Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Hier nu overdag 18 a 18,5. Werk deels vanuit huis, heb dan pantoffels aan en kruik op schoot.
In de avond kaarsjes aan en deur semi dicht (ivm kat). Dan warmt woonkamer op naar 19,5 a 20 graden.
Vorig jaar l vanwege de toen al stijgende prijzen enorm gelet op verwarming - alleen aan wanneer onder 18 graden, deuren sluiten, stootluchten in de ochtend en vervolgens tochtschuifjes dicht, radiatorfolie, tochtstips, elektrische boven- en onderdeken (slaapkamer) etc. Hiermee bleek ik 1/3 te kunnen besparen.

Door de hogere prijzen zijn onze maandlasten helaas nu ook al verdubbeld. Vriend had paar dagen geleden verwarming aangezet, zat in t-shirt. Verwarming uitgezet en gezegd dat hij maar een trui aan moest trekken..
Trapito: In de avond warmt bij jullie de woonkamer op naar 19,5 a 20 graden? Komt dat door de kaarsen dan?
Bij mij wordt het alleen maar kouder naarmate het later wordt...
Lieneke schreef:
01-10-2022 07:19
Trapito: In de avond warmt bij jullie de woonkamer op naar 19,5 a 20 graden? Komt dat door de kaarsen dan?
Bij mij wordt het alleen maar kouder naarmate het later wordt...
Door de kaarsen momenteel inderdaad. Heb er een stuk of 6 aan. Woonkamer is zo'n 20 m2, doe de deur dan dicht.
Zit in een bovenwoning, denk dat dit ook scheelt. Stokende mensen onder en naast mij.
Ja, ik ben benieuwd of kaarsen wat bij kunnen dragen. Zelf doe ik ook kaarsjes aan in de avond, maar mijn kamer is wat ruimer en ik heb een benedenwoning.
Kaarsen geven in ieder geval een knus gevoel.
Lieneke schreef:
01-10-2022 07:39
Ja, ik ben benieuwd of kaarsen wat bij kunnen dragen. Zelf doe ik ook kaarsjes aan in de avond, maar mijn kamer is wat ruimer en ik heb een benedenwoning.
Zeker knus.
Heb vorig jaar ook een elektrische bovendeken gekocht bij de HEMA. Dit jaar nog niet gebruikt, maar wat is dat ding een enorme aanrader.
Ik ga vandaag op pad: elektrische deken, warm huispak, ventilator voor de was.
Het wordt alleen maar kouder en ik stook al. Vanaf 7 november worden de stookkosten voor mij nog veel hoger. Het voelt als armoe, ik ben een koukleum en ik ben dit helemaal niet gewend.
Volgende week zie ik behoorlijk wat zon staan. En hier kan het dinsdag 21 graden worden. Dat is mooi. Kan het huis ook wat opwarmen.
Lieneke schreef:
01-10-2022 07:52
Ik ga vandaag op pad: elektrische deken, warm huispak, ventilator voor de was.
Het wordt alleen maar kouder en ik stook al. Vanaf 7 november worden de stookkosten voor mij nog veel hoger. Het voelt als armoe, ik ben een koukleum en ik ben dit helemaal niet gewend.
Succes! Elektrische onderdeken scheelt sowieso alles. Ik vind in een voorverwarmd bed stappen nog steeds de hemel op aarde. Het maakt dan niet uit of je koud bent voordat je naar bed gaat en of je slaapkamer ijskoud is.
watdachtjehiervan1 schreef:
01-10-2022 08:14
Volgende week zie ik behoorlijk wat zon staan. En hier kan het dinsdag 21 graden worden. Dat is mooi. Kan het huis ook wat opwarmen.
Lekker!

Gisteren was het hier al 22 graden binnen met de zon erop.

Nu in de ochtend weer 17.
Avage schreef:
01-10-2022 08:21
Succes! Elektrische onderdeken scheelt sowieso alles. Ik vind in een voorverwarmd bed stappen nog steeds de hemel op aarde. Het maakt dan niet uit of je koud bent voordat je naar bed gaat en of je slaapkamer ijskoud is.

Ik hoop dat het me gaat helpen! Als er nog tips zijn welke goed bevalt, graag!
Al die elektrische spullen, kosten natuurlijk ook energie. En die is ook niet heel erg goedkoop.
MEFunny schreef:
01-10-2022 08:49
Al die elektrische spullen, kosten natuurlijk ook energie. En die is ook niet heel erg goedkoop.

Dat besef ik ook. Maar ik heb het altijd lekker warm kunnen stoken in huis, gas was voor mij toch wel de grootste kostenpost. Warmte vind ik zo belangrijk...
Lieneke schreef:
Ik kan zelf niet tegen kaarsen, astmatisch. Hier led-kaarsen, puur voor de sfeer :)
Voor iedereen een groene tuin
MEFunny schreef:
Een elektrische deken verbruikt niet veel. Als je daardoor minder stookt (ik wel) heb je de kosten er zo uit.
MEFunny schreef:
Of je nu met gas een hele huiskamer verwarmd of met een elektrische deken alleen jezelf verwarmd scheelt natuurlijk wel enorm.
Arizona15 schreef:
30-09-2022 22:44
Is vanaf deze maand 750 euro, de vorige verhoging was in juli naar 500 en vanaf vorig jaar november 376. Mijn jaar is weer bijna voorbij en ik houd mijn hart vast.

Ik schrik echt van dit soort bedragen. Gelukkig heb ik hier geen last van (redelijk goed geïsoleerde woning en gunstige tarieven voor nu) maar godsamme je gaat toch de armoede in met dit soort bedragen. Dit is voor veel mensen niet te betalen.
Ik betaal nu ca 1,35 voor gas en 0,70 voor electra. Dit was voor mij al een verdubbeling (vorige jaar liep mijn contract af) en baalde toen al. Maar als ik nu de tarieven lees op de site van Eneco 😱😱😱😱. Hoe dan?

Ik las in een ander topic van een gezin op een flat,vocht, schimmel, geen normale plek om de was op te hangen dan in huis dus nog meer vocht. Ik heb ook zo een huis gehad lang geleden (1 gaskachel en 5 kamers) en de was droogde gewoon niet in de winter. Ik kan me dat nog herinneren, de kou als ik de was stond op te hangen, de eerste 10 minuten in de keuken waar het koud was en tochtte en het warmer werd tegen de tijd dat het eten stond te koken, maar dan wel weer zeiknatte ramen, nog meer vocht. Dus raam open, warmte weg, weer koud pfff. Iedere wooneigenaar die woningen verhuurt zou verplicht moeten worden om de noodzakelijke investeringen te doen aan verbeteringen.

Is het naast financiele armoede ook nog eens je welzijn dat ff een flinke duik maakt. Armoede en dan nog eens dubbel op. Heb echt medelijden met mensen die in zo een huis wonen, die nu door kou lijden, zich kut voelen, ziek worden door ongezond leven waar ze in dit geval niets aan kunnen doen.
Lieneke schreef:
Ja, ik ben benieuwd of kaarsen wat bij kunnen dragen.
Ik heb eens en test gedaan. Met de verwarming duurde het 4 uur voordat de kamer 2 graden warmer was en met 15 waxinelichtjes een half uurtje.
Op zich logisch natuurlijk want de kaarsjes staan door de hele kamer (23 m2) verspreidt en de verwarming moet hard zijn best doen om die ruimte te vullen.
granny71 schreef:
01-10-2022 10:32
Ik heb eens en test gedaan. Met de verwarming duurde het 4 uur voordat de kamer 2 graden warmer was en met 15 waxinelichtjes een half uurtje.
Op zich logisch natuurlijk want de kaarsjes staan door de hele kamer (23 m2) verspreidt en de verwarming moet hard zijn best doen om die ruimte te vullen.
Maar het zorgt wel voor heel erg veel fijnstof in de lucht. Deze link gaat vooral over een bloempotkacheltje met waxinelichtjes, maar voor losse lichtjes of kaarsen geldt hetzelfde: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... experiment
tonkje wijzigde dit bericht op 01-10-2022 10:51
Reden: typefoutje
0.15% gewijzigd
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
01-10-2022 10:50
Maar het zorgt wel voor heel erg veel fijnstof in de lucht. Deze link gaat vooral over een bloempotkacheltje met waxinelichtjes, maar voor losse lichtjes of kaarsen geldt hetzelfde: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... experiment
Klopt. Daarom doe ik ze echt alleen aan als ik het echt koud heb en dat is heel zelden. Al hoef ik het voor mijn gezondheid niet te laten aangezien ik onder de rook van Schiphol woon. Meer fijnstof dan kaarsjes ooit zullen produceren.
Als er visite komt zet ik voor ze komen even een half uurtje een straalkacheltje aan.
tonkje schreef:
01-10-2022 10:50

Ja ik was altijd een fervent kaarsenstoker, en het hielp altijd best wel goed om de woonkamer wat warmer te laten worden.
Maar sinds ik weet dat het zo slecht is doe ik nu max 3 waxinelichtjes aan en ook alleen als ik erg verkleumd ben. Voor mijn gevoel helpt dat ook nog wel ietsjes, het doet in ieder geval warm aan. :-)
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
ayaka_chin schreef:
29-09-2022 16:24

Wel stond de cv ketel ingesteld op 80 graden. Die heb ik nu vandaag teruggedraait naar 60, hopelijk scheelt dat iets.
Heb je al zicht erop of dit al veel scheelt?
Blauwbloemetje schreef:
01-10-2022 12:29
Heb je al zicht erop of dit al veel scheelt?
Wij hebben dit gedaan en heeft niets veranderd in de dagstanden.
Hier 22,5 graden. Ik heb grote ramen en dikke muren. Overdags (dikke) gordijnen open als de zon schijnt en daarna op tijd dicht om de warmte vast te houden. Hopelijk lukt dit nog lang zo.
Ievie9 schreef:
01-10-2022 12:37
Hier 22,5 graden. Ik heb grote ramen en dikke muren. Overdags (dikke) gordijnen open als de zon schijnt en daarna op tijd dicht om de warmte vast te houden. Hopelijk lukt dit nog lang zo.
Ja hier net zo :)
Voor iedereen een groene tuin
Hier was het donderdag en gisteren ook rond de 20/21 graden binnen, door de zon :) En gelukkig komen er twee goede weken aan, dus dat is fijn! Zowel voor m'n mentale gestel, als voor de financiële :D

Ben afgelopen week helemaal in alle standen gedoken. Serieus gewoon niet bedacht dat ik, met m'n ANWB-energie 24 uur vooruit kan kijken wat stroom en gas kost. Echt zo dom. Nu wel opgelet, en gisteren voor 15 cent gewassen, ipv een paar dagen eerder voor 70 cent.... Het is soms zelfs 0 cent!
In drie weken augustus gewoon bijna het dubbele betaald als in februari (qua kosten, niet verbruik. De kosten waren in augustus gewoon extreem veel hoger dan in februari).

De verwachting is dat we in januari 650 euro moeten gaan betalen voor ons verbruik dan. Hoe ze dat voorspellen mag Joost weten (want pas feb klant geworden), maar laten we hopen op een zonnige januari-maand!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven