Wanneer salaris?
woensdag 11 januari 2023 om 10:17
Ik ben benieuwd, krijg je salaris vooraf of achteraf betaald?
Heb een discussie met mijn vriend, ik ben 1 januari in dienst gegaan en ga er vanuit dat ik dan rond de 22e feb salaris krijg. Hij zegt dat dat in januari is maar heb dan nog geen volledige maand gewerkt dus dat lijkt me niet.
Sprak vervolgens een vriend en die zei dat mensen de 1e van de maand hun salaris krijgen voor de komende maand. Dat leek mij vrij bijzonder, zeker ook bij nieuwe mensen die nog geen dag gewerkt hebben.
Heb een discussie met mijn vriend, ik ben 1 januari in dienst gegaan en ga er vanuit dat ik dan rond de 22e feb salaris krijg. Hij zegt dat dat in januari is maar heb dan nog geen volledige maand gewerkt dus dat lijkt me niet.
Sprak vervolgens een vriend en die zei dat mensen de 1e van de maand hun salaris krijgen voor de komende maand. Dat leek mij vrij bijzonder, zeker ook bij nieuwe mensen die nog geen dag gewerkt hebben.
woensdag 11 januari 2023 om 12:42
Bij partner en mij is het verschillend.
Ik krijg rond 23/24 mijn salaris van de lopende maand. M'n man krijgt de 3e donderdag van de maand het salaris van de periode ervoor. Dus 3e donderdag januari loon van december.
Stond bij beiden genoemd in het contract, dus geen twijfels bij ons.
En werkgever mag het ook de periode uitbetalen tm de laatste dag van de periode daarna.
Ik krijg rond 23/24 mijn salaris van de lopende maand. M'n man krijgt de 3e donderdag van de maand het salaris van de periode ervoor. Dus 3e donderdag januari loon van december.
Stond bij beiden genoemd in het contract, dus geen twijfels bij ons.
En werkgever mag het ook de periode uitbetalen tm de laatste dag van de periode daarna.
woensdag 11 januari 2023 om 13:16
Ik heb het allebei wel eens gehad. Meestal gewoon de huidige maand, dus dan rond 25 januari het salaris van de maand januari. Maar ook wel eens dat we rond de 15e uitbetaald kregen en dan van de maand ervoor. Dus 15 januari het salaris van december. Het eerste is volgens mij wel veruit het meest gangbare.
woensdag 11 januari 2023 om 13:36
Whadiepooh schreef: ↑11-01-2023 10:25In mijn contract staat er niks over, het maakt ook niet zo heel veel uit want ben uit gegaan van februari. Heb ook net mijn salaris van vorige maand ontvangen van mijn vorige werkgever, daar kreeg ik het achteraf.
Staat inmiddels een weddenschap met vriend voor een duur restaurant. Was ook overtuigd van mijn gelijk, maar misschien toch niet terecht![]()
Ik weet bijna zeker dat je gaat verliezen want dit is redelijk standaard. Bij alle bedrijven waar ik heb gewerkt (10+) wordt je betaald voor de hele maand ondanks dat de maand nog niet voorbij is.
Er zijn vast uitzonderingen maar het is heel normaal.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
woensdag 11 januari 2023 om 14:14
Ze bedoelt als je bijvoorbeeld pas de 14e begint. Dan krijg je het salaris vanaf de 15e tm einde maand ipv een hele maand.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

woensdag 11 januari 2023 om 15:19
Volgens mij bedoelt ze dat niet, want ze schrijft: meestal krijg je achteraf betaald. En als je nog geen volledige maand gewerkt hebt, krijg je alleen het deel dat je gewerkt hebt.
En TO is 1 januari begonnen en krijgt gewoon een hele maand uitbetaald 22 januari, dus ook het deel dat ze nog niet gewerkt heeft. En krijgt dus ook een deel vooraf.
woensdag 11 januari 2023 om 15:23
Ah, oké het deel na de 22e. Dan snap ik het weer. Idd je krijgt alle dagen betaald die je die maand zou werken.Pelle schreef: ↑11-01-2023 15:19Volgens mij bedoelt ze dat niet, want ze schrijft: meestal krijg je achteraf betaald. En als je nog geen volledige maand gewerkt hebt, krijg je alleen het deel dat je gewerkt hebt.
En TO is 1 januari begonnen en krijgt gewoon een hele maand uitbetaald 22 januari, dus ook het deel dat ze nog niet gewerkt heeft. En krijgt dus ook een deel vooraf.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 11 januari 2023 om 18:57
Irish_Wasser_Woman schreef: ↑11-01-2023 10:44Alles binnen 30 dagen na de laatst gewerkte dag, mag. Het is fijn als je het vóór de eerste van de volgende maand ontvangt, maar wettelijk gezien hoeft dat dus niet.
Je mag ook pas rente rekenen als ontvanger, als het meer dan 30 dagen na de laatst gewerkte dag is.
Overigens moet dat wel schriftelijk vast staan.
Precies, het salaris moet uiterlijk voor het einde van de volgende maand worden betaald. Dus het salaris van januari moet uiterlijk eind februari worden betaald. De enige die dus weet wie gelijk heeft, is de werkgever van TO.

woensdag 11 januari 2023 om 21:05
Misschien kun je toch de rekening van het etentje delen? Ik krijg de 25e mijn basissalaris betaald, maar alle onregelmatigheden, extra uren en toeslagen een maand later. In mijn geval is dat een aanzienlijk deel van mijn werk.
Dus 25 januari a.s. krijg ik mijn basissalaris over januari + van december 2022 de onregelmatigheden, extra uren, declaraties, reiskosten etc van december jl. etc.
Dus 25 januari a.s. krijg ik mijn basissalaris over januari + van december 2022 de onregelmatigheden, extra uren, declaraties, reiskosten etc van december jl. etc.
anoniem_684fe6f03fc87 wijzigde dit bericht op 11-01-2023 21:06
8.46% gewijzigd
vrijdag 13 januari 2023 om 22:51
Jarenlang mijn loon rond de 25ste van de maand gekregen. Voor januari dus op 25 januari.
Sinds een nieuw arbeidsreglement vorig jaar is de boel verschoven naar begin van de volgende maand. Dus ergens rond 3 februari.
Eigenlijk moesten alle gegevens binnen zijn op de 22ste en dan was er te veel gedoe rond nog élke maand correcties moeten aanbrengen (ziektes, laattijdig verlof, ...) voor 10 dagen.
Man krijgt zijn loon van januari op 24 januari.
Sinds een nieuw arbeidsreglement vorig jaar is de boel verschoven naar begin van de volgende maand. Dus ergens rond 3 februari.
Eigenlijk moesten alle gegevens binnen zijn op de 22ste en dan was er te veel gedoe rond nog élke maand correcties moeten aanbrengen (ziektes, laattijdig verlof, ...) voor 10 dagen.
Man krijgt zijn loon van januari op 24 januari.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 14 januari 2023 om 08:17
Ik ben indertijd op de 1e van de maand begonnen, en heb de 25e van die maand gewoon over de gehele maand mijn salaris ontvangen.
Ik ken de constructie 15e beginnen en een maand later pas voor 1,5 maand ontvangen alleen van bijbaantjes.
Trek je portemonnee maar vast, want jij gaat hoogstwaarschijnlijk je salaris gewoon deze maand ontvangen.
Ik ken de constructie 15e beginnen en een maand later pas voor 1,5 maand ontvangen alleen van bijbaantjes.
Trek je portemonnee maar vast, want jij gaat hoogstwaarschijnlijk je salaris gewoon deze maand ontvangen.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
zaterdag 14 januari 2023 om 11:00
Zo is het bij mij ook. Ook de reiskostenvergoeding komt een maand later. Maar natuurlijk niet elke baan kent ORT en extra uren.Cypresshill schreef: ↑11-01-2023 21:05Misschien kun je toch de rekening van het etentje delen? Ik krijg de 25e mijn basissalaris betaald, maar alle onregelmatigheden, extra uren en toeslagen een maand later. In mijn geval is dat een aanzienlijk deel van mijn werk.
TO, het is (meestal) geen probleem dat je die laatste week van de maand nog moet werken terwijl je je salaris voor de hele maand dan al binnen hebt. Vanwege opzegtermijnen kan je baas er in principe vanuit gaan dat je die week sowieso nog werkt. Mocht je nog in je proeftijd zitten en op staande voet vertrekken, dan zal die laatste week wel verrekend worden met je eindafrekening.
Dus ik denk net als veel anderen hier dat je weddenschap verloren is

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in