Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Irish_Wasser_Woman schreef:
28-09-2022 09:10
Dat is wel veel. Hier tussen de 2,5 kwh en de 6 kwh per 24 uur. En zoals je hierboven ergens kon lezen, verbruikt m'n koelkast 1,5.
Dus gemiddeld 4 kwh in acht uurtjes, terwijl je zegt dat er niks "draait" is echt veel.
Ik vind het ook veel. Er branden dus wat lampen buiten + een grote ijskast en aparte vriezer. Wat iPhone opladers en een nachtlampje voor de kinderen. Ventilatiesysteem verbruikt in rust misschien ook nog iets en dus misschien de pomp van de vloerverwaming. + Het alarm.
Ik had het er gister met mijn moeder over, zij verbruikt met 2 personen in een huis half zo groot als het onze 5000 kWh per jaar, vond ik ook best schokkend. Terwijl hun gas verbruik heel netjes is (huis uit 1904).
TiumPerfectum schreef:
28-09-2022 10:20
Ik had het er gister met mijn moeder over, zij verbruikt met 2 personen in een huis half zo groot als het onze 5000 kWh per jaar, vond ik ook best schokkend. Terwijl hun gas verbruik heel netjes is (huis uit 1904).
Hebben ze misschien een elektrische boiler? Een vriendin van mij was zich ook dood geschrokken van hun kWh verbruik, bleken ze een elektrische boiler te hebben in de keuken. Dat ding alleen al nam bijna 1800kWh per jaar in hun geval.
_melon schreef:
28-09-2022 10:24
Hebben ze misschien een elektrische boiler? Een vriendin van mij was zich ook dood geschrokken van hun kWh verbruik, bleken ze een elektrische boiler te hebben in de keuken. Dat ding alleen al nam bijna 1800kWh per jaar in hun geval.
Ik geloof het niet, wel een vijver pomp

Onze vloerverwamingspomp is uit 2006, een rondje google leert me dat daar waarschijnlijk het hoge verbruik ligt.
TiumPerfectum schreef:
28-09-2022 10:34
Ik geloof het niet, wel een vijver pomp

Onze vloerverwamingspomp is uit 2006, een rondje google leert me dat daar waarschijnlijk het hoge verbruik ligt.
Oh die schijnen ook wel erg veel te verbruiken ja.
Dat valt wel mee.
Net even naar actueel verbruik gekeken met vijverpomp uit was 0,281 Kw; met vijverpomp aan gaat het naar 0,325 Kw.

Als ik de waterkoker aanzet bijvoorbeeld, gaat het meteen naar 2,3 Kw. Die staat maar even aan natuurlijk dus dat tikt niet echt aan.
TiumPerfectum schreef:
28-09-2022 10:34

Wij hebben 2 aparte vloerverwarmingspompen, 1 uit 2002 en 1 uit 2008. We hebben daar jaren geleden al een soort sensor aangehangen dat ie alleen aanslaat als er warm water wordt gedetecteerd en dus niet 24/7 pompt.
In de maanden dat de verwarming niet aanstaat zetten we ze eens in de 2 weken een kwartiertje aan, voor het behoud van de pomp.
Het is dat we morgen op vakantie gaan en ik het nog een dagje wil volhouden, maar anders had ik de verwarming vanmorgen aanzet. Nu nog even volhouden met het elektrische kacheltje en een dekentje.
Elizabethie schreef:
28-09-2022 12:37
Het is dat we morgen op vakantie gaan en ik het nog een dagje wil volhouden, maar anders had ik de verwarming vanmorgen aanzet. Nu nog even volhouden met het elektrische kacheltje en een dekentje.
Ik weet niet of je lang weg gaat? Wij hebben de stekker uit de cv getrokken, toen we van de zomer weg waren. Er was 's nachts toch sluipgas (de ketel stond op comfort, en sloeg dus ieder uur ff aan). Dat kost 30 euro per maand. Wellicht de moeite om nog even na te kijken :)
Irish_Wasser_Woman schreef:
28-09-2022 12:40
Ik weet niet of je lang weg gaat? Wij hebben de stekker uit de cv getrokken, toen we van de zomer weg waren. Er was 's nachts toch sluipgas (de ketel stond op comfort, en sloeg dus ieder uur ff aan). Dat kost 30 euro per maand. Wellicht de moeite om nog even na te kijken :)
We gaan 2 weken. De ketel staat op de ecostand. We halen de stekker er maar niet uit denk ik. Straks gedoe als we terugkomen of zo haha.
Hier schijnt het zonnetje, heerlijk weer een beetje opwarmen.
Pff het is hier zo koud, en het is nog niet eens oktober. Ik heb het idee dat het vorig jaar warmer was.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
CleopatraVII schreef:
28-09-2022 12:57
Pff het is hier zo koud, en het is nog niet eens oktober. Ik heb het idee dat het vorig jaar warmer was.

Dat was het ook, toen hadden we een slechte zomer maar een mooie september.

Ik heb de afgelopen dagen wel regelmatig de verwarming aangehad, maar toen ik net in de app zag hoeveel me dat gekost heeft heb ik hem snel weer uit gedaan vandaag.. en dan heb ik nog niet eens zo'n hoog tarief. Ik heb echt te doen met mensen die meer dan 3 euro per kuub betalen :(
72Jelle schreef:
28-09-2022 12:47
Hier schijnt het zonnetje, heerlijk weer een beetje opwarmen.
Same here! Was vroeg op en had neiging een extra plaid om me heen te draperen. Maar net daarvoor ging het zonnetje schijnen...
het is hier 17 graden, maar met mijn falke sloffen, een longsleeve en vest prima uit te houden

(en ja ik heb ook een broek aan)
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Hier 19.5 en de verwarming staat nog niet aan.
Bij ons is het s morgens nu 14 graden en dan slaat de verwarming dus aan
Ik weet niet waarom ons huis zo snel koud is.
We hebben t best redelijk geisoleerd, maar het wordt op dit moment echt niet warmer meer dan 16/17graden overdag met deze temperaturen buiten.

De woonkamer ligt wel op het noorden en vangt niet veel zon....de bovenverdieping wel onder het dak dus daar is het vaak wel ietsje warmer
Shanti_Vivanti schreef:
28-09-2022 14:45
We hebben t best redelijk geisoleerd, maar het wordt op dit moment echt niet warmer meer dan 16/17graden overdag met deze temperaturen buiten.

De woonkamer ligt wel op het noorden en vangt niet veel zon....de bovenverdieping wel onder het dak dus daar is het vaak wel ietsje warmer

Oei, dat is wel koud ja! Is je vloer wel geisoleerd? Bij mij komt de meeste kou daarvandaan. Maar 14 graden heb ik nog niet gehad, het is nu 's ochtends zo'n 17 graden in huis. Weinig (lees: geen) zon gehad de laatste dagen dus het warmt ook overdag nauwelijks op. Vanmorgen even en toen was het al snel 18 graden, maar nu weer dikke vette regen helaas...

Ik merk dat ik vandaag wel weer beter tegen de temperatuur kan dan de afgelopen dagen. Ik zit (met heerlijke deken over mijn benen) nu gewoon in de woonkamer te werken zonder verwarming aan. Gelukkig is het ook een kwestie van gewenning.
Ik ben erg blij met mijn open haard, die maar iets vaker aan ipv de cv. Ik heb hem al een paar keer aan gehad, anders echt te koud in huis
17,5 nu hier. Moet zeggen dat ik altijd met gemak verwarmde tot 20.5. Voor mij is dit dus echt koud, maar het went wel snel. De sloffen zijn heerlijk en een dekentje over mijn benen als ik zit te werken of op de bank hang. Kinderen heb ik er nog niet over gehoord, graadmeter is als zij het te koud gaan vinden.
Het schijnt echt uitzonderlijk koud te zijn voor september, na deze week krijgen we weer wat mooier herfstweer!
sneeuwvrouw schreef:
28-09-2022 15:03
Ik ben erg blij met mijn open haard, die maar iets vaker aan ipv de cv. Ik heb hem al een paar keer aan gehad, anders echt te koud in huis
Ik ben er ook blij mee dat wij een houtkachel hebben! Het is hier nu 16 graden en ik ben daar persoonlijk al helemaal aan gewend. Hooguit in de avond dat ik even een poosje de houtkachel laat branden.
hendrikje106 wijzigde dit bericht op 28-09-2022 16:22
Reden: Gedeelte weggehaald.
17.13% gewijzigd
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Hendrikje106 schreef:
28-09-2022 15:13
Ik ben er ook blij mee dat wij een houtkachel hebben! Ik zei gisteren nog tegen mijn ouders dat ik liever een lokale houthandelaar sponsor dan Rutten en consorten. Ik probeer dus ook zo lang mogelijk de cv niet aan te zetten. Het is hier nu 16 graden en ik ben daar persoonlijk al helemaal aan gewend. Hooguit in de avond dat ik even een poosje de houtkachel laat branden.

Huh? Ik wist niet dat Rutte een energiebedrijf had tegenwoordig...
Hier staat de kachel alleen tussen 06:30 en 08:00 even kort aan, maar ik vind het echt niks aan. Het is doorgaans 18,5 graad in huis (goed geïsoleerd dus warmte van ochtend blijft wel hangen), maar ik vind dat het met name in avond erg afkoelt. Het bespaart wel een hoop.
Hendrikje106 schreef:
28-09-2022 15:13
Ik ben er ook blij mee dat wij een houtkachel hebben! Ik zei gisteren nog tegen mijn ouders dat ik liever een lokale houthandelaar sponsor dan Rutten en consorten. Ik probeer dus ook zo lang mogelijk de cv niet aan te zetten. Het is hier nu 16 graden en ik ben daar persoonlijk al helemaal aan gewend. Hooguit in de avond dat ik even een poosje de houtkachel laat branden.
ik gok dat je met Rutten onze minister-president Rutte bedoelt... Die wordt echt niet rijker van jouw energierekening hoor
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Shanti_Vivanti schreef:
28-09-2022 14:45

Oud huis? Bij mijn moeder is het ook altijd zo koud sochtends, huis stamt uit 1910 oid
Voor iedereen een groene tuin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven