Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
girasole3 schreef:
29-10-2022 20:00
Volgend weekend 12 graden en regen ; dan is de lol er snel af.
Dat denk ik ook. Nu is het geen moeite om de verwarming niet aan te doen. Maar als het straks echt koud, nat en guur word zet ik hem wel aan. Eind november staat een verbouwing gepland waarbij we en goed moeten luchten en de verwarming aan moeten hebben. Daar kijk ik wel een beetje tegen op.
1 november ga ik wel halen want vandaag wordt het nog zacht en zonnig hier maar vanaf morgen regen en een stuk koeler en zie ook veel regen staan de dagen erna. Dan koelt het hier snel af dus zal hij toch aan moeten vrees ik. Maar ik hoop mijn vakantie te halen eigenlijk, volgende week maandag. Maar ga er niet van uit dat het lukt. Deze maand is in elk geval wel gehaald, wat al heel fijn is.
Hier ook de maand weer met gemak gehaald, was weinig uitdaging aan. 1dec halen wordt hier lastiger, niet voor mezelf (want met mijn eigenwijze zuinigheid zou ik hier de verwarming gewoon een heel jaar uit kunnen laten), maar de rest van het gezin gaat zeker sputteren als het onder de 17 komt (en dat begrijp ik ook wel).
Net even geteld. Ik heb voor de afgelopen 5 maanden €1270 verbruikt, terwijl Eneco wilde dat ik ruim €1000 per maand zou betalen. Natuurlijk snap ik dat de duurste maanden er nog aan komen, maar ik geloof er niks van dat we, als we een beetje op blijven letten, €12.000 ga halen dit jaar! Blij dus dat ik niet naar het advies geluisterd heb en op een lager maandbedrag ben gebleven!
-Matilda- schreef:
31-10-2022 09:33
Hier ook de maand weer met gemak gehaald, was weinig uitdaging aan. 1dec halen wordt hier lastiger, niet voor mezelf (want met mijn eigenwijze zuinigheid zou ik hier de verwarming gewoon een heel jaar uit kunnen laten), maar de rest van het gezin gaat zeker sputteren als het onder de 17 komt (en dat begrijp ik ook wel).
Net even geteld. Ik heb voor de afgelopen 5 maanden €1270 verbruikt, terwijl Eneco wilde dat ik ruim €1000 per maand zou betalen. Natuurlijk snap ik dat de duurste maanden er nog aan komen, maar ik geloof er niks van dat we, als we een beetje op blijven letten, €12.000 ga halen dit jaar! Blij dus dat ik niet naar het advies geluisterd heb en op een lager maandbedrag ben gebleven!

Wat fijn! Lijkt me ook vrij sterk dat je nog op 12000 per jaar uit gaat komen nu..
Maar uit nieuwsgierigheid: Ik ben alleen wel best benieuwd naar je electriciteitsverbruik. Dat zal best hoog zijn als je gemiddeld 254 euro per maand betaald hebt in de afgelopen 5 maanden, maanden waarin je de verwarming waarschijnlijk niet aan hebt gehad? Je gasverbuik zal minimaal zijn geweest de afgelopen maanden, dus je verbruikt dan waarschijnlijk behoorlijk wat electriciteit?
Zijn zonnepanelen dan niks voor jullie?
-Matilda- schreef:
31-10-2022 09:33
o_o
Wát een bedragen zeg!!

Overigens heb ik vanmorgen met mijn leverancier gebeld, en m'n termijnbedrag gehalveerd. Ik sta al 750 euro in de plus.... Nu weet ik dat de duurste maanden er nu aankomen, maar tenzij de gasprijs door het dak schiet, krijg ik die 750 euro niet op in drie maanden (plus wat ik de komende drie maanden dan nog betaal aan termijnen). Mocht ik merken dat de gasprijs toch heel hoog wordt, kan ik het altijd weer omhoog gooien. Maar het voelde niet goed zo'n enorm bedrag bij hun te stallen (ook al heb ik alle vertrouwen in het bedrijf hoor). De 2x190 euro zet ik ook apart, voor mocht ik het nodig hebben voor de energierekening.
Ik was vorig jaar in oktober al extreem zuinig maar toch nog een kuub minder gas kunnen gebruiken. Wel ook daarnaast nog 10 kwh stroom minder en ik heb toch geen idee waar hem dat in zit. Want ik ben vrij stabiel met mijn stroomgebruik. Vandaag komt er dan nog wel wat bij maar het is meestal rond de 1-1,5kwh per dag.

Wel blij mee dus. Het bedrag was vorig jaar 18 euro en nu -4 euro. Dus dan scheelt toch 22 euro. Maar de echte kosten komen natuurlijk nu pas, ga het toch proberen zo lang mogelijk vol te houden. November vorig jaar was 8 kuub en december 26 kuub, wil er het liefste niet te ver vanaf zitten. Ik heb juli tm oktober nu 14 m3 bespaard in totaal, en ook met stroom zit ik lager. Ze kunnen me wat, is nu een principe kwestie geworden want door een nieuwe baan een forse loonsverhoging waardoor de pure noodzaak er af is. Dat is trouwens wel een lekker gevoel dat het niet meer "moeten" is maar nu gewoon lekker eigenwijzigheid kan zijn.
Stientje schreef:
31-10-2022 09:42
Wat fijn! Lijkt me ook vrij sterk dat je nog op 12000 per jaar uit gaat komen nu..
Maar uit nieuwsgierigheid: Ik ben alleen wel best benieuwd naar je electriciteitsverbruik. Dat zal best hoog zijn als je gemiddeld 254 euro per maand betaald hebt in de afgelopen 5 maanden, maanden waarin je de verwarming waarschijnlijk niet aan hebt gehad? Je gasverbuik zal minimaal zijn geweest de afgelopen maanden, dus je verbruikt dan waarschijnlijk behoorlijk wat electriciteit?
Ik vind het ook bizar veel geld voor de afgelopen warme maanden o_o
Voor iedereen een groene tuin
Stientje schreef:
31-10-2022 09:42
Stroomverbruik is zeker (te) hoog, maar ik krijg er de vinger niet goed op waar dat hem in zit… We hebben dat dit jaar al wel 1/4 weten te verlagen, maar lager krijg ik hem niet.
Zonnepanelen is zeker iets voor ons, maar om redenen die ik hier ivm herkenbaarheid liever niet deel zal dat nog zeker een jaar duren voor we daar iets mee kunnen.
We hebben overigens een ruim vrijstaand huis met 3 kinderen in puberleeftijd . Qua gemiddelde zitten we maandelijks met stroom net boven het gemiddelde dat Eneco geeft, met gas blijven we eronder.
-Matilda- schreef:
31-10-2022 13:19
Stroomverbruik is zeker (te) hoog, maar ik krijg er de vinger niet goed op waar dat hem in zit… We hebben dat dit jaar al wel 1/4 weten te verlagen, maar lager krijg ik hem niet.
Zonnepanelen is zeker iets voor ons, maar om redenen die ik hier ivm herkenbaarheid liever niet deel zal dat nog zeker een jaar duren voor we daar iets mee kunnen.
We hebben overigens een ruim vrijstaand huis met 3 kinderen in puberleeftijd . Qua gemiddelde zitten we maandelijks met stroom net boven het gemiddelde dat Eneco geeft, met gas blijven we eronder.
Wij zitten behoorlijk laag qua stroom, maar ik ben er pas na de vakantie (en met uurstanden kunnen zien) achter gekomen dat onze koelkast kwh's bij de vleet vreet (als in; 1/3 van ons totale jaarverbruik....)
Kun je zien hoe jullie verbruik tijdens afwezigheid is? Als dat enorm veel lager is, is het dus dagelijks gebruik waar het 'm in zit, is het tijdens afwezigheid meer dan je zou verwachten, kan het 'm in apparaten zitten die aanstaan tijdens afwezigheid. Wellicht kom je er zo achter?
GroenTuintje schreef:
31-10-2022 13:10
Ik vind het ook bizar veel geld voor de afgelopen warme maanden o_o
Wat heeft stroomverbruik met de warme maanden te maken? In de donkere maanden wordt hier meer stroom verbruikt dan in de zomer. Ons verbruik is zo’n 23 kub per maand de afgelopen maanden. Gaat vooral in het douchen zitten (en dan wordt er niet eens lang gedoucht. Maar met 3 pubers die samen 12 sportmomenten per week hebben ga ik op de frequentie niet bezuinigen 😅. Daar zou ik niks mee winnen trouwens, want de kleding die daardoor erg gaat stinken moet ik dan weer extra wassen!)
Irish_Wasser_Woman schreef:
31-10-2022 13:23
Wij zitten behoorlijk laag qua stroom, maar ik ben er pas na de vakantie (en met uurstanden kunnen zien) achter gekomen dat onze koelkast kwh's bij de vleet vreet (als in; 1/3 van ons totale jaarverbruik....)
Kun je zien hoe jullie verbruik tijdens afwezigheid is? Als dat enorm veel lager is, is het dus dagelijks gebruik waar het 'm in zit, is het tijdens afwezigheid meer dan je zou verwachten, kan het 'm in apparaten zitten die aanstaan tijdens afwezigheid. Wellicht kom je er zo achter?
Daar heb ik ook naar gekeken. Ik kan het niet per uur zien, maar we verbruikten in de zomervakantie zo’n 135 kWh per maand toen wij er niet waren. En dan had ik alle stekkers waar ik iets mee kon eruit getrokken . Vind ik echt heel veel! Maar wat blijft er dan nog over? Koelkast inderdaad. Daar zal ik eens naar kijken .
Klokje van de oven, de WiFi en zo in de meterkast, ketel, automatische tuinverlichting, Quooker was ik vergeten eruit te trekken, vaatwasser en wasmachine zaten er nog in maar die zijn uiteraard niet gebruikt,
-Matilda- schreef:
31-10-2022 13:33
Daar heb ik ook naar gekeken. Ik kan het niet per uur zien, maar we verbruikten in de zomervakantie zo’n 135 kWh per maand toen wij er niet waren. En dan had ik alle stekkers waar ik iets mee kon eruit getrokken . Vind ik echt heel veel! Maar wat blijft er dan nog over? Koelkast inderdaad. Daar zal ik eens naar kijken .
Klokje van de oven, de WiFi en zo in de meterkast, ketel, automatische tuinverlichting, Quooker was ik vergeten eruit te trekken, vaatwasser en wasmachine zaten er nog in maar die zijn uiteraard niet gebruikt,
Quooker vreet heel veel, die houdt constant zijn boilertje warm. Een oude koelkast/vriezer kan ook veel vreten. Een wasmachine of droger die niet aan staat, klokjes, wifi, led verlichting doen bar weinig.
Ugli schreef:
31-10-2022 13:37
Quooker vreet heel veel, die houdt constant zijn boilertje warm. Een oude koelkast/vriezer kan ook veel vreten. Een wasmachine of droger die niet aan staat, klokjes, wifi, led verlichting doen bar weinig.
Ja een quooker schijnt enorm veel energie te vreten. Maar zou het zoveel kunnen zijn? Edit op internet staat 511kwh per jaar. Dus ongeveer 45 per maand zonder er iets mee te doen.
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
31-10-2022 13:43
Ja een quooker schijnt enorm veel energie te vreten. Maar zou het zoveel kunnen zijn? Edit op internet staat 511kwh per jaar. Dus ongeveer 45 per maand zonder er iets mee te doen.
Hangt heel erg van het gebruik af. Als ik internet cijfers volg, zouden mijn Quooker en koelkast alleen al mijn volledige stroomverbruik innemen. En dan heb ik toch echt ook nog gewoon een tv, internetkastje, telefoon, laptop, vriezer, magnetron, oven, vaatwasser, wasmachine, droger, tig oplaadbare dingen, lampen, elektrische zonneschermen en een fonteintje met pomp in de tuin. Oh ja, en een inductiekookplaat. Je zou toch denken dat die dingen bij elkaar wellicht toch íets aan stroom gebruiken, dus dan kunnen die gepubliceerde cijfers voor mij nooit kloppen.
-Matilda- schreef:

Dat lijkt me idd heel veel voor een maand dat er niemand thuis is. Misschien is zo'n P1 meter iets voor je? Dan kan heel nauwkeurig bepalen wat elk apparaat verbruikt.
nausicaa schreef:
31-10-2022 14:19
Hangt heel erg van het gebruik af. Als ik internet cijfers volg, zouden mijn Quooker en koelkast alleen al mijn volledige stroomverbruik innemen. En dan heb ik toch echt ook nog gewoon een tv, internetkastje, telefoon, laptop, vriezer, magnetron, oven, vaatwasser, wasmachine, droger, tig oplaadbare dingen, lampen, elektrische zonneschermen en een fonteintje met pomp in de tuin. Oh ja, en een inductiekookplaat. Je zou toch denken dat die dingen bij elkaar wellicht toch íets aan stroom gebruiken, dus dan kunnen die gepubliceerde cijfers voor mij nooit kloppen.

Dat zie ik bij mijn vriend ook. Die heeft sinds januari een Quooker maar zijn stroomverbruik is niet omhoog gegaan tov een jaar eerder. Wel in dezelfde periode oudere koelkast en wasmachine vervangen, dus ik denk dat wat de Quooker verbruikt daarmee gecompenseerd wordt.
-Matilda- schreef:
Oh wow, 135 per maand zonder gebruik is echt heel veel. Dat is wat wij verbruiken per maand als we er wél zijn! Quooker staat wel bekend als vretertje, maar ik lees hierboven 45 kwh, dus dan blijft er toch nog 90 over.
Mijn vreetschuur (koelkast) verbruikt 50 per maand, maar da's een hele grote met een 91l vriesvak (al zou 'ie maar 317 volgens het boekje per jaar moeten verbruiken en hij is net een jaar oud).

Heb je een tvkastje van Ziggo toevallig? Zo'n Mediabox? Of had je die stekker er wel uit?
Ik gebruik met fulltime thuis werken al 135 kWh, dus het kan niet dat als er niemand thuis is 135 kWh doorheen gejast wordt.
Ugli schreef:
31-10-2022 14:42
Ik gebruik met fulltime thuis werken al 135 kWh, dus het kan niet dat als er niemand thuis is 135 kWh doorheen gejast wordt.

Nou ja, het kan natuurlijk wel... het ene huis is duidelijk het andere niet, dat maken de vele topics over energieverbruik hier wel duidelijk. Ik heb daar persoonlijk wel veel van geleerd over sluipverbruik moet ik zeggen. Mensen met oude vrieskisten, koelkasten etc, die verbruiken ongemerkt echt een hoop.
Het vochtigheidspercentage is bij ons zo'n 80% dat is teveel als ik zo google. We hadden nergens last van ook geen schimmel maar hadden een thermostaat gekocht waar ook een vochtigheidspercentage op staat.

Of we 80% hebben doordat we de verwarming op 16 hadden staan weet ik niet. We luchten wel goed. Ik vraag me af of het vrij veel gasverbruik dat we hadden er mee te maken heeft. En dan kom ik toch weer op ons dak wat oud is.

Ondanks het mooie weer was er te weinig zon om onze woning goed op te warmen. Afgelopen 1,5 maand zaten we overdag met een temperatuur tussen 16-18 graden. We gaan vandaag de verwarming van 16 naar 17 overdag zetten.
31-10-2022 14:32

Heb je een tvkastje van Ziggo toevallig? Zo'n Mediabox? Of had je die stekker er wel uit?
Verbruiken die dingen dan, ongemerkt, veel stroom? Ik heb zelf de indruk dat dit wel zo is.
In oktober trouwens geen verwarming aan gehad. In september 4 uurtjes omdat mijn ouders langskwamen.
aardbei35 schreef:
01-11-2022 09:40
Verbruiken die dingen dan, ongemerkt, veel stroom? Ik heb zelf de indruk dat dit wel zo is.
Ja, het schijnen echt behoorlijke stroomvreters te zijn! Hier staat 'ie permanent uit, we kijken alleen nog tv via de apps op de tv zelf. Ik heb zo de getallen even niet paraat, maar als je Googled, zou je gelijk allemaal hits moeten krijgen :)
Edit; hij verbruikt dus ook in standby mega veel stroom, niet per se als 'ie aanstaat met tv kijken.
01-11-2022 09:49
Ja, het schijnen echt behoorlijke stroomvreters te zijn! Hier staat 'ie permanent uit, we kijken alleen nog tv via de apps op de tv zelf. Ik heb zo de getallen even niet paraat, maar als je Googled, zou je gelijk allemaal hits moeten krijgen :)
Edit; hij verbruikt dus ook in standby mega veel stroom, niet per se als 'ie aanstaat met tv kijken.
Waarom zeg je het abbonnement dan niet op? Nu betaal je voor niks.
lisa2 schreef:
01-11-2022 09:13
Het vochtigheidspercentage is bij ons zo'n 80% dat is teveel als ik zo google. We hadden nergens last van ook geen schimmel maar hadden een thermostaat gekocht waar ook een vochtigheidspercentage op staat.

Of we 80% hebben doordat we de verwarming op 16 hadden staan weet ik niet. We luchten wel goed. Ik vraag me af of het vrij veel gasverbruik dat we hadden er mee te maken heeft. En dan kom ik toch weer op ons dak wat oud is.

Ondanks het mooie weer was er te weinig zon om onze woning goed op te warmen. Afgelopen 1,5 maand zaten we overdag met een temperatuur tussen 16-18 graden. We gaan vandaag de verwarming van 16 naar 17 overdag zetten.
Het is buiten ook gewoon heel vochtig momenteel. Afgelopen weekend heb ik alles urenlang open gehad, en de vochtigheid ging alleen maar omhoog ipv naar beneden :bonk: . Heel veel beter ventileren dan alle ramen open kan niet, en toch ruim boven de 70%.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven