Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Ik heb zo'n co2 meter aangeschaft. Die geeft nu aan 22 graden binnen, al voelt het kouder voor me, luchtvochtigheid prima en co gehalte ook in het groen. Hier ga ik maar vanuit, weet ik ook meteen wanneer ik moet luchten/ventileren etc.
Lekker weer nog steeds voor de herfst, in mijn huis is het nog steeds 20 graden maar ik weet zeker dat maandag de verwarming aangaat.
We hadden vanmiddag nog 23,5 graad beneden, in de ochtend was 20,5.
Ga zeker de kachel nog tijdje niet aan doen.
Henk-und-Roelie schreef:
24-09-2022 15:04
Verdorie, ik heb de lamp in het washok de hele nacht laten branden en het is een ordinaire gloeilamp uit de strippenkaarttijd ook nog >:-(

Gaan er nog mensen stoofvlees klaarmaken/braden nu de gasprijs zo hoog is?
Kost dat zoveel dan? Dat zal toch maar een paar cent per uur zijn?
Peertjes schreef:
24-09-2022 20:17
Wat een gezellige verwarmingstips allemaal :cheer:

Ik heb met de honden gelopen en het voelt nu weer aangenaam in huis.
Ook even gegluurd overal maar zag nergens dampende pijpen op de daken :-D

Na al die lekkere kook-en bak ideeën besloten dat ik morgen lekkere, verse italiaanse pastasaus ga maken. Ik heb geen slowcooker dus gewoon op het gas.
Lekker! En dan flink veel om in te vriezen?

En slik. Met hond lopen, dat kan ik niet meer. De mijne heb ik onlangs in moeten laten slapen. Ik mis die loopjes en in mijn uppie langs het hondenuitlaatstrook voelt ook gek.
LuciFee2022 schreef:
24-09-2022 20:56
We hadden vanmiddag nog 23,5 graad beneden, in de ochtend was 20,5.
Ga zeker de kachel nog tijdje niet aan doen.
Dat is echt nog warm, 23,5. Dat haal ik niet meer, hoe goed geïsoleerd ook.
Koffieverkeerd schreef:
24-09-2022 21:17
Lekker! En dan flink veel om in te vriezen?

En slik. Met hond lopen, dat kan ik niet meer. De mijne heb ik onlangs in moeten laten slapen. Ik mis die loopjes en in mijn uppie langs het hondenuitlaatstrook voelt ook gek.
Ach, wat verdrietig zeg en wat zal je hem/haar missen nu :hug:

Het is toch altijd lekker zo'n blokje om. Zeker in de wintermaanden als het koud is. Vooral straks weer met de kerstverlichting.
Ik heb niet altijd zin op voorhand, maar eenmaal buiten geniet ik toch. Overweeg je nog weer een hond te nemen of ben je er nog niet aan toe?

Ik ga lekker veel maken. Heb mijn vriezer ontdooid toen het zo bloedheet nog was, dus er kan genoeg in nu.
eva-luna schreef:
24-09-2022 18:58
Dat zou ook raar zijn? Ik zet een kop, dat is precies 250 ml. Soms direct twee, blijft best lang warm in de waterkoker.
Nou veel mensen doen het zo. Ik heb net vereist met iemand die dat dus doet. Ik drink dan die water koker leeg (steeds kopje weer vullen voor thee), zij neemt 1 kopje en laat de rest van het water koud worden.
De appeltaart is klaar.

Saus ga ik morgen ook nog maken, maar die doe ik in potten die ik weck. De vriezer zit al vol met ander spul.
Koffieverkeerd schreef:
24-09-2022 21:18
Het is hier al dagen ‘s ochtends 18,5. Vandaag de hele dag druilerig weer en 14 graden buiten.
Elodea schreef:
24-09-2022 21:26
De appeltaart is klaar.

Saus ga ik morgen ook nog maken, maar die doe ik in potten die ik weck. De vriezer zit al vol met ander spul.
Oh, wat zal het nu lekker ruiken bij jou in huis! De geur van een eigen gemaakte appeltaart vind ik altijd zo gezellig 😄
Hier is het nu 21 graden. Prima te doen.

Ik maak nog steeds vlees wat lang moet sudderen. Ik leg altijd 2 lapjes in de pan zodat ik er 2 dagen van kan eten, dan hoeft het de dag erna enkel even 5 minuutjes opgewarmd. Zo is 1 uur sudderen uiteindelijk maar een half uur per stukje vlees.
Hier is de verwarming ook nog uit! 's ochtends is het wel beneden de 19 graden, dat is wel wat fris. Maar in de loop van de dag warmt het dan weer op naar boven de 19. En, ons elektrische fleece dekentje is binnen. Ik ben er nu al blij mee, de werkkamer was van de week wel fris als je een tijd lang stil zit. Dekentje er bij, tien minuutjes aan en ik kon er weer een tijd tegen! Dus voorlopig hoeven we die kamer ook niet via de cv te verwarmen verwacht ik.
Peertjes schreef:
24-09-2022 21:29
Oh, wat zal het nu lekker ruiken bij jou in huis! De geur van een eigen gemaakte appeltaart vind ik altijd zo gezellig 😄
Het is gelijk ook 3 graden warmer in de keuken. Dubbel winst dus.
Koffieverkeerd schreef:
24-09-2022 21:18
We hebben een huis dat heel warm blijft na warme zomer en grootste ramen op zuiden, hele dag zon erop.
Is de hel in de zomer maar in winter bij zonnig weer redelijk prettig.
Hier is 't nu volgens de thermostaat 19 graden en volgens een losse (die ook luchtvochtigheid meet) 18. De waarheid zal ergens in 't midden liggen. Vind dat ons huis snel afgekoeld is maarja, ook amper zonlicht binnen helaas. Verwarming niet aan trouwens. Nu best prima met een trui.
Elodea schreef:
24-09-2022 21:41
Het is gelijk ook 3 graden warmer in de keuken. Dubbel winst dus.
Lekker.

Hier geeft de thermostaat nog steeds 19.5 aan.
In de periode dat ik nog niet bewust met mijn gasverbruik bezig was had ik allang de verwarming aan gedaan nu.

Maar het is nog goed te doen zo. Heb nu lekker kruikje erbij.
Wat hebben jullie nog lekkere temperaturen in huis. Bij mij is het nu 17,6 graden in de woonkamer.
05-2019 wijzigde dit bericht op 24-09-2022 21:59
3.70% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
LuciFee2022 schreef:
24-09-2022 21:41
We hebben een huis dat heel warm blijft na warme zomer en grootste ramen op zuiden, hele dag zon erop.
Is de hel in de zomer maar in winter bij zonnig weer redelijk prettig.
Dan moet die wel schijnen natuurlijk.
girasole3 schreef:
24-09-2022 21:59
Dan moet die wel schijnen natuurlijk.
Afgelopen paar jaar schijnt die zon echt bizar veel. Ook in najaar en winter. ;-)
Maar als de temp echt zakt onder de 10 dan helpt het maar een beetje, boven helpt al snel minder, kleine raampjes.
05-2019 schreef:
24-09-2022 21:58
Wat hebben jullie nog lekkere temperaturen in huis. Bij mij is het nu 17,6 graden in de woonkamer.
Bij een kennis van mij was het gister 14 graden in huis.
Zijn appartement heeft nauwelijks zon en omring met bomen.
In de zomer heerlijk koel, maar nu is het niet fijn.

Bij mij wordt het vooral koud als de wind vanaf het water komt. Die staat dan precies op de voorkant van mijn woonkamer. Ik heb glas van boven tot onder en dat voelt echt koud dan.
Henk-und-Roelie schreef:
24-09-2022 15:04
Verdorie, ik heb de lamp in het washok de hele nacht laten branden en het is een ordinaire gloeilamp uit de strippenkaarttijd ook nog >:-(

Gaan er nog mensen stoofvlees klaarmaken/braden nu de gasprijs zo hoog is?
Dat deed ik altijd al in de oven. En ik kan er vijf of zes keer van eten. Dus denk t wel!
Ik kan stoven in de pan ( geen gas in deze wijk dus elektrisch koken, wat nu ook achterlijk duur gaat worden) of in de oven (ook elektrisch) of in mijn crockpot ( ook elektrisch). Snelst is op de kookplaat en de oven is het duurst..

Ben wel benieuwd of 4 uur op kookplaat of 5 uur in de slowcooker goedkoper is, ik maak altijd voor meerdere keren stoof of prutjes.
LuciFee2022 schreef:
24-09-2022 22:02
Afgelopen paar jaar schijnt die zon echt bizar veel. Ook in najaar en winter. ;-)
Maar als de temp echt zakt onder de 10 dan helpt het maar een beetje, boven helpt al snel minder, kleine raampjes.
Afgelopen dagen hier ook; maar vandaag echt alleen maar druilerig en zwaar bewolkt.
Dat merk je inderdaad onmiddellijk.
girasole3 schreef:
24-09-2022 22:08
Afgelopen dagen hier ook; maar vandaag echt alleen maar druilerig en zwaar bewolkt.
Dat merk je inderdaad onmiddellijk.
We hadden flink zon, gisteren niet, is inderdaad meteen koeler.
En andersom is ook ruk, al heb ik in de zomer helaas toch af en toe echt een aantal uur een kleine airco aan anders is hier niet te doen, ook niet met de zonwering naar beneden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven