Myheritage ervaringen?
zaterdag 27 augustus 2022 om 20:52
Hoi,
Ik vind programma’s als Spoorloos, Reis van je genen, Dna onbekend, De Erfgenaam etc reuze interessant
Mijn familie is klein en voor zover ik weet is ook iedereen bekend. Maar je weet maar nooit. Ik ben dus gewoon nieuwsgierig.
Nu zag ik dat zoiets werkt met een abonnement. Je hebt een gratis proefperiode van 30 dagen. Maar de ‘resultaten’ krijg je pas 3-4 weken nadat je dna kit naar het lab is gestuurd? Ik neem aan dat die 30 dagen proefperiode direct gaat lopen als je het pakketje aanschaft. Ik wil helemaal geen duur abonnement. Maar als je dat daarna niet aanhoudt kun je dan überhaupt wel iets? Of kun je pas in contact komen met eventuele verre familieleden als je zo’n lopend abonnement hebt?
Hopelijk zijn er hier mensen die mij voorgegaan zijn en daar meer over kunnen vertellen
Ik vind programma’s als Spoorloos, Reis van je genen, Dna onbekend, De Erfgenaam etc reuze interessant
Mijn familie is klein en voor zover ik weet is ook iedereen bekend. Maar je weet maar nooit. Ik ben dus gewoon nieuwsgierig.
Nu zag ik dat zoiets werkt met een abonnement. Je hebt een gratis proefperiode van 30 dagen. Maar de ‘resultaten’ krijg je pas 3-4 weken nadat je dna kit naar het lab is gestuurd? Ik neem aan dat die 30 dagen proefperiode direct gaat lopen als je het pakketje aanschaft. Ik wil helemaal geen duur abonnement. Maar als je dat daarna niet aanhoudt kun je dan überhaupt wel iets? Of kun je pas in contact komen met eventuele verre familieleden als je zo’n lopend abonnement hebt?
Hopelijk zijn er hier mensen die mij voorgegaan zijn en daar meer over kunnen vertellen
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
zondag 28 augustus 2022 om 08:25
Nou, je kunt denken, had ik dit maar niet geweten.puntillita schreef: ↑28-08-2022 08:06Daardoor slaat dan op het testen of op het familiegeheim? Imho als er drama komt, dan is de verantwoordelijke daarvoor degene met het geheim, niet degene die het toevallig ontdekt.
zondag 28 augustus 2022 om 08:52
Ik vind het bijna bizar. Ik zit in het medisch onderzoek, en wij moeten door onnoemelijk veel hoepels springen om hele simpele gegevens te mogen opzoeken (bv of iemand bepaalde medicatie gebruikt of zo). Genetische informatie is al helemaal een drama, ik ben al een jaar bezig om iets geregeld te krijgen met een (niet commerciële ) Amerikaanse collega. En dan hebben de patiënten al gewoon toestemming gegeven, maar nee, mag allemaal niet. En ondertussen sturen mensen doodleuk hun DNA niet alleen de hele wereld over, maar ook nog naar een commercieel bedrijf. Om te kijken of er misschien een achternicht in Australië zit of zo.
zondag 28 augustus 2022 om 09:49
Dank je! Wat is dan de meerwaarde van een abonnement? Ik hoef niet te weten of uit welke delen van de wereld ik kom en ik hoef ook geen stamboom te maken eerlijk gezegd.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
zondag 28 augustus 2022 om 09:49
Heb je dit zelf ondervonden?LuciFee2022 schreef: ↑27-08-2022 21:01Ja, totale bullshit en zonde van je geld is het.
Daarnaast kom je niet zo makkelijk van ze af, ze blijken ook rare kosten zomaar af te schrijven.
zondag 28 augustus 2022 om 09:51
Thanks, ik ga even kijken of ik die uitzendingen terug kan vinden.LuciFee2022 schreef: ↑27-08-2022 21:03Je kan best wat klachten vinden online, over de resultaten ( klopt van geen kant vaak) en de betaalverplichtingen en proefabo. En radar heeft ook al 2 uitzendingen gehad over dit soort bedrijven en hun uitslagen en dus ook dit bedrijf specifiek.
zondag 28 augustus 2022 om 09:56
zondag 28 augustus 2022 om 09:59
Waarom zou je dit niet doen? Ik heb niet zoveel op met ‘privacy’ eerlijk gezegd. Kan daar echt niet wakker van liggen.retrostar schreef: ↑28-08-2022 07:48Lijkt mij dat je je privacy totaal opgeeft zodra je je DNA-swap op de post doet. Kunnen ze nu wel een goed privacybeleid hebben (dat weet ik niet) maar als andere partijen later het bedrijf overnemen kunnen ze wel heel andere intenties hebben.
Wat de wetenschap later nog meer voor interessants ontdekt in iemands DNA kan je nu nog niet weten en dan kan het reuze verleidelijk zijn om bepaalde mensen er dan uit te lichten. Je kan nu nog niet weten of de volgende eigenaar goed voor jouw belang zorgt of toch andere prioriteiten heeft.
Als het mogelijk zou zijn om met anderen hun swap te ruilen voordat je het opstuurt dan zou dat misschien beter zijn.
PS: als ik op dat idee kom zullen nog veel meer mensen dat gedaan hebben en zullen er veel verkeerde resultaten in hun onderzoek zitten.
Dan krijg je wanhopige e-mails: "jij bent de enige die familie van mijn vader is" en dan moet je vertellen dat je je swap hebt geruild en het resultaat weer teruggeruild met een onbekende figuur ergens op een zandweggetje.
Ik ben ook stamceldonor dus mijn dna zit ook al ergens in zo’n databank.
En de lange termijn gevaren overzie ik ook niet bepaald. Waar zou dat voor gebruikt kunnen worden dan? Mij aan een moordzaak linken, ik ben niet zoiets van plan
Maar misschien is het idd wel een slim idee om voor de zekerheid te wisselen van pakket met iemand of andere persoonsgegevens te gebruiken. Dan zit je natuurlijk nog altijd met het betalen van je eigen bankrekening maar dan kun je ook nog zeggen dat je zo’n setje cadeau hebt gedaan.
zondag 28 augustus 2022 om 10:01
Dank je! Maar ik heb nog geen pb-berichtje?puntillita schreef: ↑28-08-2022 09:57Carrie, zie je pb. Ik wil je best vertellen hoe en wat voor mij. Maar niet hier openbaar.
zondag 28 augustus 2022 om 10:14
Maar ik begrijp, denk ik, niet helemaal wat je doel nu precies is. Wil je met DNA kijken of er ergens nog verborgen familie-leden zijn? Of ben je benieuwd naar je stamboom, en wil je je eigen stamboom uitzoeken?
Dat hele DNA-gebeuren van MH is zogenaamd om te zien waaruit je DNA bestaat, op basis van "waar je vandaan komt". Wat natuurlijk amper te herleiden is. Is het DNA van iemand uit Frankrijk nou werkelijk anders dan iemand uit Nederland?
Als er een (ver)familielid ook zo'n test bij hun heeft gedaan, ja, dan kun je daar een match mee krijgen. Maar dan moet iemand dat ook maar toevallig hebben gedaan.
Het abonnement is, volgens mij, zodat je een eigen stamboom kunt uploaden (en in andere kunt bladeren). Maar volgens mij kun je ook zonder abo dat doen (tot een bepaalde hoeveelheid). En je hebt hun website niet eens nodig
Dat hele DNA-gebeuren van MH is zogenaamd om te zien waaruit je DNA bestaat, op basis van "waar je vandaan komt". Wat natuurlijk amper te herleiden is. Is het DNA van iemand uit Frankrijk nou werkelijk anders dan iemand uit Nederland?
Als er een (ver)familielid ook zo'n test bij hun heeft gedaan, ja, dan kun je daar een match mee krijgen. Maar dan moet iemand dat ook maar toevallig hebben gedaan.
Het abonnement is, volgens mij, zodat je een eigen stamboom kunt uploaden (en in andere kunt bladeren). Maar volgens mij kun je ook zonder abo dat doen (tot een bepaalde hoeveelheid). En je hebt hun website niet eens nodig
zondag 28 augustus 2022 om 10:20
Ik heb er totaal geen behoefte aan om met verloren (half)broers of -zussen geconfronteerd te worden. Of andere familiegeheimen. Niet alleen degene die dat geheim heeft gehouden heeft daarmee wat te verliezen, ik heb daar ook wat mee te verliezen. Leuk hoor, erachter komen dat je moeder op haar 14e een kind ter adoptie heeft afgestaan, ofzo.puntillita schreef: ↑28-08-2022 09:56Of waarom zo lang iets geheim gehouden? Meestal is het vooral degene die iets geheim wil houden degene die wat te verliezen heeft.
Kijk, komt zoiets op een bepaalde manier uit, dan heb ik daar mee te leven. Maar ik ga het niet opzoeken. Zeker niet nu mijn vader al dood is, en ik er ook niets meer over zou kunnen vragen. Nee, dank je.
Ik zou overigens bij mijn ouders echt heel erg opkijken als er zoiets speelde.
zondag 28 augustus 2022 om 10:25
De kans op een dna match via een dergelijke database is groter dan gewoon zomaar los iemand vinden.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑28-08-2022 10:14Maar ik begrijp, denk ik, niet helemaal wat je doel nu precies is. Wil je met DNA kijken of er ergens nog verborgen familie-leden zijn? Of ben je benieuwd naar je stamboom, en wil je je eigen stamboom uitzoeken?
Het abonnement is, volgens mij, zodat je een eigen stamboom kunt uploaden (en in andere kunt bladeren). Maar volgens mij kun je ook zonder abo dat doen (tot een bepaalde hoeveelheid). En je hebt hun website niet eens nodig![]()
Stamboomonderzoek is inderdaad meer papier- en archiefwerk.
zondag 28 augustus 2022 om 10:27
TO, het gaat hier om een eenmalige vaak spontane beslissing waardoor je uiterst intieme details over je blootgeeft die nooit meer ongedaan kan worden gemaakt en die - als je pech hebt (en dan heb je nogal gauw in deze wereld als je weinig macht hebt) - tegen jou kan worden gebruikt. En niet alleen tegen jou maar ook tegen je familie die mogelijk dezelfde kenmerken hebben.
Vergelijk het met een pikante naaktfoto van jezelf de wereld insturen maar dan met nog veel dramatischer gevolgen omdat je DNA voorlopig niet uitsterft (je schoonheid wel dus vroeg of laat heeft men geen belangstelling meer voor jouw naaktportret. Maar met je erfelijkheidsgegevens kan men jou altijd blijven duperen) .
Vergelijk het met een pikante naaktfoto van jezelf de wereld insturen maar dan met nog veel dramatischer gevolgen omdat je DNA voorlopig niet uitsterft (je schoonheid wel dus vroeg of laat heeft men geen belangstelling meer voor jouw naaktportret. Maar met je erfelijkheidsgegevens kan men jou altijd blijven duperen) .
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 28 augustus 2022 om 10:42
Alleen wettige kinderen hebben recht op een kindsdeel / legitieme portie. Buitenechtelijke en donorkinderen niet. Dus geen zorgen over het familiefortuin
zondag 28 augustus 2022 om 10:43
Kijk nog eens?
zondag 28 augustus 2022 om 11:02
Ik ben dat ook, en daar ben ik inderdaad wel benieuwd naar. Ik heb wel begrepen dat er ook opties zijn om aan te vinken dat je niet door anderen gevonden wil worden. Is dat zo?
Afgezien daarvan staat het idee van m’n dna in een commerciële bank mij niet erg aan.
zondag 28 augustus 2022 om 11:10
Ja, maar dan nog ik ben zo iemand die daar dan een slecht geweten over zou hebben en dan zou gaan proberen om dat recht te trekken. Op wat voor manier dan ook.puntillita schreef: ↑28-08-2022 10:42Alleen wettige kinderen hebben recht op een kindsdeel / legitieme portie. Buitenechtelijke en donorkinderen niet. Dus geen zorgen over het familiefortuin![]()
EDIT: en wat iemand anders nog schreef: ik heb ook geen zin in vragen waar ik nooit meer een antwoord op ga krijgen.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
zondag 28 augustus 2022 om 11:16
Ik was eigenlijk wel benieuwd omdat mijn familie (deels) roots heeft in Indonesië, en ik dacht dat er daar misschien matches zouden zijn.
Vreemd genoeg gaf MyHeritage dat helemaal niet aan, dus dat klopt niet.
Verder ook geen matches, op 3e/4e/5e graads familie in NL na.
Vond het eigenlijk wel heel teleurstellend.
Vreemd genoeg gaf MyHeritage dat helemaal niet aan, dus dat klopt niet.
Verder ook geen matches, op 3e/4e/5e graads familie in NL na.
Vond het eigenlijk wel heel teleurstellend.
zondag 28 augustus 2022 om 11:17
Klopt. En je kunt je data weer verwijderen. Tenminste die optie staat in mijn profiel. Verschillende opties ook, van alleen niet meer zichtbaar zijn tot verzoek om alles te verwijderen. Ik heb zelf bij de test bijvoorbeeld al geen toestemming gegeven om mijn bronmateriaal te bewaren en ook niet om dat te gebruiken voor onderzoek. Het is even de opties goed doorlezen en een beetje vertrouwen dat ze doen wat ze beloven, maar het is echt niet alleen maar zwart-wit.
zondag 28 augustus 2022 om 11:30
Meestal gaat het mensen die dit doen niet zo zeer om een verloren achternicht, maar meer om hun ethische achtergrond en roots te achterhalen. Je heritage dus. Ik zou ook best willen weten van welke kust mijn voorouders zijn verscheept.nausicaa schreef: ↑28-08-2022 08:52Ik vind het bijna bizar. Ik zit in het medisch onderzoek, en wij moeten door onnoemelijk veel hoepels springen om hele simpele gegevens te mogen opzoeken (bv of iemand bepaalde medicatie gebruikt of zo). Genetische informatie is al helemaal een drama, ik ben al een jaar bezig om iets geregeld te krijgen met een (niet commerciële ) Amerikaanse collega. En dan hebben de patiënten al gewoon toestemming gegeven, maar nee, mag allemaal niet. En ondertussen sturen mensen doodleuk hun DNA niet alleen de hele wereld over, maar ook nog naar een commercieel bedrijf. Om te kijken of er misschien een achternicht in Australië zit of zo.
zondag 28 augustus 2022 om 11:39
Bijvoorbeeld als jouw dna gegevens verkocht worden aan verzekeringsmaatschappijen waardoor verzekeren niet meer mogelijk wordt op basis van de afwijkingen die ze in jouw dna zien.carrie-bradshaw schreef: ↑28-08-2022 09:59Waarom zou je dit niet doen? Ik heb niet zoveel op met ‘privacy’ eerlijk gezegd. Kan daar echt niet wakker van liggen.
Ik ben ook stamceldonor dus mijn dna zit ook al ergens in zo’n databank.
En de lange termijn gevaren overzie ik ook niet bepaald. Waar zou dat voor gebruikt kunnen worden dan? Mij aan een moordzaak linken, ik ben niet zoiets van plan![]()
Maar misschien is het idd wel een slim idee om voor de zekerheid te wisselen van pakket met iemand of andere persoonsgegevens te gebruiken. Dan zit je natuurlijk nog altijd met het betalen van je eigen bankrekening maar dan kun je ook nog zeggen dat je zo’n setje cadeau hebt gedaan.
zondag 28 augustus 2022 om 11:39
zondag 28 augustus 2022 om 11:40
Dat kan MyHeritage helemaal niet laten zien.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in