Genderverwarring

27-07-2022 14:28 1473 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in mijn omgeving wat mensen die zich identificeren als non-binair. Voorheen gingen zij door het leven als lesbische vrouwen. Ik probeer er nu zoveel mogelijk op te letten dat ik hen goed benoem, de juist voornaamwoorden gebruik, maar ze zijn niet echt genegen om een uitleg te geven over waarom deze omslag (dat is hun goed recht natuurlijk, maar we zijn wel dermate verwant dat ik dacht daar iets over te mogen vragen). Ik doe dus mijn best, maar het is wel lastig. Voor een feestje kleden ze zich in een mooie jurk en zijn opgemaakt, maar een van de mensen wil benoemd worden als ‘hij’ (de ander hen/hun). Gender bepaalt niet je kleding en vice versa, maar ik vraag me dan toch af wat het ‘nut’ is.
Zijn hier mensen die er meer verstand van hebben? Waarom is er de wens om een non-binaire gender te hebben, terwijl je ongeacht je geslacht kunt leven zoals je wenst, houden van wie je wilt en al dan niet een jurk of een tuinbroek te dragen?
Hetjuistebesluit schreef:
05-08-2022 16:20
Voorbeeld: 'mensen' met een penis toelaten in een vrouwensauna.
Maar als vrouwen dan bezwaar maken, of zij gaan naar de rechter dan hebben zij geen recht van spreken meer en trekken aan het kortste eind.
:hihi:
rosanna08 schreef:
05-08-2022 16:05
ja het zal soms knellen, is dat erg? Maar serieus, hoe vaak zal jouw voorbeeld voor komen? Waarom al allerlei mogelijke scenario's bedenken?
Ik reageer op iemand die net doet alsof het gewoon een kwestie is van iedereen zichzelf laten zijn. En dat is een beetje naïef gedacht vind ik.

En er zijn genoeg knelpunten die het nieuws al vrij vaak bereiken. Zoals de hele discussie met sport.
05-08-2022 16:10
Omdat iets willen anders is dan iets eisen.:

-Ryan vind zich geen Moeder, maar ouder: prima, maar nu is zijn eis ingewilligd: kind heeft geen Moeder maar Ouder wettelijk vermeld.

-transgendervrouwen voelen zich vrouw, geen onderscheid tussen cis en trans. Prima: maar nu is die eis ingewilligd in de sport, cisvrouwen hebben pech want de gevoelens van een trans zijn belangrijker dan geiten en gevoelens van cisvrouwen
https://youtu.be/-Fb48tivB-0
What is a woman, een teamgenoot spreekt uit: vanaf 32.45
https://youtu.be/rctYz6QcNP0

-een baby word geboren, ouders vinden dat hun baby genderneutraal is, prima,eis: kind moet geregistreerd worden als X ipv jongen, eis nog niet toegewezen, leerkrachten, artsen, familie iedereen moet kind aanspreken met they/them..

-nonbinairen willen een eigen toilet, prima. Maar de eis word nu de norm. En bij gebrek aan een 3e toilet hebben de cisvrouwen het nakijken: wc word voor iedereen.
-een vader word telefonisch ingelicht dat zijn dochter crosssex-hormonen krijgt, hij heeft bezwaar. Komt voor de rechter, word veroordeeld tot een geld en gevangenisstraf voor het 'misgenderen' van zijn kind.

Zijn dit uitzonderingen? Nee, ik kan de lijst veel langer maken. 'vroeger' bestonden transgenders ook, en over het algemeen ging dat gewoon goed in deze maatschappij.maar nu word het probleem van een massale groep(dus niet alleen de tiktokgekken) ineens het probleem van 'ons' wij mogen geen bezwaar hebben want:transfoob.

Als vrouw en moeder vind ik het ook persoonlijk. We waren ontzettend goed bezig met emancipatie, maar de boodschap is nu dat als je niet overeenkomt als stereotype man/vrouw, een andere genderidentiteit de oplossing is, ipv zelfacceptatie en het beeld van een man/vrouw diverser maken.
Ook dat is niet vrijblijvend meer. In de documentaire what is a woman zie je nog een goed voorbeeld: 'genderaffirming' therapeuten ipv therapeuten die verantwoordelijk zijn of je wel of geen recept voor hormoonblokkers/testosteron dtc mag.
Leerkrachten die op straffe van ontslag mee moeten gaan met de queeridentity van het kind. Kleuter of puber. Je identificeren als dier valt daar ook onder queer.

En het suicidegehalte onder transmensen: die blijkt helemaal niet omlaag te gaan bij een andere genderidentiteit. Ik vind het een heel kwalijk argument dat dit gebruikt word om acceptatie af te dwingen.

Dus zo simpel als: doe niet zo moeilijk als je de ander er een plezier mee doet, is het niet. Ik geloof dat niemand zo moeilijk had gedaan als er een enkele nonbinair zou zijn. Maar zo vrijblijvend en 'accepteer je medemens is het niet. Het is their way of the high way.
Al die 'geen kritiek, gewoon in meegaan' heeft negatieve gevolgen voor vrouwen(rechten) en de gelijkheid en diversheid waar we ironisch genoeg juist steeds beter in werden.
om hoeveel voorbeelden gaat het afgezet tegen het aantal mensen dat zich niet thuisvoelt in zijn of haar gender? Ik ontken niet dat die er zijn, ik ben alleen van mening dat dit niks zegt over het grootste deel van de groepen waar dit overgaat.
Wat betreft suïcide, je kunt het uitleggen als zijnde dat de transitie niet heeft geholpen, maar dan laat je alle externe factoren buiten beschouwing. Hoe zit het daarmee?

Die boodschap die jij hoort, die hoor ik niet. Ik voel geen enkele weerstand dankzij transgenders om mezelf vrouw te voelen of te noemen. De enige groep die daar aan rammelt en mij minder rechten wil geven, zijn de witte cismannen. Dezelfde mannen die het de transgendergroep moeilijk maakt. Laten we in godsnaam samen optrekken om daar een halt aan toe te roepen. Maar nee, we laten ons tegen elkaar uitspelen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
05-08-2022 16:20
Omdat die scenario's er toe doen.
Omdat er nu door die groep een gang naar de rechter word gezet.
Voorbeeld: 'mensen' met een penis toelaten in een vrouwensauna met als reden: het zal wel loslopen, zoals jij schrijft.
Maar als vrouwen dan bezwaar maken, of zij gaan naar de rechter dan hebben zij geen recht van spreken meer en trekken aan het kortste eind want: die persoon heeft de regels niet overtreden.
Dus natuurlijk moet je nadenken over die scenario's. Kijk maar naar de sport: transgender vrouwen strijden tegen cisvrouwen, deze regel kan niet meer teruggedraaid worden. Want die is er, dus een transgendervrouw heeft dit recht, maar puur gebaseerd op: het zal wel loslopen en inclusie is doorslaggevend.
ergens over nadenken, is echt iets anders dan het bij voorbaat al te gebruiken om niet mee te willen bewegen.
Positive_vibes schreef:
05-08-2022 14:38
Hoe werkt dat dan? Genderdysforie betekent toch ‘het gevoel hebben dat je fysieke geslacht niet past’?

Dat is dan toch op alle transgender mensen in enige zin van toepassing? (Ik snap uiteraard dat het effect en eventuele bijbehorende klachten daarvan van persoon tot persoon enorm kan verschillen)

Toevoeging: als ik het opzoek krijg ik van de website van het umcg bijvoorbeeld inderdaad dit:

Mensen met genderdysforie hebben een sterk gevoel van onvrede met het geslacht waarmee ze geboren en opgegroeid zijn. Het gender past niet bij hoe ze zich voelen en hoe ze zich willen uiten. Sommigen hebben hier zoveel last van, dat het kan leiden tot bijvoorbeeld depressieve klachten of angst.

Ik begrijp dus niet zo goed hoe je transgender kunt zijn zonder enige mate van genderdysforie? Voor mij klinken het als bijna synoniemen, of laten we zeggen een grotendeels overlappend vendiagram, dus ik snap het oprecht niet :) Ook als je geen behoefte hebt aan operaties of hormonen heb je dan toch alsnog enige vorm van een gevoel dat je fysieke geslacht en je gender niet matcht?
Ik ben geen psycholoog en geen psychiater, dus de exacte modaliteiten er achter, die ga je aan hen moeten vragen.

My take on it is heel eenvoudig: genderdysforie een een echte psychische aandoening waar een diagnise van gemaakt kan worden, terwijl "trans" zijn in het beste geval vaak niet meer is dan een mening of een gevoel, en in het slechtse geval een gevalletje aanstelleritis, "willen horen bij" of zelfs gewoon andere mentale problemen (case in point, in de "What is a woman"-uitzending, komt op een bepaald moment zelfs een transgender vrouwelijke wolf aan bod; als je dat gaat stellen, dan schort er wellicht veel aan je, ook al is dat geen genderdysforie)

Trans ben je van zodra je dat vindt (en in sommige gevallen gaan sommigen zelfs zo ver dat ze stellen dat iedereen trans is) om welke reden dan ook, regardless hoe vaak/vlot je die mening wel of niet aanpast. Voor genderdysforie ben je als dusdanig gediagnosticeerd door een bekwaam iemand. Er zal heus wel wat overlap in je vendiagram zitten, maar gegeven de incidentie van genderdysforie zullen er veel meer gevallen niet in je overlap zitten.
bumblebijtje schreef:
05-08-2022 16:47
My take on it is heel eenvoudig: genderdysforie een een echte psychische aandoening waar een diagnise van gemaakt kan worden, terwijl "trans" zijn in het beste geval vaak niet meer is dan een mening of een gevoel, en in het slechtse geval een gevalletje aanstelleritis, "willen horen bij" of zelfs gewoon andere mentale problemen.
Zeker niet, transseksualiteit is aangeboren.
Oké, zoals ik het nu lees is genderdysforie de medische term.

En transgender is geen zeg maar ‘medisch beschermd’ woord en daarmee wat ruimer. Maar om te zeggen dat het ‘maar een gevoel is’ lijkt me ook niet helemaal gepast.

En ik lees ook dat het verschil vooral een persoonlijke mening is. Want hoe kun je nou als buitenstaander beslissen dat er veel te veel transgender mensen zijn om ‘echt’ genderdysforie te hebben?
positive_vibes wijzigde dit bericht op 05-08-2022 17:05
32.84% gewijzigd
Het wordt een ander verhaal als mensen denken dat ze meer zijn dan het geijkte man- of vrouwcliché en dús automatisch zouden moeten uitkomen bij transgender.
snug schreef:
05-08-2022 17:04
Het wordt een ander verhaal als mensen denken dat ze meer zijn dan het geijkte man- of vrouwcliché en dús automatisch zouden moeten uitkomen bij transgender.
Ja dat vind ik inderdaad ook. Je kan prima een technische vrouw zijn met kort haar en een pak of een zorgzame man in een jurk etc etc etc
Positive_vibes schreef:
05-08-2022 17:07
Ja dat vind ik inderdaad ook. Je kan prima een technische vrouw zijn met kort haar en een pak of een zorgzame man in een jurk etc etc etc
Precies.

Prima natuurlijk als mensen zich dan weer zus dan weer zo (al dan niet seksegerelateerd) uiten, maar de kwestie zou mensen niet onnodig onzeker moeten maken enz.
Positive_vibes schreef:
05-08-2022 17:00

En transgender is geen zeg maar ‘medisch beschermd’ woord en daarmee wat ruimer. Maar om te zeggen dat het ‘maar een gevoel is’ lijkt me ook niet helemaal gepast.

En ik lees ook dat het verschil vooral een persoonlijke mening is. Want hoe kun je nou als buitenstaander beslissen dat er veel te veel transgender mensen zijn om ‘echt’ genderdysforie te hebben?
Genderdysforie is een psychische aandoening en dus de facto een medische term, maar nee het is niet de medische term voor transgenders. Dat laatste is de mening en/of het gevoel van die mensen, en in sommige gevallen zal genderdysforie daar aan de grondslag liggen, maar in de meeste gevallen is er niet eens een link. Die link krijg je pas als de die diagnose ook effectief krijgen.
Wat er ongepast is aan dat een gevoel te noemen ontsnapt me; dat gevoel is immers het eerste waar transgenders naar verwijzen...

Ik beslis trouwens niet over dat veel of weinig zijn; de percentages die ik je gaf, komen uit de DSM-5. Dat is één van de standaard referentiewerken binnen de psychiatrie en dat is gewoon onderbouwd. Op basis van die cijfers, heb je zowat 600 à 800 mensen in heel NL die aan genderdysforie lijden. Zoek je op het net, dan spreken ze over 100k à 400k transgenders in NL afhankelijk van welke definitie die je gebruikt (https://www.transgenderinfo.nl/2-2/tran ... ntal%20uit.). Die verhoudingen zitten compleet scheef, vandaar die input.
Destiny schreef:
05-08-2022 16:01

Het knelpunt zit dus niet in dat je mensen wil beperken in wie ze zijn. Het zit in hoe ver je hen redelijkerwijs tegemoet kan komen in hun wensen. Dus in hoeverre de omgeving bereid is om zich aan te passen.
Ik denk dat je hier het toverwoord gevonden hebt: redelijkerwijs.
Dat geldt voor de maatschappij in haar omgang met diversiteit, maar dat geldt ook voor het individu in de verwachtingen die het heeft van de mensen om hem heen.

Weigeren om de juiste voornaamwoorden te gebruiken is even onredelijk als de verwachting dat de wereld meer dan gemiddelde interesse toont in wat er aan de buitenkant niet aan jou te zien is.
En er zijn heel veel gay mannen die in hun jeugd een fase met jurkjes, nagellak enzo hebben. Die hoeven natuurlijk niet richting genderissues geduwd te worden.

Tegelijkertijd moeten genderissues ook zeker niet ontkend worden, ook niet op jonge leeftijd. Dus dat is een precaire balans, waarbij vooral acceptatie en nuchterheid past :)
bumblebijtje schreef:
05-08-2022 17:21
Genderdysforie is een psychische aandoening en dus de facto een medische term, maar nee het is niet de medische term voor transgenders. Dat laatste is de mening en/of het gevoel van die mensen, en in sommige gevallen zal genderdysforie daar aan de grondslag liggen, maar in de meeste gevallen is er niet eens een link. Die link krijg je pas als de die diagnose ook effectief krijgen.
Wat er ongepast is aan dat een gevoel te noemen ontsnapt me; dat gevoel is immers het eerste waar transgenders naar verwijzen...

Ik beslis trouwens niet over dat veel of weinig zijn; de percentages die ik je gaf, komen uit de DSM-5. Dat is één van de standaard referentiewerken binnen de psychiatrie en dat is gewoon onderbouwd. Op basis van die cijfers, heb je zowat 600 à 800 mensen in heel NL die aan genderdysforie lijden. Zoek je op het net, dan spreken ze over 100k à 400k transgenders in NL afhankelijk van welke definitie die je gebruikt (https://www.transgenderinfo.nl/2-2/tran ... ntal%20uit.). Die verhoudingen zitten compleet scheef, vandaar die input.
‘Het is maar een gevoel’ is toch net een toon die op mij niet heel respectvol over komt als je weet met wat voor serieuze issues veel mensen lopen. Kan ook aan de belemmering van tekstcommunicatie liggen hoor. Maar wmb beetje kort door de bocht.

En die percentages zeggen me niet zoveel. Mensen met bv autisme die nog geen diagnose hebben, hebben alsnog wel autisme. Ook al staat het niet geregistreerd. Zo zie ik dat hierbij ook. Hoe zeker weten we dat íedereen gevat en gevonden en gediagnosticeerd wordt?

Volgens mij is het vooral een semantische discussie over wat transgender inhoudt. In de kern van het begrip gaat het over hetzelfde.
snug schreef:
05-08-2022 16:17
Ja, mooi gezegd. Dit wat je zegt is juist zo essentieel:

We waren ontzettend goed bezig met emancipatie, maar de boodschap is nu dat als je niet overeenkomt als stereotype man/vrouw, een andere genderidentiteit de oplossing is, ipv zelfacceptatie en het beeld van een man/vrouw diverser maken.
Mijn dochter (16) heeft vrij veel non-binaire schoolgenoten, voor haar is het de normaalste zaak van de wereld en daarnaast hoort ze er veel over op TikTok en andere sociale media. Laatst zei ze: “Ik voel me vaak een sukkel omdat ik ‘gewoon’ hetero en meisje ben, alsof ik heel fantasieloos en oppervlakkig ben.” Dat is óók een uitvloeisel van deze LH-etc beweging: kinderen merken hoe interessant en bijzonder je wordt gevonden als je een punt maakt van je seksuele identiteit, en dat kan op die leeftijd óók weer voor problemen zorgen: ben ik niet te gewoon, te doorsnee?

Edit: en dan te bedenken dat deze dochter tot haar twaalfde als jongen door het leven ging, dat wil zeggen: ze wilde een jongen zijn, droeg jongenskleren (en onderbroeken met gulp :) ) en dat vond iedereen prima. Tot ze ineens een jurk aan trok voor een schoolfeest en de fase zo maar voorbij was.
anoniem_64c227383a508 wijzigde dit bericht op 05-08-2022 17:40
13.62% gewijzigd
Positive_vibes schreef:
05-08-2022 17:30
‘Het is maar een gevoel’ is toch net een toon die op mij niet heel respectvol over komt als je weet met wat voor serieuze issues veel mensen lopen. Kan ook aan de belemmering van tekstcommunicatie liggen hoor. Maar wmb beetje kort door de bocht.

En die percentages zeggen me niet zoveel. Mensen met bv autisme die nog geen diagnose hebben, hebben alsnog wel autisme. Ook al staat het niet geregistreerd. Zo zie ik dat hierbij ook. Hoe zeker weten we dat íedereen gevat en gevonden en gediagnosticeerd wordt?

Volgens mij is het vooral een semantische discussie over wat transgender inhoudt. In de kern van het begrip gaat het over hetzelfde.
Werd eerder niet benoemd dat transgender een parapluterm is? Non-binairen vallen immers ook onder transgender. Zie ook het verschil tussen de termen transgender en transseksueel.

Genderdysforie wordt echter gedefinieerd als een sterk gevoel van onvrede met het geslacht waarmee ze geboren en opgegroeid zijn. Dat lijkt me een ander uitgangspunt.
Positive_vibes schreef:
05-08-2022 17:30

Sja, ik hergebruik gewoon de terminologie die transgenders ook gebruiken. Je mag dat kort door de bocht vinden uiteraard, maar dat brengt verder niet zo bijster veel toe aan het debat. Ik gaf je trouwens het voorbeeld van die transgender vrouwelijke wolf; ik denk dat ik het nog heel beleefd uitdruk als ik dat als een mening of een gevoel label.

Verder niet eens dat het in de kern over hetzelfde gaat. Ik kan al lachend ook wel eens zeggen dat ik autist ben, als anderen mijn analytische/wetenschappelijke manier van redeneren niet kunnen volgen, maar dat maakt me nog niet autistisch. Dat is in deze niet bijster veel anders.

Die percentages zijn trouwens niet gebaseerd op alleen problematische cases versus populatie; zo werkt de DSM niet, dat zijn statistische % overheen de hele populatie. Je rekent je dus rijk als je zou gaan veronderstellen dat de rest wel van cases zonder diagnose komt. (cq met een factor 1000 bijna).

Eerlijke vraag: vanwaar die drang om transgenders genderdysforie toe te dichten? Niet alleen is dat niet bepaald geen pretje, dat insinueert ook dat die mensen gewoon psychisch ziek zijn...
samarinde schreef:
05-08-2022 17:34
Mijn dochter (16) heeft vrij veel non-binaire schoolgenoten, voor haar is het de normaalste zaak van de wereld en daarnaast hoort ze er veel over op TikTok en andere sociale media. Laatst zei ze: “Ik voel me vaak een sukkel omdat ik ‘gewoon’ hetero en meisje ben, alsof ik heel fantasieloos en oppervlakkig ben.” Dat is óók een uitvloeisel van deze LH-etc beweging: kinderen merken hoe interessant en bijzonder je wordt gevonden als je een punt maakt van je seksuele identiteit, en dat kan op die leeftijd óók weer voor problemen zorgen: ben ik niet te gewoon, te doorsnee?

Edit: en dan te bedenken dat deze dochter tot haar twaalfde als jongen door het leven ging, dat wil zeggen: ze wilde een jongen zijn, droeg jongenskleren (en onderbroeken met gulp :) ) en dat vond iedereen prima. Tot ze ineens een jurk aan trok voor een schoolfeest en de fase zo maar voorbij was.
ik denk dat er weinig mensen hun puberteit door zijn gekomen zonder zich op een of andere manier anders te voelen dan anderen. Ik snap de gedachtegang van je dochter wel en het is rot om je zo te voelen. Maar daar is geen oplossing voor, behalve dat die hele groep om haar heen dan maar gewoon hun non-binaire gevoelens aan de kant schuiven en ik gok dat dat niet je doel is
Fairway schreef:
05-08-2022 17:38
Werd eerder niet benoemd dat transgender een parapluterm is? Non-binairen vallen immers ook onder transgender. Zie ook het verschil tussen de termen transgender en transseksueel.

Genderdysforie wordt echter gedefinieerd als een sterk gevoel van onvrede met het geslacht waarmee ze geboren en opgegroeid zijn. Dat lijkt me een ander uitgangspunt.
Volgens dsm-5:

‘Belangrijk is dat gender-nonconformiteit op zichzelf geen psychische stoornis is. Het bepalende element van genderdysforie is dat de betrokkene er klinisch significant onder lijdt.’

https://www.dsm-5.nl/documenten/dsm_whi ... sforie.pdf
Wanna grow up to be
Be a debaser
,
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 13-07-2023 19:13
99.73% gewijzigd
Positive_vibes schreef:
05-08-2022 17:00

Nee, dat kan inderdaad niet. Maar er bestaan ook biologische’ gevallen, weet ik uit ervaring. Ik was ooit zwanger van een kind met het syndroom van Klinefelter, wat inhield dat het XXY-chromosomen had. Eentje teveel dus (kwam toevallig aan het licht, en er bleken later nog meer dingen niet goed te zijn, dus de zwangerschap moest uiteindelijk worden afgebroken). Tegen ons werd gezegd, toen er nog ‘hoop’ was, dat we het beste konden kiezen voor een opvoeding als jongen maar dit was geen wet van Meden en Perzen - het was een advies. Er zouden vanaf de geboorte wekelijks hormonen (testosteron) moeten worden ingespoten en rond de puberteit zouden ingrepen als liposuctie (heupen) en borst-verwijdering worden gedaan. Ook werd er al gesproken over antidepressiva op wat latere leeftijd omdat mensen met dit syndroom vaak erg ongelukkig zijn en zich niet thuisvoelen op deze wereld; ze weten niet wie ze zijn. Dus ja, identiteitsproblemen zijn heel heftig.

In alle eerlijkheid: het was een verdrietige periode, maar ik ben blij dat het nooit zo ver heeft hoeven komen. Wat een lijdensweg voor een kind.

In dit geval was het dus absoluut niet ‘maar een gevoel’, het was een chromosoom-afwijking. Maar volgens mij komt dat maar heel zelden voor.
snug schreef:
05-08-2022 18:14
quote=rosanna08 post_id=34121105 time=1659714627 user_id=61817]
Maar daar is geen oplossing voor, behalve dat die hele groep om haar heen dan maar gewoon hun non-binaire gevoelens aan de kant schuiven en ik gok dat dat niet je doel is
Punt is: het is doodnormaal en ontzettend gangbaar om je als mens non-binair te voelen. Daar hoef je niet per se een andere identiteit en aanspreekvorm voor aan te nemen.
Nu lijkt het net of het gangbare niet gangbaar is, voor die valkuil moet je waken. Zo vervallen mannelijkheid en vrouwelijkheid tot clichés en worden die clichés bekrachtigd.
Een lichaam is iets anders dan een geest. De geest is veelomvattend, een lichaam is in de uitingsvorm nou eenmaal beperkt, daar zijn we mens voor.
[/quote]

ik gok zomaar dat iemand die zich als non-binair zich in een groep binairen bevindt, zich ook een uitzondering voelt. Maar dat is dan weer niet van belang, omdat binair de norm is?
.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 13-07-2023 19:13
99.27% gewijzigd
snug schreef:
05-08-2022 18:44
@Samarinde, dank voor het delen van je verhaal.

@Rosanna, benadrukken dat het heel normaal is om je non-binair te voelen kan de uitzonderingspositie juist wat wegnemen. Nu wordt het omgeven met toeters en bellen, wat in veel gevallen (veel, ik zeg niet alle) niet nodig is.
daar ben ik mee eens
snug schreef:
05-08-2022 18:44
@Samarinde, dank voor het delen van je verhaal.

@Rosanna, benadrukken dat het heel normaal is om je non-binair te voelen kan de uitzonderingspositie juist wat wegnemen. Nu wordt het omgeven met toeters en bellen, wat in veel gevallen (veel, ik zeg niet alle) niet nodig is.
Wat ook lastig is, is dat het hele HLB-etc gebeuren nauwelijks in onze cultuur verankerd is: films, tv, literatuur… we zijn allemaal opgegroeid met homoseksuele- en lesbische (en biseksuele) verhalen in de vorm van kunst, maar de ‘nieuwe’ splintergroepen zijn totaal ondervertegenwoordigd en dus is het voor ons (simpele zielen, zou ik bijna zeggen) moeilijk om ons te verplaatsen in hun problemen.

Jeffrey Eugenides schreef ‘Middlesex’, over iemand die biologisch gezien twee geslachten heeft en die bij gebrek aan herkenning en hulp op zoek gaat naar haar (zijn?) ware identiteit.

Maar verder? En dan bedoel ik een beetje bekende kunst voor een grote doelgroep…

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven