Agenda tips
zondag 10 juli 2022 om 19:27
Al verschillende soorten agenda’s geprobeerd, maar niks lijkt te werken.
Papieren agenda op A5 en A4 formaat. Digitaal via Google agenda.
Het gaat een tijdje goed, dan houd ik alles bij maar momenteel ben ik het overzicht weer kwijt. Dan mis ik afspraken of er staat wat dubbel gepland. Het zorgt voor onrust en daar wil ik vanaf.
Is het een kwestie van bijhouden en heb ik dus een trap onder mijn kont nodig of heeft iemand een tip voor me welke agenda te gebruiken?
(Achtergrond: zit ziek thuis (depressie), bezig met het afronden van een scheiding, een van mijn ouders is een maand geleden overleden.)
Papieren agenda op A5 en A4 formaat. Digitaal via Google agenda.
Het gaat een tijdje goed, dan houd ik alles bij maar momenteel ben ik het overzicht weer kwijt. Dan mis ik afspraken of er staat wat dubbel gepland. Het zorgt voor onrust en daar wil ik vanaf.
Is het een kwestie van bijhouden en heb ik dus een trap onder mijn kont nodig of heeft iemand een tip voor me welke agenda te gebruiken?
(Achtergrond: zit ziek thuis (depressie), bezig met het afronden van een scheiding, een van mijn ouders is een maand geleden overleden.)
woensdag 13 juli 2022 om 08:15
Werk zelf ook in een andere branche, maar er zijn hier geen dingen die alleen op mail komen. Als ik een afspraak met iemand wil maken, stuur ik een invite en als ze met mij een afspraak willen vraag ik hem een invite te sturen. Staat het niet in de agenda, dan is er dus geen afspraak.Butterfly_fly schreef: ↑12-07-2022 22:19Daarnaast staan er dingen weer niet in die alleen per mail komen.
Ik zou daarom bij zo'n mailtje reageren met: prima stuur maar een invite of zelf even een invite aanmaken zodat de afspraak voor jullie beiden in de agenda staat.
woensdag 13 juli 2022 om 12:10
Daar heb je gelijk in. Ik heb me nu voorgenomen om toch weer de A4 agenda te gaan proberen en alles wat via magister / Google agenda binnen komt daarin op te schrijven. Daarnaast alles bijhouden op de telefoon. Volgend schooljaar maar weer een poging wagen.Mevrouw75 schreef: ↑13-07-2022 06:51Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar bij ons krijgt een ander alleen ‘persoonlijke afspraak’ te zien. Of ‘mentorgesprekje’ als de afspraak met anderen is.
Agendabeheer staat en valt eigenlijk gewoon bij hoe jíj het bijhoudt, type agenda maakt eigenlijk niet zoveel uit. Ik vind het VO ook wezenlijk anders qua planning, agenda en time management dan ‘kantoor’ (mijn oude werk iig).
woensdag 13 juli 2022 om 12:11
Goeie, nadeel is alleen dat niet alle collega’s dat hanteren en dan wordt ik er alsnog op aangekeken als ik een afspraak mis.TinyTiny schreef: ↑13-07-2022 08:15Werk zelf ook in een andere branche, maar er zijn hier geen dingen die alleen op mail komen. Als ik een afspraak met iemand wil maken, stuur ik een invite en als ze met mij een afspraak willen vraag ik hem een invite te sturen. Staat het niet in de agenda, dan is er dus geen afspraak.
Ik zou daarom bij zo'n mailtje reageren met: prima stuur maar een invite of zelf even een invite aanmaken zodat de afspraak voor jullie beiden in de agenda staat.
woensdag 13 juli 2022 om 12:18
Ik gebruik zelf de Structuurjunkie planner (A5), die gaat per week & per uur. Op papier vul ik die uren redelijk globaal in. Dus bijvoorbeeld 9-17: "werk". De specifieke afspraken die ik op mijn werk heb schrijf ik niet op in m'n persoonlijke agenda maar die hou ik online bij in de agenda van de digitale werkruimte. Op m'n werk worden inderdaad ook verschillende agenda's gebruikt (of de ene meeting is teams en de ander zoom), maar ik breng het zelf gewoon allemaal bij elkaar in de Outlook agenda. Dat mijn collega's dat kunnen inzien vind ik alleen maar handig (kunnen leerlingen dat ook zien als je in het onderwijs werkt? Dat is wel echt onhandig). Privé afspraken schrijf ik dan wel weer gewoon op in mijn persoonlijke agenda.
Lange-termijn afspraken (concerten of weekendjes weg ofzo) zet ik eerst in mijn telefoon. In mijn papieren agenda loop ik een week of drie vooruit. Ik ga er eens per week of wanneer het uit komt gewoon even voor zitten om de nieuwe week weer in te vullen met mijn telefoon ernaast.
Lange-termijn afspraken (concerten of weekendjes weg ofzo) zet ik eerst in mijn telefoon. In mijn papieren agenda loop ik een week of drie vooruit. Ik ga er eens per week of wanneer het uit komt gewoon even voor zitten om de nieuwe week weer in te vullen met mijn telefoon ernaast.

woensdag 13 juli 2022 om 13:10
Ja, ik krijg ook wel dingen alleen op de mail, bijvoorbeeld deadlines van wanneer je iets moet opleveren, dat zet ik dan gewoon zelf op basis van de mail in mijn agenda.TinyTiny schreef: ↑13-07-2022 08:15Werk zelf ook in een andere branche, maar er zijn hier geen dingen die alleen op mail komen. Als ik een afspraak met iemand wil maken, stuur ik een invite en als ze met mij een afspraak willen vraag ik hem een invite te sturen. Staat het niet in de agenda, dan is er dus geen afspraak.
Eerlijk gezegd denk ik dat ik ook zou doen met dingen die mensen mij terloops naroepen, net zoals dat ik dingen in mijn agenda zet die puur voor mezelf zijn, beginnen met dit, checken voor dat, etc.

woensdag 13 juli 2022 om 13:11
Dan zet je het er toch zelf in op het moment dat je de mail leest? In Outlook kun je een mail zo naar je agenda slepen. Of naar je Taken.Butterfly_fly schreef: ↑13-07-2022 12:11Goeie, nadeel is alleen dat niet alle collega’s dat hanteren en dan wordt ik er alsnog op aangekeken als ik een afspraak mis.
Ik snap ook wel dat niet alles een invite kan zijn. Soms vraagt iemand je iets te doen voor een bepaalde datum, maar diegene verwacht dan dat je dat zelf regelt, die hoeft dat niet in de eigen agenda te hebben.
woensdag 13 juli 2022 om 13:21
Nou, ik doe dat dus niet met alle agenda's. Mijn werk-agenda, daar moet alles natuurlijk gewoon direct ingezet worden. Maar mijn papieren agenda, daar pak ik soms gewoon even 20 minuutjes voor en dan werk ik alles bij. Dan heb je gelijk overzicht.Butterfly_fly schreef: ↑13-07-2022 12:36Dat moet ik ook gaan doen. Een vast moment om de agenda's bij te werken. Nu ontbreekt het me aan de energie om dat regelmatig te doen. Teveel achterstand opgelopen waardoor ik het voor me uit blijf schuiven en de chaos blijft.
Maar hoe kun je nou een achterstand oplopen? De tijd gaat verder dus je "achterstand" valt dan toch weg? Pak gewoon eens een agenda erbij (of desnoods een A4tje als je nu nog geen agenda hebt) en schrijf alles op voor volgende week wat je je kunt bedenken. En als je later dan iets te binnen schiet of je wordt ergens aan herinnert kun je het direct toevoegen. Dan zal die chaos vanzelf al een stuk meevallen.
woensdag 13 juli 2022 om 13:47
Dat zelf erin zetten lukt nu dus niet. Daar loop ik vooral tegenaan denk ik. Heeft vast te maken met mijn depressie. Ik wil van alles, maar er komt nauwelijks iets uit mijn handen.Lorem_Ipsum schreef: ↑13-07-2022 13:11Dan zet je het er toch zelf in op het moment dat je de mail leest? In Outlook kun je een mail zo naar je agenda slepen. Of naar je Taken.
Ik snap ook wel dat niet alles een invite kan zijn. Soms vraagt iemand je iets te doen voor een bepaalde datum, maar diegene verwacht dan dat je dat zelf regelt, die hoeft dat niet in de eigen agenda te hebben.
Heb me voorgenomen om deze week een nieuwe start te maken en de agenda weer te gaan bijhouden. Poging zoveel….
Ik mis in die zin het overzicht, het is vooral chaos en doordat ik niks onthoud momenteel ben ik bang dingen te vergeten. Daarnaast voor me uit schuiven. Helpt ook niet mee.
woensdag 13 juli 2022 om 13:49
Het voelt voor mij als achterstand. Laatste weken zijn heel hectisch. Veel moet en ik heb er de energie niet voor. Dus loop ik achter de feiten aan. Beetje dat idee. Maar, nieuw voornemen om agenda bij te werken is er. Nu nog doenVazig schreef: ↑13-07-2022 13:21Nou, ik doe dat dus niet met alle agenda's. Mijn werk-agenda, daar moet alles natuurlijk gewoon direct ingezet worden. Maar mijn papieren agenda, daar pak ik soms gewoon even 20 minuutjes voor en dan werk ik alles bij. Dan heb je gelijk overzicht.
Maar hoe kun je nou een achterstand oplopen? De tijd gaat verder dus je "achterstand" valt dan toch weg? Pak gewoon eens een agenda erbij (of desnoods een A4tje als je nu nog geen agenda hebt) en schrijf alles op voor volgende week wat je je kunt bedenken. En als je later dan iets te binnen schiet of je wordt ergens aan herinnert kun je het direct toevoegen. Dan zal die chaos vanzelf al een stuk meevallen.

woensdag 13 juli 2022 om 15:52
Ik ben omgekeerd, want ik onthoud ontzettend veel en heb vaak eigenlijk mijn agenda niet nodig. Maar dat wat ik erin zet, zet ik er gewoon in wanneer het opkomt. Natuurlijk, ik krabbel ook weleens ergens iets op een los blaadje als ik ergens over word gebeld als ik onderweg ben, of uit lunchen ben ofzo. Maar die blaadjes doe vind ik altijd wel weer en dan zet ik eea er even in.Butterfly_fly schreef: ↑13-07-2022 13:47Dat zelf erin zetten lukt nu dus niet. Daar loop ik vooral tegenaan denk ik. Heeft vast te maken met mijn depressie. Ik wil van alles, maar er komt nauwelijks iets uit mijn handen.
Heb me voorgenomen om deze week een nieuwe start te maken en de agenda weer te gaan bijhouden. Poging zoveel….
Ik mis in die zin het overzicht, het is vooral chaos en doordat ik niks onthoud momenteel ben ik bang dingen te vergeten. Daarnaast voor me uit schuiven. Helpt ook niet mee.
De methode, stuur me een mail, en het zo eigenlijk bij de ander neerleggen zou hier niet werken. Je moet er zelf bovenop zitten.
Maar ik denk dat als je niet lekker in je vel zit, dat het op zich niet uitmaakt welke agenda je hebt.
Voor me uitschuiven en uitstellen doe ik ook heel erg. Maar ik weet wel altijd wanneer iets zou moeten…

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in