Mode & Beauty alle pijlers

Pixie cut, yay or nay?

17-10-2022 10:25 83 berichten
Hai hai,

Ik ben al een tijd niet happy met mijn huidige kapsel en denk al heel lang aan een korte coupe omdat ik dat vaak erg mooi vind staan bij vrouwen. Een pixie cut staat al een tijd op het verlanglijstje zeg maar, alleen durf ik niet zo goed.
Momenteel heb ik een bob tot bijna op mijn schouders, in laagjes geknipt en terwijl de mensen om me heen het leuk vinden staan vind ik dat zelf helaas niet. Ik ben nogal een zeikerd met mijn haar.
Als het lang is doe ik het standaard in een staart of een knot en ziet het er snel onverzorgd uit als het los hangt.
Als het nu zo kort is doe ik meestal mijn lok met een klipje op mijn hoofd zodat het uit mijn gezicht is. Ik ben ook totaal niet handig met haar in model brengen of krullen met stijltangen, rollers, noem het maar op. Heb alles al geprobeerd maar mij lukt het gewoon niet.
Ik heb bergen Youtube filmpjes gekeken over hoe je haar kan krullen en hoe je het in model kan brengen en het lijkt zo simpel maar met mijn motoriek lukt het niet en ik raak er alleen maar pissig van.

Het is van zichzelf stijl met een opkrullende slag, dus nu het op mijn schouders hangt pieken de puntjes omhoog. Iets wat ik niet fijn vind. Ik heb het een tijdje terug een flink stuk korter geknipt, tot mijn oor zeg maar, in laagjes dus en alleen de eerste dag bij de kapper was ik er echt blij mee.
Daarna krijg ik het dus gewoon niet meer in model en heb ik er dagelijks van gebaald. Ik kon er ook niets meer mee, dus ook niet in een staartje doen.
Dat is ook wat me tegenhoudt met de pixie cut, als het me niet bevalt kan ik er niet onderuit, kan er dan hooguit een muts over heen doen. :P

Mijn vraag is eigenlijk, is een pixie cut makkelijk in onderhoud? Dat je gewoon even een kam erdoor kan halen en klaar, of moet je er echt dagelijks mee fohnen en dergelijke want dat zie ik niet zitten. Ik ben niet bang dat het niet zal staan, ik heb nogal een universeel hoofd waar elk kapsel en elke haarkleur en make up kleur op kunnen maar het is meer dat ik onzeker ben over of het ook mooi zal staan als ik het zelf moet doen.
Ik heb al met mijn kapster overlegd en die zegt dat het niet heel moeilijk is om het in model te krijgen, vaak valt het al meteen goed, maar ja dat zei ze van mijn vorige kapsel ook en dat lukte me zelf ook niet.
Ik heb fijn maar veel haar en het is best pluizig.

Heeft iemand ervaring met de korte coupe? En zo ja, hoe bevalt/beviel het?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind een pixie cut zo leuk! Maar persoonlijk vond ik het wel heel bewerkelijk. Net als jij ben ik niet handig met haar en heb het dan ook maar weer laten groeien. Totdat ik er aan toe ben om het echt helemaal kort te doen ;-)
mockturtle wijzigde dit bericht op 17-10-2022 10:39
1.11% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Ik heb een pixie cut gehad. Ik vond het heel gaaf maar het is echt veel werk. Ook zat ik elke 5 tot 6 weken bij de kapper.
Ik heb heel kort haar en doe er heel weinig aan. Als ik het gladder wil hebben kam ik het na het wassen en voor een iets speelsere coupe ga ik er na het wassen met mijn vingers doorheen. That's it. Lekker makkelijk. Het is wel belangrijk dat het echt goed geknipt wordt en je moet regelmatig naar de kapper.
WollenStone schreef:
17-10-2022 10:39
Ik heb heel kort haar en doe er heel weinig aan. Als ik het gladder wil hebben kam ik het na het wassen en voor een iets speelsere coupe ga ik er na het wassen met mijn vingers doorheen. That's it. Lekker makkelijk. Het is wel belangrijk dat het echt goed geknipt wordt en je moet regelmatig naar de kapper.
Ik krijg juist stekels van heel kort haar. Echt, zo ontzettend aantrekkelijk. Ik ‘moet’ het dus wat langer, dus dan kom je in de pixie cut die van achteren en de zijkanten kort is en bovenop langer. Heel bewerkelijk in mijn geval. Ook slag die iedere dag zelf wel even bepaalt hoe het valt. Dus het zal ook aan het model pixie cut liggen hoeveel werk je eraan hebt?
Staat alleen goed als je heel knap bent. Maar ook dan doet het afbreuk en zie je er beter uit met meer haar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
17-10-2022 10:47
Staat alleen goed als je heel knap bent. Maar ook dan doet het afbreuk en zie je er beter uit met meer haar.
:blabla:
hoi
retrostar schreef:
Wow! o_o :facepalm:
Hmm, dus toch minder makkelijk dan ik dacht. Ja, het zal zeker liggen aan hoe het geknipt wordt. Ik vind het niet erg om het elke dag even nat te maken en te moeten fohnen maar dagelijks gel en mousse enzo gebruiken zie ik niet zitten. Daar wordt mijn haar ook snel vet van en ik was het ongeveer 2x per week. Ik gebruik zo min mogelijk producten in mij haar. Heb ook een gevoelige hoofdhuid.
Ik vond het korte wat ik laatst had echt niks, daarom ben ik ook zo bang om nog korter te gaan en dan teleurgesteld te worden en het niet meer vast te kunnen maken.
Ik vind zelf een staart en een knot mooi staan bij mezelf, elegant en sjiek.
Los haar staat al snel armoedig bij me als het lang is.

Lady Day, wat moest je er dan dagelijks aan doen allemaal? Kan je een voorbeeld geven? En jij, Mockturtle?
Ik baal echt dat ik niet handiger ben met haar, mijn moeder maakte de mooiste vlechten in mijn haar toen ik klein was, stond echt geweldig. :heart:
Een gewoon vlechtje lukt me al niet. Ik heb gewoon de fijne motoriek van een holbewoner.

En ik ben te perfectionistisch. Dat helpt ook niet. :P
Zit ook niet lekker in mijn vel en ben drastisch toe aan iets nieuws, een nieuwe look, iets wat me een beter gevoel geeft. :bonk:
Misschien moet ik highlights in mijn asbruine haar nemen.
retrostar schreef:
Ja, dat vinden mannen inderdaad vaak wel. Dat lang haar mooier is. Ik zit wel op Tinder en dergelijke en zou geheid minder bekijks hebben met kort haar ja, dat is zo. Maar ja, daar heb ik dan weer schijt aan. Zolang ik het maar mooi zou vinden.
Pikachu schreef:
17-10-2022 10:49
:blabla:

Ze heeft gelijk. Een pixie cut staat leuk als je jong bent en een beetje een scherp gezicht hebt met goede kaaklijn.

Als je 40+ bent en een voller gezicht hebt dan lijk je al snel een Moeke met een lekker 'pittig' kort kapsel.
Het ligt eigenlijk aan zoveel factoren dat wij dat hier niet kunnen zeggen. Ik heb al mijn hele volwassen leven kort haar, met uitzondering van hier en daar een periode van extensions. Ik heb dun, steil haar, dat echt niets doet als ik het niet met een ronde borstel föhn en bij mijn haar passende styling producten gebruik. Dan zit het wel een paar dagen goed, dus ik föhn mijn haar niet elke dag. Twee tot drie keer per week.
Maar er zijn ook mensen die hun korte haar laten opdrogen en er wat wax in kneden en klaar.
Gemiddeld zou ik zeggen: droogblazen met de föhn, wat puntjes naar binnen en buiten föhnen met een borstel en een product erin, dat is toch wel wat de meeste mensen zullen moeten doen om het echt fatsoenlijk te krijgen. Dat kan wel in een paar minuten gebeurd zijn en dan hoef je meestal de volgende ochtend alleen een beetje product erin te doen om het weer wat goed te kneden.
Een kapsel waar je echt helemaal niks aan hoeft te doen ziet er meestal ook uit of er niets aan gedaan is.
Het risico is dat het gaat zitten zoals bij Erica Terpstra bijvoorbeeld. Je moet het goed bijhouden.
Maar verder dus yay voor de pixie cut.
Ik ben 35 trouwens en heb geen vol gezicht. Maar zoals ik het lees zal het waarschijnlijk toch te bewerkelijk zijn voor mij, helaas. Ik moet maar eens leren mijn huidige haar beter te stylen vrees ik.
Mijn moeder heeft dus zo'n kapsel waar ze niets aan doet ( mooie krullen ) die kamt haar haar vaak niet eens en rolt zo haar bed uit en gaat de deur uit en het zit prachtig. Zonder dat er een fohn aan te pas komt.

Iedereen uit mijn familie heeft mooie krullen en ik zit met dat flut haar haha. :P
Ik moest het echt wassen of flink nat maken, föhnen en onder controle houden met verzorgingsproducten. Ik had een soort van wax van de kapper. En als ik bij de kapper vandaan kwam, leek het lekker natuurlijk te vallen. Als ik het zelf doe, gebruik ik ook altijd teveel troep. Ik heb het nu dus weer lang en draag dagelijks een vlecht of staart. Mijn haar moet uit mijn gezicht gedragen worden en zo te horen heb jij een beetje hetzelfde. Maar ja, dan nu nog bepalen hoe ;-)
Ik zou, als je al eerder niet blij was bij je huidige kapper, naar een andere gaan! Vraag rond wat een goede kapper is in jouw omgeving. Die kan je ook over een kleur adviseren.

Een goed kapsel heeft weinig styling nodig vind ik.
Je kunt lang en in één lengte overwegen als een knot en een staart mooi staan. Heb je al twee looks. Met kort heb je meestal maar één look.
Met een kort kapsel zul je na 5-6 het bij moeten knippen, dus het kost meer geld.
Een kapsel waarbij een deel opgeschoren/heel kort geknipt is en bovenop je hoofd een lok? (Dus geen ponylok hè) Mijn vriend heeft dat, ziet er altijd netjes uit zelfs zonder gel (maar hij gebruikt wel een haarproduct).

Je kunt je kapsel ook uitzoeken op je gezichtsvorm. Dus heb je een lang gezicht, kort of lang voorhoofd, ovaal, ei, hartvormig, sterke kaaklijn of juist rond (dus meer ovaal), duidelijke jukbeenderen of niet, breed of smal gezicht. Met je kapsel kun je met de verhoudingen spelen.
Ik heb bijvoorbeeld een wat smaller gezicht, ovaal met hoger voorhoofd. Om het minder smal te doen lijken, heb ik een pony. Maar dat is wel 1× per 6 wk bijknippen en je moet er tegen kunnen dat er soms wat voor je gezicht hangt ;)
Leuk bij een jong en edgy of zeer elegant uiterlijk. Bij de gemiddelde Hollandse vrouw die meestal wat minder edgy of elegant is, vind ik het zelf vaak minder geslaagd staan. Dat zou dus ook voor mezelf gelden, dus mijn kapselkeuze is het niet. In het algemeen is mijn ervaring ook dat korter haar vaak nog bewerkelijker is om te stylen dan langer haar.
Who wants to clear the fog and all the smog in your mirrors When you could just fall back and wait? ~Doechii~
MockTurtle schreef:
17-10-2022 10:59
Ik moest het echt wassen of flink nat maken, föhnen en onder controle houden met verzorgingsproducten. Ik had een soort van wax van de kapper. En als ik bij de kapper vandaan kwam, leek het lekker natuurlijk te vallen. Als ik het zelf doe, gebruik ik ook altijd teveel troep. Ik heb het nu dus weer lang en draag dagelijks een vlecht of staart. Mijn haar moet uit mijn gezicht gedragen worden en zo te horen heb jij een beetje hetzelfde. Maar ja, dan nu nog bepalen hoe ;-)
Ja lastig he. Dat is dus ook wat ik niet wil, elke dag wassen en producten erin. Met mijn hoofdhuid is dat geen goed plan, het gaat snel schilferen en producten zoder rommel die dat niet verergen zijn weer te duur voor me.
Mijn oma zei altijd dat mijn haar uit mijn gezicht moest en zelf vind ik dat dus ook mooier staan, mijn moeder vind dat niets maar die heeft dus mooi haar van zichzelf. Bij haar staat vast weer minder.
Jij kan dus wel vlechten, respect haha. Kan je het mij leren? :P

Ik wil ook geen impulsieve beslissingen maken ivm mijn gemoedstoestant, vandaar dit topic. Dan krijg ik geheid weer spijt.
Zat mensen die vinden dat ik heel mooi haar heb trouwens, die moeten uren fohnen voor dat oppiekende wat mijn haar uit zichzelf doet. Misschien moet ik het maar gewoon accepteren en wat meer werk in het stylen van mijn bob leggen.
Ik vind pixie cut persoonlijk maar in weinig gevallen mooi, maar da's smaak denk ik.

Heb je al wat makkelijke kapsels geprobeerd, zoals een half knot/staartje?

Afbeelding

Afbeelding

En niks mis met een mooie staart of knot toch? Ik heb ook wild haar los, maar als ik wat netter wil overkomen maak ik gewoon een knot of staart:

Afbeelding

Ik heb nu kort haar tot net onder mijn sleutelbeen en nu vind ik mijn staart niet mooi meer, zo'n sneu kort pluimpje aan mijn hoofd. Dus ik laat mijn haar weer groeien want ik mis mijn staart. Tot die tijd draag ik knotten en die zitten een stuk lekkerder zonder lang haar haha.
Ik ben super tevreden met mijn kapster trouwens, het model zat helemaal prima na de laatste keer, iedereen vond het mooi staan, maar ik dus niet. Maar dat lag niet aan mijn kapster maar aan mijn beperkte kwaliteiten om het zelf zo te stylen. Wat de kapster dus wel kan, kan ik niet. En dit is echt een makkelijke coupe want ze weet dat ik niet handig ben.
Ik neem haar echt niets kwalijk, meer mezelf omdat ik zo veeleisend ben en snel ontevreden. Het is een goede salon met fijn advies en normaal ga ik altijd tevreden de deur uit. Ik had mijn eigen kwaliteiten gewoon wat overschat.

Je kan inderdaad meer met lang haar, qua look. Ik hou ook van haarbanden, die staan ook leuk.
Ugli schreef:
17-10-2022 11:05
Ik vind pixie cut persoonlijk maar in weinig gevallen mooi, maar da's smaak denk ik.

Heb je al wat makkelijke kapsels geprobeerd, zoals een half knot/staartje?

Afbeelding

Afbeelding

En niks mis met een mooie staart of knot toch? Ik heb ook wild haar los, maar als ik wat netter wil overkomen maak ik gewoon een knot of staart:

Afbeelding

Ik heb nu kort haar tot net onder mijn sleutelbeen en nu vind ik mijn staart niet mooi meer, zo'n sneu kort pluimpje aan mijn hoofd. Dus ik laat mijn haar weer groeien want ik mis mijn staart. Tot die tijd draag ik knotten en die zitten een stuk lekkerder zonder lang haar haha.
Hartstikke leuk. Maar het nadeel van dit soort voorbeeldfoto's is dat er meestal ontzettend veel aan styling gedaan is, ook al lijkt dat niet zo. De onderste twee foto's, daar zit echt veel werk in. Die eerste niet, maar dat vind ik nou persoonlijk niet echt een aantrekkelijke optie, dat vind ik een coupe waar je ook aan kan zien dat er niet echt iets aan gedaan is. Als dat je smaak is, is dat natuurlijk helemaal prima.
MockTurtle schreef:
17-10-2022 10:44
Ik krijg juist stekels van heel kort haar. Echt, zo ontzettend aantrekkelijk. Ik ‘moet’ het dus wat langer, dus dan kom je in de pixie cut die van achteren en de zijkanten kort is en bovenop langer. Heel bewerkelijk in mijn geval. Ook slag die iedere dag zelf wel even bepaalt hoe het valt. Dus het zal ook aan het model pixie cut liggen hoeveel werk je eraan hebt?
Ja, dat denk ik ook en aan je soort haar. Ik heb daar mazzel mee. (En de pech dat lang haar me totaal niet staat)
Parella schreef:
17-10-2022 10:55
Ze heeft gelijk. Een pixie cut staat leuk als je jong bent en een beetje een scherp gezicht hebt met goede kaaklijn.

Als je 40+ bent en een voller gezicht hebt dan lijk je al snel een Moeke met een lekker 'pittig' kort kapsel.
Je moet ook een mooi model schedel hebben, vind ik, voor zo'n model. Geen dikke nek. Anders lijk je inderdaad op wat Parella schrijft. En goed haar hebben en bovendien ook nog eens een goede kapper en ook zeer regelmatig naar de kapper willen en kunnen.

Als ik tussen de regels doorlees ben jij blijer met je haar uit je gezicht en dan wel mooi opgestoken en iets wat de hele dag blijft zitten. Dus varieer daar dan op. Of doe gewoon mooie lipstick op :)
Everything you see I owe to spaghetti!
Oja houd ook rekening met een kapsel wn je haarstructuur. Net als dat je moeder met krullen geen platte pony kan nemen.

Met lang haar kun je best veel. Los, knot, staart. En 2 seconden extra is de geïnverteerde staart. Je maakt dan een staart, gat in het midden en steekt die staart dan daar nog een keer in. Staat zelfs best feestelijk. Het enige wat soms net niet oké gaat is dat je net het gat echt niet in de buurt van het midden hebt, maar dat komt weinig voor.
Je staart kan laag maar ook juist heel hoog op je hoofd.
En je kunt dus ook zoals hierboven maar een deel in een staart/knot/geïnverteerde staart doen. Al 6 looks! Verder zijn er, afhankelijk van hoe casual je werk is, accessoires zoals scrunchies, nette knips of juist feestelijke.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven