Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Ik reageer ook weer een keertje! Ik heb de warme bureaumat inmiddels een paar weken in huis en hij is heerlijk. Als ik het een beetje koud heb als ik zit te werken, doe ik hem een half uurtje aan en dan zijn niet mijn handen warm maar meteen mijn hele lijf. Hij is infrarood dus verbruikt niet veel.

Verder eea geisoleerd, met tochtstrips (waarom heb ik dat niet eerder gedaan???) en nog zo wat. Het is hier wel enorm vochtig in huis: de ramen zijn met die koudere nachten vaak tot diep in de dag beslagen en er loopt zelfs water over de vensterbank. Mijn meter zegt dat het hier steeds zo 70-75% is. Ik heb dus een paar van die vochtvreters gekocht, maar vooralsnog slurpen die nog niet veel op.

En dan een wellicht onnozele vraag: ik heb dus ook voor het eerst van mijn leven een elektrische deken aangeschaft. Fijn ding, maar met werken toch minder handig, tenzij ik erop zou kunnen zitten en hem dan om mijn benen en schouders kan slaan. Maar volgens de gebruiksaanwijzing mag je er van alles niet mee, waaronder absoluut niet 'gevouwen' gebruiken. Nou snap ik dat als je dat ding tot een dobbelsteentje vouwt dat ie dan zijn warmte niet meer kwijt kan, maar zou je er dan wel op mogen zitten? Het is de Distinq elektrische bovendeken.
We're just two lost souls
Kattentuintje schreef:
23-10-2022 11:53
Ik reageer ook weer een keertje! Ik heb de warme bureaumat inmiddels een paar weken in huis en hij is heerlijk. Als ik het een beetje koud heb als ik zit te werken, doe ik hem een half uurtje aan en dan zijn niet mijn handen warm maar meteen mijn hele lijf. Hij is infrarood dus verbruikt niet veel.

Verder eea geisoleerd, met tochtstrips (waarom heb ik dat niet eerder gedaan???) en nog zo wat. Het is hier wel enorm vochtig in huis: de ramen zijn met die koudere nachten vaak tot diep in de dag beslagen en er loopt zelfs water over de vensterbank. Mijn meter zegt dat het hier steeds zo 70-75% is. Ik heb dus een paar van die vochtvreters gekocht, maar vooralsnog slurpen die nog niet veel op.

En dan een wellicht onnozele vraag: ik heb dus ook voor het eerst van mijn leven een elektrische deken aangeschaft. Fijn ding, maar met werken toch minder handig, tenzij ik erop zou kunnen zitten en hem dan om mijn benen en schouders kan slaan. Maar volgens de gebruiksaanwijzing mag je er van alles niet mee, waaronder absoluut niet 'gevouwen' gebruiken. Nou snap ik dat als je dat ding tot een dobbelsteentje vouwt dat ie dan zijn warmte niet meer kwijt kan, maar zou je er dan wel op mogen zitten? Het is de Distinq elektrische bovendeken.
En een echte ontvochtiger kopen? Kost wel wat elektra maar je merkt al verschil met aantal dagen een uurtje of wat per kamer, daarna heb je hem bijna niet meer nodig.

En uiteindelijk schimmel en toch moeten stoken om vocht te weren is ook naar en kost geld en schimmel is ongezond.
LuciFee2022 schreef:
23-10-2022 11:59
En een echte ontvochtiger kopen? Kost wel wat elektra maar je merkt al verschil met aantal dagen een uurtje of wat per kamer, daarna heb je hem bijna niet meer nodig.

En uiteindelijk schimmel en toch moeten stoken om vocht te weren is ook naar en kost geld en schimmel is ongezond.

Ja overweeg ik evt ook hoor! Maar kost ook weer ruimte en deze slurpers zijn gewoon kleine plastic bakjes die je ook op een kast of zo kunt zetten. Ik kijk het nog even aan, misschien ben ik te ongeduldig. Ze staan er een dag of drie.
Kattentuintje schreef:
23-10-2022 12:02
Ja overweeg ik evt ook hoor! Maar kost ook weer ruimte en deze slurpers zijn gewoon kleine plastic bakjes die je ook op een kast of zo kunt zetten. Ik kijk het nog even aan, misschien ben ik te ongeduldig. Ze staan er een dag of drie.
Valt wel mee, ik zou wel kijken of ze lekker mobiel zijn en niet te zwaar ( naast energieverbruik) en dan de bak maar net iets wat vaker legen.
LuciFee2022 schreef:
23-10-2022 12:09
Valt wel mee, ik zou wel kijken of ze lekker mobiel zijn en niet te zwaar ( naast energieverbruik) en dan de bak maar net iets wat vaker legen.

Ik ga eens googlen!
Kattentuintje schreef:
...

Droog maken en de droogdoek buiten hangen. Beslaat het weer, doe je het nog een keer. Zo voer je gelijk vocht af.
Kijk ook even of je nog wel genoeg ventileert met een co2 meter.

Ik zit wel op mijn elektrische deken trouwens.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Kleinezon schreef:
24-10-2022 10:19
Droog maken en de droogdoek buiten hangen. Beslaat het weer, doe je het nog een keer. Zo voer je gelijk vocht af.
Kijk ook even of je nog wel genoeg ventileert met een co2 meter.

Ik zit wel op mijn elektrische deken trouwens.

Over dat ventileren hoef ik me hier niet zo'n zorgen te maken. Ook met de ramen dicht waaien hier de gordijnen op en neer op een dag als vandaag. ;-) En sowieso heb ik bij elke temperatuur regelmatig de deur een paar uur open.

Maar... de vochtslurpert had vandaag een laagje water onderin liggen dus die begint zijn werkt te doen! Ik was duidelijk te ongeduldig.
Bij zo'n hoog vochtgehalte als je eerder postte werken die slurpiedingen echt niet goed genoeg, er moet nog 20% water uit de lucht voor beetje oke is. Dat is liters he?
LuciFee2022 schreef:
24-10-2022 12:36
Bij zo'n hoog vochtgehalte als je eerder postte werken die slurpiedingen echt niet goed genoeg, er moet nog 20% water uit de lucht voor beetje oke is. Dat is liters he?

Ja da's ook weer waar.
Hier gisteren groot succes met ventileren :facepalm: . Ik had een raam de hele dag op een centimeter of vijf open staan, want luchtvochtigheid was daar erg hoog. En het was lekker weer. Tot die ene onweersstorm. Het duurde echt maar 10 minuten, en het raam was niet eens verder open gewaaid, maar het hele bed was tot aan het voeteneind zeiknat, plas water op de grond. Luchtvochtigheid omhoog naar 88%. Dat schoot dus lekker op….
Hier nog steeds verwarming uit… heb het ook nog niet als koud ervaren in huis. Het is nu in de ochtend 19,5 graden in de woonkamer.
nausicaa schreef:
24-10-2022 18:50
Hier gisteren groot succes met ventileren :facepalm: . Ik had een raam de hele dag op een centimeter of vijf open staan, want luchtvochtigheid was daar erg hoog. En het was lekker weer. Tot die ene onweersstorm. Het duurde echt maar 10 minuten, en het raam was niet eens verder open gewaaid, maar het hele bed was tot aan het voeteneind zeiknat, plas water op de grond. Luchtvochtigheid omhoog naar 88%. Dat schoot dus lekker op….
:O oeps
Voor iedereen een groene tuin
MEFunny schreef:
25-10-2022 07:42
Hier nog steeds verwarming uit… heb het ook nog niet als koud ervaren in huis. Het is nu in de ochtend 19,5 graden in de woonkamer.
Hier hetzelfde en kan 19,5 ook niet koud vinden. Het warmt nu alleen niet meer zo hard op door weinig zon, ondanks hoge buiten temperaturen. Gisteren (en de dagen ervoor volgens mij) ging het naar 20 terwijl als ze zon even op de ramen staat het zo 21,5 is.

Vrijdag is de voorspelling nu 23 graden hier.

Ik zag trouwens dat het totale gasverbruik in Nederland dus tot nu toe ontzettend laag is, wel geholpen door de zachte winter vorig jaar en het zachte weer tot nu toe. Maar ze vermoeden ook dat iedereen de thermostaat wat lager heeft staan.
Kattentuintje schreef:

Het gaat erom dat bij een opgevouwen deken de warmte niet goed weg kan en ie gloeiend heet kan worden, incl brandgevaar.
Als je erop zit gebruik je maar 1 of 2 laagjes en voel je het ook vanzelf wel als ie te warm zou worden.
Dus kan prima.
LoiseauVélo schreef:
25-10-2022 08:31
Het gaat erom dat bij een opgevouwen deken de warmte niet goed weg kan en ie gloeiend heet kan worden, incl brandgevaar.
Als je erop zit gebruik je maar 1 of 2 laagjes en voel je het ook vanzelf wel als ie te warm zou worden.
Dus kan prima.

Ah thanks! Ja ik merk het vast als mijn billen in de fik gaan. :$
Ik vind het aan de ene kant erg dat het eind oktober nog zo warm is (het klimaat verandert serieus), aan de andere kant hebben wij zelden zo lang kunnen doen zonder verwarming. Hij is nog helemaal niet aan geweest en dat gaat op deze manier nog wel even zo blijven.
ñuca schreef:
25-10-2022 13:01
Ik vind het aan de ene kant erg dat het eind oktober nog zo warm is (het klimaat verandert serieus), aan de andere kant hebben wij zelden zo lang kunnen doen zonder verwarming. Hij is nog helemaal niet aan geweest en dat gaat op deze manier nog wel even zo blijven.
Ja klopt wel wat je zegt, we zijn ook eerder gestopt met stoken dit jaar omdat het voorjaar ook mooi was.
Stressed is just desserts spelled backwards
Tot nu toe is het nog steeds rond de 20-21 graden in huis.

We hoeven de kachel ook nog niet aan te doen en gaan met de echt koude dagen verwarmen met de airco's. (we hebben er 4, 3 in de slaapkamers (wij verwarmen onze slaapkamer echt nooit, maar de kinderen zitten daar de hele dag) en een in de huiskamer.

Toch hebben we ook besloten in de avond de kachel (gas) 1 uur aan te doen als het nodig is.

We willen schimmel ed ook voorkomen natuurlijk.
Ik denk niet dat het heel goed is je huis helemaal niet te verwarmen bij nat, kil weer.

Maar vooralsnog is het nog niet nodig geweest.

Pubers vraag ik af en toe of ze het koud hebben en die geven ook aan van niet.
Ik werk vandaag thuis en heb koude handen en voeten. Snap er niks van.
Kattentuintje schreef:
23-10-2022 12:02

Ontvochtiger is echt onze beste aankoop in jaren. Liters vocht haalt ie uit de lucht. Ook de was lekker snel droog.
Such fun!1
ñuca schreef:
Dubbel he? Het is bij ons wel een paar keer 17 geweest dus dan zetten we de verwarming even aan, maar verder echt weinig gas gebruikt tot nu toe deze maand. Minder dan ooit in oktober.
ñuca schreef:
Zo snel gaat de klimaatverandering echt niet hoor.

Als de klimaatverandering echt zo hard ging zou er per jaar dus 1 tot 2 graden bijkomen. Want zoveel is het nu warmer dan een gemiddelde oktober. Zelfs de zwartste scenario’s gaan daar niet vanuit. Zou overigens ook betekenen dat er geen gascrisis zou zijn want dan hadden we over 10-15 jaar geen gas meer nodig.

Dit is gewoon een zachte winter tot nu toe.
Hier verwarming aan gezet om de was te laten drogen. Na twee dagen aan de lijn nog steeds klam, en geen droger. Heb even geen andere oplossing paraat, iemand een idee?
Voornu schreef:
25-10-2022 18:10
Hier verwarming aan gezet om de was te laten drogen. Na twee dagen aan de lijn nog steeds klam, en geen droger. Heb even geen andere oplossing paraat, iemand een idee?
Ventilator ervoor werd hier geopperd. En anders een luchtontvochtiger.

Wat ik wel eens doe is een keer extra centrifugeren aanzetten, alleen dan moet je geen hele erge kreuk spullen er in hebben zitten.
Voornu schreef:
25-10-2022 18:10
Raam op de kiepklap/spleet open. Wasrek daarvoor zetten en aan de andere kant een ventilator op de was richten.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven