Mode & Beauty alle pijlers

De droevige kwaliteit van kleding

17-08-2022 16:45 60 berichten
Zojuist kom ik terug van een middagje winkelen. Ik wilde graag een nieuwe chique blouse, een nette trui en een jurk met lange mouwen. Helaas heb ik niets kunnen vinden. Ook in winkels en tussen merken die ik best hoog heb zitten, zat niets geschikts. Ik ben op zoek naar kwalitatieve kleding die lang meegaat, dus niet de fast fashion zoals bijvoorbeeld van de Vero Moda. Mijn ervaring daarmee is dat kleding na een aantal keer wassen al sterk in kwaliteit achteruit gaat.

Zo stond ik net, om maar een voorbeeld te noemen, in de Expresso. Bij mijn weten verkocht deze winkel mooie en kwalitatieve kleding, maar ik heb mijn mening bij moeten stellen. Dan zie ik jurken voor 150 euro, maar dan is de binnenzijde niet bedrukt (dus gewoon wit) en is de gehele jurk ongevoerd! En dan aan de onderkant ook nog zo'n lelijke, goedkope zoom. Waarom zou ik 150 euro willen betalen voor een doorschijnende flodder?

Wat is jullie ervaring met de kwaliteit van kleding die in winkels hangt? En hebben jullie nog tips waar ik wel mooie kleding kan vinden? De Bijenkorf vind ik vaak dan weer te duur en te truttig. Ik ben 35 overigens.
SweetFirefly schreef:
18-08-2022 12:44
Heel herkenbaar. Prijs kwaliteit ligt heel ver uit elkaar! Na 1 keer wassen kleurverschil en krimp. Ik ging terug naar de winkel, kreeg ik het verwijt dat ik het verkeerd (te warm) gewassen zou hebben. Ja dahag. Echt niet. Nooit meer iets van gekocht en naar die winkel ga ik ook niet meer.
Nou ja! Wat een sufferds daar in die winkel. Ik zou er ook geen stap meer binnen hebben gezet.

Ik knap echt af op dit soort merken, die dik €80 voor een trui van acryl durven te vragen. Dan ga ik wel naar de Purdey voor een mooie wollen trui voor wat meer geld.
Ik haal veel bij de kringloop vandaan. Gaten, vlekken, het deert me niet. Grapje, ik vind daar de mooiste dingen, van prima kwaliteit.
Goed voor het milieu, voor de portemonnee en zo draag ik minder bij aan uitbuiting van arbeiders.
Dat zouden meer mensen moeten doen, want met die industrie is het nog steeds vaak droevig gesteld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kleding van Esprit blijft bij mij vaak wel goed.

Gebreide truien, vesten en sjaals van Inti vind ik heel fijn als het koud is. Ze worden met de hand gebreid van alpacawol in Ecuador. Prijzig maar ze gaan jaren mee. Het jeukt niet maar is wellicht minder geschikt voor net naar kantoor.
https://www.intiknitwear.com/
Jurken voor mijn werk gaan járen mee. Mijn favoriete merk is Terre Bleue. Soort casual chic. Soms hang ik jurkjes een paar jaar weg omdat ik er na al die tijd even op uitgekeken raak. Dan mag het best wat duurder zijn.

Voor mijn vrijetijdskleding wil ik minder uitgeven en dan merk ik dat goedkoop duurkoop wordt. Begin deze zomer kocht ik drie korte broeken van Only en die vallen bijna uit elkaar. Bij broek 1 viel de knoop er meteen al af, broek 2 is een gat in gevallen en bij nummer 3 is de stof verkleurd en lelijk. En ik zeg goedkoop, maar ze waren allemaal alsnog ten minste 50 euro.
Ik vind ook dat de kwaliteit enorm achteruit is gegaan, evenals het model van een shirt. Ik ben 180 en draag maat 46.. Veel duurdere merken vallen voor mij dus al af omdat zij geen maat 46 hebben. In het middensegment merk ik vooral dat het model nooit goed zit, altijd kort en vierkant met mouwen die nooit verder komen dan midden tussen elleboog en pols. Ik zou bijna denken dat een van mijn voorouders een slingeraap was of zo. Het geeft mij het figuur van spongebob en dat wil je niet. Na 2 keer wassen al een witte waas en pillen op de stof hebben vind ik ook abnormaal. Zeker omdat ik zeker weet dat het niet aan mijn waskunsten ligt. Zo zonde.

Ik ben ook voor team zelf maken. Er zijn op internet zoveel geweldige ideeen te vinden dat het echt niet meer op een moekemaaksel hoeft te lijken. Je moet er wel feeling voor hebben al is alles te leren.
Ik ben ook altijd erg fan van de kringloop, duurzaam etc., maar ook omdat je de kwaliteit goed in kunt schatten. Het is over het algemeen al gewassen en als het er daar nog netjes uitziet, weet je vaak dat het wel goed zit met de kwaliteit.

Voor de kinderen ook, ik ben er wel achter welke merken ik evt nieuw koop. Maar daar zitten soms ook echt gewoon goede stukken van Zara of H&M tussen. Het valt niet altijd zo met een schaartje te knippen..
MsBarclay schreef:
20-08-2022 23:48
...

Ik ben ook voor team zelf maken. Er zijn op internet zoveel geweldige ideeen te vinden dat het echt niet meer op een moekemaaksel hoeft te lijken. Je moet er wel feeling voor hebben al is alles te leren.
Meh, zelfs al is het zogenaamd altijd te leren en heb je er ook nog feeling voor, wat voor veel mensen beiden niet aan de orde is... dan nog moet je er maar tijd voor hebben.
DrBrowns schreef:
22-08-2022 08:28
Ik ben ook altijd erg fan van de kringloop, duurzaam etc., maar ook omdat je de kwaliteit goed in kunt schatten. Het is over het algemeen al gewassen en als het er daar nog netjes uitziet, weet je vaak dat het wel goed zit met de kwaliteit.
Maar dan heb je weer dat er niet altijd labels inzitten. Ik heb laatst een superleuk shirt gekocht, maar helaas heb ik geen idee waar het van gemaakt is (en dus of ik het eventueel heter dan 30 graden kan wassen)
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Nieuwe nette kleding koop ik vaak bij Closed. De kwaliteit is goed en het valt nogal lang, dat vind ik prettig.

Verder koop ik in de sale soms dure wollen truien van Everlane of Eric Bompard en tshirts en blouses bij Sezane (basis collectie). Truien van Sezane schijnen ook goed te zijn maar ze zijn mij te kort.
Attraverso schreef:
17-08-2022 17:48
Las een paar dagen geleden nog een artikel dat modemerken hun prijzen niet willen verhogen en dan maar mindere kwaliteit leveren om toch dezelfde winstmarge te houden ondanks de hogere kosten. Daar is een woord voor maar kom er even niet op.
Volgens mij zocht je het woord krimp-flatie: dat je voor de zelfde prijs minder krijgt. In het geval van kleding dus minderen kwaliteit.
Ik koop al jaren van alles 2e hands, het is mijn hobby om steeds weer wat leuks te vinden. Als je van goede merken koopt, kun je het gemakkelijk weer verkopen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven