Ben ik onredelijk?

15-12-2022 17:50 403 berichten
Zou er niet een groot ‘ben ik onredelijk’ topic moeten zijn? Een topic waarin iedereen conflicten kan delen met daarbij de vraag: ben ik onredelijk?

Soms is een heel topic wat overdreven..

Dus bij dezen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Bbubbels schreef:
19-12-2022 18:46
Misschien voortaan haar “schoonmoeder” noemen? 🙈
Of oma.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Misschien was dit al payback van schoonmoeder omdat jullie haar oma noemen.

Grapje natuurlijk, het lijkt mij ook een vrij debiele situatie. Net alsof jullie een toneelstuk aan het opvoeren zijn voor de kinderen. "Hallo mama," "Hoi oma!"
Avage schreef:
19-12-2022 19:16

Grapje natuurlijk, het lijkt mij ook een vrij debiele situatie. Net alsof jullie een toneelstuk aan het opvoeren zijn voor de kinderen. "Hallo mama," "Hoi oma!"
Dat was ooit een heel normaal toneelstukje want het idee dat de kinderen de voornaam Zouden gebruiken voor oma, opa, papa of mama was gruwelijk
Net als al die buurvrouwen die tante genoemd werden etc
Avage schreef:
19-12-2022 19:16

Je zegt ook “ vraag maar aan oma “ niet : “ vraag maar aan JE oma / mijn schoonmoeder “ . Je zegt ook “ we gaan zo naar opa en oma “ .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dat is zeker niet onredelijk. Ik vind het nogal vreemd dat jouw schoonmoeder je mama noemt. Je bent haar moeder toch niet?
In een gesprek waar ik mijn kind in betrek noem ik mijn schoonmoeder trouwens wel vaak “oma”. Maar als ik gewoon met mijn schoonmoeder een gesprek voer dan zou het echt niet in me opkomen om haar dan ook oma te noemen. Das wel gek hoor!
blijfgewoonbianca schreef:
19-12-2022 19:20
Je zegt ook “ vraag maar aan oma “ niet : “ vraag maar aan JE oma / mijn schoonmoeder “ . Je zegt ook “ we gaan zo naar opa en oma “ .
Ja precies. Vind het wel grappig dat zoveel mensen hier zo op reageren.

Wat grappig dat jullie hier zo heftig op reageren joh. Het maakt mij echt niet uit.

Sterker nog, het is bij mij al zo ingeburgerd vanwege alle kleinkinderen dat ik mijn eigen moeder ook wel eens oma noem als kind er niet bij is. Ik zou het denk ik niet eens doorhebben als mijn schoonmoeder mij mama zou noemen, dat hoor ik toch de hele dag :P Het lijkt mij eerder macht der gewoonte.

Maar ik ben erg close met mijn schoonmoeder dus al zou ze me Sinterklaas noemen, nog steeds prima.
Dank voor jullie reacties, ik voel me al minder een zeurpiet.

Wat Thalas zegt is de spijker op zijn kop. De wereld van mijn schoonmoeder bestaat vooral uit haar rol als moeder en huisvrouw. Ik denk ook oprecht dat ze vanuit haar eigen referentiekader redeneert en het niet vervelend bedoeld. Maar dat betekent niet dat ik het niet vervelend mag vinden en jullie reacties bevestigen mijn gevoel dat ik haar op een nette manier ga duidelijk maken dat ze mij Josine noemt en niet mama.
Als ze al gekwetst is, zal ze dat niet laten blijken onder het mom van ‘lieve vrede bewaren’. Hooguit dat ze een keer via mijn man iets laat vallen.

@Doreia, als iemand in gesprek met mijn kinderen naar mij refereert met bijv. ‘vraag maar aan mama’ dan heb ik daar geen moeite mee. Maar zodra iemand anders dan mijn kinderen mij ‘mama’ gaat noemen dan vind ik dat niet oké.
Precies mijn punt.
Zolang het functioneel is, mag het.
Inderdaad, zeg ik oma tegen schoonmoeder, maar voornaam in gewone gesprekken.

Als ze zou bellen en dan : hoi mam zou zeggen, dan zou ik van schrik weer ophangen geloof ik.
PizzaVreter schreef:
19-12-2022 14:59
Niet de AITA, ik vind je schoonmoeder onredelijk. En je mag er echt wel wat van zeggen hoor!
Je bedoelt NTA ;)
hadea1 schreef:
16-12-2022 17:11
Eigen AITA vraag:
Puberkind leidt over het algemeen tot 22:00 zijn eigen leven. Daarna wordt hij een soort van wakker en wil hij zijn ei kwijt. Ik lig dan echter vaak al in bed: ga om 21:30 naar boven, doe een uurtje iets voor mezelf om af te schakelen en ga dan slapen.

Gisteren klopt puberkind om 22:15 aan en heb ik hem vrij resoluut de deur gewezen. (Overigens doe ik dit ook heel vaak niet, omdat ik toch nog niet slaap en quality time ook belangrijk vind, dus wellicht dat mijn niet consistente houding hier ook een rol speelt).

Puber was vanmorgen nog steeds boos, omdat ik hem niet te woord had gestaan. Hij had namelijk “vreselijk veel pijn aan zijn been”.

Voor het beeld: vader zat gewoon beneden televisie te kijken.

AITA?
Oohh, hebben we hetzelfde gezin?
Hier kan het precies zo lopen! De hele dag geen woord mee te wisselen. Meer dan HM of JA, STRAKS komt er niet uit. Maar op het moment dat ik mijn tandenborstel ‘s avonds in mijn mond steek begint het!
Alsof er een soort zendertje afgaat op het moment dat ik de badkamer inloop om me klaar te maken voor bed.
Om bijvoorbeeld een huiswerkdingetje (normaal help ik natuurlijk met huiswerk, maar als ze de hele middag zitten te Netflixen hoef je om 22.00 niet meer bij mij te komen voor huiswerk! ) of om een leuk filmpje te laten zien, of een pianostuk te laten horen. Of omdat ze morgen een kersttrui nodig hebben, waar die liggen (die van vorig jaar bedoel je? 2 maten te klein , ligt op zolder.

Nog zo een; 10 keer vraag ik of het lukt met huiswerk? Ja! Hulp nodig? Nee!
Gegeten, tafel afgeruimd en spullen voor morgen klaargezet en klaar om te gaan wandelen! Ik trek de rits van mijn jas omhoog en meteen komt er uit 2 slaapkamers een hoofd. * Mam, kun jij even overhoren? * Mamaaaaa, waar ga je heen? Ik snap wiskunde niet! (Als ik geluk hebt, anders is het een bijna huilend hoofd: Ik moet morgen een werkstuk inleveren van geschiedenis en dat was ik helemaal vergeten en nu moet ik nog beginnen…..’. Of zoiets.
moizer schreef:
20-12-2022 06:31
Hier kan het precies zo lopen! De hele dag geen woord mee te wisselen. Meer dan HM of JA, STRAKS komt er niet uit. Maar op het moment dat ik mijn tandenborstel ‘s avonds in mijn mond steek begint het!
Alsof er een soort zendertje afgaat op het moment dat ik de badkamer inloop om me klaar te maken voor bed.
Om bijvoorbeeld een huiswerkdingetje (normaal help ik natuurlijk met huiswerk, maar als ze de hele middag zitten te Netflixen hoef je om 22.00 niet meer bij mij te komen voor huiswerk! ) of om een leuk filmpje te laten zien, of een pianostuk te laten horen. Of omdat ze morgen een kersttrui nodig hebben, waar die liggen (die van vorig jaar bedoel je? 2 maten te klein , ligt op zolder.

Gegeten, tafel afgeruimd en spullen voor morgen klaargezet en klaar om te gaan wandelen! Ik trek de rits van mijn jas omhoog en meteen komt er uit 2 slaapkamers een hoofd. * Mam, kun jij even overhoren? * Mamaaaaa, waar ga je heen? Ik snap wiskunde niet! (Als ik geluk hebt, anders is het een bijna huilend hoofd: Ik moet morgen een werkstuk inleveren van geschiedenis en dat was ik helemaal vergeten en nu moet ik nog beginnen…..’. Of zoiets.

Ik mag toch hopen dat je in zo'n geval je eigen ding blijft doen en gewoon gaat wandelen.

Ik zou mijn slaap niet opofferen voor dit soort zaken.
moizer schreef:
20-12-2022 06:31

Dan vind ik de pubers onredelijk en niet jullie!
Creatieveling schreef:
20-12-2022 07:06
Ik mag toch hopen dat je in zo'n geval je eigen ding blijft doen en gewoon gaat wandelen.

oh ik wel, het is een leerproces, pubers zijn ook maar kinderen, die nog moeten leren hoor
Grappig.. wij noemen mijn ouders nog steeds opa en oma.. mijn kind is 16. Ik heb het wel eens over mijn ouders als in pa en ma dan moet ze echt even schakelen. Maar ik ben ook wel zo'n doos dat als zij belt dat ik opneem met "met mama". Ik zeg zelfs tegen hond mama als ik het over mezelf heb. "mama gaat even boodschappen doen, Lara blijft thuis'. Omdat de hond altijd in actie schiet als ik mijn schoenen pak.
Als dochter iets van mijn vriend wil, zeg ik ook gewoon vraag maar aan je vader of vraag maar aan papa.
Met vriendinnen en op het werk ben ik gewoon Krulliebollie.
maw: ik zou er geen last van hebben maar dat is dus geheel persoonlijk.
Lila-Linda schreef:
20-12-2022 08:16
oh ik wel, het is een leerproces, pubers zijn ook maar kinderen, die nog moeten leren hoor
Ik deed het ook, afhankelijk van wat. Ondanks haar ADHD hebben wij dit gelukkig niet zo vaak aan de hand gehad. Ook wel omdat ik regelmatig magister checkte en dan wel ( voor haar heel vervelend) door vroeg hoe en wat ze had gedaan.
Nu zit ze op het MBO, is 16, en we hebben hee bewust geen toegang tot haar school app. Ook met haar besproken. Zij is in de lead. Als ze hulp nodig heeft zijn we er altijd. Gaat tot nu toe wel heel goed.
Creatieveling schreef:
20-12-2022 07:06

Je hebt geen kinderen waarschijnlijk? ;-D
apppie schreef:
20-12-2022 08:27

Dat was ook mijn gedachte ;-D
apppie schreef:
of een jeugd met weinig oog voor behoefte van het kind?
apppie schreef:
Haha ik gok dat ik inderdaad ook mijn eigen dingen toch maar weer zou laten vallen voor mijn kinderen, maar ik vind in deze gevallen wel de pubers onredelijk en niet de ouders ;-D
happyapple schreef:
20-12-2022 10:40
Haha ik gok dat ik inderdaad ook mijn eigen dingen toch maar weer zou laten vallen voor mijn kinderen, maar ik vind in deze gevallen wel de pubers onredelijk en niet de ouders ;-D
babies die je 's nachts wakker huilen, zijn ook onredelijk :)

op het moment, dat je aan kinderen begint, lever je een deel van je "eigen dingen" in
Er is een vrouw vermist in Limburg en een mannelijke collega van mij zei: zonde van zo’n mooie vrouw.

Noem mij onredelijk, maar ik vind het echt een walgelijke uitspraak en sla er enorm op aan. Alsof een mensenleven dat waarschijnlijk in gevaar is belangrijker wordt als iemand er, volgens de huidige maatstaven in onze cultuur, goed uitziet.
vaniteifear schreef:
20-12-2022 11:22
Er is een vrouw vermist in Limburg en een mannelijke collega van mij zei: zonde van zo’n mooie vrouw.

Noem mij onredelijk, maar ik vind het echt een walgelijke uitspraak en sla er enorm op aan. Alsof een mensenleven dat waarschijnlijk in gevaar is belangrijker wordt als iemand er, volgens de huidige maatstaven in onze cultuur, goed uitziet.
daar had ik een "jezus man, doe normaal, eikel" op laten volgen
Lila-Linda schreef:
20-12-2022 11:22
daar had ik een "jezus man, doe normaal, eikel" op laten volgen
Ja, ik ben met hem in discussie gegaan. Maar hij noemde mij dus onredelijk en voegde eraan toe dat ik ook zo’n mooie meid ben, dus niet jaloers hoef te zijn. Zucht…ja, want dat is waar het over gaat: jaloezie.
vaniteifear schreef:
20-12-2022 11:24
Ja, ik ben met hem in discussie gegaan. Maar hij noemde mij dus onredelijk en voegde eraan toe dat ik ook zo’n mooie meid ben, dus niet jaloers hoef te zijn. Zucht…ja, want dat is waar het over gaat: jaloezie.
dat is niet oke hoor
hoop dat je dit ergens hogerop kunt neerleggen

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven