HR vraagje.

donderdag 23 juni 2022 om 18:33
Winkelpersoneel, geen CAO.
Iemand heeft een operatie gehad. Volgens doktoren is herstel 5 weken.
Persoon is nu al 7 weken thuis, kan niet werken, maar is op instagram wel te zien op feestjes ed.
Heb mail gestuurd dat er gekort wordt in salaris. Vanaf afgelopen maandag.
Van te voren hebben we dit niet met persoon afgesproken. Manager van winkel heeft wel veel contact met persoon.
Niet ingelicht, maar staat gewoon in het contract dat bij veel ziekte dagen er gekort wordt.
Persoon is nu boos (snap het), maar kent de regels.
HR is een beetje rechtlijnig.
Hoe kan dit het beste worden opgelost?
Iemand heeft een operatie gehad. Volgens doktoren is herstel 5 weken.
Persoon is nu al 7 weken thuis, kan niet werken, maar is op instagram wel te zien op feestjes ed.
Heb mail gestuurd dat er gekort wordt in salaris. Vanaf afgelopen maandag.
Van te voren hebben we dit niet met persoon afgesproken. Manager van winkel heeft wel veel contact met persoon.
Niet ingelicht, maar staat gewoon in het contract dat bij veel ziekte dagen er gekort wordt.
Persoon is nu boos (snap het), maar kent de regels.
HR is een beetje rechtlijnig.
Hoe kan dit het beste worden opgelost?
donderdag 23 juni 2022 om 19:01

donderdag 23 juni 2022 om 19:08
Als contractueel vastgesteld is dat en wanneer het salaris terugvalt op 70% en dat is niet onder een bovenliggende regel, dan zal dat wel correct zijn.
Maar wat heeft Insta er dan alsnog mee te maken? En waarom ga je niet in op alle vragen mbt arbo/bedrijfsarts? Is er uberhaupt een probleemanalyse opgesteld, en een plan van aanpak?
Echt, laat je helpen, desnoods bel je het UWV Werkbedrijf voor een advies vanuit het Werkgeversservicepunt. Anders ga je nog lelijk onderuit, terwijl je waarschijnlijk de beste intenties hebt.
milena1 wijzigde dit bericht op 23-06-2022 19:09
12.71% gewijzigd

donderdag 23 juni 2022 om 19:09
Waarom wordt de arboarts nu pas ingeschakeld? Dat moet binnen zes weken na ziekmelding.

donderdag 23 juni 2022 om 19:10
Helemaal niets.Zenmomentje schreef: ↑23-06-2022 19:08Als je zo zeker weet dat het klopt wat wil je van ons weten dan?
Laat maar dus.
donderdag 23 juni 2022 om 19:11
donderdag 23 juni 2022 om 19:17
Maar dit is een ander verhaal. De werkgever mag (als er in arbeidsovereenkomst of cao niets anders staat) minimaal 70% loon uitbetalen bij ziekte, helaas. Maar mij lijkt dat dat dan vanaf ziekmelding of na wachtdagen is en niet nu pas na een aantal weken ter beoordeling (die daar niets over te zeggen heeft) van HR medewerker.
@TO laat je niet voor andermans karretje spannen en vraag advies aan arboarts en hogere manager bij bedrijf waar je werkt.
Of iemand naar een feestje mag of niet tijdens ziekte is niet aan jou (in dit geval je collega) ter beoordeling.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser

donderdag 23 juni 2022 om 19:21
Bedankt voor alle antwoorden. Echt..
Ik word hier echt heel onzeker van, ook van jullie reacties, maar daar heb ik immers om gevraagd. Het maakt mij wakker. (en emotioneel).
Ik heb wel gevraagd of er een slotje op het onderwerp kan.
Het is zo onduidelijk en dat besef ik.
Het is het beste als dit onderwerp diep in de krochten van het forum terecht komt.
Ik word hier echt heel onzeker van, ook van jullie reacties, maar daar heb ik immers om gevraagd. Het maakt mij wakker. (en emotioneel).
Ik heb wel gevraagd of er een slotje op het onderwerp kan.
Het is zo onduidelijk en dat besef ik.
Het is het beste als dit onderwerp diep in de krochten van het forum terecht komt.
donderdag 23 juni 2022 om 19:25
TO, allen maar goed dat je even rondvraagt. Niet dat wij hier nu alles precies zo en goed weten, maar volgens mij heb je zelf hebt ook het idee dat het niet helemaal klopt.
Onzekerheid sucks big time bij een nieuwe baan. Is er iemand binnen het bedrijf waar je hiermee terecht kunt? Arbodienst en UWV zijn ook instanties waar juridisch objectief advies kunt krijgen.
Onzekerheid sucks big time bij een nieuwe baan. Is er iemand binnen het bedrijf waar je hiermee terecht kunt? Arbodienst en UWV zijn ook instanties waar juridisch objectief advies kunt krijgen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 23 juni 2022 om 19:32
Mag ik benieuwd zijn?

donderdag 23 juni 2022 om 19:52

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in