Mijn zusje is blind van liefde
maandag 16 januari 2023 om 10:42
Het liefst zou ik mijn zusje door elkaar willen rammelen. Ze zit al anderhalf jaar in een relatie met een vreselijke manipulatieve man. Ze weet het zelfs maar ze lijkt wel bevroren en blind van liefde en hoop dat het goed gaat komen. Ik zal even een kleine opsomming geven:
- ze mag geen contact met andere mannen
- ze moet continue bereikbaar zijn, foto’s laten zien van haar locatie
- ‘s avonds mag ze niet online komen op whatsapp, doet ze dat wel dat moet ze per direct een screenshot geven van haar chatlijst.
- inzage in haar social media en whatsapp
- een misstap wordt bestraft. Een voorbeeld, een oud mannelijk klasgenoot stuurde haar een whatsapp bericht over een reünie. Deze had ze beantwoord. Vervolgen zag haar vriend dat bericht en heeft hij haar zo’n drie weken genegeerd en overal geblokkeerd. Achteraf bleek hij in die tijd zelfs accounts op datingsites aangemaakt te hebben. Na drie weken stuurt hij dan toch weer een bericht om te praten … en is het weer aan.
- elk afschuwelijk gedrag van hem is uiteindelijk altijd de schuld van mij zusje. Dan heeft mijn zusje net iets te lang naar een jongen in de trein gekeken. Of te vriendelijk geweest naar zijn buurman.
- ook zit hij nog in een inburgeringsfase waardoor mijn zusje altijd alles moet betalen. Hij heeft haar zelfs zo gek gekregen om elke maand geld te sturen naar zijn familie in land van herkomst.
Ik snap het echt niet, er is niets leuks aan deze man. Hij houdt haar overigens ook nog verborgen voor zijn familie.
De stand van zaken is nu trouwens even dat het “uit” is. Mijn zusje had de zoon van een vriendin (16 jaar) toegevoegd op Facebook. Mijn zusje is overigens 34 jaar.
Haar vriend heeft het uitgemaakt en haar weer overal geblokkeerd. Een dag later nam hij alweer contact op met beledigingen en drie dagen later berichtte hij weer dat hij excuses wilde voor haar “cheating”… ander zou het voorgoed uit zijn.
Ik heb mijn zusje gelukkig kunnen overtuigen om geen excuses te maken. Ze heeft zijn berichten niet beantwoord. Nu is het een week stil en merk ik aan mijn zusje dat ze hem mist (???) en dat ze hoopt dat hij weer van zich laat horen.
Ik hoop zelf dat hij voorgoed wegblijft of in ieder geval lang genoeg wegblijft zodat mijn zusje de tijd krijgt om te rouwen en eindelijk in te gaan zien dat deze man een klootzak is.
Maar wat kan ik doen? Iemand tips voor mij hoe ik mijn zusje kan helpen?
- ze mag geen contact met andere mannen
- ze moet continue bereikbaar zijn, foto’s laten zien van haar locatie
- ‘s avonds mag ze niet online komen op whatsapp, doet ze dat wel dat moet ze per direct een screenshot geven van haar chatlijst.
- inzage in haar social media en whatsapp
- een misstap wordt bestraft. Een voorbeeld, een oud mannelijk klasgenoot stuurde haar een whatsapp bericht over een reünie. Deze had ze beantwoord. Vervolgen zag haar vriend dat bericht en heeft hij haar zo’n drie weken genegeerd en overal geblokkeerd. Achteraf bleek hij in die tijd zelfs accounts op datingsites aangemaakt te hebben. Na drie weken stuurt hij dan toch weer een bericht om te praten … en is het weer aan.
- elk afschuwelijk gedrag van hem is uiteindelijk altijd de schuld van mij zusje. Dan heeft mijn zusje net iets te lang naar een jongen in de trein gekeken. Of te vriendelijk geweest naar zijn buurman.
- ook zit hij nog in een inburgeringsfase waardoor mijn zusje altijd alles moet betalen. Hij heeft haar zelfs zo gek gekregen om elke maand geld te sturen naar zijn familie in land van herkomst.
Ik snap het echt niet, er is niets leuks aan deze man. Hij houdt haar overigens ook nog verborgen voor zijn familie.
De stand van zaken is nu trouwens even dat het “uit” is. Mijn zusje had de zoon van een vriendin (16 jaar) toegevoegd op Facebook. Mijn zusje is overigens 34 jaar.
Haar vriend heeft het uitgemaakt en haar weer overal geblokkeerd. Een dag later nam hij alweer contact op met beledigingen en drie dagen later berichtte hij weer dat hij excuses wilde voor haar “cheating”… ander zou het voorgoed uit zijn.
Ik heb mijn zusje gelukkig kunnen overtuigen om geen excuses te maken. Ze heeft zijn berichten niet beantwoord. Nu is het een week stil en merk ik aan mijn zusje dat ze hem mist (???) en dat ze hoopt dat hij weer van zich laat horen.
Ik hoop zelf dat hij voorgoed wegblijft of in ieder geval lang genoeg wegblijft zodat mijn zusje de tijd krijgt om te rouwen en eindelijk in te gaan zien dat deze man een klootzak is.
Maar wat kan ik doen? Iemand tips voor mij hoe ik mijn zusje kan helpen?
Here I am - now what are your other two wishes...
maandag 16 januari 2023 om 12:31
*Laat me raden, jij bent een witte persoon, denkend superieur aan anderen te zijn en hebt in jouw ogen nu niets fouts geschreven, want zo werkt dat nu eenmaal in jouw cultuur, zal ook niet echt veranderen. Verder lijkt er wel een steekje los te zitten bij jou, want dat soort teksten zijn toch niet meer van deze tijd?
Sorry voor het botte antwoord, maar voor je het weet…. Oh wacht. Dat stadium zijn we toch allang voorbij??? (Zo’n 75 jaar)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-01-2023 15:56
Reden: quote verwijderd
Reden: quote verwijderd
24.06% gewijzigd
maandag 16 januari 2023 om 12:34
Eens. Niet elke klootzak is gelijk een narcist. Dit zou zomaar een gevalletje "cultuurverschil" kunnen zijn.
maandag 16 januari 2023 om 12:47
Je kunt minder dan je zou willen.
Zo'n man wil haar isoleren, dus iets heel belangrijks dat jij kunt doen is contact met haar houden, samen dingen doen, haar 'voeden' met siruaties waarin wél respectvol met haar wordt omgegaan.
Pas op met kritiek op hem want dat triggert haar neiging om hem juist te verdedigen.
Ik zou wel proberen om soms in meer algemene termen te praten over goede relaties en wat het in de praktijk betekent om lief te zijn en je grenzen te bewaken, in de hoop dat ze zelf het contrast ziet tussen deze relatie en een goede relatie... Maar forceer het niet.
Zo'n man wil haar isoleren, dus iets heel belangrijks dat jij kunt doen is contact met haar houden, samen dingen doen, haar 'voeden' met siruaties waarin wél respectvol met haar wordt omgegaan.
Pas op met kritiek op hem want dat triggert haar neiging om hem juist te verdedigen.
Ik zou wel proberen om soms in meer algemene termen te praten over goede relaties en wat het in de praktijk betekent om lief te zijn en je grenzen te bewaken, in de hoop dat ze zelf het contrast ziet tussen deze relatie en een goede relatie... Maar forceer het niet.
This is an unacceptable timeline
maandag 16 januari 2023 om 12:54
of emotioneel verwaarloosde kinderen, die met hun partner leren wat onvoorwaardelijke liefde isHoerabanaan schreef: ↑16-01-2023 12:11En ook dit hoeft niet. Er zijn echt mensen te vinden die een respectvolle, liefdevolle en stabiele opvoeding hebben gehad zonder noemenswaardige problemen en die tóch voor zo'n type gaan. Uiteraard is een stabiel opgroeien wel een beschermende factor. Maar het is niet zo dat je met een stabiel opgroeien niet alsnog voor zo'n type kan vallen. Het is iets te simpel om zo te denken.
maandag 16 januari 2023 om 13:12
Niet elk cultuurverschil levert klootzakken op. Dit zou zomaar een klootzak én narcist kunnen zijn.Grumpywoman schreef: ↑16-01-2023 12:34Eens. Niet elke klootzak is gelijk een narcist. Dit zou zomaar een gevalletje "cultuurverschil" kunnen zijn.
maandag 16 januari 2023 om 13:17
Dan ga je er altijd vanuit dat de enige reden waarom mensen voor een relatie met een foute partner kiezen, is omdat ze wel IETS in hun jeugd moeten hebben meegemaakt. Dat is gewoon niet zo.Lila-Linda schreef: ↑16-01-2023 12:54of emotioneel verwaarloosde kinderen, die met hun partner leren wat onvoorwaardelijke liefde is
Er kunnen binnen 1 gezin 10 kinderen zijn, waarvan er 9 totaal nergens problemen mee hebben en zullen zeggen dat ze in een liefdevol gezin zijn opgegroeid en 1 kind dat (drugs, alcohol, misbruik whatever) problemen heeft. Er zit ook echt een bepaalde gevoeligheid in mensen zelf.
Anders zou het ook zo moeten zijn dat als je uit een onstabiel thuisgezin komt, je altijd problemen moet hebben. En ook dat is niet zo.
maandag 16 januari 2023 om 13:18
nee hoor, juist nietHoerabanaan schreef: ↑16-01-2023 13:17Dan ga je er altijd vanuit dat de enige reden waarom mensen voor een relatie met een foute partner kiezen, is omdat ze wel IETS in hun jeugd moeten hebben meegemaakt.
maandag 16 januari 2023 om 13:20
ja joh, en hij heeft vast griep, en een maagzweer, wintertenen en vaak hoofdpijnHoerabanaan schreef: ↑16-01-2023 13:12Niet elk cultuurverschil levert klootzakken op. Dit zou zomaar een klootzak én narcist kunnen zijn.
en nog meer leuke nergens opslaande conclusies
als je niet zijn behandelend psychiater bent, houd dan alsjeblieft je diagnoses voor je, dat slaat echt nergens op
maandag 16 januari 2023 om 13:20
maandag 16 januari 2023 om 13:22
ieder kind beleeft zijn of haar ouderlijk gezin anders. Waar de een zal zeggen dat hij of zij is opgegroeid in een liefdevol gezin, kan de ander het totaal anders beleefd hebben en daar de nodige problemen door hebben ontwikkeld. Het is een combinatie, maar het feit dat een deel van het gezin een bepaalde beleving heeft, wil niet zeggen dat de beleving van anderen onjuist isHoerabanaan schreef: ↑16-01-2023 13:17Dan ga je er altijd vanuit dat de enige reden waarom mensen voor een relatie met een foute partner kiezen, is omdat ze wel IETS in hun jeugd moeten hebben meegemaakt. Dat is gewoon niet zo.
Er kunnen binnen 1 gezin 10 kinderen zijn, waarvan er 9 totaal nergens problemen mee hebben en zullen zeggen dat ze in een liefdevol gezin zijn opgegroeid en 1 kind dat (drugs, alcohol, misbruik whatever) problemen heeft. Er zit ook echt een bepaalde gevoeligheid in mensen zelf.
Anders zou het ook zo moeten zijn dat als je uit een onstabiel thuisgezin komt, je altijd problemen moet hebben. En ook dat is niet zo.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 16 januari 2023 om 13:45
Bekende taktiek van mensen zoals hij: anderen beschuldigen van wat je zelf doet.
Gevalletje van zoals de waard is, dus.
Aanval is de beste verdediging, he, dus door haar zo bezig te houden met hem moeten bewijzen dat ze uitsluitend nog leeft voor hem, hij ál haar gedachten en aandacht onder controle heeft en krijgt, hem gehoorzaamt en alles om hem draait (op straffe van eea), heeft ze volop afleiding.
Dus iig geen tijd om stil te staan bij wat hij allemaal doet en uitspookt, of zijn gedrag wel normaal en wenselijk is, en wat er evt aan hem mankeert.
Sommige mensen (zoals jouw zus?) zien in jaloezie, bezitterigheid, controledwang en zo enorm met haar bezig zijn, alles willen weten wat zij doet en laat, een indicatie van hoeveel hij wel niet van haar houdt.
Haar in alles willen controleren en in zijn macht/ onder controle houden met straf (negeren) en beloning wordt dus geinterpreteerd als "aandacht en moeite voor haar doen" en dat dat zijn interpretatie van liefde is.
Het haar laten inzien dat dit niks met liefde, maar alles met macht te maken heeft, zal niet meevallen.
In feite zijn dit overbekende manipulatietechnieken om haar tot zijn slaafje te maken, een marionet.
Het is als het ware een hypnosetoestand waarin zij verkeert en gehersenspoeld wordt.
Kan me voorstellen dat jij dat vanaf de zijlijn niet kan aanzien!
Lastige is dat hij haar op die manier isoleert van mensen die niét in zijn macht zijn, die geen emotionele binding met hem hebben en dus die invloed ook niet, die zij wel ondervindt, omdat zij daar middenin zit en afgehouden wordt van wie dat rationeel en nuchter bekijkt en wél in staat is om haar "daaruit" te trekken.
Dat hoort er allemaal bij, ook dat isoleren van normale, maar zeker van gezond kritische mensen: het wantrouwen wat in hémzelf zit, wentelt hij af op haar, zodat zij haar eigen (terecht bezorgde) dierbaren óók gaat wantrouwen. En afstoten, zodat ze helemaal geen invloed meer van buitenaf "tegen" zijn hersenspoeling krijgt.
Er zijn wel sites en boeken over, zoals "Als hij maar gelukkig is", "Destructieve relaties op de schop" (psychopathische trekjes, en niet alleen de psychopaten die we uit de krant kennen, maar ook de minder zichtbare, zoals haar vriend).
Dat laatste boek besteedt ook aandacht aan wat voor types de "ideale prooi" zijn voor zullke mensen en hoe daaruit te komen. Ook een lijst van psychologen voor degenen die prooi of slachtoffer van zo'n manipulator zijn (geweest), want het is nog een hele weg áls ze eenmaal de moed krijgen om weg te gaan bij zo iemand.
Ook "loverboys" maken gebruik van dezelfde taktieken om iemand in hun macht te krijgen.
Juist isoleren zorgt ervoor dat ongehinderd door tegenovertuigingen/ tegenspraak van naasten diegene totaal zijn gang kan gaan met eenzijdige beinvloeding en manipulaties, net zo lang tot zij dat allemaal zelf gelooft en net zo denkt als hij.
In periodes dat hij haar negeert en blokkeert (je zou denken: lekker rustig!) zou jij misschien wat invloed kunnen uitoefenen op haar en duidelijk maken dat zij slachtoffer is, het om macht gaat en niets met liefde te maken heeft.
Als zij zo vatbaar is voor hem, en even buiten zijn macht/ bereik, dan lukt het misschien om haar te overtuigen data ze hulp moet zoeken.
Dat hoe jij over hem en hun relatie denkt niet jouw persoonlijke opvatting is, maar een algemeen bekend probleem is, als het gaat om in de ban komen van iemand met eoa stoornis, mogelijk gevaarlijk persoon zelfs.
En zij niet omdat er iets aan haar "mankeert" dus hulp moet zoeken, maar omdat dit sterk manipulatieve mensen zijn, waartegen zij 1-0 achter staat en (nu) niet bestand tegen is en versterking kan gebruiken, noodzakelijk is, ook als ze zelf op een gegeven moment spontaan inziet hoe ongezond deze wisselwerking is..
Hoe dan ook is het belangrijk dat je haar laat weten dat ze áltijd bij je terecht kan. Want uiteindelijk zijn slachtoffers hiervan niet alleen geisoleerd geraakt van anderen, maar durven ze ook niet meer aan te kloppen, zeker niet als naasten ze gewaarschuwd hebben en hun handen er op den duur vanaf getrokken hebben. Dan staan ze er alleen voor, schamen zich, en dat houdt ze dan vaak (langer) tegen om hulp in te roepen.
Vroeg of laat komen ze zelf tot dat moment, vaak pas nadat er grote schade is aangericht, er klappen vallen (of erger).
Er zijn hier veel topics over geweest in het verleden, maar dan was het degene zelf die aan de bel trok en adviezen van oa ervaringsdeskundigen die dat ooit ook hebben meegemaakt.
Misschien kun je die hier vinden en haar laten lezen, herkenning van mensen die weten waar ze het over hebben kan een eerste stap zijn voor haar om tot inzicht te komen.
Succes en sterkte!
Gevalletje van zoals de waard is, dus.
Aanval is de beste verdediging, he, dus door haar zo bezig te houden met hem moeten bewijzen dat ze uitsluitend nog leeft voor hem, hij ál haar gedachten en aandacht onder controle heeft en krijgt, hem gehoorzaamt en alles om hem draait (op straffe van eea), heeft ze volop afleiding.
Dus iig geen tijd om stil te staan bij wat hij allemaal doet en uitspookt, of zijn gedrag wel normaal en wenselijk is, en wat er evt aan hem mankeert.
Sommige mensen (zoals jouw zus?) zien in jaloezie, bezitterigheid, controledwang en zo enorm met haar bezig zijn, alles willen weten wat zij doet en laat, een indicatie van hoeveel hij wel niet van haar houdt.
Haar in alles willen controleren en in zijn macht/ onder controle houden met straf (negeren) en beloning wordt dus geinterpreteerd als "aandacht en moeite voor haar doen" en dat dat zijn interpretatie van liefde is.
Het haar laten inzien dat dit niks met liefde, maar alles met macht te maken heeft, zal niet meevallen.
In feite zijn dit overbekende manipulatietechnieken om haar tot zijn slaafje te maken, een marionet.
Het is als het ware een hypnosetoestand waarin zij verkeert en gehersenspoeld wordt.
Kan me voorstellen dat jij dat vanaf de zijlijn niet kan aanzien!
Lastige is dat hij haar op die manier isoleert van mensen die niét in zijn macht zijn, die geen emotionele binding met hem hebben en dus die invloed ook niet, die zij wel ondervindt, omdat zij daar middenin zit en afgehouden wordt van wie dat rationeel en nuchter bekijkt en wél in staat is om haar "daaruit" te trekken.
Dat hoort er allemaal bij, ook dat isoleren van normale, maar zeker van gezond kritische mensen: het wantrouwen wat in hémzelf zit, wentelt hij af op haar, zodat zij haar eigen (terecht bezorgde) dierbaren óók gaat wantrouwen. En afstoten, zodat ze helemaal geen invloed meer van buitenaf "tegen" zijn hersenspoeling krijgt.
Er zijn wel sites en boeken over, zoals "Als hij maar gelukkig is", "Destructieve relaties op de schop" (psychopathische trekjes, en niet alleen de psychopaten die we uit de krant kennen, maar ook de minder zichtbare, zoals haar vriend).
Dat laatste boek besteedt ook aandacht aan wat voor types de "ideale prooi" zijn voor zullke mensen en hoe daaruit te komen. Ook een lijst van psychologen voor degenen die prooi of slachtoffer van zo'n manipulator zijn (geweest), want het is nog een hele weg áls ze eenmaal de moed krijgen om weg te gaan bij zo iemand.
Ook "loverboys" maken gebruik van dezelfde taktieken om iemand in hun macht te krijgen.
Juist isoleren zorgt ervoor dat ongehinderd door tegenovertuigingen/ tegenspraak van naasten diegene totaal zijn gang kan gaan met eenzijdige beinvloeding en manipulaties, net zo lang tot zij dat allemaal zelf gelooft en net zo denkt als hij.
In periodes dat hij haar negeert en blokkeert (je zou denken: lekker rustig!) zou jij misschien wat invloed kunnen uitoefenen op haar en duidelijk maken dat zij slachtoffer is, het om macht gaat en niets met liefde te maken heeft.
Als zij zo vatbaar is voor hem, en even buiten zijn macht/ bereik, dan lukt het misschien om haar te overtuigen data ze hulp moet zoeken.
Dat hoe jij over hem en hun relatie denkt niet jouw persoonlijke opvatting is, maar een algemeen bekend probleem is, als het gaat om in de ban komen van iemand met eoa stoornis, mogelijk gevaarlijk persoon zelfs.
En zij niet omdat er iets aan haar "mankeert" dus hulp moet zoeken, maar omdat dit sterk manipulatieve mensen zijn, waartegen zij 1-0 achter staat en (nu) niet bestand tegen is en versterking kan gebruiken, noodzakelijk is, ook als ze zelf op een gegeven moment spontaan inziet hoe ongezond deze wisselwerking is..
Hoe dan ook is het belangrijk dat je haar laat weten dat ze áltijd bij je terecht kan. Want uiteindelijk zijn slachtoffers hiervan niet alleen geisoleerd geraakt van anderen, maar durven ze ook niet meer aan te kloppen, zeker niet als naasten ze gewaarschuwd hebben en hun handen er op den duur vanaf getrokken hebben. Dan staan ze er alleen voor, schamen zich, en dat houdt ze dan vaak (langer) tegen om hulp in te roepen.
Vroeg of laat komen ze zelf tot dat moment, vaak pas nadat er grote schade is aangericht, er klappen vallen (of erger).
Er zijn hier veel topics over geweest in het verleden, maar dan was het degene zelf die aan de bel trok en adviezen van oa ervaringsdeskundigen die dat ooit ook hebben meegemaakt.
Misschien kun je die hier vinden en haar laten lezen, herkenning van mensen die weten waar ze het over hebben kan een eerste stap zijn voor haar om tot inzicht te komen.
Succes en sterkte!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
maandag 16 januari 2023 om 13:46
Ik heb zeg maar aan de kant van jouw zusje gestaan. Mijn ex man was net zo (hij is wel gediagnosticeerd narcist). Het enige wat jij op het moment kunt doen, is er voor haar zijn. Ze zal zelf moeten inzien hoe hij haar bespeeld. Een ander kan nog zo vaak zeggen “ ga weg bij hem en blijf bij hem weg”. Maar dat zal ze zelf in moeten zien. De knop moet bij haar om. Ze zal zelf heus inzien dat hij niet goed voor haar is. Maar waarschijnlijk is ze nog niet klaar om de stap te nemen.
Mocht ze ooit zo ver zijn, ben er dan voor haar. Ze zal je dan hard nodig hebben. Bemoei je er nu niet teveel mee want dat drijft haar alleen maar terug. Maar houd de deur wagenwijd voor haar open mocht de knop bij haar omgaan. Ze zal dan genoeg hebben om te verwerken. Ik ben hier naar 4 jaar nog mee bezig nl.
Mocht ze ooit zo ver zijn, ben er dan voor haar. Ze zal je dan hard nodig hebben. Bemoei je er nu niet teveel mee want dat drijft haar alleen maar terug. Maar houd de deur wagenwijd voor haar open mocht de knop bij haar omgaan. Ze zal dan genoeg hebben om te verwerken. Ik ben hier naar 4 jaar nog mee bezig nl.
maandag 16 januari 2023 om 13:53
Goede.
Inderdaad zoveel mogelijk afleiden en wanneer hij ter sprake komt dan enkel negatief zijn.
Laat haar niet zwijmelen ofzo.
Eventueel ook uitjes met singles die gewoon een leuk leven hebben zodat ze kan zien dat dit niet het einde van de wereld is.
harmonikaatje wijzigde dit bericht op 16-01-2023 13:57
13.52% gewijzigd
maandag 16 januari 2023 om 13:55
En als ze toch besluit naar hem terug te gaan, voelt ze zich verplicht om te vertellen wat zus heeft gezegd over hem.Harmonikaatje schreef: ↑16-01-2023 13:53Goede.
Inderdaad zoveel mogelijk afleiden en wanneer hij ter sprake komt dan enkel negatief zijn.
En dan heeft hij een prachtige stok om mee te slaan. 'Als je me terug wilt, als ik je terug wil nemen, zullen we toch even eerst iets aan die achtelijke zus van je moeten doen. Eerder ga ik niet met je terug in een relatie, want ik mot die familie van je niet!'
maandag 16 januari 2023 om 13:58
En zo kan je dan niks meer zeggen uit angst dat ze hem misschien terug neemt en zij hem misschien vertelt wat zus zegt.Doreia* schreef: ↑16-01-2023 13:55En als ze toch besluit naar hem terug te gaan, voelt ze zich verplicht om te vertellen wat zus heeft gezegd over hem.
En dan heeft hij een prachtige stok om mee te slaan. 'Als je me terug wilt, als ik je terug wil nemen, zullen we toch even eerst iets aan die achtelijke zus van je moeten doen. Eerder ga ik niet met je terug in een relatie, want ik mot die familie van je niet!'
Zo heeft hij zelfs macht over haar en haar zus als het uit is.
maandag 16 januari 2023 om 13:59
Zou ook zomaar kunnen.Hoerabanaan schreef: ↑16-01-2023 13:12Niet elk cultuurverschil levert klootzakken op. Dit zou zomaar een klootzak én narcist kunnen zijn.
maandag 16 januari 2023 om 14:03
Toen ik je OP las, dacht ik dat het om een heel jong meisje zou gaan. Maar je "zusje" is blijkbaar 34. En ik snap dat ze jonger is dan jij, maar ik vraag me, als ik je OP lees, toch af in hoeverre je haar als volwaardige volwassene ziet en behandelt. Je kan haar bijstaan, met haar praten, haar proberen te laten reflecteren op haar gedrag, maar uiteindelijk is ze ook een volwassen vrouw die hier nu zelf voor kiest, omdat ze kennelijk nu niet anders kan. Ze heeft er niks aan als jij haar als slachtoffer ziet en denkt haar te moeten helpen, haar gaat overtuigen dingen wel of niet te doen. Ze bewandelt haar eigen pad, op haar eigen tempo en mag daarbij haar fouten maken. Ze heeft er waarschijnlijk meer aan als jij er voor haar bent, zonder haar en hem te veroordelen. Ga naast haar staan, niet boven haar.
maandag 16 januari 2023 om 14:04
Zolang zus zelf nog niet volledig en 100% ziet dat dit geen goede relatie is, is dit precies juist.Harmonikaatje schreef: ↑16-01-2023 13:58En zo kan je dan niks meer zeggen uit angst dat ze hem misschien terug neemt en zij hem misschien vertelt wat zus zegt.
Zo heeft hij zelfs macht over haar en haar zus als het uit is.
Focus je als zus op haar, op haar kwaliteiten, mooie eigenschappen en doe leuke dingen. Maar zeg geen woord over hem. Ook al zou je het wel uit willen schreeuwen van frustratie.
maandag 16 januari 2023 om 14:05
absoluut niet, dat is heel slecht adviesHarmonikaatje schreef: ↑16-01-2023 13:53Goede.
Eventueel ook uitjes met singles die gewoon een leuk leven hebben zodat ze kan zien dat dit niet het einde van de wereld is.
maandag 16 januari 2023 om 14:23
Dit ging over wanneer hij ter sprake komt. Niet dat ze ellenlange monologen afsteekt over hem de hele dag door.Doreia* schreef: ↑16-01-2023 14:04Zolang zus zelf nog niet volledig en 100% ziet dat dit geen goede relatie is, is dit precies juist.
Focus je als zus op haar, op haar kwaliteiten, mooie eigenschappen en doe leuke dingen. Maar zeg geen woord over hem. Ook al zou je het wel uit willen schreeuwen van frustratie.
maandag 16 januari 2023 om 14:51
Dit inderdaad, geen lijstjes gaan lopen uitprinten dat is echt heel raar. Afleiden!Lila-Linda schreef: ↑16-01-2023 11:59wees lief voor haar, wees NOOIT openlijk kritisch op hem
alleen dan, vindt ze jou de veilige haven om straks terug te keren
maandag 16 januari 2023 om 14:57
Eens met niet zelf negatief zijn.
Heb het gezellig samen. Als zij hem ter sprake brengt of wat er gebeurde kan je zeggen dat wat gebeurde niet voorkomt/hoeft in een gezonde relatie.
De enige vraag m.b.t. in de relatie blijven die ik mijn zusjes stelde als ik dacht dat iemand een slechte partner of de omstandigheden slecht waren voor hen is: "Wil je met hem zijn op deze manier?" Verder zei ik niets over wel of niet blijven. Uitkomst is dat we onderling kunnen praten over partnerschap. Dat gebeurt niet tussen alle leden binnen ons gezin.
Onder deze omstandigheden lijkt me het mooist als je zus iemand heeft om andere ervaringen op te doen en af en toe van zich af te praten.
Heb het gezellig samen. Als zij hem ter sprake brengt of wat er gebeurde kan je zeggen dat wat gebeurde niet voorkomt/hoeft in een gezonde relatie.
De enige vraag m.b.t. in de relatie blijven die ik mijn zusjes stelde als ik dacht dat iemand een slechte partner of de omstandigheden slecht waren voor hen is: "Wil je met hem zijn op deze manier?" Verder zei ik niets over wel of niet blijven. Uitkomst is dat we onderling kunnen praten over partnerschap. Dat gebeurt niet tussen alle leden binnen ons gezin.
Onder deze omstandigheden lijkt me het mooist als je zus iemand heeft om andere ervaringen op te doen en af en toe van zich af te praten.
maandag 16 januari 2023 om 15:04
Dat afleiden vind ik wel goed advies. En vanzelfsprekend ook het er voor haar zijn.
Maar nooit kritiek hebben op die vent ben ik het niet mee eens. Uiteindelijk is het doel toch haar te laten inzien dat deze relatie en zijn handelen niet oké is. Door niets negatiefs over zijn gedrag te zeggen doe je alsof het normaal is. Dat is het duidelijk niet.
Er is ook een verschil tussen keer op keer tegen zus zeggen dat je die man moet verlaten en als zij over zijn acties verteld aan te geven dit niet normaal te vinden.
maandag 16 januari 2023 om 15:15
[...]Wilhetnietweten schreef: ↑16-01-2023 12:31*Laat me raden, jij bent een witte persoon, denkend superieur aan anderen te zijn en hebt in jouw ogen nu niets fouts geschreven, want zo werkt dat nu eenmaal in jouw cultuur, zal ook niet echt veranderen. Verder lijkt er wel een steekje los te zitten bij jou, want dat soort teksten zijn toch niet meer van deze tijd?
Sorry voor het botte antwoord, maar voor je het weet…. Oh wacht. Dat stadium zijn we toch allang voorbij??? (Zo’n 75 jaar)*
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-01-2023 09:48
Reden: Racisme
Reden: Racisme
5.24% gewijzigd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in