Mijn partner heeft het zwaar

09-11-2022 15:31 96 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn al ruim 10 jaar samen en hebben 2 kinderen. We hebben het goed samen en hebben recent een nieuw huis gekocht. Mijn man heeft altijd al wat last gehad van de winter blues, als de dagen korter worden wordt hij wat down. In eerdere jaren liet ik deze buien een beetje lopen, maar draaide hij wel gewoon mee in het huishouden en dan ging het langzaam aan voorbij. Dit jaar in alle drukte met het huis lijkt het erger dan normaal. Hij komt tot weinig (terwijl er wel veel moet gebeuren) en is nu al een paar keer in huilen uit gebarsten.

Ik merk dat ik het lastig vindt om hem steeds maar de ruimte te geven. Elke suggestie die ik doe/ aanmerking die ik heb is duidelijk teveel, maar ik ben denk ik niet zo goed in mezelf wegcijferen en zeker met alle drukte. Ik heb hem eigenlijk gewoon nodig. Hoe doen andere mensen dat? Ontzie je je partner dan volledig? Hoe voel je je daar zelf bij? Werkt het om je partner zo min mogelijk verantwoordelijkheden te geven of verzandt hij/zij dan nog verder?
Het leven is niet eerlijk
Aangezien hij in huilen uitbarst moet het toch wel diep zitten en heeft die man hulp nodig.
Ik zat ook ooit in een diepe dip en was toen heel blij dat ik alleen woonde omdat niemand iets van me wou. Als ik dit lees hoop ik dat mijn partner anders reageert dan jij wanneer ik terug ga samenwonen en ooit weer in een 'dip' raak.
Al begrijp ik wel dat het zwaar voor je is maar je man is ziek.
Ik heb al nu al bijna 20 jaar elke winter een winterdepressie en heb een gezin met 3 kids.

Wat voor ons werkt. Is een vast dagritme ik werk zelf niet en mijn man wil prima de kids klaar voor school krijgen sochtends maar verwacht van mij dat ik me in die tijd klaar maak om ze naar school te brengen. Het huishouden gebruik ik een vast systeem voor en in de winter probeert mijn man meer thuis te werken om me zo een beetje te ontlasten. Het avond eten neem ik voor mijn rekening maar omdat het wat gaan we eten vandaag te veel vroeg maken we elke zondag een weekmenu en de weken die het zwaarst zijn doen we op zondag al aan mealpreppen.

En winter depressie is kut maar ik principe goed mee te leven in combinatie van een daglicht lamp en vitamines. Maar het grote gevaar is dat de winterdepressie kan omslaan in een echte depressie en dan ben je verder van huis. Dus houd dat goed in de gaten en vraag om hulp als je kan niet voor zichzelf wil ga dan voor je zelf als partner van.

Heel veel sterkte
Attraverso schreef:
09-11-2022 16:36
Aangezien hij in huilen uitbarst moet het toch wel diep zitten en heeft die man hulp nodig.
Ik zat ook ooit in een diepe dip en was toen heel blij dat ik alleen woonde omdat niemand iets van me wou. Als ik dit lees hoop ik dat mijn partner anders reageert dan jij wanneer ik terug ga samenwonen en ooit weer in een 'dip' raak.
Maar haar man zoekt geen hulp. Als je alleen woont is het makkelijker om je van alles terug te trekken dan wanneer je samen bent met kinderen. En een verhuizing.
Later is nu
Stacey86 schreef:
09-11-2022 16:40
Ik heb al nu al bijna 20 jaar elke winter een winterdepressie en heb een gezin met 3 kids.

Wat voor ons werkt. Is een vast dagritme ik werk zelf niet en mijn man wil prima de kids klaar voor school krijgen sochtends maar verwacht van mij dat ik me in die tijd klaar maak om ze naar school te brengen. Het huishouden gebruik ik een vast systeem voor en in de winter probeert mijn man meer thuis te werken om me zo een beetje te ontlasten. Het avond eten neem ik voor mijn rekening maar omdat het wat gaan we eten vandaag te veel vroeg maken we elke zondag een weekmenu en de weken die het zwaarst zijn doen we op zondag al aan mealpreppen.

En winter depressie is kut maar ik principe goed mee te leven in combinatie van een daglicht lamp en vitamines. Maar het grote gevaar is dat de winterdepressie kan omslaan in een echte depressie en dan ben je verder van huis. Dus houd dat goed in de gaten en vraag om hulp als je kan niet voor zichzelf wil ga dan voor je zelf als partner van.

Heel veel sterkte
Dit is wel herkenbaar. Ik heb het idee dat ritme en structuur voor hem ook goed werkt. Ik neem hem ook zeker wel wat dingen uit handen in de winter, maar hij heeft nog zeker zijn dingen die hij regelt en doet. Ik denk dat het gebrek aan ritme en ook wat jij met de boodschappen zegt, de hoeveelheid aan keuzes hem zeker parten spelen. Ik ga eens kijken of ik daar wat voor kan bedenken.
Lila-Linda schreef:
09-11-2022 16:34
Waarom wil hij niet?
schaamte? is hij het type mens, dat vindt, dat je psychische problemen zelf op moet lossen?
Of ziet hij het probleem niet zo?
Krijg ik niet goed helder. Hij zegt dat het wel weer over gaat en zit dit stuk zeg maar uit.
Roelanje schreef:
09-11-2022 16:47
Dit is wel herkenbaar. Ik heb het idee dat ritme en structuur voor hem ook goed werkt. Ik neem hem ook zeker wel wat dingen uit handen in de winter, maar hij heeft nog zeker zijn dingen die hij regelt en doet. Ik denk dat het gebrek aan ritme en ook wat jij met de boodschappen zegt, de hoeveelheid aan keuzes hem zeker parten spelen. Ik ga eens kijken of ik daar wat voor kan bedenken.
Ho!
Jullie gaan samen kijken wat jullie voor oplossingen kunnen bedenken om het huishouden beter draaiende te houden.

Maar dan moet hij wel een klein beetje inzicht in zijn ziektebeeld gaan laten zien, want anders schiet het nog niet op.
Roelanje schreef:
09-11-2022 16:48
Krijg ik niet goed helder. Hij zegt dat het wel weer over gaat en zit dit stuk zeg maar uit.
Ja, maar goed, het is wel het een of het ander. Hij kan het niet uitzitten en dat jij het dan moet opvangen. Als hij inderdaad ziek is zoals hier wordt gezegd dan zal hij naar een dokter moeten. Als hij denkt dat hij dat niet nodig heeft dan is dat aan hem maar dan zal hij toch door moeten. Je kunt als je samen een gezin hebt niet eigenhandig beslissen dat je geen zin hebt om iets aan je klachten te doen en dat je je dan maar gewoon terugtrekt uit alles en dat de ander het dan van je moet overnemen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Roelanje schreef:
Je mag eerlijk zijn tegen hem dat je het niet meer trekt en hij het aan zijn gezin verschuldigd is om hulp te zoeken.
Gewoon al beginnen met bloed prikken.
Attraverso schreef:
09-11-2022 16:36

Ik vind de reactie van Roelanje heel begrijpelijk, niets mis mee. Het is voor de partner sowieso rete zwaar. En als man dan geen hulp wil zoeken, sta je als partner al helemaal met je rug tegen de muur.
Ik denk dat Roelanje verstandig is door haar grenzen te voelen en daar niet automatisch over heen te stappen.
Doreia* schreef:
09-11-2022 16:49
Ho!
Jullie gaan samen kijken wat jullie voor oplossingen kunnen bedenken om het huishouden beter draaiende te houden.

Maar dan moet hij wel een klein beetje inzicht in zijn ziektebeeld gaan laten zien, want anders schiet het nog niet op.

Inderdaad. Niet in je eentje gaan oplossen dit. Hij moet dit samen met jou doen. Vraag van hem óók inzet. Dat kan en mag je écht vragen.
En dus ook verlangen van hem dat hij naar de huisarts c.q. POH gaat, op zijn minst.
Roelanje schreef:

Maar jij wil het deze keer niet meer uitzitten.
Courage schreef:
09-11-2022 17:05
Ik vind de reactie van Roelanje heel begrijpelijk, niets mis mee. Het is voor de partner sowieso rete zwaar. En als man dan geen hulp wil zoeken, sta je als partner al helemaal met je rug tegen de muur.
Ik denk dat Roelanje verstandig is door haar grenzen te voelen en daar niet automatisch over heen te stappen.
Ja precies. Ik vind het juist wel heel luchtig gezegd, 'ik begrijp wel dat het zwaar voor je is, máár...'

Het is niet zo'n beetje zwaar. Ze moet opeens voor twee aan de bak als hij niks meer kan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik had elk jaar een flinke winterdepressie, kon echt altijd wel huilen. Sinds 3 jaar slik ik vitamine D bij en dat is een verschil van dag en nacht. Ik hou nog steeds niet van de winter, maar het echte ongelukkige gevoel is gewoon weg. Elke dag 50 microgram (100 is de bovengrens van wat je mag hebben) en ik voel me zoveel beter! Heel veel mensen hebben een tekort, zelfs al komen ze elke dag wel buiten.
Luister eens naar de podcast van Joshua Nolet en Splinter Chabot.
Ik zag vorige week een interview met Joshua die zei al jarenlang 's winters depressief te zijn en sinds kort anti depressiva slikt.
Heeft hij al een daglichtlamp geprobeerd?
Prima als hij het wil uitzitten, maar dan wel meedraaien (en in zijn geval klussen/verbouwen). Heeft hij hulp nodig, ook goed, gaan jullie er samen voor zitten (en denkt hij actief mee). Is dat niet genoeg? Dan gaat hij maar hulp zoeken want we gaan niet bankhangen, de ander alles op laten lossen en zelf niets aan het probleem doen.
Courage schreef:
09-11-2022 17:05
Mooi gezegd, spot on.

TO, als je man niet zo ver te krijgen is dat bij een half uur voor die lamp gaat zitten, misschien is een daglichtbril dan een idee.

Afbeelding
Gisteravond een redelijk goed gesprek gehad. Hij wil nog niet naar de huisarts. Afspraak is nu dat hij de daglichtlamp en de vitamines gaat gebruiken en als het over een week niet beter gaat, gaat hij naar de huisarts. Waar we "beter" aan af gaan meten is niet helemaal duidelijk, maar ik ga het meten in of hij redelijk in beweging is. Hij is vandaag wel weer tot iets gekomen gelukkig, maar hij heeft ook een uur of 3 voor zich uitgestaard. We zijn er nog niet, wel heel erg bedankt voor alle suggesties!
Lichttherapie is bewezen effectief bij winterdepressie.

Ik heb winterdepressies gehad en na gebruik van een lamp en vitamine D is het zelfs nooit meer in die mate teruggekomen.

Ik snap niet waarom mensen zo eigenwijs zijn soms. Net alsof ze denken dat zo'n lamp alleen werkt als je erin gelooft ofzo. Door veranderingen in de lichttemperatuur op onze locatie ten opzichte van de evenaar gaan sommige dieren in winterslaap en sommige mensen in winterdepressie. Voeg een bepaalde blauwe tint weer toe aan het licht en dit effect wordt opgeheven.

Je moet er alleen bij voorkeur wel tijdig mee beginnen. Anders duurt het veel langer voordat je effect merkt. Of hij nu nog binnen een week opknapt is dus wel even de vraag. Als zijn energieniveau al op het punt is van drie uur lang voor je uit staren is hij al best ver weggezakt.
3 uur lang voor je uitstaren?
Dat klinkt behoorlijk heftig.
Eens met Doreia,
Dat lijkt me voor je kinderen ook niks zo'n onbereikbare voor zich uit staarder waar je alleen met fluwelen handschoenen mee om kan gaan. Die huisarts volgende week zou echt een hele harde eis zijn wat mij betreft.
Lorem Ipsum
Fijn, Roelanje. Een week is te overzien, al denk ik dat een lamp en vitamines iets langer tijd nodig hebben om te werken.
Maar hoe komt het toch dat die man niet tot een huisartsenbezoekje te bewegen is?
Waar is hij bang voor?

Word je daar niet wild van? Ik snap dat niet hoor.
Ik heb zelf ook bijna elk najaar een ( lichte) winterdepressie. Ik kreeg een paar jaar geleden van een collega van mij de tip van vitamine D te slikken, en dan gewoon die van het huismerk van die bekende drogist met het rode logo ( ik mag de naam van die drogist hier vast niet noemen) Na een week merkte ik al dat ik me beter ging voelen! Toen vorig jaar een collega aan mij vertelde dat zij die winter echt minder lekker in haar vel zat heb ik de tip aan haar doorgegeven, en zij vertelde me vrij snel dat het bij haar echt een verschil maakt!! Misschien kan je man dit ook proberen?
ik ben het volledig eens met dat man van TO naar de huisarts moet en er alles aan moet doen wat hij kan om hier mee om te gaan.
Ik heb echter wel heel veel moeite met de hardheid waarmee hier geoordeeld wordt. Ik weet iig weer heel zeker dat ik maar gewoon alleen blijf
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven