Genderverwarring

27-07-2022 14:28 1473 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in mijn omgeving wat mensen die zich identificeren als non-binair. Voorheen gingen zij door het leven als lesbische vrouwen. Ik probeer er nu zoveel mogelijk op te letten dat ik hen goed benoem, de juist voornaamwoorden gebruik, maar ze zijn niet echt genegen om een uitleg te geven over waarom deze omslag (dat is hun goed recht natuurlijk, maar we zijn wel dermate verwant dat ik dacht daar iets over te mogen vragen). Ik doe dus mijn best, maar het is wel lastig. Voor een feestje kleden ze zich in een mooie jurk en zijn opgemaakt, maar een van de mensen wil benoemd worden als ‘hij’ (de ander hen/hun). Gender bepaalt niet je kleding en vice versa, maar ik vraag me dan toch af wat het ‘nut’ is.
Zijn hier mensen die er meer verstand van hebben? Waarom is er de wens om een non-binaire gender te hebben, terwijl je ongeacht je geslacht kunt leven zoals je wenst, houden van wie je wilt en al dan niet een jurk of een tuinbroek te dragen?
fashionvictim schreef:
28-07-2022 10:44
Nee hoor, bij mij op het werk (waar dagelijks enkele honderden mensen toiletten gebruiken) zijn alle toiletten gewoon omgedoopt tot geslachtsloze wc's, zodat je nu overal de bril omhoog hebt staan en ze gewoon allemaal smerig zijn en er nergens meer tampons liggen.
Een paar van de invalidentoiletten zijn nu een soort officieuze damestoiletten omdat ik en nog een paar andere vrouwen die nu maar illegaal gebruiken.
Dan is er in jouw geval mannen en vrouwen wat ‘afgenomen’, namelijk de keuze voor een apart toilet.

Welke privileges heb jij aan mannen moeten afstaan?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Mijn hele punt is juist dat in praktijk "genderneutraal" betekent dat alle toiletten mannenwc's worden en de dameswc's verdwijnen. En dat mannen meer status krijgen en vrouwen nog minder dan ze al hadden.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
28-07-2022 11:08
Mijn hele punt is juist dat in praktijk "genderneutraal" betekent dat alle toiletten mannenwc's worden en de dameswc's verdwijnen. En dat mannen meer status krijgen en vrouwen nog minder dan ze al hadden.
Mannen kunnen het delen van het toilet niet ook lastig vinden? Of denken dat ‘hun’ wc’s worden overgenomen door vrouwen?

En hoe geeft genderneutraal mannen meer status dan vrouwen? Heb je een voorbeeld?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Mijn kind heeft altijd de boodschap meegekregen: "you do you".

Ik heb via haar kennis mogen maken met heel veel jonge mensen, waarvan er een aantal echt zoekende zijn. En natuurlijk gaat dat bij tieners soms met Sturm und Drang en "moet" er dan opeens een andere voornaam of een andere pronoun gebruikt worden. Ik probeer daar respect voor op te brengen en probeer het te onthouden, maar zie het soms ook wel als een "fase" waar ze doorheen moeten.

Het gekke is dat juist mijn kind zelf weinig behoefte heeft aan een hokje. Ze heeft eerder een vriendje gehad. Nu heeft ze een non-binaire partner. Mensen gaan haar nu vragen of ze lesbisch/bi/queer is. En kind zegt dan "geen idee-maakt me ook niet uit". Dat vind ik nog de beste instelling - wat gaat het sowieso anderen aan denk ik dan.

Ergens heb ik altijd voorgeleefd dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Triggert dat iets bij een ander, helaas, dat is dan toch diegene zijn probleem. Je hoeft je niet te verantwoorden.

Dat is mijn probleem met het nieuwe hokjesdenken. Je bent constant aan het coming-outen en aan het verantwoorden waarom je bent wie je bent naar de buitenwereld.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
fashionvictim schreef:
28-07-2022 11:08
Dat denk ik ook.
Avage schreef:
28-07-2022 10:56
Heftige uitspraak over je kinderen.

Gepest worden is zeer traumatisch en een mens draagt dit een leven lang met zich mee.

Dus je bent trots dat je jongens geen vooroordelen hebben, maar is dat een ultiem doel en maakt dat het goed dat kinderen gepest zijn? Was het echt schadelijk geweest als ze wat normen, grenzen en kaders hadden meegekregen waardoor ze niet excentriek waren in de ogen van anderen?

Ieder mens is uniek, daarvoor hoef je er dus helemaal niet afwijkend bij te lopen. Kinderen die in uniform naar school moeten worden later ook gewoon "zichzelf". Soms misschien zelfs wel meer dan kinderen die volop hun eigenheid moeten benadrukken en daar dus ook op beoordeeld worden.

En waarom staat eyeliner en nagellak op willen voor "voor je geluk gaan?" Klinkt meer als onmiddellijke bevrediging van een kinderlijke behoefte. Staat dat gelijk aan gelukkig zijn? Kinderhersenen zijn nog niet ontwikkeld, als kind overzie je bepaalde consequenties helemaal niet. Daar heb je je ouders voor.
Ik vind dat zelf een hele moeilijke. Je wilt natuurlijk dat je kinderen individuen blijven, zich zelf blijven. Maar je weet ook dat de samenleving wel enig aanpassingsvermogen verwacht.

Ik weet nog van die documentaire van Sunny Bergman van een paar jaar terug over mannelijkheid. Haar partner vertelde dat hij gekleed als Prince naar de middelbare school ging en veel opmerkingen van voornamelijk andere jongens daarover naar z'n hoofd geslingerd kreeg.

Tja, heel hard en naar, maar je kunt het ook wel een beetje verwachten.
Mijn kinderen zijn niet genderneutraal opgevoed, die term bestond nog niet. Ik heb er geen problemen mee, wel met het doorgeslagen fanatieke activisme eromheen, als ik nu een kind krijg en die voed ik gewoon op ipv genderneutraal, ben ik in hun ogen verkeerd bezig. Dat stuit mij tegen het borst. Ik geloof ook niet dat volledig genderneutraal haalbaar is zo lang er iig ook religieus (getinte) opvoeding zijn. Wat wil 'men' dus bereiken vraag ik me af, genderneutraal als (westerse) stroming erbij of als de norm.
Natuurlijk krijg je backlash van anderen als je afwijkt van de norm. Maar hoeveel ontzeg je jezelf als je niet jezelf durft te zijn ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Avage schreef:
28-07-2022 10:56
Heftige uitspraak over je kinderen.

Gepest worden is zeer traumatisch en een mens draagt dit een leven lang met zich mee.

Dus je bent trots dat je jongens geen vooroordelen hebben, maar is dat een ultiem doel en maakt dat het goed dat kinderen gepest zijn? Was het echt schadelijk geweest als ze wat normen, grenzen en kaders hadden meegekregen waardoor ze niet excentriek waren in de ogen van anderen?

Ieder mens is uniek, daarvoor hoef je er dus helemaal niet afwijkend bij te lopen. Kinderen die in uniform naar school moeten worden later ook gewoon "zichzelf". Soms misschien zelfs wel meer dan kinderen die volop hun eigenheid moeten benadrukken en daar dus ook op beoordeeld worden.

En waarom staat eyeliner en nagellak op willen voor "voor je geluk gaan?" Klinkt meer als onmiddellijke bevrediging van een kinderlijke behoefte. Staat dat gelijk aan gelukkig zijn? Kinderhersenen zijn nog niet ontwikkeld, als kind overzie je bepaalde consequenties helemaal niet. Daar heb je je ouders voor.
En dus moet je maar zorgen dat je kind netjes doet wat de rest van de wereld van hem of haar verwacht ook al wil het zelf wat anders?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
WeBey schreef:
28-07-2022 11:14
Ik vind dat zelf een hele moeilijke. Je wilt natuurlijk dat je kinderen individuen blijven, zich zelf blijven. Maar je weet ook dat de samenleving wel enig aanpassingsvermogen verwacht.

Ik weet nog van die documentaire van Sunny Bergman van een paar jaar terug over mannelijkheid. Haar partner vertelde dat hij gekleed als Prince naar de middelbare school ging en veel opmerkingen van voornamelijk andere jongens daarover naar z'n hoofd geslingerd kreeg.

Tja, heel hard en naar, maar je kunt het ook wel een beetje verwachten.
Ja want het is logisch dat je kutopmerkingen krijgt als je anders dan anderen bent

Echt serieus? Je gaat het nog lopen verdedigen?
belgali schreef:
28-07-2022 11:20
Natuurlijk krijg je backlash van anderen als je afwijkt van de norm. Maar hoeveel ontzeg je jezelf als je niet jezelf durft te zijn ?
Je mag alleen jezelf zijn als dat klopt volgens het boekje en vooral niet afwijkt
Kort filmpje (15 sec.)
Eens of oneens?
https://youtube.com/shorts/PUpiM23OSXo?feature=share
Toevoeging
Dit is wat ik bedoel met dat fanatiek activisme.
Er is niks mis met een niet genderneutrale opvoeding. Ik word überhaupt van al die termen (wat voor moeder word jij, wat voor opvoeding hanteer jij?) Een beetje kriegel. Dat afgeven op anderen als ze niet opvoeden volgens hun nieuwe norm.
hetjuistebesluit wijzigde dit bericht op 28-07-2022 11:40
62.24% gewijzigd
Wijndruifje schreef:
28-07-2022 11:00

Mij kan het weinig schelen hoe iemand zich voelt, ik krijg alleen de kriebels van "die" en "hun". Als er weer een artikel over die en hun geschreven wordt stop ik al met lezen, het leest zo raar en ik raak er maar niet aan gewend!

Herkenbaar hoor, dat taalgevoel. Maar het werkt wel twee kanten op. Onze taal dwingt je om bij het spreken over iemand altijd één van de twee binaire geslachtsopties toe te kennen. Iemand die zich niet met een van beide geslachten identificeert voelt dus eigenlijk elke dag meermaals dat ongemak dat jij ervaart bij zulke voor jouw gevoel niet kloppende aanduidingen. Hoewel ik het qua taal ook lastig en ongemakkelijk vindt zie ik dat relatief lichte ongemak dan ook als een overkomelijk ongerief voor de mogelijkheid om iemand anders tegemoet te komen in diens gevoel van mismatch tussen de eigen identiteit en de taal die we hebben om die te beschrijven.
bumblebijtje schreef:
28-07-2022 10:38
Hoezo is verpleegkundige iets vrouwelijk? Ken jij enkel vrouwen als verpleegkundige dan?

Maar idd, lang haar, dat doen ze maar als ze puberaal worden en een metal-coupe willen, en nagellak is hier niet eens in huis dus dat is idd niet aan de orde.
Ik noem het als een beroep waarin de ruime meerderheid vrouwen zijn. Ik geloof niet dat beroepen exclusief door mannen of vrouwen uitgevoerd kunnen worden.

Waarom mag lang haar wel in de puberteit als metalcoupe? En als ze dan wel hun vingernagels willen lakken, mag dat? En waarom mag het nu niet? Haar groeit, bij mannen en vrouwen. Als mannen het niet afknippen wordt het ook lang. Waarom is dat niet ok voor jou voor jouw zonen?
Hetjuistebesluit schreef:
28-07-2022 11:27
Kort filmpje (15 sec.)
Eens of oneens?
Lekker makkelijk om te zeggen dat zijn zoon helemaal gelukkig is met zijn cowboyboots en dat hij daar de voorkeur aan geeft nadat hij zelf heel duidelijk zegt dat de andere optie, die het kind als eerste wilde, niet voor hem geldt.
Foechoer schreef:
28-07-2022 11:28
Herkenbaar hoor, dat taalgevoel. Maar het werkt wel twee kanten op. Onze taal dwingt je om bij het spreken over iemand altijd één van de twee binaire geslachtsopties toe te kennen. Iemand die zich niet met een van beide geslachten identificeert voelt dus eigenlijk elke dag meermaals dat ongemak dat jij ervaart bij zulke voor jouw gevoel niet kloppende aanduidingen. Hoewel ik het qua taal ook lastig en ongemakkelijk vindt zie ik dat relatief lichte ongemak dan ook als een overkomelijk ongerief voor de mogelijkheid om iemand anders tegemoet te komen in diens gevoel van mismatch tussen de eigen identiteit en de taal die we hebben om die te beschrijven.
Vroeger in boeken stond er vaak iets van: In dit boek hanteren wij Hij/Hem, maar dit geld uiteraard voor M/V
Vond het een prima oplossing.
rosanna08 schreef:
28-07-2022 11:23
Ja want het is logisch dat je kutopmerkingen krijgt als je anders dan anderen bent

Echt serieus? Je gaat het nog lopen verdedigen?
Dat zou niet logisch moeten zijn, maar dat is wel wat mensen doen. Ik zie dat gedrag niet veranderen.

Ik zou mijn kind sterk afraden gekleed als prince naar school te gaan. Je opvallend gedragen zal tot aandacht leiden, en dat is niet altijd positief.
rosanna08 schreef:
28-07-2022 11:24
Je mag alleen jezelf zijn als dat klopt volgens het boekje en vooral niet afwijkt
Vond je echt dat dat zo was? In de jaren negentig bijvoorbeeld? Ik heb juist het gevoel dat we toen veel vrijer en diverser waren en er veel minder hokjes waren dan nu. Ik vind het nu allemaal behoorlijk dogmatisch en dwingend.
Am Yisrael Chai!
Aan het persoonlijk voornaamwoord voor non-binair kan ik ook niet wennen. Het klinkt als een grammaticale fout en dan ontstaat er een soort kortsluiting in mijn hoofd. En in het Engels is het net alsof je het over een gespleten persoonlijkheid hebt.
Wijndruifje schreef:
28-07-2022 11:00
Oh, dat is anders dan. Ik vreesde al dat bepaalde figuren dit onderzoek wel eens zouden kunnen misbruiken om mij weer naar de haard te duwen.

Bewegende dingen zijn nu eenmaal leuk :-D

Mij kan het weinig schelen hoe iemand zich voelt, ik krijg alleen de kriebels van "die" en "hun". Als er weer een artikel over die en hun geschreven wordt stop ik al met lezen, het leest zo raar en ik raak er maar niet aan gewend!
Bewegende dingen zijn leuk (nou ja, jij vindt ze leuk;), maar de haard is niet minder waard.
28-07-2022 11:35
Vroeger in boeken stond er vaak iets van: In dit boek hanteren wij Hij/Hem, maar dit geld uiteraard voor M/V
Vond het een prima oplossing.
Nee, dat was geen goede oplossing. Ik lees liever hij/zij. En in veel gevallen kun je een meervoud gebruiken. Dat is ook inclusief.
rosanna08 schreef:
28-07-2022 11:33
Lekker makkelijk om te zeggen dat zijn zoon helemaal gelukkig is met zijn cowboyboots en dat hij daar de voorkeur aan geeft nadat hij zelf heel duidelijk zegt dat de andere optie, die het kind als eerste wilde, niet voor hem geldt.
Deze man is joods (vrij conservatief) en ik ben het wel met hem eens dat hij niemand kwaad doet met deze beslissing, laat staan zijn zoon's persoonlijkheid onderdrukt.
Ik vind dit soort dingen niet altijd goed of fout.
28-07-2022 11:27
Kort filmpje (15 sec.)
Dit is wat ik bedoel met dat fanatiek activisme.
Er is niks mis met een niet genderneutrale opvoeding. Ik word überhaupt van al die termen (wat voor moeder word jij, wat voor opvoeding hanteer jij?) Een beetje kriegel. Dat afgeven op anderen als ze niet opvoeden volgens hun nieuwe norm.
Ik vind het vooral heel Amerikaans en dus heel conservatief. En ik vind dat wij in Nederland veel meer openminded waren en veel vrijer, maar dat we nu juist al die gekke Amerikaanse conservatieve onzin aan het overnemen zijn en daardoor steeds meer backwards worden.
Am Yisrael Chai!
Sjulia schreef:
28-07-2022 11:36
Dat zou niet logisch moeten zijn, maar dat is wel wat mensen doen. Ik zie dat gedrag niet veranderen.

Ik zou mijn kind sterk afraden gekleed als prince naar school te gaan. Je opvallend gedragen zal tot aandacht leiden, en dat is niet altijd positief.
Nee dat klopt dat zal het niet zijn, maar dat verandert ook niet als iedereen zich blijft gedragen zoals nou eenmaal verwacht wordt.
Pesten gebeurt en dat is beroerd genoeg, maar is het antwoord daarop echt dat de gepeste dan maar moet veranderen? Serieus?
28-07-2022 11:38
Deze man is joods (vrij conservatief) en ik ben het wel met hem eens dat hij niemand kwaad doet met deze beslissing, laat staan zijn zoon's persoonlijkheid onderdrukt.
Ik vind dit soort dingen niet altijd goed of fout.
Dat doet hij wel in mijn ogen. Zijn zoon wilde de glitter schoenen van zijn zus aan, waarom is dat fout?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven