Sollicitatiegesprek met meerdere personen
woensdag 6 juli 2022 om 14:39
Een bekende van mij is uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Ze was super blij met de uitnodiging. Maar: bij dit gesprek zijn maar liefst 8 mensen van het bedrijf aanwezig. Het gaat om een seniorfunctie met een stukje opleiding. Het is geen functie als directeur of raad van bestuur of iets dergelijks.
Dit is toch een bizar aantal personen?
Dit is toch een bizar aantal personen?
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.

woensdag 6 juli 2022 om 14:50
Het is wel met iedereen tegelijk.
Zelf zou ik meteen afhaken. Als er al zoveel mensen bij een sollicitatiegesprek zitten, hoeveel mensen moeten dan wel niet een plasje doen over een ander besluit. Daarnaast zou ik denken, gut allemaal mensen die zichzelf ontzettend belangrijk vinden.
woensdag 6 juli 2022 om 14:51
Ik niet, ik zou ze allemaal omver blazenlouti schreef: ↑06-07-2022 14:50Het is wel met iedereen tegelijk.
Zelf zou ik meteen afhaken. Als er al zoveel mensen bij een sollicitatiegesprek zitten, hoeveel mensen moeten dan wel niet een plasje doen over een ander besluit. Daarnaast zou ik denken, gut allemaal mensen die zichzelf ontzettend belangrijk vinden.

woensdag 6 juli 2022 om 14:51
Vind ik veel ja!
Mijn max is vier. Toen heb ik aan t begin snel een inschatting gemaakt wie het belangrijkst was, wie alleen wilde kijken of ik gezellig genoeg was voor in t team en wie alleen iets technisch wilde horen. Toen best tactisch gezorgd dat elke aanwezige iets hoorde wat ze zochten, maar vooral die belangrijkste persoon benaderd. Dit werkte, maar hard werken om iedereen aandacht te schenken!
Wel vervelend is, dat je dan zelf minder gelegenheid voor het stellen van vragen hebt, omdat al die mensen ook allemaal iets willen vragen. Verre van ideaal dus. Hopelijk niet alle acht tegelijk idd.
Mijn max is vier. Toen heb ik aan t begin snel een inschatting gemaakt wie het belangrijkst was, wie alleen wilde kijken of ik gezellig genoeg was voor in t team en wie alleen iets technisch wilde horen. Toen best tactisch gezorgd dat elke aanwezige iets hoorde wat ze zochten, maar vooral die belangrijkste persoon benaderd. Dit werkte, maar hard werken om iedereen aandacht te schenken!
Wel vervelend is, dat je dan zelf minder gelegenheid voor het stellen van vragen hebt, omdat al die mensen ook allemaal iets willen vragen. Verre van ideaal dus. Hopelijk niet alle acht tegelijk idd.

woensdag 6 juli 2022 om 14:52
Een ander denkt misschien, wat leuk, iedereen wordt er bij betrokken.louti schreef: ↑06-07-2022 14:50Het is wel met iedereen tegelijk.
woensdag 6 juli 2022 om 15:00
Het lijkt mij zo lastig om dan echt een gesprek te hebben. Wordt het dan niet een soort kruisverhoor en zo onpersoonlijk omdat je vragen op je afgevuurd krijgt omdat iedereen vragen heeft?kittyfantastico schreef: ↑06-07-2022 14:51Vind ik veel ja!
Zal je tips doorgeven!

woensdag 6 juli 2022 om 15:12

woensdag 6 juli 2022 om 15:44
Dat hangt er denk ik helemaal vanaf hoe het gesprek wordt vormgegeven. Of iemand de leiding neemt, wat de rol van de aanwezigen is, hoe lang het gesprek duurt etc. Ik heb zelf wel eens in een commissie van 5 personen gezeten. Daarvan was één HR-medewerker die niks inhoudelijk vroeg, maar alleen het gesprek aanstuurde. Het was ook goed voorgesproken zodat er geen dubbelingen in zaten in onze vragen etc. Dat werkte best prima.
woensdag 6 juli 2022 om 16:25
Ik ben wel eens een ruimte binnen gekomen voor een sollicitatie en toen bleken er 7 mensen op me te wachten. Schrok er wel wat van. Maar gelukkig was het een ontspannen gesprek. (Ging zo goed zelfs dat ik onderweg naar huis gebeld werd of ik interesse had in de volgende ronde en of dat meteen kon, aangezien ze toen samen waren. Ben toen direct aangenomen en de sollicitanten voor de volgende dag zijn afgebeld. Was best bizar).

woensdag 6 juli 2022 om 16:52
Voor een directeurs- of bestuursfunctie is dat niet heel gek. Denk ook aan zo een commissie voor een burgemeester, dat zijn vaak nog wel meer mensen.
Maar voor een ‘gewone’ senior functie vind ik het wel erg enthousiast. Ik zou in dit geval even opbellen, vragen wie er aan tafel zitten en wat hun rol hierin is. Dan kun je ook beter inschatten wat je kunt verwachten.
Ik zou er zelf niet direct voor terug deinzen
Maar voor een ‘gewone’ senior functie vind ik het wel erg enthousiast. Ik zou in dit geval even opbellen, vragen wie er aan tafel zitten en wat hun rol hierin is. Dan kun je ook beter inschatten wat je kunt verwachten.
Ik zou er zelf niet direct voor terug deinzen
woensdag 6 juli 2022 om 16:57
8 man? pfff, voor een hoge functie met veel verantwoordelijkheid kan ik me misschien er nog wat bij voorstellen. Maar voor een reguliere baan?
2 - max 3 man is echt wel genoeg.
Snap dit ook vanuit de werkgever niet, je wilt de sollicitant toch een beetje geruststellen zodat hij/zij haar verhaal kan vertellen?
2 - max 3 man is echt wel genoeg.
Snap dit ook vanuit de werkgever niet, je wilt de sollicitant toch een beetje geruststellen zodat hij/zij haar verhaal kan vertellen?

woensdag 6 juli 2022 om 17:28
Nee hoor, met die 5 man die ik had, was het eerder dat het al best veel tijd kostte voor hen allen om zelf te vertellen wie ze waren en wat ze deden. Was totaal geen kruisverhoor. Sowieso valt het me vaak op dat mensen graag over zichzelf praten.
Ik heb genoeg kruisverhoor-sollicitaties gehad, maar gewoon met twee mensen ofzo.
woensdag 6 juli 2022 om 20:49
Ga er maar vanuit dat de vragen heel random en breed gesteld gaan worden. Iedereen wil over zijn eigen vakgebied of aandachtsgebied iets vragen. Ik had ooit een gesprek met 5 man, dat ging alle kanten op. Kon overal maar heel kort op antwoorden en toen kwamen er weer vragen uit een compleet andere hoek. Moest super snel schakelen en ging van hot naar her.
woensdag 6 juli 2022 om 21:01
Hier is drie de max. Moeten er meer mensen meekijken, dan verdelen we dat over twee rondes. Tegenover 8 man zitten zorgt voor een onevenwichtig gesprek, wij willen juist niet alleen vragen stellen maar ook echt ontdekken wat voor persoonlijkheid we tegenover ons hebben. Dat red je niet met zo’n disbalans.

woensdag 6 juli 2022 om 21:08
Ja, dat had ik ook. Ze bekeken het allemaal vanuit hun eigen winkeltje.Boarn schreef: ↑06-07-2022 20:49Ga er maar vanuit dat de vragen heel random en breed gesteld gaan worden. Iedereen wil over zijn eigen vakgebied of aandachtsgebied iets vragen. Ik had ooit een gesprek met 5 man, dat ging alle kanten op. Kon overal maar heel kort op antwoorden en toen kwamen er weer vragen uit een compleet andere hoek. Moest super snel schakelen en ging van hot naar her.

woensdag 6 juli 2022 om 22:15
In mijn beroepsgroep is het redelijk normaal. Als je een leidinggevende positie wil heb je een eerste ronde bij je toekomstige baas en een of meer naaste collega's en iemand van p&o. Dus 4 mensen minimaal.
Tweede ronde zelfde 4 mensen en dan ook een gesprek met een groepje van toekomstige werknemers, iemand van de OR en iemand van p&o.
Als sollicitant meegemaakt en ook van de andere kant.
Mijn vriendin had laatst een gesprek voor een docentfunctie met een manager, een collega en twee studenten.
Als sollicitant zijn dat heel informatieve gesprekken, je ziet veel van het bedrijf en hoort nog weleens wat.
Als je een sollicitant tegenover je hebt is er meestal een verdeling van onderwerpen binnen de groep.
Wat ik verder wel handig vindt is dat je heel snel kunt zien hoe thuis iemand in de materie is, en ook hoe men ermee omgaat als het niet zo bekend is. Dat laatste is nog wel het belangrijkst.
Stelt iemand vragen.
Ik heb een keer een sollicitant gehad die echt bozig werd omdat ze niks wist, en ineens een soort fantasie beginnerscursus over het werkveld aan ons wilde geven.
Dus denk: leidinggeven aan een groep timmerlui.
En dat er dan ' ik stel mij zo voor dat in de oertijd een neanderthaler een stuk hout vond...' verhaal kwam, inclusief een theatervoorstelling met veel rennen en bewegen en rare stemmetjes.
Wij keken nogal verbijsterd en toen zei ze pinnig: ik moet wel zeggen dat ik graag werk met mensen die wél willen leren.
(Heel gemeen maar dat is dus tijden een grap geweest op die werkplek. die laatste opmerking, maar ook als je geen flauw benul hebt 'ik stel mij voor dat een neanderthaler...')
Tweede ronde zelfde 4 mensen en dan ook een gesprek met een groepje van toekomstige werknemers, iemand van de OR en iemand van p&o.
Als sollicitant meegemaakt en ook van de andere kant.
Mijn vriendin had laatst een gesprek voor een docentfunctie met een manager, een collega en twee studenten.
Als sollicitant zijn dat heel informatieve gesprekken, je ziet veel van het bedrijf en hoort nog weleens wat.
Als je een sollicitant tegenover je hebt is er meestal een verdeling van onderwerpen binnen de groep.
Wat ik verder wel handig vindt is dat je heel snel kunt zien hoe thuis iemand in de materie is, en ook hoe men ermee omgaat als het niet zo bekend is. Dat laatste is nog wel het belangrijkst.
Stelt iemand vragen.
Ik heb een keer een sollicitant gehad die echt bozig werd omdat ze niks wist, en ineens een soort fantasie beginnerscursus over het werkveld aan ons wilde geven.
Dus denk: leidinggeven aan een groep timmerlui.
En dat er dan ' ik stel mij zo voor dat in de oertijd een neanderthaler een stuk hout vond...' verhaal kwam, inclusief een theatervoorstelling met veel rennen en bewegen en rare stemmetjes.
Wij keken nogal verbijsterd en toen zei ze pinnig: ik moet wel zeggen dat ik graag werk met mensen die wél willen leren.
(Heel gemeen maar dat is dus tijden een grap geweest op die werkplek. die laatste opmerking, maar ook als je geen flauw benul hebt 'ik stel mij voor dat een neanderthaler...')

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in