Moeilijke klas onderwijs
dinsdag 6 september 2022 om 19:30
Dag allen,
Ik werk in het onderwijs en heb afgelopen schooljaar mijn baan opgezegd vanwege een verhuizing. Inmiddels heb ik een nieuwe baan gevonden in het VMBO. In tegenstelling tot mijn vorige baan heb ik niet 1 klas voor alle vakken maar 10 klassen voor 1 specifiek vak! Veel nieuwe gezichten en leerlingen, diverse soorten klassen; van hardwerkend naar zelfbepalend.
8 van de 10 klassen gaan goed, hier heb ik 0 ordeverstoringen gehad en gewoon lessen kunnen draaien. Echter heb ik 2 klassen, als in een film! De groep is heel zelfbepalend en het lijkt eigenlijk nergens op. Ik heb de ordeverstoorders uiteraard laten nablijven totdat ze hun huiswerk wel af hadden. Ik weet natuurlijk dat de kous hiermee nog lang niet af is en de komende weken nog genoeg strijd zal ontstaan.
Voor de mensen die in het onderwijs werkzaam zijn of zijn geweest: ik denk dat we allemaal in onze carrière wel eens een klas tegenkomen of al zijn tegengekomen waar je heel hard voor hebt moeten werken. Ik ben dan ook benieuwd naar tips van jullie kant. Hoe zouden jullie zo´n klas aanpakken?
Bedankt alvast!
Ik werk in het onderwijs en heb afgelopen schooljaar mijn baan opgezegd vanwege een verhuizing. Inmiddels heb ik een nieuwe baan gevonden in het VMBO. In tegenstelling tot mijn vorige baan heb ik niet 1 klas voor alle vakken maar 10 klassen voor 1 specifiek vak! Veel nieuwe gezichten en leerlingen, diverse soorten klassen; van hardwerkend naar zelfbepalend.
8 van de 10 klassen gaan goed, hier heb ik 0 ordeverstoringen gehad en gewoon lessen kunnen draaien. Echter heb ik 2 klassen, als in een film! De groep is heel zelfbepalend en het lijkt eigenlijk nergens op. Ik heb de ordeverstoorders uiteraard laten nablijven totdat ze hun huiswerk wel af hadden. Ik weet natuurlijk dat de kous hiermee nog lang niet af is en de komende weken nog genoeg strijd zal ontstaan.
Voor de mensen die in het onderwijs werkzaam zijn of zijn geweest: ik denk dat we allemaal in onze carrière wel eens een klas tegenkomen of al zijn tegengekomen waar je heel hard voor hebt moeten werken. Ik ben dan ook benieuwd naar tips van jullie kant. Hoe zouden jullie zo´n klas aanpakken?
Bedankt alvast!
woensdag 7 september 2022 om 07:36
Dit is echt een kinderachtige reactie op een normale vraag. Of je nu wel of niet in het onderwijs werkt, de vraag of het straffen helpt is niet raar.
Geeft te denken hoe je ook op je leerlingen reageert, misschien niet zo gek dat de leerlingen niet zo erg meewerken als dit ook je toon is in de klas.
summer is a state of mind
woensdag 7 september 2022 om 08:43
Je zegt het zelf, in het regulier is dit goed haalbaar. To geeft aan dat hij in het VMBO werkt, hier tref je nagenoeg dezelfde leer, motivatie- en gedragsproblemen aan als in het VSO.
De leerlingen waar je last van hebt hebben maar een doel: de regie in het lokaal overnemen. Het is aan jou om te laten weten dat jij bepaalt en je niet gediend bent van zulk zelfbepalend gedrag. Pak ze maar hard aan hoor met nablijven en strafregels. Leuke gesprekjes over hun persoonlijke leven en ´waarom´ deed je zo gaan echt niet helpen.
De leerlingen uit de klas waar je geen last van hebt zullen je waarderen, dat je op komt voor hun recht op leren en de kwelgeesten eindelijk aanpakt. Als je dit te soft aanpakt dan zal deze goede groep ook vanzelf overwaaien naar de onruststokers en heb je niet 3 probleemleerlingen, maar 10.
- Benoem duidelijke regels
- Handhaaf ze consequent (´ik ben nu aan het woord, de volgende die door mij heen praat blijft na´)
- Stel je professioneel op, als een scheidsrechter. Ga niet persoonlijk reageren
- Contact met mentor van deze klas goed
- Investeer in de band met de kinderen die wel willen.
woensdag 7 september 2022 om 08:45
het woordje ook over het hoofd gezien? Dat zou genoeg moeten zeggen, lijkt me
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 7 september 2022 om 08:49
Voordat je kunt nadenken over straffen niet je eerst voor jezelf helder hebben wat jij normaal gedrag vindt bij leerlingen en dat consequent handhaven. Denk in scripts: bedenk vantevoren welke consequentie het voor leerlingen heeft als ze zich niet gedragen zoals jij wil.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
woensdag 7 september 2022 om 08:49
Havo Vwo is dus anders dan vmbo waar TO werkzaam is. De ordeverstoringen daar zijn echt van een ander level dan die op de school van jouw kinderen. Vaak al aan het begin van het jaar voordat jij als docent uberhaupt hebt kunnen laten weten wie jij bent. De door jou benoemde aanpak werkt inderdaad goed bij een vwo klas, daar snappen kinderen dat met humor reageren betekent dat jij echt niet van de wijs raakt door gedrag. vmbo leerlingen zien dat als niet streng genoeg optredenc_est_moi schreef: ↑07-09-2022 07:33Ik ben geen leraar, maar heb wel pubers (havo/vwo) die thuis uitgebreid kletsen over hun leraren.
Leraren die continu straffen en kinderen uit de klas zetten, krijgen geen respect hier.
De kinderen/klassen snappen haarfijn dat het pure onmacht en onkunde is van de desbetreffende leraar.
Er zijn ook leraren die nooit iemand uit de klas zetten hè, waar het gewoon wel loopt in de klas. Dus ligt het aan de klas of aan de leraar….
Zoals eerder genoemd, humor doet het altijd goed, leraren die zichzelf niet al te serieus nemen en tegen een lolletje kunnen, daar lijkt het in de klas een stuk makkelijker te gaan allemaal en zijn de kinderen veel positiever over.
lornmlvo wijzigde dit bericht op 07-09-2022 08:53
4.47% gewijzigd
woensdag 7 september 2022 om 09:34
Lornmlvo schreef: ↑07-09-2022 08:49Havo Vwo is dus anders dan vmbo waar TO werkzaam is. De ordeverstoringen daar zijn echt van een ander level dan die op de school van jouw kinderen. Vaak al aan het begin van het jaar voordat jij als docent uberhaupt hebt kunnen laten weten wie jij bent. De door jou benoemde aanpak werkt inderdaad goed bij een vwo klas, daar snappen kinderen dat met humor reageren betekent dat jij echt niet van de wijs raakt door gedrag. vmbo leerlingen zien dat als niet streng genoeg optreden
Toen ik nog voor een (VMBO) klas stond deed ik 1x per jaar een evaluatie. Mochten ze een enquête over mij invullen (anoniem). Hilariteit natuurlijk, maar toch ook altijd een spiegel. Ik kreeg als tip mee humor te gebruiken. En natuurlijk is echt niet alles een grap en is ook zeker niet alles met humor op te lossen (ik denk aan de student die met een laptop van 2500 in zijn handen stond om te gooien. Dan is humor echt niet juiste middel), maar ook niet alles is serieus of straffen. Ik kreeg soms het idee dat de leerlingen het gevoel kregen alleen maar 'lastig' te worden gevonden en dat dat vooroordeel ze al meteen in een bepaalde hoek zet (en van daar uit gaan handelen). Ook de laptopgooiende herriemaker is meer dan dat.
Kan me trouwens ook vinden in de aanpak van Lemoos, eerst als van Teflon voor de klas.

woensdag 7 september 2022 om 10:17
Ach, ik werk in het VSO++ en straf eigenlijk nooit. Levert niets op, alleen maar meer weerstand. En blijkbaar werkt het bij TO ook niet, want het probleem is niet veranderd.

woensdag 7 september 2022 om 10:18
Grappig, PRO’ers snappen dat dan weer prima.Lornmlvo schreef: ↑07-09-2022 08:49Havo Vwo is dus anders dan vmbo waar TO werkzaam is. De ordeverstoringen daar zijn echt van een ander level dan die op de school van jouw kinderen. Vaak al aan het begin van het jaar voordat jij als docent uberhaupt hebt kunnen laten weten wie jij bent. De door jou benoemde aanpak werkt inderdaad goed bij een vwo klas, daar snappen kinderen dat met humor reageren betekent dat jij echt niet van de wijs raakt door gedrag. vmbo leerlingen zien dat als niet streng genoeg optreden
Maar ja, als er zo op ze neergekeken wordt zoals ik hier lees….
woensdag 7 september 2022 om 11:19
Dat is helemaal niet neerkijken maar gewoon een kwestie van opvoeden. Je bent docent en de enige volwassene in een lokaal.
Kinderen in het PRO hebben een docent nodig die zowel pedagogisch als didactisch de leiding neemt en bepaalt wat er gebeurt.
Als je een chaos wil hebben in de klas moet je vooral tegen de leerlingen zeggen dat het hun eigen verantwoordelijkheid is.
Rene Kneyber, koning orde houden gaf ooit het volgende antwoord op de vraag hoe zijn eerste lessen verliepen.
Hoe was uw eerste vmbo-klas?
,,Ik had geen opleiding gehad toen ik voor het eerst wiskunde ging geven op het vmbo. Mijn bevoegdheid heb ik pas later gehaald. Toen ik begon vond ik de eigen verantwoordelijkheid van de leerling heel belangrijk. Kwam je niet opdagen of was je huiswerk niet af? Dat moet je dan zelf weten. Dat liep natuurlijk binnen de kortste keren uit de hand. Ze gingen klooien, eentje begon zelfs een fikkie te stoken achter een rechtopstaand boek.”

woensdag 7 september 2022 om 11:32
Haha je snapt duidelijk niet wat ik met verantwoordelijkheid bedoel.Lornmlvo schreef: ↑07-09-2022 11:19Dat is helemaal niet neerkijken maar gewoon een kwestie van opvoeden. Je bent docent en de enige volwassene in een lokaal.
Kinderen in het PRO hebben een docent nodig die zowel pedagogisch als didactisch de leiding neemt en bepaalt wat er gebeurt.
Als je een chaos wil hebben in de klas moet je vooral tegen de leerlingen zeggen dat het hun eigen verantwoordelijkheid is.
Rene Kneyber, koning orde houden gaf ooit het volgende antwoord op de vraag hoe zijn eerste lessen verliepen.
,,Ik had geen opleiding gehad toen ik voor het eerst wiskunde ging geven op het vmbo. Mijn bevoegdheid heb ik pas later gehaald. Toen ik begon vond ik de eigen verantwoordelijkheid van de leerling heel belangrijk. Kwam je niet opdagen of was je huiswerk niet af? Dat moet je dan zelf weten. Dat liep natuurlijk binnen de kortste keren uit de hand. Ze gingen klooien, eentje begon zelfs een fikkie te stoken achter een rechtopstaand boek.”
woensdag 7 september 2022 om 11:36

woensdag 7 september 2022 om 11:37
Zolang jij deze toon aanslaat heb ik helemaal geen zin om in gesprek te gaan. Zonder problemen dan ook heb ik trouwens nergens gezegd, dus geen idee waar je dat vandaan haalt.
woensdag 7 september 2022 om 13:17
Lornmlvo schreef: ↑07-09-2022 11:19Dat is helemaal niet neerkijken maar gewoon een kwestie van opvoeden. Je bent docent en de enige volwassene in een lokaal.

woensdag 7 september 2022 om 14:28
Ik ben het met Lornmivo eens. Je kunt niet van kinderen verwachten dat ze op magische wijze weten hoe jij wil dat ze zich gedragen. Aan jou als docent om ze dat te leren. Kinderen hebben allemaal een andere achtergrond. Stel je voor dat een kind thuis altijd moet schreeuwen om aandacht te krijgen, hoe moet dat kind dan weten dat dat in een klas niet de bedoeling is? Juist ja, omdat jij als docent heb uitgelegd hebt welk gedrag je wil zien.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
woensdag 7 september 2022 om 22:51
Dat maak jij ervan. Deze kinderen zakken volledig weg als je ze de ruimte gaat geven en het op eigen verantwoordelijkheid gaat gooien.
Ze hebben diverse gedrag- en leerproblemen (naast problemen thuis) die die eigen verantwoordelijkheid zwaar verstoren. Jij bent als docent het ankerpunt dat hun door wilde wateren dient te loodsen.[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-09-2022 08:36
Reden: op de man
Reden: op de man
7.68% gewijzigd

woensdag 7 september 2022 om 22:53
Nogmaals, zeg niet van die domme dingen over mij en mijn aanpak. Wat je verder allemaal wil roepen moet jij weten, maar laat mij er lekker buiten.Lornmlvo schreef: ↑07-09-2022 22:51Dat maak jij ervan. Deze kinderen zakken volledig weg als je ze de ruimte gaat geven en het op eigen verantwoordelijkheid gaat gooien.
Ze hebben diverse gedrag- en leerproblemen (naast problemen thuis) die die eigen verantwoordelijkheid zwaar verstoren. Jij bent als docent het ankerpunt dat hun door wilde wateren dient te loodsen. Wil je een stuurloos schip, ga dan vooral de aanpak van Moiren hanteren.
woensdag 7 september 2022 om 23:32
Lornmlvo schreef: ↑07-09-2022 22:51Dat maak jij ervan. Deze kinderen zakken volledig weg als je ze de ruimte gaat geven en het op eigen verantwoordelijkheid gaat gooien.
Ze hebben diverse gedrag- en leerproblemen (naast problemen thuis) die die eigen verantwoordelijkheid zwaar verstoren. Jij bent als docent het ankerpunt dat hun door wilde wateren dient te loodsen. Wil je een stuurloos schip, ga dan vooral de aanpak van Moiren hanteren.
Werk je zelf als docent PRO?
donderdag 8 september 2022 om 10:19
Zo’n onzin heb ik in lange tijd niet gelezen.
VMBO leerlingen gedijen net als HAVO leerlingen meestal goed op humor.
Ik gebruik humor bij mijn VMBO - leerlingen en dat werkt net als bij een HAVO leerling prima. Soms maak ik zelfs weleens hetzelfde grapje in HAVo-3 als in VMBO-K 3 en heel raar, beiden klassen lachen dan even hard.

donderdag 8 september 2022 om 13:22
Nou, ik werk al mijn hele arbeidzame leven met vmbo’ers. Zo’n kommer en kwel is het niet Lornmlvo. Alsof je hele klassen vol hebt met pubers met leer-etiketten en gedragsproblemen… Ja, ze zijn over het algemeen meer ‘aanwezig’ maar ze zijn ook (wederom over het algemeen) meer persoonsgericht. Dat laatste is dan weer een heel groot voordeel waardoor ik een muitende vmbo-klas sneller op de rit krijg dan een muitende havo-4.
Net zoals in de onderbouw havo/vwo, gedijen ze heel goed op duidelijkheid en structuur. Totdat die duidelijkheid en structuur er is (want dat zorgt voor veiligheid, ze weten wat ze aan je hebben, wat wel en niet kan en welke speelruimte ze hebben en wanneer je ingrijpt) ga je niet grappen en grollen. Dan ben je de eerste periode maar die saaie l*l of tr*t. Van ‘saai’ kun je ‘terugkomen’, van overvraagd/half overspannen niet. En dat ze tot aan de kerst intussen geen achterstand oplopen door gerel zal iedereen je dankbaar voor zijn. Collega’s, ouders en (achteraf) de leerlingen.
Ze moeten ook de kans krijgen om te ervaren dat er binnen de gegeven speelruimte genoeg ruimte is voor experimenteren, grappen en initiatieven nemen.
Net zoals in de onderbouw havo/vwo, gedijen ze heel goed op duidelijkheid en structuur. Totdat die duidelijkheid en structuur er is (want dat zorgt voor veiligheid, ze weten wat ze aan je hebben, wat wel en niet kan en welke speelruimte ze hebben en wanneer je ingrijpt) ga je niet grappen en grollen. Dan ben je de eerste periode maar die saaie l*l of tr*t. Van ‘saai’ kun je ‘terugkomen’, van overvraagd/half overspannen niet. En dat ze tot aan de kerst intussen geen achterstand oplopen door gerel zal iedereen je dankbaar voor zijn. Collega’s, ouders en (achteraf) de leerlingen.
Ze moeten ook de kans krijgen om te ervaren dat er binnen de gegeven speelruimte genoeg ruimte is voor experimenteren, grappen en initiatieven nemen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in