de was opruim. Ik ‘lees’ overigens wel liever het hele boek ipv een samenvatting, de anekdotes en voorbeelden helpen me de inhoud beter te onthouden. Ik kies ook lang niet altijd management boeken overigens, maar ook boeken over psychologie en gedragswetenschappen tot de toeslagen affaire en gender ongelijkheid. Als het onderwerp me niet (zo) boeit, dan word het sowieso wel vrij taai natuurlijk.
vrijdag 10 juni 2022 om 22:33
Je kunt dit soort boeken heel vaak verticaal lezen inderdaad, dus de introductie en als je het idee snapt alleen nog de koppen van de hoofdstukken ne de eerste zinnen.DrBrowns schreef: ↑10-06-2022 21:57Oh nou daar zie ik (mits goed doorgedacht en georganiseerd) wel weer de toegevoegde waarde van.
Maar die boeken.. het is zo droog. En zoveel herhaling. Hij begint al op pagina 2 oid met , ik zal een paar voorbeelden noemen en komt dan met 12 uitgebreide voorbeelden dat ik denk.. met 2 of 3 had ik het ook al wel gesnapt.. dan haak ik echt zo af al.
Overigens denk ik wel dit soort boeken je oprecht verder kunnen helpen, al is het maar om andere mensen te begrijpen en deze is volgens mij ook echt goed voor je ontwikkeling.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in