Agenda tips
zondag 10 juli 2022 om 19:27
Al verschillende soorten agenda’s geprobeerd, maar niks lijkt te werken.
Papieren agenda op A5 en A4 formaat. Digitaal via Google agenda.
Het gaat een tijdje goed, dan houd ik alles bij maar momenteel ben ik het overzicht weer kwijt. Dan mis ik afspraken of er staat wat dubbel gepland. Het zorgt voor onrust en daar wil ik vanaf.
Is het een kwestie van bijhouden en heb ik dus een trap onder mijn kont nodig of heeft iemand een tip voor me welke agenda te gebruiken?
(Achtergrond: zit ziek thuis (depressie), bezig met het afronden van een scheiding, een van mijn ouders is een maand geleden overleden.)
Papieren agenda op A5 en A4 formaat. Digitaal via Google agenda.
Het gaat een tijdje goed, dan houd ik alles bij maar momenteel ben ik het overzicht weer kwijt. Dan mis ik afspraken of er staat wat dubbel gepland. Het zorgt voor onrust en daar wil ik vanaf.
Is het een kwestie van bijhouden en heb ik dus een trap onder mijn kont nodig of heeft iemand een tip voor me welke agenda te gebruiken?
(Achtergrond: zit ziek thuis (depressie), bezig met het afronden van een scheiding, een van mijn ouders is een maand geleden overleden.)

zondag 10 juli 2022 om 19:31
Het lijkt hem niet te zitten in de soort agenda als ik je zo lees.
Wat ik doe: agenda altijd bij me (dus mee naar mijn werk en thuis gelijk weer uit de tas en in het zicht in de woonkamer)
Ik plan ook niks zonder mijn agenda te raadplegen. Zo heb ik nooit iets dubbel staan.
Agenda een keer niet in de buurt? Dan kan ik nog niks plannen en moet ik er op terug komen bij de tegenpartij.
Voor jou zou het misschien al helpen als je agenda (open) op je tafel legt.
In het zicht.
Wat ik doe: agenda altijd bij me (dus mee naar mijn werk en thuis gelijk weer uit de tas en in het zicht in de woonkamer)
Ik plan ook niks zonder mijn agenda te raadplegen. Zo heb ik nooit iets dubbel staan.
Agenda een keer niet in de buurt? Dan kan ik nog niks plannen en moet ik er op terug komen bij de tegenpartij.
In het zicht.
zondag 10 juli 2022 om 19:32
Toevallig heb ik vandaag zelf een planner gemaakt bij personalplanner.com
Ik heb een A4 formaat met aan de linkerkant de dagen van de week en dan rechts een gelinieerde bladzijde. Daar kan ik dan per week belangrijke dingen op schrijven, to do lijstje ed. Ik gebruik hem voor mijn werk. Heb nu een agenda en een schrijfblok bij me. Straks heb ik een alles in 1. Achterin kon ik namelijk nog behoorlijk wat lege blz. toevoegen.
Ik heb een A4 formaat met aan de linkerkant de dagen van de week en dan rechts een gelinieerde bladzijde. Daar kan ik dan per week belangrijke dingen op schrijven, to do lijstje ed. Ik gebruik hem voor mijn werk. Heb nu een agenda en een schrijfblok bij me. Straks heb ik een alles in 1. Achterin kon ik namelijk nog behoorlijk wat lege blz. toevoegen.

zondag 10 juli 2022 om 19:47
Die is gaaf. Heb je daar al eens eerder een bestelling gedaan en verliep dat soepel?Hipmetstip schreef: ↑10-07-2022 19:32Toevallig heb ik vandaag zelf een planner gemaakt bij personalplanner.com
zondag 10 juli 2022 om 19:49
Ik heb heel veel geld uitgegeven aan allerlei papieren agenda's en planners maar dat werkt niet voor mij.
Ik gebruik nu een digitale agenda met herinneringen. Dus ik zet de afspraak erin met herinnering. Vervolgens zet ik de reistijd erin met herinnering zodat ik een kwartier voor vertrek weet dat ik mijn spullen moet zoeken.
Elke eerste van de maand overloop ik de agenda van die maand, op zondagavond de week en dan elke avond voor het slapen gaan de volgende dag. Dan zit het drie keer in mijn systeem.
Ik gebruik nu een digitale agenda met herinneringen. Dus ik zet de afspraak erin met herinnering. Vervolgens zet ik de reistijd erin met herinnering zodat ik een kwartier voor vertrek weet dat ik mijn spullen moet zoeken.
Elke eerste van de maand overloop ik de agenda van die maand, op zondagavond de week en dan elke avond voor het slapen gaan de volgende dag. Dan zit het drie keer in mijn systeem.

zondag 10 juli 2022 om 20:05
Ik zet weinig in m’n agenda en onthoud veel, maar als ik er wat in zet, dan gewoon in m’n Google agenda. Dan heb ik het overal meteen staan. Ik stuur ook vaak een invité naar m’n werkmail, zodat ik daar ook de tijd geblocked heb. En andersom, als ik bijvoorbeeld eens iets van werk heb dat ‘s avonds is ofzo.
Om dat allemaal weer op te schrijven vind ik gedoe. Ook omdat je veel dingen per mail bevestigd krijgt, daar maak ik vanuit de mail meteen een afspraak van met alle relevant details erbij.
En m’n telefoon heb ik altijd bij de hand, ook tijdens uitgaan of wat dan ook. Altijd up to date.
Zet er altijd twee reminders in, soms een aantal dagen van tevoren, en een uur van tevoren. Maar dat hangt af van het type afspraak.
Om dat allemaal weer op te schrijven vind ik gedoe. Ook omdat je veel dingen per mail bevestigd krijgt, daar maak ik vanuit de mail meteen een afspraak van met alle relevant details erbij.
En m’n telefoon heb ik altijd bij de hand, ook tijdens uitgaan of wat dan ook. Altijd up to date.
Zet er altijd twee reminders in, soms een aantal dagen van tevoren, en een uur van tevoren. Maar dat hangt af van het type afspraak.
zondag 10 juli 2022 om 20:14
Nee, het is de eerste keer. Ik ben heel benieuwd!Woll*Stone schreef: ↑10-07-2022 19:47Die is gaaf. Heb je daar al eens eerder een bestelling gedaan en verliep dat soepel?
zondag 10 juli 2022 om 20:34
Hoe groot is jouw agenda? Ik denk dat mijn voorkeur ook uitgaat naar papier, maar A4 is te groot om altijd bij me te hebben. A5 is te klein om alles in op te schrijven. Digitaal ben ik op afgeknapt omdat ik dan toch het overzicht qua weken mis en weekdingen niet fijn genoteerd krijg, alhoewel digitaal weer fijn is omdat ik altijd mijn telefoon bij me heb. Ik heb een tijdje digitaal en A4 bijgehouden, maar ook daar komt de klad weer in.Birdie schreef: ↑10-07-2022 19:31Het lijkt hem niet te zitten in de soort agenda als ik je zo lees.
In het zicht.
De tip om hem open op tafel neer te leggen is wel een goede. Dat kan ik proberen. Hik nu vooral weer tegen het overzicht maken aan.
zondag 10 juli 2022 om 20:36
Aan een A4 kant de hele week is voor mij niet werkbaar. Heb een tijdje A4 gehad met beide pagina’s voor een week, dat werkte redelijk. Ik werk in het vo dus is handig als ik alle lesuren kan noteren en daarnaast een aantekening maken.Hipmetstip schreef: ↑10-07-2022 19:32Toevallig heb ik vandaag zelf een planner gemaakt bij personalplanner.com
zondag 10 juli 2022 om 20:36
Welke digitale agenda gebruik je?karootje81 schreef: ↑10-07-2022 19:49Ik heb heel veel geld uitgegeven aan allerlei papieren agenda's en planners maar dat werkt niet voor mij.
Een vast moment om agenda bij te werken is sowieso wel handig. Dat krijg ik momenteel alleen niet voor elkaar.
zondag 10 juli 2022 om 20:38
Je kunt op deze site zelf indelen hoe je wilt. Er waren ook pagina's speciaal voor docenten.Butterfly_fly schreef: ↑10-07-2022 20:36Aan een A4 kant de hele week is voor mij niet werkbaar. Heb een tijdje A4 gehad met beide pagina’s voor een week, dat werkte redelijk. Ik werk in het vo dus is handig als ik alle lesuren kan noteren en daarnaast een aantekening maken.
zondag 10 juli 2022 om 20:39
Dat heb ik geprobeerd, maar mis dan toch het overzicht. Kan op mijn telefoon bijvoorbeeld niet een hele dag in het scherm krijgen.Lorem_Ipsum schreef: ↑10-07-2022 20:05Ik zet weinig in m’n agenda en onthoud veel, maar als ik er wat in zet, dan gewoon in m’n Google agenda. Dan heb ik het overal meteen staan. Ik stuur ook vaak een invité naar m’n werkmail, zodat ik daar ook de tijd geblocked heb. En andersom, als ik bijvoorbeeld eens iets van werk heb dat ‘s avonds is ofzo.
Misschien wel handig qua agenda’s combineren: ik had mijn werkagenda geïmporteerd naar mijn privé agenda. Dan zag ik in mijn privé agenda een compleet overzicht.

zondag 10 juli 2022 om 20:48
Laat je het weten?
zondag 10 juli 2022 om 20:48
Ik gebruik de agenda van Outlook omdat ik die ook op het werk gebruik/moet gebruiken. Daarin staan alle afspraken, ook mijn privé-afspraken en bvb de afspraken van vriend die effect hebben op mij. Dan staat er bvb. alleen met baby of Piet ophalen om 21 uur.Butterfly_fly schreef: ↑10-07-2022 20:36Welke digitale agenda gebruik je?
Een vast moment om agenda bij te werken is sowieso wel handig. Dat krijg ik momenteel alleen niet voor elkaar.
Het is voor mij niet zozeer bijwerken maar weten wat die week op mij afkomt, doen we elke zondagavond hier tijdens het eten. ´s Avonds kijk ik dan 5 minuten voor het slapen gaan wat ik de volgende dag te doen heb.

zondag 10 juli 2022 om 21:09
Butterfly_fly schreef: ↑10-07-2022 20:34Hoe groot is jouw agenda? Ik denk dat mijn voorkeur ook uitgaat naar papier, maar A4 is te groot om altijd bij me te hebben. A5 is te klein om alles in op te schrijven. Digitaal ben ik op afgeknapt omdat ik dan toch het overzicht qua weken mis en weekdingen niet fijn genoteerd krijg, alhoewel digitaal weer fijn is omdat ik altijd mijn telefoon bij me heb. Ik heb een tijdje digitaal en A4 bijgehouden, maar ook daar komt de klad weer in.
De tip om hem open op tafel neer te leggen is wel een goede. Dat kan ik proberen. Hik nu vooral weer tegen het overzicht maken aan.
Ik heb een Zusss agenda waar ik ieder jaar een nieuwe vulling in stop.
18,5 cm hoog en 14,5 cm breed is de buitenkant. Precies goed om mee te nemen en binnenin best goede schrijfruimte.

maandag 11 juli 2022 om 17:29
Ja, doe ik!
dinsdag 12 juli 2022 om 08:00
Wat mij hielp is nóoit iets beloven als het niet op schrift staat. In het VO is het nogal makkelijk om in de gang wat tegen een ander te roepen en dan heb jij je ding gedaan en loop het vervolgens stuk bij de ander (oa mij;) omdat die zijn agenda niet paraat heeft en gewoon zijn hoofd vol met alles dat nú moet gebeuren.Butterfly_fly schreef: ↑10-07-2022 20:36Aan een A4 kant de hele week is voor mij niet werkbaar. Heb een tijdje A4 gehad met beide pagina’s voor een week, dat werkte redelijk. Ik werk in het vo dus is handig als ik alle lesuren kan noteren en daarnaast een aantekening maken.
De crux voor mij is daarnaast om gewoon te zeggen: nee! Of mail het me daar en daar anders vergeet ik het. De helft vergeet dan zelf die mail én ik laat die mails openstaan tot het moment op de dag dat ik iets met al die losse flodders kan.
Ik vind een digitale agenda in deze haastige gangcultuur ongelofelijk onhandig.
dinsdag 12 juli 2022 om 18:57
Dat van het afspreken in de gangen herken ik helemaal. Daar heb ik mijn reactie ook aangepast, naar “mail me, want anders vergeet ik het”. Dat werkt redelijk. Doe ik bij collega’s en leerlingen. Helaas dan nog ontglipt me van alles.Mevrouw75 schreef: ↑12-07-2022 08:00Wat mij hielp is nóoit iets beloven als het niet op schrift staat. In het VO is het nogal makkelijk om in de gang wat tegen een ander te roepen en dan heb jij je ding gedaan en loop het vervolgens stuk bij de ander (oa mij;) omdat die zijn agenda niet paraat heeft en gewoon zijn hoofd vol met alles dat nú moet gebeuren.
De crux voor mij is daarnaast om gewoon te zeggen: nee! Of mail het me daar en daar anders vergeet ik het. De helft vergeet dan zelf die mail én ik laat die mails openstaan tot het moment op de dag dat ik iets met al die losse flodders kan.
Ik vind een digitale agenda in deze haastige gangcultuur ongelofelijk onhandig.
Welke agenda gebruik jij?

dinsdag 12 juli 2022 om 19:58
Ik heb gewoon Google calendar, en die kan ik wel op dagweergave zetten. Zelf vind ik vooral de weergave die alleen de dagen dat er iets is weergeeft erg handig. Dan zie je echt wat je moet weten.Butterfly_fly schreef: ↑10-07-2022 20:39Dat heb ik geprobeerd, maar mis dan toch het overzicht. Kan op mijn telefoon bijvoorbeeld niet een hele dag in het scherm krijgen.
Misschien wel handig qua agenda’s combineren: ik had mijn werkagenda geïmporteerd naar mijn privé agenda. Dan zag ik in mijn privé agenda een compleet overzicht.
Ik heb bewust mijn werkagenda niet geïmporteerd, ik stuur hooguit invites voor als het een overlap heeft met het ander, maar verder strikt gescheiden. Heb helemaal geen zin om mijn werkshit in m’n privé te zien. Overigens is dat bij ons beveiligd, dus ik zou ook niks kunnen importeren.
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 12-07-2022 20:11
8.26% gewijzigd

dinsdag 12 juli 2022 om 20:08
Ik werk in een geheel andere cultuur dan het onderwijs, maar ik stel me voor dat juist als iemand iets op de gang wil afspreken, dat het dan juist handig is als je dat allemaal op je telefoon hebt. Bij mij op werk zou nooit iemand rondlopen zonder zijn telefoon op zak, maar ik zit in een heel andere sector. Bovendien ook vaak met tijdzones te maken, dus ik moet wel meteen kunnen zien of die geplande meeting van 4:30pm in New York mij die avond ook schikt. Maar ja, niemand zou hier ooit iets proberen af te spreken zonder een invite te sturen.
dinsdag 12 juli 2022 om 20:35
Probleem in het vo is dat het op de gang gauwgauw tussendoor komt. Je staat dus niet lekker effe iets te noteren. Op zo’n tripje van lokaal x naar y wat je in een halve minuut moet doen kunnen er zo 5 leerlingen en 3 collega’s iets willen. En zodra je je lokaal inbrengt komen er nog 6 met ‘iets’.Lorem_Ipsum schreef: ↑12-07-2022 20:08Ik werk in een geheel andere cultuur dan het onderwijs, maar ik stel me voor dat juist als iemand iets op de gang wil afspreken, dat het dan juist handig is als je dat allemaal op je telefoon hebt. Bij mij op werk zou nooit iemand rondlopen zonder zijn telefoon op zak, maar ik zit in een heel andere sector. Bovendien ook vaak met tijdzones te maken, dus ik moet wel meteen kunnen zien of die geplande meeting van 4:30pm in New York mij die avond ook schikt. Maar ja, niemand zou hier ooit iets proberen af te spreken zonder een invite te sturen.
In een ‘normale’ sector snap ik het helemaal.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 12-07-2022 20:39
2.67% gewijzigd
dinsdag 12 juli 2022 om 20:37
Ik gebruik alleen magister (het rooster verandert bij ons ook heel vaak, dus die opschrijven is niet heel handig) en een zelf gemaakte, per week. Beetje combi tussen een bullet journal en agenda met aan de ene kant de week, de andere kant notitie. Zo kan ik de notities ook uitbreiden naar extra pagina’s.Butterfly_fly schreef: ↑12-07-2022 18:57Dat van het afspreken in de gangen herken ik helemaal. Daar heb ik mijn reactie ook aangepast, naar “mail me, want anders vergeet ik het”. Dat werkt redelijk. Doe ik bij collega’s en leerlingen. Helaas dan nog ontglipt me van alles.
Welke agenda gebruik jij?
dinsdag 12 juli 2022 om 22:19
Magister wil ik niet gebruiken omdat iedereen die kan inzien (leerlingen en collega’s). Tenminste, dat idee heb ik. Vind dat ik ook mijn werkafspraken redelijk privé mag houden. School maakt gebruik van magister en Google agenda dus dat zorgt er al voor dat ik minimaal op twee plekken moet kijken. Daarnaast staan er dingen weer niet in die alleen per mail komen.
Ik snap dat je werk en privé gescheiden wilt houden. Vanwege de wisselende uren is het voor mij nu wel handig als ik weet hoe laat ik elke dag op school moet zijn.
Ik snap dat je werk en privé gescheiden wilt houden. Vanwege de wisselende uren is het voor mij nu wel handig als ik weet hoe laat ik elke dag op school moet zijn.
dinsdag 12 juli 2022 om 22:34
Precies. Het is hectisch van lokaal naar lokaal en daar heb je echt de tijd niet om dingen af te spreken. Laat staan ook nog te noteren.Mevrouw75 schreef: ↑12-07-2022 20:35Probleem in het vo is dat het op de gang gauwgauw tussendoor komt. Je staat dus niet lekker effe iets te noteren. Op zo’n tripje van lokaal x naar y wat je in een halve minuut moet doen kunnen er zo 5 leerlingen en 3 collega’s iets willen. En zodra je je lokaal inbrengt komen er nog 6 met ‘iets’.
In een ‘normale’ sector snap ik het helemaal.
Geen idee hoe dat in andere sectoren is.
woensdag 13 juli 2022 om 06:51
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar bij ons krijgt een ander alleen ‘persoonlijke afspraak’ te zien. Of ‘mentorgesprekje’ als de afspraak met anderen is.Butterfly_fly schreef: ↑12-07-2022 22:19Magister wil ik niet gebruiken omdat iedereen die kan inzien (leerlingen en collega’s). Tenminste, dat idee heb ik. Vind dat ik ook mijn werkafspraken redelijk privé mag houden. School maakt gebruik van magister en Google agenda dus dat zorgt er al voor dat ik minimaal op twee plekken moet kijken. Daarnaast staan er dingen weer niet in die alleen per mail komen.
Agendabeheer staat en valt eigenlijk gewoon bij hoe jíj het bijhoudt, type agenda maakt eigenlijk niet zoveel uit. Ik vind het VO ook wezenlijk anders qua planning, agenda en time management dan ‘kantoor’ (mijn oude werk iig).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in