Werk & Studie alle pijlers

Hoeveel sollicitaties?

14-08-2022 12:44 50 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben werkzoekende en heb nu 6 vacatures gezien waar ik op wil reageren maar ik vraag me af wat handig is. Ik ga er niet vanuit dat ik bij allemaal uitgenodigd ga worden voor een gesprek maar hoe pak je dat aan als de ene je snel wil aannemen en de ander bijvoorbeeld meerdere rondes heeft wat je eigenlijk ook nog af zou willen wachten omdat de baan net wat leuker is of wat dan ook. Ben altijd een beetje bang dat ik mijn eigen ruiten ingooi als ik meerdere sollicitaties door elkaar heb lopen. Dat het bedrijf dan kan denken dat ze 2de keus zijn en dan zoiets hebben van laat maar zitten waardoor je alsnog met niks zit als de ander je toch ook niet aanneemt.

Hoe pakken jullie zoiets aan? Op hoeveel vacatures reageer je ongeveer per week of wellicht per dag? En ja ik weet je moet het zakelijk zien en je hebt meestal een proeftijd maar toch.
Graze schreef:
14-08-2022 13:05
Ik ben ook helemaal niet goed in sollicitatie gesprekken. Hoe goed ik me ook voorbereid ik ben zo zenuwachtig dat ik de helft vergeet en ik helemaal niet goed uit de verf kom. Klap ik dicht. En mezelf verkopen is helemaal een ramp want ik blink ook niet echt uit in iets. En ik trek me dingen ook persoonlijk aan terwijl ik het zakelijk moet zien.

Ik ga maar eens beginnen met motivaties schrijven, dat vind ik ook een lastige want sommige vacatures zijn bij uitzendbureaus en daar staat niet altijd veel informatie bij over het bedrijf.
Neem je wel een notitieblok mee naar het gesprek? Ik schrijf altijd even mijn 5 competenties op voor het geval ze ernaar vragen, en vragen die ik wil stellen enzo. Hierdoor vinden ze me altijd goed voorbereid overkomen. Vlak voor het gesprek lees ik mijn notities ook nog eens door om te kijken wat mijn goede eigenschappen ook alweer waren haha.

Ik heb een keer een black-out gehad toen ze vroegen: 'wat zijn je 5 kwaliteiten' en toen zei ik letterlijk: 'uhm, even opzoeken hoor', om vervolgens in mijn notitieblok naar de juiste bladzijde te bladeren en het even door te lezen. En wonderbaarlijk genoeg vonden ze dat helemaal niet raar (ik vind het zelf eigenlijk wel een beetje raar, maargoed). Ik raad dus wel aan om dat nog even vlak voor het gesprek door te lezen zodat je het niet vergeet ;)
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Ja ik neem altijd een notitieblok mee waar ik wat dingen op schrijf zoals competenties, vragen, antwoorden op vragen etc. en ik lees ook nog de vacature tekst door, mijn motivatie brief zodat ik precies weet wat ik ook alweer geschreven had. Maar vaak komen mijn vragen al tijdens het gesprek aan bod of blijkt de persoon waar ik een gesprek mee heb daar helemaal niet over te gaan. Dus als er dan gevraagd wordt "heb je nog vragen?" dan zijn die al aan bod gekomen of is die persoon niet de juiste persoon om het aan te vragen. Het geeft me wel wat meer hoevast maar dan nog zijn gesprekken soms echt dramatisch.
Nou dat ging snel. Voor een functie heb ik woensdag een kennismakingsgesprek bij een uitzendbureau. En een ander uitzendbureau had me ook gebeld maar als ik ze terugbel krijg ik steeds voicemail. Ga later nog een keer proberen en en dan die voicemail maar inspreken. En als ik ze dan nog niet te pakken krijg vind ik dat eigenlijk wel een slecht teken.
Solliciteren is tegenwoordig zo snel en makkelijk te doen. Standaard brief aanpassen naar de aard van de functie, CV koppelen en weg ermee. In de tijd dat ik nog volop solliciteerde, waren er dagen dat ik 2 of 3 sollicitaties de deur uit deed. Het enige probleem is dat je zelf op een gegeven moment niet meer weet waar je op hebt gesolliciteerd. Dan werd ik gebeld door iemand van HR of een recruiter en wist ik het echt niet meer. Ik speelde altijd open kaart en vroeg "help me even.. om welke vacature gaat dit precies, ik heb er een aantal lopen".
Ik had laatst ook in één weekend 6 sollicitaties de deur uit gedaan. Maandag plat gebeld (4 daarvan door uitzendbureaus die zijn wel happig blijkbaar). Toen ook toch even op papier gezet wie waar bij hoorde 😂

Bij twee bedrijven door bedrijf zelf uitgenodigd. Bij de eerste dezelfde dag aangenomen 🥳

En heb in de afgelopen 4 jaar echt stuk of 20-30 sollicitaties gestuurd en iets van 7 gesprekken gehad. (Tussendoor wel altijd werk gehad dus was altijd al blij als een gesprek niet op mn werkdag viel)
Soms kwam ik er tijdens een gesprek zelf achter dat het niet mijn baan was en soms dikke teleurstelling bij afwijzing.
Bergje65 schreef:
15-08-2022 13:20
Solliciteren is tegenwoordig zo snel en makkelijk te doen. Standaard brief aanpassen naar de aard van de functie, CV koppelen en weg ermee. In de tijd dat ik nog volop solliciteerde, waren er dagen dat ik 2 of 3 sollicitaties de deur uit deed. Het enige probleem is dat je zelf op een gegeven moment niet meer weet waar je op hebt gesolliciteerd. Dan werd ik gebeld door iemand van HR of een recruiter en wist ik het echt niet meer. Ik speelde altijd open kaart en vroeg "help me even.. om welke vacature gaat dit precies, ik heb er een aantal lopen".
Die pik ik er zo uit. Hoef je niet te komen. Jij geen moeite doen? Ik geen moeite doen. :bye:
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
15-08-2022 14:20
Die pik ik er zo uit. Hoef je niet te komen. Jij geen moeite doen? Ik geen moeite doen. :bye:
Dat is jouw mening!
Ik kan alleen maar voor mezelf praten als ik zeg dat ik altijd een serieuze sollicitant ben, regelmatig (vaak!) wordt uitgenodigd en nog nooit zonder werk heb gezeten. Ik heb overigens wel slechte ervaringen met HR-medewerkers en recruiters. Ik vind dat ze slecht luisteren, je bergen beloven waar uiteindelijk weinig van over blijft, afspraken niet nakomen. Ik verdenk ze er bovendien van regelmatig spookvacatures te plaatsen.
Ik vind het lastig omdat ik vacatures zie voor werk dat me niet heel vervelend lijkt, maar ook niet enorm leuk en ook vacatures die me heel leuk lijken. Ik heb het gevoel dat de meeste mensen het wel zo zien en dat de tekorten in die eerste categorie groter zijn en dat ik dus daar meer kans heb om aangenomen te worden, maar ik wil ook mijn kans op vacatures categorie 2 nog niet verknallen. En ik zou het ook naar vinden om ergens, vooral als er dus veel tekort is, te beginnen en meteen weer weg te gaan. Hoe doen jullie dat? Ik ben nog maar kort aan het solliciteren, heb net een vacature verstuurd naar iets wat ik echt ontzettend graag zou willen, dus ik ben ergens wel geneigd dat af te wachten voor ik op iets minder leuke banen ga reageren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dat maakt het ook lastig ja maar ik heb wat dat betreft een te groot loyaliteit gevoel en zal niet snel zeggen dat ik ergens wegga als ik ergens net ben begonnen. En wat ik ook lastig vind is dat ik in principe een fulltime baan zoek (32-40 uur) maar ik parttime ook niet meteen af wil schrijven. Zo ook qua loon. De ene betaald wat minder maar klinkt leuk en de ander betaald heel goed en dan zijn de werkzaamheden wat minder.
Ga je voor die fultime baan die wat minder goed betaald of ga je voor een baan die beter betaald maar die gedeeltelijk op oproepbasis blijkt waardoor je aan het eind van de maand misschien meer of juist minder overhoud.

Heb morgen een sollicitatie gesprek en ik ben nu al zenuwachtig en denk steeds van wat heb ik gedaan?! Waarom zei ik nou dat morgen prima was?! En vermeld je bij het kennismakingsgesprek al dat je de komende weken een paar afspraken hebt staan of vermeld je dat pas in het 2de gesprek/als je aangenomen bent?
Bergje65 schreef:
15-08-2022 14:45
Dat is jouw mening!
Ik kan alleen maar voor mezelf praten als ik zeg dat ik altijd een serieuze sollicitant ben, regelmatig (vaak!) wordt uitgenodigd en nog nooit zonder werk heb gezeten. Ik heb overigens wel slechte ervaringen met HR-medewerkers en recruiters. Ik vind dat ze slecht luisteren, je bergen beloven waar uiteindelijk weinig van over blijft, afspraken niet nakomen. Ik verdenk ze er bovendien van regelmatig spookvacatures te plaatsen.
Wat ik schrijf is geen mening, dat is wat ik doe.
Wanneer valt het onder een standaardbrief? Ik gebruik vaak wel een brief waar ik al tevreden over ben als houvast, maar ik schrijf dan wel een nieuwe tekst (inleiding/motivatie), alleen het stukje opleidingen blijft dan gelijk en soms het afsluitende zinnetje. Ik heb niet één brief en dat ik alleen de naam van de werkgever en functienaam aanpas of zo, maar ik begin ook niet elke keer in een compleet wit document te typen.
Susan schreef:
15-08-2022 17:05
Wanneer valt het onder een standaardbrief? Ik gebruik vaak wel een brief waar ik al tevreden over ben als houvast, maar ik schrijf dan wel een nieuwe tekst (inleiding/motivatie), alleen het stukje opleidingen blijft dan gelijk en soms het afsluitende zinnetje. Ik heb niet één brief en dat ik alleen de naam van de werkgever en functienaam aanpas of zo, maar ik begin ook niet elke keer in een compleet wit document te typen.
Een brief zonder dit, waar dus wel alleen de naam van de werkgever en functienaam in wordt aangepast. Waar de onverschilligheid en//of verplicht moeten solliciteren vanaf druipt.
Een eigen standaardbrief gebruiken is makkelijker als je steeds solliciteert op dezelfde soort functies. Dan hoef je inderdaad alleen de inleiding maar te veranderen, want relevante werkervaring en eigenschappen blijven in dat geval natuurlijk hetzelfde voor bedrijf a of bedrijf b. Ik moet wel zeggen dat ik uiteindelijk toch goed naar de vacature kijk om specifieke ervaring/eigenschappen in mijn brief te benadrukken. Dus misschien zijn mijn brieven een mix van standaard en gepersonaliseerd.
Hoe erg vallen ze over een typefout? Ik heb net een brief weggestuurd en ik zag later pas dat ik pedagogsich had getypt waar pedagogisch moet staan. Had de brief wel overgelzen maar daar overheen gekeken. De brief opnieuw sturen is niet zo makkelijk omdat je er een heel formulier bij in moet vullen. Verder is het een (vind ik zelf) goede brief.
Ik vraag me wel eens af of een hele sollicitatiebrief wel nodig is met inleiding, motivatie, afsluiting etc. Bedrijven waar ik solliciteer hebben vaak alleen formulier wat je in moet vullen en dan je CV uploaden. Het motivatieveld waar je je motivatie in typt is soms zo klein dat ik me afvraag of ze wel een hele brief willen of gewoon een kort maar krachtige motivatie. Ik doe nu zelf beide, hangt af van wat voor beeld ik krijg van het bedrijf.

En ik denk dat de meeste bedrijven niet over zo'n typfout vallen maar dat hangt natuurlijk wel van het bedrijf zelf af. Soms staan vacatures en de reactie die je erop krijgt ook wat foutjes.
Graze schreef:
15-08-2022 18:40
Ik vraag me wel eens af of een hele sollicitatiebrief wel nodig is met inleiding, motivatie, afsluiting etc. Bedrijven waar ik solliciteer hebben vaak alleen formulier wat je in moet vullen en dan je CV uploaden. Het motivatieveld waar je je motivatie in typt is soms zo klein dat ik me afvraag of ze wel een hele brief willen of gewoon een kort maar krachtige motivatie. Ik doe nu zelf beide, hangt af van wat voor beeld ik krijg van het bedrijf.
Ik heb de indruk dat mijn baas de brieven vooral leest als iemand een a-typisch traject heeft.

Waarom solliciteert pakweg een loodgieter op een baan als maatschappelijk werker en waarom denkt hij / zij geschikt te zijn?
Bij iemand die op zijn / haar CV zet een diploma maatschappelijk werk te hebben én al 10 jaar jobs doet in die richting is de brief van minder tel.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Graze schreef:
14-08-2022 20:30
Ja ik neem altijd een notitieblok mee waar ik wat dingen op schrijf zoals competenties, vragen, antwoorden op vragen etc. en ik lees ook nog de vacature tekst door, mijn motivatie brief zodat ik precies weet wat ik ook alweer geschreven had. Maar vaak komen mijn vragen al tijdens het gesprek aan bod of blijkt de persoon waar ik een gesprek mee heb daar helemaal niet over te gaan. Dus als er dan gevraagd wordt "heb je nog vragen?" dan zijn die al aan bod gekomen of is die persoon niet de juiste persoon om het aan te vragen. Het geeft me wel wat meer hoevast maar dan nog zijn gesprekken soms echt dramatisch.
Hoezo is die persoon niet de juiste persoon om het aan te vragen? Je kunt toch niet iemand anders gaan bellen? Gewoon je vragen stellen. Als ze zeggen dat de niet de goede persoon zijn, dan zeg je gewoon dat het voor jou belangrijke vragen zijn en dat je hier graag een antwoord op wilt hebben om te weten of de baan wat voor je is.
Maar kom op zeg: Hoe moeilijk is solliciteren nou echt?

Je weet toch bij voorbaat wat ze gaan vragen?! Stel je solliciteert als student bij de Albert Heijn tegenover om kassamedewerker te worden. Degene tegenover je weet heus wel dat het niet je droombaan is. Ga dan geen lulverhaal ophangen over dat het je zo leuk vindt.
Graze schreef:
15-08-2022 18:40

En ik denk dat de meeste bedrijven niet over zo'n typfout vallen maar dat hangt natuurlijk wel van het bedrijf zelf af. Soms staan vacatures en de reactie die je erop krijgt ook wat foutjes.
Ik vind het ook lastig hoor. Ik vind die brieven vaak heel gekunsteld aanvoelen, maar ja, zo'n invulformulier vind ik ook niet alles, daar kan ik vaak ook net niet in kwijt wat ik wil vertellen.
Ik twijfel of ik met een sollicitatie nog wel door moet gaan. Ik had gereageerd op een tijdelijke functie voor 5 maanden. De functie is heel leuk maar het uitzendbureau is heel slecht bereikbaar en het lijkt door elkaar heen te lopen daar. Vrijdag kreeg ik een reactie maar had ik een oproep gemist. Meteen terug gebeld maar steeds voicemail. Uiteindelijk die voicemail maar ingesproken maar geen reactie terug. Gisteren tijdens mijn sollicitatiegesprek elders werd ik weer door ze gebeld door een ander persoon dus ik bel terug wanneer ik kan, weer voicemail. Bel ik net nog een keer, weer voicemail. Het uitzendbureau zit hier niet in de stad anders was ik even langs gelopen.

Het kan natuurlijk dat het steeds net verkeerde timing is maar doordat ik ze steeds niet te pakken krijg vraag ik me wel af hoe dat zal gaan als ik eenmaal voor ze werk. Dadelijk wil ik me ziekmelden of iets dergelijks en dan kan ik ze niet bereiken.

Toch blijven volhouden omdat het een leuke functie is of next?
Graze schreef:
17-08-2022 11:55
Ik twijfel of ik met een sollicitatie nog wel door moet gaan. Ik had gereageerd op een tijdelijke functie voor 5 maanden. De functie is heel leuk maar het uitzendbureau is heel slecht bereikbaar en het lijkt door elkaar heen te lopen daar. Vrijdag kreeg ik een reactie maar had ik een oproep gemist. Meteen terug gebeld maar steeds voicemail. Uiteindelijk die voicemail maar ingesproken maar geen reactie terug. Gisteren tijdens mijn sollicitatiegesprek elders werd ik weer door ze gebeld door een ander persoon dus ik bel terug wanneer ik kan, weer voicemail. Bel ik net nog een keer, weer voicemail. Het uitzendbureau zit hier niet in de stad anders was ik even langs gelopen.

Het kan natuurlijk dat het steeds net verkeerde timing is maar doordat ik ze steeds niet te pakken krijg vraag ik me wel af hoe dat zal gaan als ik eenmaal voor ze werk. Dadelijk wil ik me ziekmelden of iets dergelijks en dan kan ik ze niet bereiken.

Toch blijven volhouden omdat het een leuke functie is of next?
Toen ik werkzoekende was reageerde ik nooit op tijdelijke functies. Daar heb je toch helemaal niks aan? Dan mag je over 5 maanden opnieuw beginnen. Dus laten gaan dit en alleen reageren op functies waarbij vast in dienst komen de intentie is.
Alles proberen!

Mogelijk gaan er dingen door elkaar lopen, dan heb je op dat moment zelf de mogelijkheid om bepaalde keuzes te maken.
Maar mogelijk word je op een aantal plekken afgewezen, maar mag je op een andere wel op gesprek komen. Dan ben je maar wat blij dat je wel alle brieven gestuurd hebt.

Je weet het van tevoren niet. In de eerste fase is het echt heel normaal om op meerdere paarden te wedden. Dat geldt zowel voor de werkgever als voor de sollicitant.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Vandaag een gesprek gehad bij een uitzendbureau en ze gaan me voorstellen. Kortom ik verwacht deze week of volgende week nog een gesprek.
Maar hoe ga ik dat aanpakken met de baan waar ik begin volgende week hoor of ik aangenomen ben of door ben naar de volgende ronde? Ik verwacht niet dat ik daar nog een tweede ronde krijg aangezien ze ook het salaris en secundaire voorwaarden hebben laten weten in het eerste gesprek en het was een vast salaris, take it or leave it.

Is het raar dat ik bij baan 1 aangeef dat ik niet meteen kan beslissen of heb ik dan kans dat ik de baan toch niet krijg? Baan 2 spreekt me meer aan, minder uren maar meer salaris en daar kan ik op de fiets heen i.p.v. trein.

Ik loop denk ik iets teveel op de zaken vooruit maar ik wil geen ruiten in gooien en kansen laten schieten.
Niets ligt vast totdat je hebt getekend, en zelfs daarna heb je nog een wettelijke proeftijd waarin je nog zou mogen opzeggen zonder opgaaf van redenen.

Werkgevers houden waarschijnlijk ook tot op zekere hoogte wel rekening met dit soort risico's, want er zijn in de meeste sectoren nu veel vacatures en weinig kandidaten.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Graze schreef:
17-08-2022 16:59
Is het raar dat ik bij baan 1 aangeef dat ik niet meteen kan beslissen of heb ik dan kans dat ik de baan toch niet krijg? Baan 2 spreekt me meer aan, minder uren maar meer salaris en daar kan ik op de fiets heen i.p.v. trein.
Nee, dat is niet raar. En al helemaal niet als je al hebt verteld ook andere gesprekken te hebben lopen. Het is juist heel normaal en goed om te zeggen dat je een weloverwogen beslissing wilt maken en voor de juiste baan wilt kiezen die het beste bij je past,het gelukkigst mee wordt, en dus het langste kunt blijven.

Maar ik kan je niet garanderen dat dat eerste bedrijf ook zo nuchter is. Bedrijven die zich niet realiseren dat mensen meerdere sollicitaties zouden kunnen hebben lopen, of daaraan hangen dat je niet weet wat je wilt, zijn sowieso naïef en raar. Als je op zoek bent naar een nieuwe baan, gooi je toch vaak meerdere hengeltjes uit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven