HSP

19-06-2009 11:16 215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik blijk HSP te hebben, High Sensitieve Personality, en wanneer ik hierover lees herken ik mezelf inderdaad.

Ik moet nu leren om dit een plek in mijn leven te geven. Heeft iemand tips hoe ik dat moet doen?
Volgens mij is een ander woord voor HSP "aanstelleritis".
Zamirah, je kunt niet zomaar zeggen dat een ander zich aanstelt, je weet niet hoe ze zich voelt, ieder persoon is weer anders en daar kunnen wij niet over oordelen.
quote:fleurtje schreef op 19 juni 2009 @ 12:03:

Er zijn mensen die een etiketje of zogenaamde diagnose fijn vinden, want.... dan kun je dáár alles aan ophangen.

Ik denk dat dit helemaal waar is TO. Je voelt je niet lekker in je vel en wilt weten waarom. Dan is het blijkbaar makkelijker om hier een etiket aan te hangen (in dit geval HSP) dan te denken 'iedereen heeft positieve en negatieve kanten, en ik ga aan mijn negatieve kanten werken'. Zoals gezegd, iedereen zal zich wel eens herkennen in (een aantal) kenmerken van HSP, dat betekent niet dat we allemaal 'ziek' zijn.

Ik hoop ook dat je begrijpt dat iedereen zich alternatief genezer kan noemen, en dat hun behandeling jouw portomonnee wellicht kunnen verlichten, maar niet jouw zeker problemen.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
....O nee????? HSP bestaat niet.
Fleurtje, ik scoorde inderdaad op 9 van de 10 punten! En verder heb je ook helemaal gelijk. Jij hebt zeker ook ZSVB? Ik wou dat ik ook AA was (Altijd Aardig), net als jij tegenwoordig. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Een X en een terug.

Zamirah, jij hebt zeker naast ZSVB ook AKDDB (Altijd Kort Door De Bocht) en BS (Botheid Syndroom). Wat erg voor je! Voor jou ook een dikke
quote:krista1980 schreef op 19 juni 2009 @ 11:49:

Hoe ik weet dat ik HSP heb? Ik weet al jaren dat ik overgevoelig ben voor allerlei signalen en prikkels van buitenaf, maar heb er nooit bewust wat meegedaan.

Aangezien ik het afgelopen jaar erg ziek ben geweest, zoals te lezen is in mijn andere topics, ben ik ook geestelijk in de knoop komen te zitten en heb ik daar deze week hulp voor gezocht in de alternatieve wereld, aangezien mijn geestelijk klachten niet door een depressie of burn-out komen.

Ik heb van deze week 2 sessies gehad met 2 verschillende alternatief genezers. Beide personen hebben mij gewezen op de overgevoeligheid die ze oppikten en wezen me op HSP.

Afgelopen donderdag heb ik een eerste sessie sensi-therapie gehad waarin HSP weer naar voren kwam en blokkades die ik de afgelopen jaren heb opgebouwd door de overgevoelig niet te accepteren maar te negereren.

HSP is inderdaad geen ziekte die officieel door een arts wordt vastgesteld. Er zijn verschillende tests te doen, waarbij ik aldoor hoog scoor. Dat + de conculten die ik heb gehad is voor mij genoeg bewijs dat ik HSP ben. Wanneer ik, en mijn naaste omgeving, over HSP lees valt alles op zijn plek.

Als je zo blijft zwelgen in je kwaaltjes, zal het alleen maar erger worden.

Mens, geef jezelf een schop onder je kont, ga hard werken oid dan komt het allemaal goed.

En waarom naar kwakzalvers? Die lullen vast een end met je mee...
Krista, je moet wel weten dat Zamirah hier niets aan kan doen. Ze moet haar BS nog een plekje geven. Misschien kun je het nummer van je therapeut aan haar doorgeven?
quote:nostradame schreef op 19 juni 2009 @ 12:17:

Fleurtje, ik scoorde inderdaad op 9 van de 10 punten! En verder heb je ook helemaal gelijk. Jij hebt zeker ook ZSVB? Ik wou dat ik ook AA was (Altijd Aardig), net als jij tegenwoordig. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Een X en een terug.

Zamirah, jij hebt zeker naast ZSVB ook AKDDB (Altijd Kort Door De Bocht) en BS (Botheid Syndroom). Wat erg voor je! Voor jou ook een dikke Ik heb vooral last van HEE, ( heel erg eerlijk) en ook AO ( altijd oprecht), maar bovenal: MdBB ( met de beste bedoelingen).
quote:nostradame schreef op 19 juni 2009 @ 12:17:

Zamirah, jij hebt zeker naast ZSVB ook AKDDB (Altijd Kort Door De Bocht) en BS (Botheid Syndroom). Wat erg voor je! Voor jou ook een dikke Nee, ik heb alleen de diagnose Alle Dagen Heel Druk, maar ik noem het zelf liever Alle Dagen Heel Leuk (ADHL dus. Hoewel die L tegenwoordig ook voor Lief kan staan, Leuk vind ik mezelf op dit moment niet).
Ik heb deze topic met mijn vraag gestart omdat het voor mij

persoonlijk belangrijk is.

Ik vind het dan ook jammer dat het nu gaat over het wel en niet bestaan van zulke '' aandoeningen' en het dragen van een etikette, waarbij men elkaar aanvalt.

Ipv serieus met anderen te kunnen praten over het hebben van HSP en serieus genomen te worden, moet ik me hier gaan verdedigen en daar was mijn topic niet voor bedoeld!

Ik wil degenen die niet kunnen zien/accepteren dat er meer is dan dat je met het blote oog kunt zien, vragen deze topic met rust te laten, zodat er serieus over mijn issue gepraat kan worden.
Lieve Krista,

We geloven vast allemaal wel dat er meer is dan je met het blote oog kunt zien; tenslotte is kanker meestal ook onzichtbaar.

We proberen misschien alleen te zeggen, dat je er niet al te veel aan op moet hangen, al voelt dat op dit moment misschien wel heel veilig.

Fleur
Ja, natuurlijk wil je niet horen dat het echt onzin is. Waarom verbaast mij dat niet.
quote:krista1980 schreef op 19 juni 2009 @ 12:21:

Ipv serieus met anderen te kunnen praten over het hebben van HSP en serieus genomen te worden, moet ik me hier gaan verdedigen en daar was mijn topic niet voor bedoeld!

Ik wil degenen die niet kunnen zien/accepteren dat er meer is dan dat je met het blote oog kunt zien, vragen deze topic met rust te laten, zodat er serieus over mijn issue gepraat kan worden.

Krista, ik denk dat het weldegelijk een belangrijke discussie is of het mogelijk is om HSP te hebben. En ik denk dat hier daadwerkelijk mensen reageren die hopen je te laten inzien dat het plakken van het label HSP je niet zal helpen om jouw problemen op te lossen.

Daarnaast ben ik bang dat je op dit forum niet zoveel mensen zult treffen die 'accepteren dat er meer is dan je met het blote oog kunt zien'.

Het lijkt erop dat je alleen maar op zoek bent naar mensen die met je meepraten. Wat dat betreft ben je waarschijnlijk goed op je plek in het alternatieve circuit. Als je je echt beter wilt voelen zou ik je echter willen aanraden jezelf bij elkaar te rapen en het leven wat positiever in te zien.
Jammer Krista, dat je niet iets doet met de goedbedoelde kritieken die hier in overvloed zijn te vinden. Ik hoop dat je alles nog eens terugleest en je aandoening hiermee probeert te relativeren. Ik neem je misschien in de zeik, maar probeer je hiermee met goede bedoelingen een spiegel voor te houden en je aan te moedigen om de stempel HSP te relativeren.
quote:mizuki schreef op 19 juni 2009 @ 11:24:

Ienimini, ik dacht dat HSP door de medische wereld niet erkend werd, daarom vraag ik me af door wie ben je getest, en hoe testen ze op HSP?

Het is nog niet officeel erkend idd. Ik heb in deeltijdtherapie gezeten (GGZ) waarbij ik in het begin, midden en einde van mijn proces ben getest. Ze testen de mate van de gevoeligheidsgraad die je hebt en die lag bij mij erg hoog dan de gemiddelde persoon. Daarna werd ik uitgebreid getest op ADHD, Borderline en Autisme. Door anderhalf jaar lang dagboeken bij te houden, en dagenlijks uit te werken samen met mijn "groep" werd mij het advies gegeven door mijn psychotherapeute om te gaan lezen over HSP omdat alle kenmerken overeenkwamen. Er werd mij verteld dat het begrip nog in de kinderschoenen staat en dat er nog teveel onduidelijkheden erover bestaan. Mijn Belgische psychiater vertelde mij dat hij jarenlang had gewerkt met mensen die leden aan autisme, borderline, adhd, en andere persoonlijkheidsstoornissen, maar mij niet in de hokjes kon plaatsen na anderhalf jaar lang observatie en de lage scores op de DSM criteria van deze stoornissen.Terwijl ik duidelijk psychisch leed. In Belgie staan ze er helemaal sceptisch tegenover vertelde hij mij. Maar sinds een jaar is hij bezig met een aparte groep te analyseren die ze nog niet hebben kunnen labelen, maar wel alle kenmerken van HSP vertonen zoals die bekend zijn. Hij is zelf met veel onderzoek bezig omdat hij het begrip wil doorgronden.

Ja, zelf vind ik het allemaal heel lastig, ik had het gevoel dat ik van de ene naar het andere hokje werd verplaatst. Eerst het stickertje ADHD..maar na een korte periode werd het opeens ADD..maar ook dat klopte weer niet. Borderline dan? maar nee..ook dat niet. Toen kreeg ik het labeltje "hechtingsstoornis" daar had ik wel veel kenmerken van..en PTSS ook wel, maar niet volledig..na het hele lijstje te zijn afgeweest kwamen ze maar tot een conclusie..HSP in combinatie met hechtingsproblematiek. Ik ben er nu in totaal 6 jaar mee bezig, kom nog steeds elke 3 maanden bij mijn hulpverleners om mijn leven zo fijn en prikkelarm in te delen, en dat gaat de laatste 3 jaar heel goed. Ik ben nu eindelijk gelukkig, en ookal is het geen officiele diagnose..ik weet hoe mijn brein en lichaam nu werkt, en reageert op situaties. Ik weet wat ik moet vermijden en wat ik moet doen om me in mijn element te voelen. Ik volg mijn kwetsbare gevoel en dat is de sleutel geweest tot een beter leven.
Ienimini, ik neem aan ( na je hele verhaal gelezen te hebben) dat je doordat je zo druk bent met diagnoses, geen tijd hebt om te werken.
quote:Ienimimi schreef op 19 juni 2009 @ 12:31:

[...] Ik weet hoe mijn brein en lichaam nu werkt, en reageert op situaties. Ik weet wat ik moet vermijden en wat ik moet doen om me in mijn element te voelen. Ik volg mijn kwetsbare gevoel en dat is de sleutel geweest tot een beter leven.Ienimimi, maar dit is toch veel belangrijker dan welk label je opgespeld krijgt? En dat is volgens mij ook wat we Krista proberen duidelijk te maken. Uiteindelijk gaat het erom dat je jezelf leert kennen, weet wat jou grenzen zijn en daar op een positieve manieer mee opgaat.
Zamirah, ook last van het NLMW (niet lullen maar werken) syndroom?
Ja, en ook het PVGG-syndroom ( praatjes vullen geen gaatjes).
Weet je Krista, ik lees je OP (Openings Post) nog eens terug en ik zie dat we allemaal gewoon antwoord op je vraag hebben gekregen.

"Ik moet nu leren om dit een plek in mijn leven te geven. Heeft iemand tips hoe ik dat moet doen?"

Zelfs het botte "stel je niet aan" is een tip die je ter harte zou kunnen nemen, hoe vervelend die opmerking misschien ook over komt.

Je kunt het niet maken te gaan klagen als de tips die je nu krijgt niet binnen je verwachtingspatroon vallen.
Vind het een beetje een vreemde opmerking Zamirah. Maar als je het graag wilt weten..

Ik kan niet meer dan een aantal uur per week werk aan. Ben half afgekeurd door UWV, Ik heb nml heel veel tijd nodig om te herstellen omdat de prikkels me overweldigen. Als ik hier niet serieus mee omga word ik lichamelijk ziek, val ik kilo's af en raak ik in een neerwaardse spiraal.
Krista,

Ik ben zelf ook zeker nog niet overtuigd van het bestaan van HSP en ben dan ook geneigd het met de andere schrijfsters eens te zijn: stop met zoeken naar etiketjes maar pak de symptomen aan.

Wil je echter wel bijval krijgen, google dan eens op HSP en forum...
quote:mizuki schreef op 19 juni 2009 @ 12:39:

[...]

Ienimimi, maar dit is toch veel belangrijker dan welk label je opgespeld krijgt? En dat is volgens mij ook wat we Krista proberen duidelijk te maken. Uiteindelijk gaat het erom dat je jezelf leert kennen, weet wat jou grenzen zijn en daar op een positieve manieer mee opgaat.Dat probeerde ik eigenlijk ook op het einde van mijn post duidelijk te maken. Welk label ik ook heb..het boeit me niet. Of het nou vermeende HSP is of niet. Ik weet nu hoe mijn psyche werkt, dat is voor mezelf een lange zoektocht geweest om uit te vinden hoe ik het beste tot mijn recht kom, en hoe ik me gelukkig kan voelen. Daar kan geen label tegenop. Ik ben wie ik ben met of zonder stickers.
quote:nostradame schreef op 19 juni 2009 @ 12:43:

Je kunt het niet maken te gaan klagen als de tips die je nu krijgt niet binnen je verwachtingspatroon vallen.

Nou, als je het hele topic doorleest wordt er toch behoorlijk de draak gestoken met TO.

Dat vind ik toch wel ver gaan. Want waarom doorgaan met die reacties als TO duidelijk aangeeft dit niet te bedoelen met haar vraag? Ik vind dat nogal drammerig en flauw.
quote:krista1980 schreef op 19 juni 2009 @ 11:49:

Ik heb van deze week 2 sessies gehad met 2 verschillende alternatief genezers. Beide personen hebben mij gewezen op de overgevoeligheid die ze oppikten en wezen me op HSP.

Ah, alternatieve genezers en HSP, ik voel een link.

Meid, het is vervelend dat je je zo voelt en dat je bepaalde problemen hebt, maar die ga je niet oplossen met zo'n label. HSP bestaat helemaal niet, het is maar door iemand verzonnen.

De een is gevoeliger dan de ander, dat is heel normaal. Als je van bepaalde dingen last hebt, is het een goed idee daaraan te werken. Ga ermee naar een psycholoog zou ik zeggen.

In een van je volgende posts zeg je dat het de bedoeling is dat je je bijzonder gaat voelen. Dat heb ik ook tegen op dit soort labels, dat mensen ermee aan de haal gaan en vinden dat ze bijzonder zijn en beter dan andere mensen. Maar als je die vragenlijst ziet, kun je verwachten dat bijna iedereen daarop hoog scoort. Dan zou iedereen HSP zijn.

Lees dit artikel eens:

http://www.skyloproductions.nl/anders/n ... rtikel.pdf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven