Werk & Studie alle pijlers

Wanneer salaris?

11-01-2023 10:17 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben benieuwd, krijg je salaris vooraf of achteraf betaald?

Heb een discussie met mijn vriend, ik ben 1 januari in dienst gegaan en ga er vanuit dat ik dan rond de 22e feb salaris krijg. Hij zegt dat dat in januari is maar heb dan nog geen volledige maand gewerkt dus dat lijkt me niet.

Sprak vervolgens een vriend en die zei dat mensen de 1e van de maand hun salaris krijgen voor de komende maand. Dat leek mij vrij bijzonder, zeker ook bij nieuwe mensen die nog geen dag gewerkt hebben.
Whadiepooh schreef:
11-01-2023 10:25

Staat inmiddels een weddenschap met vriend voor een duur restaurant. Was ook overtuigd van mijn gelijk, maar misschien toch niet terecht ;)
ik denk, dat jij betalen moet :)
Sprak vervolgens een vriend en die zei dat mensen de 1e van de maand hun salaris krijgen voor de komende maand. Dat leek mij vrij bijzonder, zeker ook bij nieuwe mensen die nog geen dag gewerkt hebben.
Dit heb ik overigens ook nog nooit meegemaakt, vooraf je loon. Kan wel dat je rond de 1e uitbetaald wordt, maar op je loonstrook staat dan de maand ervoor.
Dahlia74 schreef:
11-01-2023 10:30
Was dat salaris van je vorige werkgever niet de eindafrekening? Als je uit dienst gaat krijg je meestal de eerste volgende maand de eindafrekening uitbetaald.
Nee eindafrekening moet nog volgen! Denk dat ik daar aan moet gaan trekken.
Ik krijg op 23 januari mijn salaris van januari.

ORT en reiskosten lopen van de 15e tot de 15e en dat loopt dus niet helemaal synchroon.
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
Lorem_Ipsum schreef:
11-01-2023 10:31
Dit heb ik overigens ook nog nooit meegemaakt, vooraf je loon. Kan wel dat je rond de 1e uitbetaald wordt, maar op je loonstrook staat dan de maand ervoor.
Dit is wel horeca dus misschien weer anders. Maar stel iemand komt niet opdagen heb je meteen hoop gedoe over geld.
Hier ergens tussen de 22e en 25e van de maand, bij man en iedereen die ik ken ook. Dus salaris januari op bijv. 23 januari. Ja, en dan moet er nog ongeveer een week gewerkt worden voor geld dat je al hebt. Maar kom je dan niet meer opdagen, dan haalt een beetje professionele werkgever het teveel betaalde echt wel terug.
Whadiepooh schreef:
11-01-2023 10:33
Dit is wel horeca dus misschien weer anders. Maar stel iemand komt niet opdagen heb je meteen hoop gedoe over geld.
Tja, kan. Maar ik ken de horeca juist niet als een sector die vooraf betaalt.
Ik krijg de 10e uitbetaald over de periode van 1 tot 30/31 van de voorgaande maand. Dus de gewerkte periode 1 januari tot 31 januari heb ik gister uitbetaald gekregen.

Edit; ik heb trouwens wel wisselende uren bij deze baan, kan me voorstellen dat bij een vast maandsalaris je 'vooruit' uitbetaald wordt.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Whadiepooh schreef:
Andersom ook he, wat als een werkgever niet betaalt? Daarom is het juist logisch dat je rond de 22e je loon krijgt van de lopende maand, dan deel je deze risico’s.
Whadiepooh schreef:
Ik heb daar nog nooit van gehoord, een maand vooruit. In de horeca werken ze juist veel met oproepcontracten en dan krijg je het juist achteraf. Mijn dochter werkt bijvoorbeeld heel wisselend, die krijgt het per 4 weken, achteraf. Maar dan wel na een ongeveer een na afloop van de periode. Dus zij heeft geen vaste betaaldata. Zij kan ook besluiten 4 weken niet te werken ivm studie.
Alles binnen 30 dagen na de laatst gewerkte dag, mag. Het is fijn als je het vóór de eerste van de volgende maand ontvangt, maar wettelijk gezien hoeft dat dus niet.
Je mag ook pas rente rekenen als ontvanger, als het meer dan 30 dagen na de laatst gewerkte dag is.
Overigens moet dat wel schriftelijk vast staan.
__appelbloesem__ schreef:
11-01-2023 10:38
Andersom ook he, wat als een werkgever niet betaalt? Daarom is het juist logisch dat je rond de 22e je loon krijgt van de lopende maand, dan deel je deze risico’s.
Ja dat is waar. Zo had ik het nog niet beredeneerd!
Je werkt vaste uren? Oh vriendin dat etentje gaat op jouw kosten zijn haha!

Wat ik wel heb gehad is bij een min-max contract dat ik inderdaad rond 22 februari mijn loon van januari kreeg, omdat het salaris dus iedere maand anders was. En toeslagen/bonussen worden in mijn ervaring ook op die manier een maand later betaald, omdat die eerst berekend moeten worden.
Maar het is al vaak gezegd nu, het is redelijk standaard dat je eind januari, je salaris over januari ontvangt.
Ik heb altijd als salarisadministrateur gewerkt. En dus vele lonen berekend. Eerlijk gezegd nooit meegemaakt dat er achteraf betaald. Behalve bij oproepcontracten. Dan kregen wij die uren achteraf.
Het ligt eraan hoe je contract is. Heb jij vaste uren dan komt dat gewoonlijk aan het einde van diezelfde maand.
Werk je wisselende uren (oproepbasis) dan kan het zijn dat ze pas in februari betalen.

Twee voorbeelden van mijzelf.

Als docent op een school: vaste urenomvang dus in principe elke maand hetzelfde. Dat wordt op de 24e van diezelfde maand betaald, ook al heb je die laatste dagen niet gewerkt. Vakantiedagen hebben we niet echt apart maar zijn gewoon doorbetaald en ook ziekte wordt 100% betaald. Aangezien je een opzegtermijn hebt van minimaal een maand per de eerste van een maand zal je die uren die je nog niet gewerkt hebt altijd nog werken.

Als docent via een particuliere organisatie: dit werk gaat op vraag en aanbod en hangt af van wat leerlingen insturen aan correctiewerk. Dat is in de schoolvakanties natuurlijk nihil en vlak voor een grote vakantie heel veel meer. Daarbij hangt het af van de gewerkte uren hoeveel ik betaald krijg. Deze balans wordt op de 2e van de volgende maand opgemaakt en uitbetaald aan het einde van die maand. Dus wat ik in januari werk, krijg ik op de 24e in februari uitbetaald.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Je kan dit gewoon even navragen.

Mijn eerste werkgever maakte voor de 7e van de maand het salaris van de maand ervoor over. Die daarna voor het einde van de maand maar dan wel de maand die het betrof. Dus in januari het salaris van januari. En nu is het zo dat ik mijn salaris van januari voor 27 februari krijg. Wel fijn voor je eigen administratie om te weten dus vraag het even na.
suzyqfive schreef:
11-01-2023 11:10
Het ligt eraan hoe je contract is. Heb jij vaste uren dan komt dat gewoonlijk aan het einde van diezelfde maand.
Werk je wisselende uren (oproepbasis) dan kan het zijn dat ze pas in februari betalen.
Dat heeft ze al verteld. Vaste uren en ze krijgt rond de 22e betaald.

Dus ze gaat de weddenschap verliezen.
Meestal krijg je achteraf betaald. Heb je nog geen volledige maand gewerkt dan krijg je betaald over de dagen die je wel hebt gewerkt.
Mijn ervaring is dat bij een vast aantal uren je betaald krijgt op de 24ste/25ste van de maand en dus ook al betaald krijgt voor uren die je nog gaat werken.
Bij flexibele uren moet je een maand wachten en krijg je pas in februari salaris over januari.

Vriend heeft dus gelijk.
madamecannibale schreef:
11-01-2023 11:31
Meestal krijg je achteraf betaald. Heb je nog geen volledige maand gewerkt dan krijg je betaald over de dagen die je wel hebt gewerkt.
Nee hoor, meestal krijg je de 22-25 vd maand de hele lopende maand betaald, tenzij oproep/flexcontract.
Pelle schreef:
11-01-2023 10:30
Als jij gewoon vaste uren hebt, kun je alvast jouw portemonnee trekken.
Maar de vriend die ze gesproken heeft ook, want die heeft ook ongelijk.
agene schreef:
11-01-2023 11:39

'haar vriend' heeft gelijk maar 'een vriend' heeft geen gelijk.

Whadiepooh schreef:
11-01-2023 10:17
...
Heb een discussie met mijn vriend... Hij zegt dat dat in januari is...

Sprak vervolgens een vriend en die zei dat mensen de 1e van de maand hun salaris krijgen voor de komende maand....
agene schreef:
11-01-2023 11:39
De weddenschap is met haar vriend en die heeft gewoon gelijk. Hij zegt dat ze rond 22 januari haar salaris van januari krijgt. Zij denkt dat ze pas rond 22 februari haar salaris van januari krijgt.
De weddenschap is inderdaad met mijn vriend. Die zit zich nu al te verkneukelen.
Whadiepooh schreef:
11-01-2023 11:47
De weddenschap is inderdaad met mijn vriend. Die zit zich nu al te verkneukelen.
Ach, jij krijgt dan jouw salaris een maand eerder dan verwacht. Dan kan er wel een etentje vanaf 😉

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven