joh stop toch lekker met BV! het gaat toch prima?

18-06-2009 17:09 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een baby van nu bijna tien weken. Vanaf het begin moeite gehad met de BV, een kleine ontsteking aan een borst gehad enz. Ik hecht zelf ontzettende waarde aan BV, heb er van te voren veel over gelezen. Nu is het zo dat "iedereen" om me heen zoiets heeft van: joh stop er lekker mee, ga lekker over op Nutrilon, dat is ook echt prima. Ik word er zo moe van me steeds te moeten verdedigen. Mijn man en moeder vinden me maar lastig volgens mij want ik heb gewoon echt tijd en plek nodig voor de BV. Als we bijvoorbeeld naar de woonboulevard gaan kan ik niet even een flesje meenemen maar moet ik weer apart gaan zitten met de baby. Kolven lukt overigens alleen met heeeeeeeeel veel moeite en anders. niet. Ik word zo moe van het me verdedigen, mijn moeder noemde me al een paar keer een soort van aandachttrekker. Ik moet straks gaan werken en ik weet ook heus wel dat nutrilon dan handig is. Ik word alleen zo verdrietig van hoe ik neergezet word. Ik zie zoveel andere vrouwen dingen met hun baby doen, beslissingen nemen en die respecteer ik bij hun gelijk. Ik heb ook niet het idee dat ik anderen ermee belast, ik heb dat gevraagd ook aan mijn omgeving, het is meer dat ze het zwaaroverdreven vinden.
Pompelmoesje, ik vind het heel rot voor je dat je moeder en je man niet achter je staan. Juist als je het borstvoeden probeert vol te houden, ondanks tegenslagen, kun je wel wat steun uit je omgeving gebruiken. Sterkte!

@Star: Ik vind je eerste post nogal hard overkomen. Zou jij 'gewoon schijt hebben' aan je bloedeigen moeder en je man? Ik niet hoor.
quote:Java schreef op 18 juni 2009 @ 22:31:

@Star: Ik vind je eerste post nogal hard overkomen. Zou jij 'gewoon schijt hebben' aan je bloedeigen moeder en je man? Ik niet hoor.Als het om zoiets gaat, ja. Maar dat vind ik...
quote:calvijn1 schreef op 18 juni 2009 @ 21:53:

Wat Yamuna zegt vind ik ook

Mijn zoon (9m) drinkt ook het beste uit de fles als het rustig om hem heen is.

Ik begrijp niet zo goed waarom je door móet gaan met bv als het zó moeilijk gaat.

Lijkt me niet prettig voor jou, maar ook frustrerend voor je kindje.Misschien omdat je het nog steeds het beste vind voor je kind en je die moeite er graag voor over hebt. En ook de hoop dat het op een dag wel gewoon van een leien dakje gaat (of in mijn geval: net zo makkelijk als de eerste keer).
aan TO: misschien heb ik eroverheen gelezen, maar waarom gaat de BV zo moeilijk?? Ik heb zelf een dochter van bijna 10 weken en oké, de eerste weekjes is het klooien, maar daarna ging het prima, nu is het 100% makkelijk en genieten. Niet "zomaar", maar met hulp van een goede vroedvrouw die me de juiste technieken leerde om goed aan te leggen. Ik heb het ook echt moeten leren, dat kan jij zeker ook! Ik heb thuis ook wel geoefend in 'discreet en makkelijk voeden'.

Eens het lukt, is het zoooo genieten en dan reageert de omgeving vanzelf anders. Volgens mij bedoelen je mam en anderen het nu niet eens zo slecht, ze willen je de 'ellende' die je nu ervaart (en misschien onbewust ook uitstraalt) gewoon besparen. Als je zelf gaat genieten van borstvoeden, wordt het een heel ander verhaal. Bij mij was werkelijk iedereen tijdens m'n zwangerschap sceptisch over mijn BV-plannen, bijna niemand in mijn omgeving had BV gegeven (vaak omdat het niet lukte en dan krijg je er nog hun onverwerkte frustraties gratis bij, alsof ze erop zitten wachten dat het bij jou ook mislukt...). Mijn eigen moeder vond het ook maar 'armoedig' (begrijpe wie begrijpen kan, alsof ik geen flesvoeding kon kopen dus...). Maar nu... zit iedereen te kijken als ik voed, ze vinden het ontzettend vertederend en lief en ineens vindt iedereen het de beste beslissing, want het 'is zo makkelijk' (leuk voor mam als ik met haar op stap ga dat ik nooit moet stressen over waar en hoe te voeden, ik doe het gewoon op familiefeesten, een terrasje, in een restaurant, enz en dat kan echt heel discreet, geen tiet te zien).

Ik hoop echt voor je dat het snel vlotter lukt... Schakel zeker een lactatiedeskundige in, dat is de enige echte expert, naar al de anderen moet je vooral niet luisteren!!! Succes!
Wat vervelend dat je zo weinig steun krijgt van je omgeving!
Zoals ik het lees gaat het heel goed met de borstvoeding van Pompelmoesje maar is ze haar zeurderige moeder zat. Ik zou zelf er niet zoveel van aan trekken maar ik kan me best voorstellen dat dit echt niet leuk is. Heb je je moeder ook gezegd dat je het vervelend vind?

Borstvoeding geven is helemaal niet overdreven! Als je baby mocht kiezen tussen de borst of de fles dan wist ie het wel hoor,..! Ik zou lekker blijven voeden totdat JIJ of je baby het zat zijn. Nou,...en bij dat kleintje kan dat best nog even duren,...;-)
Als het kolven zo'n probleem is, dan zou ik dat toch maar gaan oefenen, voor als je weer gaat werken. Je kunt als je incidenteel weggaat en het vervelend vindt om in het openbaar te voeden ook wel eens een flesje kv geven, dat heb ik bij mijn oudste ook wel eens gedaan, is niks mis mee hoor.
quote:layla1969 schreef op 19 juni 2009 @ 00:45:

Als het kolven zo'n probleem is, dan zou ik dat toch maar gaan oefenen, voor als je weer gaat werken. Je kunt als je incidenteel weggaat en het vervelend vindt om in het openbaar te voeden ook wel eens een flesje kv geven, dat heb ik bij mijn oudste ook wel eens gedaan, is niks mis mee hoor.helemaal mee eens maar dan wel omdat je daar zelf voor kiest en niet omdat je omgeving dat wenselijk vind.
quote:Samode schreef op 18 juni 2009 @ 23:45:

Borstvoeding geven is helemaal niet overdreven! Als je baby mocht kiezen tussen de borst of de fles dan wist ie het wel hoor,..!

Lieve Samode,

Ik vind het lief hoe jij Pompelmoesje op probeert te beuren, echt waar. Maar ik denk dat het een baby helemaal niet uitmaakt of het fv of bv krijgt, echt niet.

Liefs,

Fleur
quote:fleurtje schreef op 19 juni 2009 @ 06:25:

[...]

Lieve Samode,

Ik vind het lief hoe jij Pompelmoesje op probeert te beuren, echt waar. Maar ik denk dat het een baby helemaal niet uitmaakt of het fv of bv krijgt, echt niet.

Liefs,

Fleur Ik wil de oude Fleur terug!!!
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
quote:fleurtje schreef op 19 juni 2009 @ 06:25:

[...]

Lieve Samode,

Liefs,

Fleur

noem mij maar van de "borstvoedingsmaffia"

maar ik denk dat het je baby wel degelijk uitmaakt of het borstvoeding of flesvoeding krijgt.

daarmee wil ik niet zeggen dat KV slecht is of dat moeders die KV geven niet goed zijn. maar BV is hoe dan ook altijd het beste voor je kind.
Je zou ons manneke eens moeten zien; wild en enthousiast spartelend met armpjes + beentjes en ondetussen 'kom-hierrrrr' geluidjes makend, als ik mn borst uitpak...

Doet ie echt niet bij zo'n lelijke Avent fles heur
Welnee, tuurlijk maakt het je kind niet uit. Ja, BV is beter, maar dat weet een baby toch niet? Die wil alleen maar eten.

Had je mijn dochter eens moeten zien spartelen bij het zien van de fles, dat deed ze bij mijn tiet echt niet heur!

En ja, BV is het beste voor een baby, dat weten we allemaal. Maar als ik een moeder in mijn omgeving na 10 weken nog zo zou zien worstelen met de BV zou ik ook eens voorzichtig vragen of het niet tijd werd voor af en toe een flesje zodat haar eigen leven ook weer wat leuker zou worden (hangt wel af van de gradatie van het worstelen want "apart zitten met de baby" vind ik persoonlijk nu niet zo'n grote opoffering, ik denk dan eerder aan terugkerende borstontstekingen ofzo)
Mijn kinderen wilden als baby niet eens uit een fles drinken. Als ik het toch probeerde draaiden ze walgend en krijsend hun hoofd weg.
Sjeempie, wat is dit moeilijk. Nieuwe Fleur zijn is niet makkelijk. Het liefst zou ik nu toch even zo van leer trekken tegen sommige mensen hier, maar nee.... Ik moest weer zo nodig besluiten lief te zijn en alle domheid te negeren. Wat zal ik de komende dagen warme handen hebben... Hoop dat ik daarna gehard ben tegen de beperktheid van sommigen.

Liefs en x

Fleur
quote:Java schreef op 18 juni 2009 @ 22:31:

@Star: Ik vind je eerste post nogal hard overkomen. Zou jij 'gewoon schijt hebben' aan je bloedeigen moeder en je man? Ik niet hoor.Ja, dat zou ik zeker. Vriend en moeder vonden het na 1 jaar namelijk ook wel genoeg.
Hoi LaIndia
Het heeft ook met je eigen houding te maken denk ik, hoe mensen reageren. En hoe je dingen vervolgens zelf weer oppikt. Tegen mij hebben misschien ook wel mensen gesuggereerd dat ik er eens mee op zou kunnen houden, maar dat is me dan niet bijgebleven, het heeft me in elk geval niet geraakt anders zou ik het nog wel weten.

Ik heb wel eens verbaasde blikken gezien bij mensen als ze hoorden dat ik - toen mijn baby's al ouder waren dan zes maanden - nog borstvoeding gaf. Maar dan werd vervolgens meestal geïnteresseerd gevraagd hoe dat dan zat.

Ik had, nu ik er weer over nadenk, eigenlijk meer opmerkingen verwacht destijds. Maar ze waren in mijn herinnering alleen maar postief, vooral mannen vonden het heel goed dat ik lang borstvoeding gaf en zeiden dat ook.

Pompelmoesje, weet je, ik denk dat opmerkingen van vooral vrouwen ook te maken hebben met hun eigen ervaringen. Veel vrouwen voeden niet zelf of niet lang. Dit bij een ander bemoedigen zou misschien - onbewust - betekenen dat ze hoe ze het zelf gedaan hebben als minder goed beoordelen. En dát is iets dat nog veel minder mensen kunnen.

Doorzetten waar je zelf achter staat, het beste voor je kind is niet altijd makkelijk of leuk (poepluiers verschonen is dat ook niet, maar daar hou je toch ook niet mee op omdat het niet leuk meer is?), dat kun je ook als argument naar voren brengen naar anderen.

xx lisa.
quote:Zwieber schreef op 18 juni 2009 @ 18:20:

[...]

Wow, 6 ontstekingen en toch doorgaan? Jij scoort zeker 10 op de schaal van wilskracht?

Klopt!

(stoppen als je een ontsteking hebt, is niet verstandig, dus zo bijzonder is het niet. had amper tijd tussen de ontstekingen, dus ook geen tijd om te stoppen, haha)
quote:qwertu schreef op 18 juni 2009 @ 18:54:

[...]

Of op de schaal van hormonen. Klopt ook! Hormonen vierden hier uitgebreid feest (arme vriend)
quote:Yamuna schreef op 18 juni 2009 @ 20:52:

Pompelmoesje als mijn kindje een flesje afgekolfte melk krijgt dan moet dat ook in absolute rust gebeuren, afgezonderd zonder te veel prikkels, en degene die de fles geeft mag beslist niet strelen of tegen haar praten want dan drinkt ze gewoon niet meer.

en zo "lastig" is ze ook aan de borst. dus kunstvoeding hoeft om deze reden helemaal niet per defenitie makkelijker te zijn.

mijn schoonmoeder en schoonzus verklaren me volledig voor gek dat yammini na 4 mnd nóg stééds aan de borst drinkt. en nog erger ze heeft twee tanden, kinderen met tanden hóren niet aan de borst !

lieve schoonmamma en zus ;... " ons kind, mijn memmen ... in hoeverre meen je inspraak te hebben ?"

Sorry, even een beetje off-topic, maar wat een herkenning. Mijn meisje drinkt ook alleen als het stil is en als ik alleen ben. En dan ook het liefst (of eigenlijk alleen maar) liggend. Kom de deur dus niet uit voor meer dan 3 uur. Vindt iedereen maar wat onhandig, maar idd, wat Qwertu zegt: als je ervoor kiest bv te geven, dan moet je er ook misschien wat meer voor aan de kant zetten.

Overigens heb ik mijn neefjes met hun fles zo mogelijk nog meer zien pielen. Wat een drama was dat elke voeding. Nee, dat was zeker niet handiger dan bv.
quote:TheNurse schreef op 19 juni 2009 @ 08:08:

Je zou ons manneke eens moeten zien; wild en enthousiast spartelend met armpjes + beentjes en ondetussen 'kom-hierrrrr' geluidjes makend, als ik mn borst uitpak...

Doet ie echt niet bij zo'n lelijke Avent fles heur Jaaaa, alleen die reactie al zorgt ervoor dat je nóóit meer wil stoppen. Maakt zelfs elke (eerste, tweede of derde) nachtvoeding goed!!
quote:pompelmoesje schreef op 18 juni 2009 @ 17:09:

Ik heb een baby van nu bijna tien weken. Vanaf het begin moeite gehad met de BV, een kleine ontsteking aan een borst gehad enz. Ik hecht zelf ontzettende waarde aan BV, heb er van te voren veel over gelezen. Nu is het zo dat "iedereen" om me heen zoiets heeft van: joh stop er lekker mee, ga lekker over op Nutrilon, dat is ook echt prima. Ik word er zo moe van me steeds te moeten verdedigen. Mijn man en moeder vinden me maar lastig volgens mij want ik heb gewoon echt tijd en plek nodig voor de BV. Als we bijvoorbeeld naar de woonboulevard gaan kan ik niet even een flesje meenemen maar moet ik weer apart gaan zitten met de baby. Kolven lukt overigens alleen met heeeeeeeeel veel moeite en anders. niet. Ik word zo moe van het me verdedigen, mijn moeder noemde me al een paar keer een soort van aandachttrekker. Ik moet straks gaan werken en ik weet ook heus wel dat nutrilon dan handig is. Ik word alleen zo verdrietig van hoe ik neergezet word. Ik zie zoveel andere vrouwen dingen met hun baby doen, beslissingen nemen en die respecteer ik bij hun gelijk. Ik heb ook niet het idee dat ik anderen ermee belast, ik heb dat gevraagd ook aan mijn omgeving, het is meer dat ze het zwaaroverdreven vinden.Ik geef geen borstvoeding en heb zelfs niet eens een kind, maar waarom zeg je niet de volgende keer wanneer je moeder weer een opmerking maakt over aandachttrekkerij (wat ik echt heel onsympathiek en lullig vind overkomen, en dat nota bene van je bloedeigen moeder) dat ze het vast goed bedoeld, maar dat ze dergelijke opmerkingen in het vervolg voor zich kan houden, of iets in die strekking. Gewoon, rustige, neutrale toon, maar wel duidelijk je grens aangeven. Je hoeft zulke opmerkingen echt niet te pikken en vind het echt lullig voor je dat je je er naar onder voelt, maar daar kun je dus zelf wat aan doen! Dat het je moeder is betekent nog niet dat je alles maar zou moeten pikken.
.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven