Werk & Studie alle pijlers

Moeilijke klas onderwijs

06-09-2022 19:30 48 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag allen,

Ik werk in het onderwijs en heb afgelopen schooljaar mijn baan opgezegd vanwege een verhuizing. Inmiddels heb ik een nieuwe baan gevonden in het VMBO. In tegenstelling tot mijn vorige baan heb ik niet 1 klas voor alle vakken maar 10 klassen voor 1 specifiek vak! Veel nieuwe gezichten en leerlingen, diverse soorten klassen; van hardwerkend naar zelfbepalend.

8 van de 10 klassen gaan goed, hier heb ik 0 ordeverstoringen gehad en gewoon lessen kunnen draaien. Echter heb ik 2 klassen, als in een film! De groep is heel zelfbepalend en het lijkt eigenlijk nergens op. Ik heb de ordeverstoorders uiteraard laten nablijven totdat ze hun huiswerk wel af hadden. Ik weet natuurlijk dat de kous hiermee nog lang niet af is en de komende weken nog genoeg strijd zal ontstaan.

Voor de mensen die in het onderwijs werkzaam zijn of zijn geweest: ik denk dat we allemaal in onze carrière wel eens een klas tegenkomen of al zijn tegengekomen waar je heel hard voor hebt moeten werken. Ik ben dan ook benieuwd naar tips van jullie kant. Hoe zouden jullie zo´n klas aanpakken?
Bedankt alvast!
Hoe deden collega's dit afgelopen jaar?
Als het je eerste jaar is, kun je dan niet een soort mentor vinden op school? Iemand die bv ook eens met je mee kan kijken of de moeilijke klas ook kent?
Jeetjemina schreef:
06-09-2022 19:48
Hoe deden collega's dit afgelopen jaar?
Of hoe doen ze het nu?

Want ze hebben die klassen ook, lijkt mij.

Tenzij ze totale engeltjes zijn bij de leerkracht Engels en duivels bij de leerkracht Wiskunde.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik werk op een mbo en ik hou het erg bij mezelf. Dus ik start na een ingewikkelde les de volgende les met specifieke afspraken en kom op de vorige les terug.
Daar ben ik dan heel bepalend in, ik zet de toon en ik wil er dan ook geen gesprek over, dit en dit is er gebeurd, dit is mijn oplossing en we hebben veel te doen dus...
Als er toch een aantal een discussie willen wijs ik op de tijd en hou het praktisch, en nodig ze na schooltijd uit voor een goed gesprek. Maar niet in de tijd van de klas die zo opdracht zus en zo niet afkrijgt.
Mag je de opstelling van een lokaal veranderen, ik zet studenten weleens op een andere manier neer.
Verder heb ik ook weleens de mentor betrokken. Maar dat zou ik pas in een later stadium doen.
Blijf in goed contact met je collega's die deze specifieke groepen ook lesgeven. Luister hoe zij mogelijk ook dezelfde problemen ervaren en kom tot een gezamenlijk plan.

Blijf in contact met je leerlingen (in kleine groepjes). Jij hebt de regie. Luister naar ze en probeer er een gezamenlijk doel mee te bereiken. Het schooljaar is nog lang.

Blijf consequent in je gestelde klassikale afspraken.

Pas je plattegrond eens aan nu je je pappenheimers begint te kennen.

En soms, soms heb je een chemie in/met de groep die gewoonweg niet ideaal is.
Vraag hulp binnen je school.
Duidelijke regels, helderheid en wat humor. Probeer 1:1 in contact te komen, aansluiting vinden. Muziek, een hobby, een grap, op dat niveau.
Wat ik zou doen:

-bespreken met het team en mentor. Één team één taak zeg maar :-)
- Leer zo snel mogelijk die namen van de leerlingen in die klassen. Zorg dat ze zich gezien voelen of dat nu positief of negatief is. Ga geen complimenten geven voor pietluttige dingen omdat je het ‘lekker positief wil houden’
- gebroken grammafoonplaatmethode. Indien X dan Y, geen uitzonderingen. Bespreken kan na de les niet tijdens. Laat je niet verleiden tot smeekbedes (‘Je hebt dit nodig om over te kunnen/op examen te mogen/Je verpest het voor de groep/als jullie nu…dan doe ik….’). Ook niet boos/verdrietig worden (al dan niet gespeeld), je bent van teflon. Denk teflon en gebroken grammofoonplaat.
- als na twee weken niets verbeterd: stap 2, benaderen van ouders.

Humor, vragen naar uitslag wedstrijd, enz pas doen als er een werkbare situatie is. Tot dan ben je van teflon. Niet boos, niet gespannen, niet (gemaakt) opgewekt maar volkomen neutraal.
lemoos2 schreef:
06-09-2022 20:48
Wat ik zou doen:

-bespreken met het team en mentor. Één team één taak zeg maar :-)
- Leer zo snel mogelijk die namen van de leerlingen in die klassen. Zorg dat ze zich gezien voelen of dat nu positief of negatief is. Ga geen complimenten geven voor pietluttige dingen omdat je het ‘lekker positief wil houden’
- gebroken grammafoonplaatmethode. Indien X dan Y, geen uitzonderingen. Bespreken kan na de les niet tijdens. Laat je niet verleiden tot smeekbedes (‘Je hebt dit nodig om over te kunnen/op examen te mogen/Je verpest het voor de groep/als jullie nu…dan doe ik….’). Ook niet boos/verdrietig worden (al dan niet gespeeld), je bent van teflon. Denk teflon en gebroken grammofoonplaat.
- als na twee weken niets verbeterd: stap 2, benaderen van ouders.

Humor, vragen naar uitslag wedstrijd, enz pas doen als er een werkbare situatie is. Tot dan ben je van teflon. Niet boos, niet gespannen, niet (gemaakt) opgewekt maar volkomen neutraal.
Nice! Ik kende de gebroken grammofoon niet. Ga nog wat googelen erover. Thanks
Het ligt er echt aan wat ze doen om de orde te verstoren. Ik heb ooit eens een jongen die een vliegtuigje bouwde in de les laten nablijven om met mij een uur lang vliegtuigjes te vouwen en te gooien in de gymzaal. Daarna nooit meer een vliegtuigje naar mijn hoofd gehad in de les.
Wat eerder ook al gezegd wordt met 1 op 1 contact en humor krijg je de situatie vaak al snel onder controle. Probeer het wel zo snel mogelijk op te lossen. Als je eenmaal de naam hebt van 'docent waar makkelijk overheen te lopen is' dan is het lastiger om de controle weer terug te krijgen.
Oh ja, wel eens gehad idd.
Klassen waar je keihard in moet werken.

Pas je ook de zes rollen van de leraar toe?
Dus;
1. Sta je bij de deur je leerlingen te ontvangen? Zo kan je meteen korte interventies plegen voor de leerlingen in je lokaal zitten (pet af, kauwgom enz).
2. Staat op het bord wat je doelen van de les zijn, wat je gaat doen in de les enz?
3. Sta je op een centrale plek waar elke leerling je kan zien, sta je fier en rechtop? Straal zelfverzekerdheid uit, ook al voel je dat helemaal niet.
4. Zet duidelijk je gedragsverwachtingen uit en handel meteen wanneer een leerling zich niet gedraagt zoals jij graag ziet. “Ik zie en hoor dat jij, wijzen, door mij heen praat, de regel is dat iedereen stil is”
5. Hou je lessen voorspelbaar, maar wel uitdagend. Leerlingen moeten geprikkeld worden te leren. Heb je een VMBO-klas, zorg dan dat je je lessen in kleine hapklare brokken hakt. Instructie, werken, evalueren (herhaal).
6. Bedenk bij elk gedrag van de leerlingen: is dit wat ik wil? Wil je dat niet, meteen aanpakken.
7. Sluit je les altijd af. Evalueer wat je gedaan hebt.
8. Maak leerlingen verantwoordelijk voor hun eigen leerproces.

Verder, vraag een collega mee te kijken in je les. Dat is onwijs leerzaam.

Maar wat je ook doet: kies een aanpak en hou dat even vast. Dreig niet met straffen als je ze niet uit gaat voeren.

En kan je ook concrete voorbeelden noemen van die leerlingen: wat doen ze en waar loop je tegenaan?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Surebaby schreef:
06-09-2022 19:51
Ik werk op een mbo en ik hou het erg bij mezelf. Dus ik start na een ingewikkelde les de volgende les met specifieke afspraken en kom op de vorige les terug.
Daar ben ik dan heel bepalend in, ik zet de toon en ik wil er dan ook geen gesprek over, dit en dit is er gebeurd, dit is mijn oplossing en we hebben veel te doen dus...
Als er toch een aantal een discussie willen wijs ik op de tijd en hou het praktisch, en nodig ze na schooltijd uit voor een goed gesprek. Maar niet in de tijd van de klas die zo opdracht zus en zo niet afkrijgt.
Mag je de opstelling van een lokaal veranderen, ik zet studenten weleens op een andere manier neer.
Verder heb ik ook weleens de mentor betrokken. Maar dat zou ik pas in een later stadium doen.
Bij specifieke problemen, namelijk het eeuwig in discussie willen om de les in gijzeling te houden, werkt dat goed. Ik doe dat ook wel eens. En dan het liefst zo vriendelijk mogelijk, dat ze denken dat jij het oprecht te gek vindt om het hier na de les nog even over te hebben, maar voor nu helaas druk druk druk.
Echt niemand die na de les komt discussiëren hoor. Hun doel; jou weerhouden van lesgeven en zelf bepalend zijn, is immers al niet meer te bereiken dan.
Lees ' regie in de klas' en/ of zoek de podcast van René Kneyber met de vertaler van dat boek. Ik vond dat echt een nuttig boek met concrete tips over gedrag in de klas. In het kort komt het er op neer dat je duidelijk aan je klas moet uitleggen welk gedrag je wil zien en dat je dat ook in oefent met die klas. Zoals je dat met lesstof ook zou doen. Zijn deze specifieke klassen ook lastig bij collega's?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
suzyqfive schreef:
06-09-2022 21:43
Oh ja, wel eens gehad idd.
Klassen waar je keihard in moet werken.

Pas je ook de zes rollen van de leraar toe?
Dus;
1. Sta je bij de deur je leerlingen te ontvangen? Zo kan je meteen korte interventies plegen voor de leerlingen in je lokaal zitten (pet af, kauwgom enz).
2. Staat op het bord wat je doelen van de les zijn, wat je gaat doen in de les enz?
3. Sta je op een centrale plek waar elke leerling je kan zien, sta je fier en rechtop? Straal zelfverzekerdheid uit, ook al voel je dat helemaal niet.
4. Zet duidelijk je gedragsverwachtingen uit en handel meteen wanneer een leerling zich niet gedraagt zoals jij graag ziet. “Ik zie en hoor dat jij, wijzen, door mij heen praat, de regel is dat iedereen stil is”
5. Hou je lessen voorspelbaar, maar wel uitdagend. Leerlingen moeten geprikkeld worden te leren. Heb je een VMBO-klas, zorg dan dat je je lessen in kleine hapklare brokken hakt. Instructie, werken, evalueren (herhaal).
6. Bedenk bij elk gedrag van de leerlingen: is dit wat ik wil? Wil je dat niet, meteen aanpakken.
7. Sluit je les altijd af. Evalueer wat je gedaan hebt.
8. Maak leerlingen verantwoordelijk voor hun eigen leerproces.

Verder, vraag een collega mee te kijken in je les. Dat is onwijs leerzaam.

Maar wat je ook doet: kies een aanpak en hou dat even vast. Dreig niet met straffen als je ze niet uit gaat voeren.

En kan je ook concrete voorbeelden noemen van die leerlingen: wat doen ze en waar loop je tegenaan?
Thanks! Bij de observatieformulieren wordt hier ook mee gewerkt, de 5 rollen en het GIp / di model. Ik hou me hieraan en benoem ook duidelijk de gedragsverwachtingen, maar toch heb ik een paar heren die gewoon dwars door mij heen praten. Ik pak ze dan aan met strafregels en nablijven, levert uiteraard weerstand op. Ben ik dan te streng en nietsontziend, moet ik toch investeren in het waarom of is dit de juiste lijn?
Belle73 schreef:
06-09-2022 22:18
Lees ' regie in de klas' en/ of zoek de podcast van René Kneyber met de vertaler van dat boek. Ik vond dat echt een nuttig boek met concrete tips over gedrag in de klas. In het kort komt het er op neer dat je duidelijk aan je klas moet uitleggen welk gedrag je wil zien en dat je dat ook in oefent met die klas. Zoals je dat met lesstof ook zou doen. Zijn deze specifieke klassen ook lastig bij collega's?
Thanks!
manuchao1 schreef:
06-09-2022 22:38
Thanks! Bij de observatieformulieren wordt hier ook mee gewerkt, de 5 rollen en het GIp / di model. Ik hou me hieraan en benoem ook duidelijk de gedragsverwachtingen, maar toch heb ik een paar heren die gewoon dwars door mij heen praten. Ik pak ze dan aan met strafregels en nablijven, levert uiteraard weerstand op. Ben ik dan te streng en nietsontziend, moet ik toch investeren in het waarom of is dit de juiste lijn?
Levert dat straffen ook wat op dan?
Moiren schreef:
06-09-2022 22:39
Levert dat straffen ook wat op dan?
Werk jij in het onderwijs?
Alleen straffen als dit meer oplevert dan het ‘kost’ (uitleg hoe en waarom, ‘afdwingen’, de afhandeling en evaluatie).
manuchao1 schreef:
06-09-2022 22:42
Werk jij in het onderwijs?
Ja
lemoos2 schreef:
06-09-2022 23:00
Alleen straffen als dit meer oplevert dan het ‘kost’ (uitleg hoe en waarom, ‘afdwingen’, de afhandeling en evaluatie).
Straffen levert zelden het gewenste resultaat op.
Moiren schreef:
06-09-2022 23:52
Straffen levert zelden het gewenste resultaat op.
Eens qua individu maar ik hecht meer belang aan de groep. Mag de IB’er het individu aanpakken dan richt ik mij op de rest. Maar ook een andere tak van sport dan die van jou natuurlijk.
lemoos2 schreef:
07-09-2022 00:09
Eens qua individu maar ik hecht meer belang aan de groep. Mag de IB’er het individu aanpakken dan richt ik mij op de rest. Maar ook een andere tak van sport dan die van jou natuurlijk.
Staat naar de ib’er moeten gelijk aan straffen?

Ik ben vooral van het positief bekrachtigen en verantwoordelijkheid geven. Ik denk dat dat juist in het regulier ook heel goed haalbaar is.
Moiren schreef:
07-09-2022 00:28
Staat naar de ib’er moeten gelijk aan straffen?

Ik ben vooral van het positief bekrachtigen en verantwoordelijkheid geven. Ik denk dat dat juist in het regulier ook heel goed haalbaar is.
Nee, IB’er staat gelijk aan individueel traject totdat deelname aan regulier traject weer mogelijk is. Dat is geen straf.
Ik ben geen leraar, maar heb wel pubers (havo/vwo) die thuis uitgebreid kletsen over hun leraren.

Leraren die continu straffen en kinderen uit de klas zetten, krijgen geen respect hier.
De kinderen/klassen snappen haarfijn dat het pure onmacht en onkunde is van de desbetreffende leraar.
Er zijn ook leraren die nooit iemand uit de klas zetten hè, waar het gewoon wel loopt in de klas. Dus ligt het aan de klas of aan de leraar….

Zoals eerder genoemd, humor doet het altijd goed, leraren die zichzelf niet al te serieus nemen en tegen een lolletje kunnen, daar lijkt het in de klas een stuk makkelijker te gaan allemaal en zijn de kinderen veel positiever over.
summer is a state of mind

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven