Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge
zaterdag 25 september 2021 om 16:59
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem
Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?
Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard
Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??
Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.
We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen

Wie doet er mee?

Update: NOVEMBER challenge
Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud

Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)
Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3
In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!
Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)
Wie doet er mee??

Update MEI 2022
Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.
De 'schokkende' cijfers:
Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd

maandag 10 oktober 2022 om 19:09
Het gaat je lukken, doorzetten en vroeg naar bed

Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Baby, it's the guitar man
maandag 10 oktober 2022 om 19:29
Ik heb dankzij allerlei apps en meters ontdekt dat het gek genoeg helemaal niet zo veel uitmaakt of ik op de rand van ‘eigenlijk vind ik het een beetje koud’ of op ‘het is helemaal prima’ ga zitten. Door een nieuwe thermostaat en een tijdelijk foutje in de instellingen stond hij weer op de ‘oude’ temperatuur. Het verschil lijkt ongeveer een halve kuub per dag te zijn, in elk geval met buitentemperaturen rond de 12-15 graden. Daarvoor ga ik dus niet met extra dekentjes en extra vesten op de bank zitten, dan douche ik wel nog een klein beetje korter.
Hier gaat de verwarming dus gewoon weer naar de prettige stand.
maandag 10 oktober 2022 om 19:59
Afgelopen dagen was het 's-morgens best koud in huis maar werd het draaglijk als de zon ging schijnen. Die liet het na de middag keihard afweten en het was 16.5 graad in huis. The bloody limit hoor, toen heb ik de houtkachel even aangeslingerd. Hoefde maar een uurtje en blijft nu op restwarmte de hele avond warm.
Douchen doe ik om de dag. De andere dagen was ik me aan de wasbak. Op de douchefeestdagen douche ik niet overdreven lang maar ik ga me ook zeker niet haasten. Beetje doorwerken en niet lummelen en dan is het 7 of 8 minuten. Vind ik prima.
De CV gaat 's-morgens een uurtje aan als de temperatuur in huis 16,5 graden of lager is. Ik moet 's-morgens een uur voor de wc doorbrengen en daarbij wens ik niet weg te vriezen.
Douchen doe ik om de dag. De andere dagen was ik me aan de wasbak. Op de douchefeestdagen douche ik niet overdreven lang maar ik ga me ook zeker niet haasten. Beetje doorwerken en niet lummelen en dan is het 7 of 8 minuten. Vind ik prima.
De CV gaat 's-morgens een uurtje aan als de temperatuur in huis 16,5 graden of lager is. Ik moet 's-morgens een uur voor de wc doorbrengen en daarbij wens ik niet weg te vriezen.

maandag 10 oktober 2022 om 20:03
Heerlijk, enjoy! Das weer mooi meegenomen.nausicaa schreef: ↑10-10-2022 19:29Ik heb dankzij allerlei apps en meters ontdekt dat het gek genoeg helemaal niet zo veel uitmaakt of ik op de rand van ‘eigenlijk vind ik het een beetje koud’ of op ‘het is helemaal prima’ ga zitten. Door een nieuwe thermostaat en een tijdelijk foutje in de instellingen stond hij weer op de ‘oude’ temperatuur. Het verschil lijkt ongeveer een halve kuub per dag te zijn, in elk geval met buitentemperaturen rond de 12-15 graden. Daarvoor ga ik dus niet met extra dekentjes en extra vesten op de bank zitten, dan douche ik wel nog een klein beetje korter.

maandag 10 oktober 2022 om 20:15
nausicaa schreef: ↑10-10-2022 19:29Ik heb dankzij allerlei apps en meters ontdekt dat het gek genoeg helemaal niet zo veel uitmaakt of ik op de rand van ‘eigenlijk vind ik het een beetje koud’ of op ‘het is helemaal prima’ ga zitten. Door een nieuwe thermostaat en een tijdelijk foutje in de instellingen stond hij weer op de ‘oude’ temperatuur. Het verschil lijkt ongeveer een halve kuub per dag te zijn, in elk geval met buitentemperaturen rond de 12-15 graden. Daarvoor ga ik dus niet met extra dekentjes en extra vesten op de bank zitten, dan douche ik wel nog een klein beetje korter.
Hoe heb je dat bepaalt? Ik ben daar zelf ook benieuwd naar. Heb de verwarming nu op 19 gezet en dat vind ik comfortabel. 18 graden eigenlijk net niet… ik zou graag willen weten of het veel verschil maakt die graad meer.
maandag 10 oktober 2022 om 20:23
Door te vergelijken over een aantal dagen met de ene instelling en de andere (heb oa wel een app waar ik het verbruik per uur kan zien, zodat ik douchen weg kan rekenen bij het gas).
Wel even goed gekeken naar welke dagen vergelijkbaar waren qua temperatuur buiten. En meer dan 1 dag genomen, anders kan het ook nog komen omdat de wind wat gunstiger stond of zo.

maandag 10 oktober 2022 om 21:36
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... 25%20euro).
Hier staat hoeveel je dus ongeveer bespaard als je je thermostaat 1 graad lager zet.
maandag 10 oktober 2022 om 22:19
Maar dat gaat wel heel erg uit van gemiddelden. Als je een groot tochtig huis hebt, zal het veel meer schelen dan als je een goed geïsoleerd huis hebt.Titatoverbal schreef: ↑10-10-2022 21:36https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... 25%20euro).
Hier staat hoeveel je dus ongeveer bespaard als je je thermostaat 1 graad lager zet.
Als ik daar kijk wat bepaalde apparaten aan stroom zouden verbruiken, dan zouden alleen mijn koelkast, Quooker en air fryer al mijn volledige stroomverbruik veroorzaken. Dat kan niet want ik heb ook nog een laptop, telefoon, iPad, televisie, internet, lampen, vaatwasser, droger, wasmachine, inductie kookplaat en airco. Die gebruiken ook best nog wat stroom, dus dan moet de inschatting van de die eerste drie dingen in mijn geval een stevige overschatting zijn.
Je moet het echt voor je eigen huis uitproberen om te weten wat het verschil bij jou is. En dat kost best wat tijd, want je moet vergelijkbare perioden hebben.
maandag 10 oktober 2022 om 22:52
Het is gelukt! Nu lekker warm in bed.

maandag 10 oktober 2022 om 22:57

maandag 10 oktober 2022 om 23:00
Hier is het nog goed te doen.Thermostaat geeft 19 graden aan.
Vorig jaar moest ik de verwarming half oktober aanzetten. Benieuwd hoe ver ik nu kom.
Ik lees dat het bij sommigen al 16 graden in huis is. Vind het knap als het lukt dan nog de verwarming uit te laten.
Ik vind sneeuw en kou ontzettend gezellig, maar laten we maar hopen dat het een zachte winter wordt.
Vorig jaar moest ik de verwarming half oktober aanzetten. Benieuwd hoe ver ik nu kom.
Ik lees dat het bij sommigen al 16 graden in huis is. Vind het knap als het lukt dan nog de verwarming uit te laten.
Ik vind sneeuw en kou ontzettend gezellig, maar laten we maar hopen dat het een zachte winter wordt.
dinsdag 11 oktober 2022 om 07:08
Hier inderdaad nu 14.5graden. Het is een principekwestie. Ik vertik om mee te doen aan deze prijzen. Ik kan het prima betalen.
Ik las overigens al ergens (zal even moeten zoeken welke krant dit was), dat de gasprijzen alweer flink aan het dalen zijn, o.a. omdat er veel minder afgenomen wordt dan verwacht. Maar dit wordt natuurlijk niet doorberekend aan de consument.
dinsdag 11 oktober 2022 om 08:01
Knap van je en ben het eigenlijk ook helemaal met je eens.Snouth schreef: ↑11-10-2022 07:08Hier inderdaad nu 14.5graden. Het is een principekwestie. Ik vertik om mee te doen aan deze prijzen. Ik kan het prima betalen.
Ik las overigens al ergens (zal even moeten zoeken welke krant dit was), dat de gasprijzen alweer flink aan het dalen zijn, o.a. omdat er veel minder afgenomen wordt dan verwacht. Maar dit wordt natuurlijk niet doorberekend aan de consument.
Dat de gasprijzen aan het dalen zijn wist ik niet! En als dat zo is waarom horen en vernemen wij daar niets van.
Overigens als de gasprijzen weer zoals voorheen zouden worden dan ga ik alsnog niet terug naar mijn oude gewoontes, heb vorig jaar bewust zuinig gedaan en dat blijf ik doen. Maar dat heel veel mensen gewoon de verwarming niet aan kunnen zetten is gewoon vreselijk triest.
dinsdag 11 oktober 2022 om 08:40
Hij is aan. Het was hier maar 15 graden vanochtend (hoekhuis). Had ik wel verwacht want gisteravond was het buiten maar 7 graden.
Ik warm het op tot 18 en dan gaat hij weer uit. Vroeger stond hij standaard op 21. Ik heb gemerkt dat 18 of 19 graden ook goed te doen is als je wat meer kleren aandoet. Maar ik heb wel een verwarmd bureaumatje gekocht. Als ik thuis werk en koude handen krijg achter de pc, zet ik die even aan. Werkt geweldig.
Ik warm het op tot 18 en dan gaat hij weer uit. Vroeger stond hij standaard op 21. Ik heb gemerkt dat 18 of 19 graden ook goed te doen is als je wat meer kleren aandoet. Maar ik heb wel een verwarmd bureaumatje gekocht. Als ik thuis werk en koude handen krijg achter de pc, zet ik die even aan. Werkt geweldig.
.
dinsdag 11 oktober 2022 om 08:49
Ik heb dat ook een beetje. Het is 15,5 hier en ja, dat was even koud toen ik vanochtend uit bed kwam maar daarna ben ik bezig ontbijt te maken en drink ik hete koffie terwijl ik met een dekentje op de bank zit. Zo douchen en de deur uit. Hiervoor ga ik de verwarming niet aan zetten.Snouth schreef: ↑11-10-2022 07:08Hier inderdaad nu 14.5graden. Het is een principekwestie. Ik vertik om mee te doen aan deze prijzen. Ik kan het prima betalen.
dinsdag 11 oktober 2022 om 08:50
Bij ons is de verwarming ook aan. Het was 08.00 uur 14.8 graden dus hij was aan het opwarmen naar 15 en inmiddels naar 16.
We hebben de thermostaat nog steeds op 15 in de nacht en 16 graden overdag staan. We zijn veel thuis en lager ga ik de verwarming niet zetten. Verleden jaar stond hij bij ons op 18 en 21 graden.
We hebben de thermostaat nog steeds op 15 in de nacht en 16 graden overdag staan. We zijn veel thuis en lager ga ik de verwarming niet zetten. Verleden jaar stond hij bij ons op 18 en 21 graden.
dinsdag 11 oktober 2022 om 09:12
Heel herkenbaar. Ik vind het van de zotte, kan wel wat leukers bedenken met een paar honderd euro in de maand. Bovendien is het ook goed voor het milieu. Hier is het nu 16,5, thermostaat staat op 15, dus hij is nog niet aan geweest. Ik ga echt niet verkleumen in huis, maar ben tot nu toe verbaasd hoeveel het scheelt als je gewoon een trui aan doen en goede sloffen.Snouth schreef: ↑11-10-2022 07:08Hier inderdaad nu 14.5graden. Het is een principekwestie. Ik vertik om mee te doen aan deze prijzen. Ik kan het prima betalen.
dinsdag 11 oktober 2022 om 10:35
Dit weekend wezen klussen bij mijn dochter. Ze hebben een gloednieuw gasloos appartement met een warmtepomp, vloerverwarming en 3 zonnepanelen. Iedere kamer heeft zijn eigen thermostaat en de buitenmuren zijn zo'n 25 cm dik.
Ik was, voordat ik het appartement gezien had heel erg bang voor de energierekening maar het was er dit weekend ruim 20 graden met de ramen open.
Denk dat het wel goedkomt met die energierekening
Ik was, voordat ik het appartement gezien had heel erg bang voor de energierekening maar het was er dit weekend ruim 20 graden met de ramen open.
Denk dat het wel goedkomt met die energierekening

dinsdag 11 oktober 2022 om 10:38
Ik heb met 20/21 graden, wat nu is zonder verwarming aan, ook gewoon een vest en wollen sloffen aan, ik ben heel erg afgevallen en ben daar ook nog midden in en heb het sneller koud, maar zo is prima te doen.
Ik heb voor elk bed een echt zacht en warme sprei gekocht, ipv elektrische dekens die ik eerst wilde...
En op de bank liggen nu ook zachte plaids.
Zon helpt nu ook de zuidkant van huis weer op te warmen.
Ik heb voor elk bed een echt zacht en warme sprei gekocht, ipv elektrische dekens die ik eerst wilde...
En op de bank liggen nu ook zachte plaids.
Zon helpt nu ook de zuidkant van huis weer op te warmen.