Eerste indruk (sollicitatie)
maandag 10 oktober 2022 om 15:27
Goedemiddag!
Ik ben bijna klaar met mijn opleiding tot Hbo verpleegkundige. Ik ben al in de 40 en heb dus al diverse banen in mijn leven gehad. Ik merk dat ik tot nu toe eigenlijk altijd 'onderschat' wordt bij sollicitaties. Ik hoor vaak terug dat ik wat introvert overkom. Pas als ik ergens een paar maanden werk komen mijn karakter en kwaliteiten uit de verf en groei ik meestal al snel door naar hogere functies etc.
Ik was me hier bij aanvang van mijn huidige baan al bewust van, dus ik heb toen echt mijn best gedaan direct proactief en sociaal te zijn. Toch hoorde ik hetzelfde weer terug na een maand of 3
Nu heb ik binnenkort een meeloop dag op een afdeling waar ik heel erg graag wil werken na mijn studie. Ik weet dat het een pittige en snelle afdeling is met veel dynamiek. Dat is nou precies wat men in eerste instantie niet bij mij vindt passen. Men heeft vaak een bepaald 'type' voor ogen. Ik weet echter zelf dat dit het werk is wat heel goed bij mij past en wat ik altijd als doel voor ogen heb gehad bij het doen van deze studie. Ik heb in vorige banen ook in grote hectiek gewerkt en daar voel ik me enorm in thuis en functioneer dan eigenlijk op mijn best.
Ik heb dus eigenlijk oppep tips nodig: hoe ga ik met zo veel mogelijk zelfvertrouwen en attitude naar die meeloop dag, zonder mijn authenticiteit te verliezen?
Hoe peppen jullie jezelf op als je gaat solliciteren?
Ik ben bijna klaar met mijn opleiding tot Hbo verpleegkundige. Ik ben al in de 40 en heb dus al diverse banen in mijn leven gehad. Ik merk dat ik tot nu toe eigenlijk altijd 'onderschat' wordt bij sollicitaties. Ik hoor vaak terug dat ik wat introvert overkom. Pas als ik ergens een paar maanden werk komen mijn karakter en kwaliteiten uit de verf en groei ik meestal al snel door naar hogere functies etc.
Ik was me hier bij aanvang van mijn huidige baan al bewust van, dus ik heb toen echt mijn best gedaan direct proactief en sociaal te zijn. Toch hoorde ik hetzelfde weer terug na een maand of 3

Nu heb ik binnenkort een meeloop dag op een afdeling waar ik heel erg graag wil werken na mijn studie. Ik weet dat het een pittige en snelle afdeling is met veel dynamiek. Dat is nou precies wat men in eerste instantie niet bij mij vindt passen. Men heeft vaak een bepaald 'type' voor ogen. Ik weet echter zelf dat dit het werk is wat heel goed bij mij past en wat ik altijd als doel voor ogen heb gehad bij het doen van deze studie. Ik heb in vorige banen ook in grote hectiek gewerkt en daar voel ik me enorm in thuis en functioneer dan eigenlijk op mijn best.
Ik heb dus eigenlijk oppep tips nodig: hoe ga ik met zo veel mogelijk zelfvertrouwen en attitude naar die meeloop dag, zonder mijn authenticiteit te verliezen?
Hoe peppen jullie jezelf op als je gaat solliciteren?

maandag 10 oktober 2022 om 15:38
Ik zou gewoon wel jezelf blijven en je niet voordoen als iemand die je niet bent. Je weet toch nooit wat ze precies zoeken of waar ze naar kijken. Ik heb sollicitaties gehad waarvan ik dacht nou die baan is in de pocket en ik het niet werd of juist dat ik dacht dat ik het hele gesprek had verprutst maar wel aangenomen ben.
maandag 10 oktober 2022 om 15:46
Dit.SunShine35 schreef: ↑10-10-2022 15:38Niet. Gewoon jezelf zijn. En hen open vertellen wat je hier ook schrijft.
Je schrijft het heel duidelijk op. Benoem dit meteen bij een voorstelrondje (of zoiets). En dat je er daardoor veel zin in hebt. En aan het einde ook even benoemen dat je het zo leuk vond en precies zoals je had gehoopt (ik ga er even van uit dat het ook echt leuk zal zijn
maandag 10 oktober 2022 om 16:05
Precies. Ik heb weleens aan het eind van een sollicitatiegesprek gezegd dat ik beter in mijn werk was dan in solliciteren en dat heeft mij indertijd echt wel geholpen.SunShine35 schreef: ↑10-10-2022 15:38Niet. Gewoon jezelf zijn. En hen open vertellen wat je hier ook schrijft.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
maandag 10 oktober 2022 om 16:41
Dit is zó belangrijk! De ‘introverten’ laten vaak aan de buitenkant niet zien wat zich aan de binnenkant afspeelt, en dan denken mensen al gauw dat je geen mening hebt of het niet begrijpt. Als je bij de meeloopdag iets opmerkt, op welk vlak dan ook, zeg het dan hardop. Probeer je vooral niet stoerder/beter/slimmer voor te doen, niet faken dus, maar maak mensen deelgenoot van je overwegingen.
maandag 10 oktober 2022 om 17:20
Bedankt! Ik ga jullie tips meenemen.
...en die Tedtalks ga ik ook kijken
Ja het apparte vind ik toch altijd dat 'rustig' zijn verward wordt met 'introvert' zijn. Terwijl ik eigenlijk gewoon heel open en ook echt sociaal ben. Maar bij drukke mensen sta ik niet op de voorgrond. Drukke mensen worden dan vaak weer bestempeld als spontaan en sociaal, wat ik ook niet perse een waarheid vind.
Ik ben ook heel makkelijk in het contact maken met alle soorten patiënten. Dat is wel iets wat men denk ik snel van mij zal zien, wat dus een voordeel is omdat ik meeloop en niet alleen maar een gesprek heb.
...en die Tedtalks ga ik ook kijken
Ja het apparte vind ik toch altijd dat 'rustig' zijn verward wordt met 'introvert' zijn. Terwijl ik eigenlijk gewoon heel open en ook echt sociaal ben. Maar bij drukke mensen sta ik niet op de voorgrond. Drukke mensen worden dan vaak weer bestempeld als spontaan en sociaal, wat ik ook niet perse een waarheid vind.
Ik ben ook heel makkelijk in het contact maken met alle soorten patiënten. Dat is wel iets wat men denk ik snel van mij zal zien, wat dus een voordeel is omdat ik meeloop en niet alleen maar een gesprek heb.

maandag 10 oktober 2022 om 17:37
Heel herkenbaar.
Heel eerlijk? Ik heb het opgegeven. Ik kan niet acteren en mijzelf ineens anders presenteren. Daarbij ben ik ook nog eens ontzettend zenuwachtig voor solliciteren, waar ik nog “introverter” van word op dat moment.
Ik word snel uitgenodigd op basis van mn cv, en voor mijn gevoel ook heel snel afgewezen op mijn karakter. Best wel kwetsend ook. Mij moet je gewoon aan het werk zien en dan ben ik zo wat losser.
Heb dus geen tips voor je. Het enige wat ik kan zeggen is dat als je de juiste persoon voor je hebt, die hopelijk door dat introverte stukje heen kan prikken en kijkt naar je kwaliteiten ipv of je “lekker kunt kletsen” tijdens een sollicitatie.
Muziek, ted talks, bètablokkers, bij mij helpt niks. Maar ik amputeer dan ook nog liever zelf een vinger dan dat ik een sollicitatiegesprek heb.
(Sorry, het zit hoog blijkbaar. Succes TO, hoop dat je goede tips krijgt die wel werken voor jou!)
Heel eerlijk? Ik heb het opgegeven. Ik kan niet acteren en mijzelf ineens anders presenteren. Daarbij ben ik ook nog eens ontzettend zenuwachtig voor solliciteren, waar ik nog “introverter” van word op dat moment.
Ik word snel uitgenodigd op basis van mn cv, en voor mijn gevoel ook heel snel afgewezen op mijn karakter. Best wel kwetsend ook. Mij moet je gewoon aan het werk zien en dan ben ik zo wat losser.
Heb dus geen tips voor je. Het enige wat ik kan zeggen is dat als je de juiste persoon voor je hebt, die hopelijk door dat introverte stukje heen kan prikken en kijkt naar je kwaliteiten ipv of je “lekker kunt kletsen” tijdens een sollicitatie.
Muziek, ted talks, bètablokkers, bij mij helpt niks. Maar ik amputeer dan ook nog liever zelf een vinger dan dat ik een sollicitatiegesprek heb.
(Sorry, het zit hoog blijkbaar. Succes TO, hoop dat je goede tips krijgt die wel werken voor jou!)

maandag 10 oktober 2022 om 17:52
Ben je ooit klaar met ontwikkelen?Lila-Linda schreef: ↑10-10-2022 17:42Waarom heb jij, op je 40e, nog zoveel tijd nodig om jezelf te worden?
Staat er een termijn op voor dit soort dingen?

maandag 10 oktober 2022 om 17:54
Heel herkenbaar. Ik ben introvert en hoe goed ik mijn sollicitatie gesprekken ook voorbereid het gaat nooit zoals ik had verwacht met het risico dat ik zo zenuwachtig word en ik dichtklap of lastig uit mijn woorden kan komen. En als ik dan aan een nieuwe baan heb ben ik iemand die eerst een paar weken gewoon de kat uit de boom kijkt voordat ik me pas wat meer openstel. Terwijl een ander wellicht op dag 1 al meteen zijn/haar levensverhaal op tafel gooit en gezellig mee kletst en grapjes maakt. De ene keer is dat prima maar een andere keer pas je daardoor gewoon niet goed in een team.Noia schreef: ↑10-10-2022 17:37Heel herkenbaar.
maandag 10 oktober 2022 om 18:20

maandag 10 oktober 2022 om 18:31
Ik vraag me af of dat het is. Want mijn ervaring met solliciteren is juist dat ik NIET mijzelf moet zijn, maar “drukker” en “socialer” en minder bescheiden. En dat is juist waar de schoen knelt, zeg maar. Misschien ervaren meer introverten dat?Lila-Linda schreef: ↑10-10-2022 18:20op je 40 nog jezelf niet kunnen zijn, maakt je leven wel verrekte lastig
Dan is dat iets waar je hulp bij kunt zoeken. Blijkbaar kun je hetzelf niet oplossen
maandag 10 oktober 2022 om 18:36
Huh? Wat een bijzondere visie op 'jezelf' zijn heb jij?Lila-Linda schreef: ↑10-10-2022 17:42Waarom heb jij, op je 40e, nog zoveel tijd nodig om jezelf te worden?
Het heeft niks te maken met jezelf nog niet zijn, ik ben gewoon wie ik ben. Het duurt wat langer om mij goed te leren kennen, ja en? Normaal geen probleem in mijn leven, maar met solliciteren wel een obstakel. Dus daar mag een mens toch tips voor vragen? Een neerbuigende sneer is nergens voor nodig.

maandag 10 oktober 2022 om 18:42
Fijn die herkenning! Tis en blijft lastig.TsumTsum schreef: ↑10-10-2022 17:54Heel herkenbaar. Ik ben introvert en hoe goed ik mijn sollicitatie gesprekken ook voorbereid het gaat nooit zoals ik had verwacht met het risico dat ik zo zenuwachtig word en ik dichtklap of lastig uit mijn woorden kan komen. En als ik dan aan een nieuwe baan heb ben ik iemand die eerst een paar weken gewoon de kat uit de boom kijkt voordat ik me pas wat meer openstel. Terwijl een ander wellicht op dag 1 al meteen zijn/haar levensverhaal op tafel gooit en gezellig mee kletst en grapjes maakt. De ene keer is dat prima maar een andere keer pas je daardoor gewoon niet goed in een team.
maandag 10 oktober 2022 om 22:46
Dat. Mensen hebben een heel beperkt beeld van jezelf zijn en als ze zeggen “gewoon jezelf zijn” dan bedoelen ze vaak “zeggen wat je denkt en vindt, contact maken, ergens op af stappen, uitkomen voor je mening, vragen stellen, losjes zijn, grapje maken, vertellen waar je goed in bent etc etc etc”.
En dat is voor veel mensen dus niet jezelf zijn. Als ik helemaal mezelf was tijdens sollicitaties had ik nooit een baan gekregen. Want het liefst zou ik tegen de sollicitatiecommissie zeggen: praten jullie maar een half uur zonder mij, ik haak wel aan als ik iets te zeggen heb.
Na zevenhonderd jaren

maandag 10 oktober 2022 om 22:53
Blijf deze passage zoveel mogelijk tegen jezelf zeggen: Ik weet echter zelf dat dit het werk is wat heel goed bij mij past en wat ik altijd als doel voor ogen heb gehad bij het doen van deze studie. Ik heb in vorige banen ook in grote hectiek gewerkt en daar voel ik me enorm in thuis en functioneer dan eigenlijk op mijn best.
Het is denk ik in je voordeel dat je meeloopt en dat je jezelf niet hoeft te verkopen in een praatje. Uit bovenstaande blijkt dat je er vertrouwen in hebt dat je goed bent in dit werk. Geloof dat echt en straal dat uit. Niet met een aangemeten attitude maar gewoon omdat je weet wat je waard bent.. en vergis je niet sommige mensen zijn juist heel erg 'extravert' en aanwezig als ze zenuwachtig zijn. Het lijkt me in de zorg juist een enorme pre als je rustig maar beslist kunt handelen.
Het is denk ik in je voordeel dat je meeloopt en dat je jezelf niet hoeft te verkopen in een praatje. Uit bovenstaande blijkt dat je er vertrouwen in hebt dat je goed bent in dit werk. Geloof dat echt en straal dat uit. Niet met een aangemeten attitude maar gewoon omdat je weet wat je waard bent.. en vergis je niet sommige mensen zijn juist heel erg 'extravert' en aanwezig als ze zenuwachtig zijn. Het lijkt me in de zorg juist een enorme pre als je rustig maar beslist kunt handelen.

maandag 10 oktober 2022 om 23:06
Oh en wat mij soms helpt als ik zenuwachtig ben voor een presentatie (is beetje vergelijkbaar) focus op wat je doet, wat je wil overbrengen, wat je belangrijk vindt, hoe je zou handelen als je er daadwerkelijk zou werken en niet zo op hoe je overkomt, of wat je denkt dat een ander wil dat je doet. Schiet je vaak van in een kramp.
dinsdag 11 oktober 2022 om 22:26
Ginevra schreef: ↑10-10-2022 22:46Dat. Mensen hebben een heel beperkt beeld van jezelf zijn en als ze zeggen “gewoon jezelf zijn” dan bedoelen ze vaak “zeggen wat je denkt en vindt, contact maken, ergens op af stappen, uitkomen voor je mening, vragen stellen, losjes zijn, grapje maken, vertellen waar je goed in bent etc etc etc”.
En dat is voor veel mensen dus niet jezelf zijn. Als ik helemaal mezelf was tijdens sollicitaties had ik nooit een baan gekregen. Want het liefst zou ik tegen de sollicitatiecommissie zeggen: praten jullie maar een half uur zonder mij, ik haak wel aan als ik iets te zeggen heb.
Dit. Ik klap ook dicht als ik erg zenuwachtig ben. Ik gebruik een natuurlijke rustgever. Hierdoor kan ik beter mijn gedachten verwoorden en kom ook wat relaxter/spontaner over. Eigenlijk zoals ik normaal ben bij mensen die je al wat langer/beter kent. Als ik niet meteen antwoord heb, herhaal ik de vraag meestal even zodat je jezelf extra tijd geeft om na te denken. Verder kun je gewoon tijdens het gesprek aangeven dat solliciteren niet je sterkste punt is en aangeven waarom je daar erg graag wilt werken. En waarom jij denkt geschikt te zijn.
spookje80 wijzigde dit bericht op 13-10-2022 13:04
0.83% gewijzigd
dinsdag 11 oktober 2022 om 23:07
- Ik solliciteer alleen op functies waar ik echt enthousiast over ben. Zodat ik niet gespeeld enthousiast hoeft te zijn. (Ik spreek het enthousiasme ook uit, wat ik idealiter niet zou doen. Maar omdat ik het meen, kost het me minder moeite)
- ik bereid me goed voor. Wat wil ik graag weten en wat vind ik belangrijk? Waarom wil ik deze baan en waarom vind ik dat ik er geschikt voor ben? Wat is een absolute no-go?
- Ik houd me voor dat het gesprek voor de tegenpartij net zo belangrijk is als voor mij. We zijn daarin gelijkwaardig; zij willen weten of ik geschikt ben en kunnen mij afwijzen, maar andersom wil ook weten of zij de juiste partij voor mij zijn en kan ik nee zeggen. Dat haalt de druk voor mij eraf. Ik zie het eigenlijk vooral als een kennismakingsgesprek dat misschien een vervolg krijgt, en misschien ook niet. Maar hoe dan ook is het interessant/ leerzaam, want je krijgt een kijkje in de keuken bij een andere organisatie en je leert nieuwe mensen kennen.
- En ik probeer wel echt gewoon mezelf te zijn. Ik ben niet extravert, en dat is ok. Ik heb zelfs op mijn cv staan dat ik een tikje introvert ben. Ik ga dus niet lollig lopen doen. En observeer veel en luister goed. Stel nu en dan een vraag die voor mij belangrijk is en waaruit ook blijkt dat ik goed heb geluisterd. En ik stimuleer mezelf om in ieder geval specifieke dingen te zeggen die een goed beeld geven van mij (dat heb ik van tevoren voorbereid).
- Ik doe een soort ademshalings/ visualisatie oefening vooraf. Dat helpt me met focus en evt spanning vooraf.
Veel succes TO. Dit gaat vast goedkomen. Het wordt echt makkelijker als je het vaker doet, en als je je verwachtingen niet te hoog legt.
- ik bereid me goed voor. Wat wil ik graag weten en wat vind ik belangrijk? Waarom wil ik deze baan en waarom vind ik dat ik er geschikt voor ben? Wat is een absolute no-go?
- Ik houd me voor dat het gesprek voor de tegenpartij net zo belangrijk is als voor mij. We zijn daarin gelijkwaardig; zij willen weten of ik geschikt ben en kunnen mij afwijzen, maar andersom wil ook weten of zij de juiste partij voor mij zijn en kan ik nee zeggen. Dat haalt de druk voor mij eraf. Ik zie het eigenlijk vooral als een kennismakingsgesprek dat misschien een vervolg krijgt, en misschien ook niet. Maar hoe dan ook is het interessant/ leerzaam, want je krijgt een kijkje in de keuken bij een andere organisatie en je leert nieuwe mensen kennen.
- En ik probeer wel echt gewoon mezelf te zijn. Ik ben niet extravert, en dat is ok. Ik heb zelfs op mijn cv staan dat ik een tikje introvert ben. Ik ga dus niet lollig lopen doen. En observeer veel en luister goed. Stel nu en dan een vraag die voor mij belangrijk is en waaruit ook blijkt dat ik goed heb geluisterd. En ik stimuleer mezelf om in ieder geval specifieke dingen te zeggen die een goed beeld geven van mij (dat heb ik van tevoren voorbereid).
- Ik doe een soort ademshalings/ visualisatie oefening vooraf. Dat helpt me met focus en evt spanning vooraf.
Veel succes TO. Dit gaat vast goedkomen. Het wordt echt makkelijker als je het vaker doet, en als je je verwachtingen niet te hoog legt.
vrijdag 14 oktober 2022 om 12:11
Gisteren was de meeloop dag met aansluitend een gesprek. Het was heel erg leuk, en inderdaad wat ik wil.
Daarnet ben ik terug gebeld, ze hebben het al heel positief ervaren. Ze vonden me 'spontaan, open en leergierig '.... Dus, dat ging veel beter dan ik dacht!
Dat ik ook daadwerkelijk kon laten zien hoe ik werk maakte het voor mij veel makkelijker, omdat dat is wat ik gewoon dagelijks al doe.
Bedankt voor alle advies, en deze positieve ervaring neem ik lekker mee
Daarnet ben ik terug gebeld, ze hebben het al heel positief ervaren. Ze vonden me 'spontaan, open en leergierig '.... Dus, dat ging veel beter dan ik dacht!
Dat ik ook daadwerkelijk kon laten zien hoe ik werk maakte het voor mij veel makkelijker, omdat dat is wat ik gewoon dagelijks al doe.
Bedankt voor alle advies, en deze positieve ervaring neem ik lekker mee

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in