Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Ik kan niets vinden over het plafond bedrag voor stroom voor dal en normaal. Normaal zal neem ik aan 0,40 zijn maar wat is dal?
lisa2 schreef:
05-10-2022 10:08
Ik kan niets vinden over het plafond bedrag voor stroom voor dal en normaal. Normaal zal neem ik aan 0,40 zijn maar wat is dal?
Zou dat niet weg gaan?
lisa2 schreef:
Lijkt me vrij aan de aanbieder hier al dan niet in te differentieren. 0,40 is het maximum dus dat is dan ongeacht tijdstip. Als ze je een daltarief van bijv 0,35 aan willen bieden mag dat natuurlijk..
Irish_Wasser_Woman schreef:
05-10-2022 10:11
Zou dat niet weg gaan?

Dat zou op termijn sowieso wel slim zijn.
Ik heb het koud. Zon zou nog door moeten komen dus daar wacht ik op. Dan ga ik buiten uit de wind zitten. Hopelijk kan dan de verwarming uit blijven.
RP7 schreef:
05-10-2022 10:15
Lijkt me vrij aan de aanbieder hier al dan niet in te differentieren. 0,40 is het maximum dus dat is dan ongeacht tijdstip. Als ze je een daltarief van bijv 0,35 aan willen bieden mag dat natuurlijk..
Dit.
lisa2 schreef:

JA goeie idd! Dat vroeg ik me ook al af
Kan daar ook niks over vinden bij Vattenfall vooralsnog. Of zij idd nog wel 2 tarieven aanbieden

Overigens vind ik het sowieso wazig allemaal
Wij zijn al 5 jaar klant bij Vattenfall en krijgen 20% vaste klanten korting. Ik kreeg die nieuwe tarieven opgestuurd, maar vraag me dan ook af: zijn dat jullie algemene tarieven en krijg ik daar dan nog 20% korting op? Of is die korting al berekend? Of gewoon een wassen neus....
Alles is vaak zo onoverzichtelijk bij die energiebedrijven.
Shanti_Vivanti schreef:
05-10-2022 10:34
JA goeie idd! Dat vroeg ik me ook al af
Kan daar ook niks over vinden bij Vattenfall vooralsnog. Of zij idd nog wel 2 tarieven aanbieden

Overigens vind ik het sowieso wazig allemaal
Wij zijn al 5 jaar klant bij Vattenfall en krijgen 20% vaste klanten korting. Ik kreeg die nieuwe tarieven opgestuurd, maar vraag me dan ook af: zijn dat jullie algemene tarieven en krijg ik daar dan nog 20% korting op? Of is die korting al berekend? Of gewoon een wassen neus....
Alles is vaak zo onoverzichtelijk bij die energiebedrijven.
In de nieuwe tarieven van vattenfall staat vrij duidelijk inclusief % blijvenloont korting.
Kleinezon schreef:
05-10-2022 09:40
Zie mijn vorige post. Het verschil is minder: 10 watt standbykosten = 0,24 kWh/dag.
Het verschil is 0 als je ipv een quooker een keukenboiler installeert.
Ah ik snap het. Dan is het pak hem beet 40 euro duurder per jaar met prijsplafondprijzen. Dat valt dan reuze mee.
lisa2 schreef:
Als normaal en dal beide boven de 0,40 zal zijn dan worden ze beide 0,40 en dus gelijk lijkt mij.

Als je nieuwe tarief beneden de 0,40 is zal dat wat beneden de 0,40 zit niets te maken hebben met het plafond.
Blijf in jezelf geloven !
05-2019 schreef:
05-10-2022 10:56
Als normaal en dal beide boven de 0,40 zal zijn dan worden ze beide 0,40 en dus gelijk lijkt mij.

Als je nieuwe tarief beneden de 0,40 is zal dat wat beneden de 0,40 zit niets te maken hebben met het plafond.
Dat stimuleert dan niet meer om in de daluren wat te doen wat toch de bedoeling was van de energieleveranciers. Het netwerk is al krap.
RP7 schreef:
05-10-2022 10:38
In de nieuwe tarieven van vattenfall staat vrij duidelijk inclusief % blijvenloont korting.
Maar dat klopt dan toch niet helemaal want op het nieuws zag ik dat de tarieven voor stroom volgens mij naar 0,50 gingen?
En wij betalen 0,47 volgens de verhogingen.
Dat is dan dus geen 20% korting
Shanti_Vivanti schreef:
05-10-2022 11:29
Maar dat klopt dan toch niet helemaal want op het nieuws zag ik dat de tarieven voor stroom volgens mij naar 0,50 gingen?
De maximumtarieven gaan pas per 1 januari in, en dat word 0,40.

Overigens vreemd dat je op ,47 zit want ik ken meerdere mensen bij vattenfall en zit er zelf ook en wij betalen allen minder. Ik heb iets meer korting maar ken er ook met minder korting die geen ,47 betalen.
Shanti_Vivanti schreef:
05-10-2022 11:29
Waar haal jij die 50 cent vandaan?
Volgens mij kwam dat op RTL nieuws voorbij, zo'n staatje met van elke energieaanbieder de nieuwe prijzen. Maar mss heb ik het verkeerd onthouden
Of goed maar was dat voor de verandering/verlaging van max bedrag van plafond gisteren.
Of is het de prijs ongeacht het plafond ( wat me heel laag lijkt maar goed) of een gemiddelde.
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 05-10-2022 13:27
5.17% gewijzigd
Shanti_Vivanti schreef:
05-10-2022 13:22
Volgens mij kwam dat op RTL nieuws voorbij, zo'n staatje met van elke energieaanbieder de nieuwe prijzen. Maar mss heb ik het verkeerd onthouden
Oh, je bedoelt de gemiddelde prijs per aanbieder. Die verschilt per klant. Je kan gewoon nakijken in je tarievenoverzicht hoeveel je betaalt zonder de korting.
Hmmm, ik heb zonet mijn maandbedrag verhoogd maar ik kon 'm niet verder verhogen dan 170 euro per maand. 'k Weet niet wat ik hiervan moet denken. Ben ik op rantsoen gezet?

Nog geen verwarming aan gehad.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
lisa2 schreef:
05-10-2022 11:08
Dat stimuleert dan niet meer om in de daluren wat te doen wat toch de bedoeling was van de energieleveranciers. Het netwerk is al krap.
In feite was het sowieso al een beetje ouderwets. Het ging uit van een situatie waarbij niemand zonnepanelen had, en er dus overdag alleen stroom gebruikt werd. Nu wordt er overdag ook veel stroom geleverd, en wil je dus helemaal niet per se dat iedereen s nachts zijn vaatwasser en wasmachine aanzet. Dan beter overdag dat overschot gebruiken.
nausicaa schreef:
05-10-2022 14:44
In feite was het sowieso al een beetje ouderwets. Het ging uit van een situatie waarbij niemand zonnepanelen had, en er dus overdag alleen stroom gebruikt werd. Nu wordt er overdag ook veel stroom geleverd, en wil je dus helemaal niet per se dat iedereen s nachts zijn vaatwasser en wasmachine aanzet. Dan beter overdag dat overschot gebruiken.
Nu ben benieuwd wat de energieleverancier dan gaat doen. Maar ik heb zelf geen zonnepanelen en was sinds een maand begonnen de vaat te draaien na 23.00 uur. De was deed ik altijd al in het weekend.
Henk-und-Roelie schreef:
05-10-2022 13:36
Hmmm, ik heb zonet mijn maandbedrag verhoogd maar ik kon 'm niet verder verhogen dan 170 euro per maand. 'k Weet niet wat ik hiervan moet denken. Ben ik op rantsoen gezet?

Ik denk eerder dat je dan volgens hen teveel terug krijgt.
Ik betaal nu 50 euro per maand maar ik kan het aanpassen tussen de 40 en de 250 euro.
granny71 wijzigde dit bericht op 05-10-2022 15:26
11.11% gewijzigd
Henk-und-Roelie schreef:

Verbruik je meer dan dat, dan?
granny71 schreef:
05-10-2022 15:22
Ik denk eerder dat je dan volgens hen teveel terug krijgt.
Ja, dat zal het wel zijn :)
Maar de gasprijs is dubbel zo duur geworden en we zitten nog niet echt in het stookseizoen :-?
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Henk-und-Roelie schreef:

Ik heb ook een bovengrens, volgens mij kan je wel verder aanpassen als je belt. Maar ja kom maar eens door die telefoonlijn heen...

Ik zou eigenlijk verder willen verlagen maar dat kan ook niet.
Er zit gewoon een max aan een verlaging of verhoging die je online kan invoeren bij de meeste. Is een beetje raar maar zegt verder niets over je verbruik en de prijzen nu.

Bij ons kan je online maar 20% lager of hoger zitten dan wat hun hebben bedacht aan maandlasten, wil je hoger of lager kan je telefonisch in discussie gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven