Mijn zusje is blind van liefde

16-01-2023 10:42 118 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het liefst zou ik mijn zusje door elkaar willen rammelen. Ze zit al anderhalf jaar in een relatie met een vreselijke manipulatieve man. Ze weet het zelfs maar ze lijkt wel bevroren en blind van liefde en hoop dat het goed gaat komen. Ik zal even een kleine opsomming geven:

- ze mag geen contact met andere mannen
- ze moet continue bereikbaar zijn, foto’s laten zien van haar locatie
- ‘s avonds mag ze niet online komen op whatsapp, doet ze dat wel dat moet ze per direct een screenshot geven van haar chatlijst.
- inzage in haar social media en whatsapp
- een misstap wordt bestraft. Een voorbeeld, een oud mannelijk klasgenoot stuurde haar een whatsapp bericht over een reünie. Deze had ze beantwoord. Vervolgen zag haar vriend dat bericht en heeft hij haar zo’n drie weken genegeerd en overal geblokkeerd. Achteraf bleek hij in die tijd zelfs accounts op datingsites aangemaakt te hebben. Na drie weken stuurt hij dan toch weer een bericht om te praten … en is het weer aan.
- elk afschuwelijk gedrag van hem is uiteindelijk altijd de schuld van mij zusje. Dan heeft mijn zusje net iets te lang naar een jongen in de trein gekeken. Of te vriendelijk geweest naar zijn buurman.
- ook zit hij nog in een inburgeringsfase waardoor mijn zusje altijd alles moet betalen. Hij heeft haar zelfs zo gek gekregen om elke maand geld te sturen naar zijn familie in land van herkomst.

Ik snap het echt niet, er is niets leuks aan deze man. Hij houdt haar overigens ook nog verborgen voor zijn familie.

De stand van zaken is nu trouwens even dat het “uit” is. Mijn zusje had de zoon van een vriendin (16 jaar) toegevoegd op Facebook. Mijn zusje is overigens 34 jaar.
Haar vriend heeft het uitgemaakt en haar weer overal geblokkeerd. Een dag later nam hij alweer contact op met beledigingen en drie dagen later berichtte hij weer dat hij excuses wilde voor haar “cheating”… ander zou het voorgoed uit zijn.

Ik heb mijn zusje gelukkig kunnen overtuigen om geen excuses te maken. Ze heeft zijn berichten niet beantwoord. Nu is het een week stil en merk ik aan mijn zusje dat ze hem mist (???) en dat ze hoopt dat hij weer van zich laat horen.

Ik hoop zelf dat hij voorgoed wegblijft of in ieder geval lang genoeg wegblijft zodat mijn zusje de tijd krijgt om te rouwen en eindelijk in te gaan zien dat deze man een klootzak is.

Maar wat kan ik doen? Iemand tips voor mij hoe ik mijn zusje kan helpen?
Here I am - now what are your other two wishes...
Lupa schreef:
16-01-2023 15:04
Dat afleiden vind ik wel goed advies. En vanzelfsprekend ook het er voor haar zijn.
Maar nooit kritiek hebben op die vent ben ik het niet mee eens. Uiteindelijk is het doel toch haar te laten inzien dat deze relatie en zijn handelen niet oké is. Door niets negatiefs over zijn gedrag te zeggen doe je alsof het normaal is. Dat is het duidelijk niet.
Er is ook een verschil tussen keer op keer tegen zus zeggen dat je die man moet verlaten en als zij over zijn acties verteld aan te geven dit niet normaal te vinden.

Het doel is, dat de zus weggaat bij deze man
Als je negatief bent, dan verwijder je de zus, dan raakt TO haar kwijt. En het is juist de bedoeling, dat zus nog iemand houdt, waar ze op terug kan vallen.
Als zus een keer negaties is over deze man, niet direct bevestigen en meehuilen. Maar vragen wat het met haar doet
Alleen als ze helemaal zelf tot inkeer komt, komt ze van hem los
(of niet, mensen mogen kiezen voor een kutrelatie)
lemoos2 schreef:
16-01-2023 10:52
Ik zou heel veel uitstapjes plannen met mijn zus, weekendje weg, dagje workshop, etc. En helemaal niets over die eikel zeggen. Dat zou ik doen.
Dit.
Als iemand die vroeger zelf in een foute relatie heeft gezeten, kan ik zeggen dat je je alleen maar eenzamer en onbegrepener voelt als iedereen om je heen steeds roept dat je weg moet bij die kl.... en bij ieder drama roepen "zie je nou wel, told you so".
Hulde aan die ene vriendin die dat allemaal niet deed, die accepteerde dat ik hem nog niet los kon laten maar die er wel altijd voor mij was om samen iets te ondernemen. En dat konden echt simpele dingen zijn hoor, samen een stuk fietsen bijv of mij uitnodigen voor een avondje playstationnen met haar en d'r buren. Uiteindelijk hebben dat soort dingen er enorm toe bijgedragen dat ik uiteindelijk kon breken met die lamlul. Het feit dat ik naast hem nog een leven hád, in plaats van vanaf nul alles op te moeten bouwen terwijl je geestelijk in de kreukels ligt.
madamzonderm schreef:
16-01-2023 14:57
Eens met niet zelf negatief zijn.

Heb het gezellig samen. Als zij hem ter sprake brengt of wat er gebeurde kan je zeggen dat wat gebeurde niet voorkomt/hoeft in een gezonde relatie.

De enige vraag m.b.t. in de relatie blijven die ik mijn zusjes stelde als ik dacht dat iemand een slechte partner of de omstandigheden slecht waren voor hen is: "Wil je met hem zijn op deze manier?" Verder zei ik niets over wel of niet blijven. Uitkomst is dat we onderling kunnen praten over partnerschap. Dat gebeurt niet tussen alle leden binnen ons gezin.

Onder deze omstandigheden lijkt me het mooist als je zus iemand heeft om andere ervaringen op te doen en af en toe van zich af te praten.
De vriendin waar ik het over had zei ook an sich niets negatiefs over mijn relatie. Maar ze vroeg bijvoorbeeld dingen als of ik t.z.t. kinderen wilde (zodat ik uit mijzelf dacht "euh ja, maar niet met hem, want hij zou geen goede vader zijn") of ze nam me mee naar een stelletje dat heel leuk en liefdevol met elkaar omging en zei daarna iets als in: "En hoe vind je Sander en Josien, leuk stel hè?" zodat ik dan iets antwoordde als: "Jazeker en wat hebben ze veel lol samen!" om dan erachteraan te beseffen: hee, dat heb ik niet in mijn relatie...
Zo viel het kwartje dus uiteindelijk "vanzelf" bij mij.
Dit klinkt als een hele toxic relatie, en die man is overduidelijk een narcist. Hij is je zusje constant aan het gaslighten.

Blijf met je zusje in gesprek, misschien wat informatie met haar delen over narcistische relaties?
Pimpelmeesje87 schreef:
16-01-2023 16:05
Dit klinkt als een hele toxic relatie, en die man is overduidelijk een narcist. Hij is je zusje constant aan het gaslighten.

Blijf met je zusje in gesprek, misschien wat informatie met haar delen over narcistische relaties?
zucht
Libelle zomerweek geweest? Lesje psychologie gehad??
Jemig, als ik een euro zou krijgen voor iedere keer dat op dit forum gaslighten wordt getypt.
mater_matuta schreef:
16-01-2023 15:45
Dit.
Als iemand die vroeger zelf in een foute relatie heeft gezeten, kan ik zeggen dat je je alleen maar eenzamer en onbegrepener voelt als iedereen om je heen steeds roept dat je weg moet bij die kl.... en bij ieder drama roepen "zie je nou wel, told you so".
Hulde aan die ene vriendin die dat allemaal niet deed, die accepteerde dat ik hem nog niet los kon laten maar die er wel altijd voor mij was om samen iets te ondernemen. En dat konden echt simpele dingen zijn hoor, samen een stuk fietsen bijv of mij uitnodigen voor een avondje playstationnen met haar en d'r buren. Uiteindelijk hebben dat soort dingen er enorm toe bijgedragen dat ik uiteindelijk kon breken met die lamlul. Het feit dat ik naast hem nog een leven hád, in plaats van vanaf nul alles op te moeten bouwen terwijl je geestelijk in de kreukels ligt.
Dat is een heel goed uitgangspunt, geef haar een vangnet voor als ze wil springen.
Hoekstra-m schreef:
16-01-2023 15:15
[...]
Off topic reactie op off topic reactie gewist wegens overbodig.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-01-2023 09:49
Reden: Quote verwijderd
59.18% gewijzigd
"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country.“
(George Patton)
meisje85 schreef:
16-01-2023 14:03
Toen ik je OP las, dacht ik dat het om een heel jong meisje zou gaan. Maar je "zusje" is blijkbaar 34. En ik snap dat ze jonger is dan jij, maar ik vraag me, als ik je OP lees, toch af in hoeverre je haar als volwaardige volwassene ziet en behandelt. Je kan haar bijstaan, met haar praten, haar proberen te laten reflecteren op haar gedrag, maar uiteindelijk is ze ook een volwassen vrouw die hier nu zelf voor kiest, omdat ze kennelijk nu niet anders kan. Ze heeft er niks aan als jij haar als slachtoffer ziet en denkt haar te moeten helpen, haar gaat overtuigen dingen wel of niet te doen. Ze bewandelt haar eigen pad, op haar eigen tempo en mag daarbij haar fouten maken. Ze heeft er waarschijnlijk meer aan als jij er voor haar bent, zonder haar en hem te veroordelen. Ga naast haar staan, niet boven haar.
En dat zegt het meisje ;)
Ik noem mijn broertje ook nog steeds broertje, ondanks dat we allebei ver in de 40 zijn.
Moiren schreef:
16-01-2023 18:05
Ik noem mijn broertje ook nog steeds broertje, ondanks dat we allebei ver in de 40 zijn.
Haha ja, ik was 17 toen ik deze nick nam. Da's inmiddels 20 jaar geleden o_o Maar het ging me niet alleen om het woord zusje, maar ook om hoe ze over haar schrijft.
meisje85 schreef:
16-01-2023 18:11
Haha ja, ik was 17 toen ik deze nick nam. Da's inmiddels 20 jaar geleden o_o Maar het ging me niet alleen om het woord zusje, maar ook om hoe ze over haar schrijft.
Ik vind het liefdevol en zorgzaam.
meisje85 schreef:
16-01-2023 18:11
Daar ben ik wel benieuwd naar… waar lees jij dat ik mij boven mijn “zusje” plaats?

Ik hou gewoon ontzetten van mijn zusje en ik zie dat ze hier kapot aangaat. Ik kom hier voor tips om haar het beste te helpen… omdat ik het gewoon niet weet.
Moiren schreef:
16-01-2023 18:05
Ik ben de oudste thuis en noem mijn siblings ook broertje/zusje. Iedereen is 35+
Ik zeg overigens niet dat je boven haar staat, maar de vraag kwam wel in me op na het lezen van je OP. Je kunt haar niet overtuigen dat het een slechte relatie is of dat ze wel of geen contact met hem moet hebben, waarschijnlijk weet ze dat diep van binnen allang allemaal, maar ze zal dat vooral zelf moeten ervaren en dat kan zomaar nog een tijd duren. En als buitenstaander is dat juist het pijnlijke van het geheel; jij zal als het ware moeten verduren dat zij vooralsnog niet in staat is het anders te zien of te doen. Wat je in de tussentijd kunt doen, is haar een spiegel voorhouden, praten over jullie jeugd en de invloed daarvan, een luisterend oor bieden, een veilige haven zijn waar ze ook misstappen mag maken. Juist als je haar heel erg probeert te sturen, te beinvloeden of blijft benadrukken dat je er niks van snapt, loop je het risico dat je haar kwijt raakt. Want durft ze het straks nog tegen je te zeggen als ze wel weer contact heeft gezocht? Dat bedoel ik met naast haar gaan staan. Zeg niet dat je het niet begrijpt, dat hij een foute vent is, dat ze zus of zo moet doen, maar vraag haar wat ze nu nodig heeft.
En realiseer je ook dat nu deze man het probleem is, maar dat er waarschijnlijk iets groters bij je zus achter zit en dat er een kans is dat ze weer in een verkeerde relatie eindigt als ze daar niet mee aan de slag gaat.
ShamRock schreef:
16-01-2023 12:00
Dat wil ik wel even kort toelichten. Onze ouders waren allebei emotioneel afwezig gedurende onze jeugd. We waren er omdat het zo hoorde … En ouders wil is wet. Toen ik gepest werd en ik uiteindelijk toch probeerde om troost te vinden bij mijn ouders, kreeg ik de schuld: “ja ik snap wel dat je gepest wordt, je bent te dik”.

Dit is om snel even een voorbeeld te noemen. Zo is het voor mijn zusje ook geweest.

Het contact met onze ouders is minimaal. Dat komt niet eens door ons. Ze zijn altijd op vakantie. Sinds ze met pensioen zijn.

Wat erg.
Ja dan zijn jullie vrijwel op jezelf -en elkaar- aangewezen. Fijn dat jij er wèl voor je zus bent!
Is het een idee haar dit topic te laten lezen, om zo nog iets meer haar ogen te laten openen?
meisje85 schreef:
16-01-2023 16:14
Jemig, als ik een euro zou krijgen voor iedere keer dat op dit forum gaslighten wordt getypt.
Dan neem ik de euro’s voor ‘narcisme’ wel, dan zijn we allebei zo rijk
Hoekstra-m schreef:
16-01-2023 15:15
[...]
Die discussie gaan we hier maar niet voeren, is off-topic.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-01-2023 09:49
Reden: Quote verwijderd
49.13% gewijzigd
lemoos2 schreef:
16-01-2023 10:52
Ik zou heel veel uitstapjes plannen met mijn zus, weekendje weg, dagje workshop, etc. En helemaal niets over die eikel zeggen. Dat zou ik doen.
Ja precies. Blijven laten zien dat er een gezonde andere wereld bestaat.
Ik heb ooit een vriendje gehad die echt niet ok was.
Mijn vriendin stond eens op de stoep, onverwacht, afspreken lukte niet (rara hoe kwam dat) dus ze kwam maar even aanwaaien.
Lachen gieren brullen en ik kwam weer helemaal tot mezelf.
En gewoon simpele dingen.
Geen driftbui omdat je niet het goede drinken in huis hebt, maar samen een alternatief verzinnen.
Dat iemand een compliment geeft.
Dat je gewoon iets wat je hebt meegemaakt kunt vertellen zonder op te letten of het betweterig klinkt of dat er mannen in voorkomen.
Dat iemand dat verhaal gewoon heel leuk en interessant vindt.

Als je dan je vriendje weer ziet vallen er steeds meer kwartjes.
Even iets oftopic. Veel mensen zeggen dat je niet moet aandringen om weg gaan en dat die vent een lul is. Er lopen/ liepen hier twee topics van andere forumers. Daar werd enorm gepushed om weg te gaan en dat de vent een lul is. Beide forummers durven niet terug te komen denk ik. Dus er is teveel gepushed. Dus pushen stoot af denk ik.
Ik zou vragen blijven stellen. Of ze gelukkig is. Of ze zichzelf kan zijn. Of ze samen kunnen lachen. Dat soort vragen. Vragen die inzicht geven. En ik zou altijd contact willen houden. Ook al zou ze het zelf af houden. Idd dan maar onverwachts op de stoep staan.
Wonen ze samen?
Moeilijk hoor. Inwendig wil je die vent wel wat doen.
Don't worry be happy
Nee ze wonen niet samen. Zijn familie mag niet van hun relatie weten. Het schijnt dat hij beloofd is aan een nicht in land van herkomst. In de toekomst moet hij met haar verloven maar hij hoopt daar onderuit te komen.

Ze wonen wel in dezelfde stad.

Bedankt voor alle adviezen dusver! Hier heb ik echt wel wat aan. Ik moet echt mijn best doen om hem niet af te zeiken. Maar dat is heel moeilijk elke keer als ze weer huilend aan de telefoon zit of op mijn stoep staat omdat hij echt weer afschuwelijke dingen gezegd of gedaan heeft.

Fysiek is het nog niet geworden. Een keer bijna … hij stond hij met gebalde vuist voor haar en schreeuwde “you bitch, get out of my house”. Dit was midden in de nacht. Ze had zich daarna opgesloten in de wc en daar heeft hij toen een gat in geslagen. Na een uur was het weer rustig en is ze uit de wc gekomen en is ze op de bank gaan slapen. Hij was boos geworden omdat ze zijn hand met telefoon iets geïrriteerde wegsloeg omdat hij haar bleef lastig vallen met filmpjes terwijl ze probeerde te slapen.

Ik ben gewoon bang dat het verkeerd af gaat lopen.

Ik hoop dus een beetje dat hij niet meer van zich laat horen.
mater_matuta schreef:
16-01-2023 15:45
Dit.

Ik vind dat echt heel knap van jouw vriendin. Als ik de laatste post van TO lees, dat haar zus ook belt met wat er allemaal gebeurd is vraag ik me echt af wat je dan kunt/moet/mag zeggen. Ik begrijp dat je negatief uitlaten over die vriend alleen maar afstand schept, maar wat dan? Luisteren en beamen dat het naar is en verder niet? Vragen stellen?
Ik geloof dat ik dat zelf niet jaren zou kunnen volhouden, ik zou op een gegeven moment echt een grens moeten trekken: ik wil van alles met en voor je doen (ook gewoon gezellige dingen) en als je bij hem weg wil dan sta ik je bij, maar ik trek het niet meer om aan te horen hoe naar het is terwijl ik er niets aan kan veranderen.
ShamRock schreef:
16-01-2023 22:04
Nee ze wonen niet samen. Zijn familie mag niet van hun relatie weten. Het schijnt dat hij beloofd is aan een nicht in land van herkomst. In de toekomst moet hij met haar verloven maar hij hoopt daar onderuit te komen.

Ze wonen wel in dezelfde stad.

Bedankt voor alle adviezen dusver! Hier heb ik echt wel wat aan. Ik moet echt mijn best doen om hem niet af te zeiken. Maar dat is heel moeilijk elke keer als ze weer huilend aan de telefoon zit of op mijn stoep staat omdat hij echt weer afschuwelijke dingen gezegd of gedaan heeft.

Fysiek is het nog niet geworden. Een keer bijna … hij stond hij met gebalde vuist voor haar en schreeuwde “you bitch, get out of my house”. Dit was midden in de nacht. Ze had zich daarna opgesloten in de wc en daar heeft hij toen een gat in geslagen. Na een uur was het weer rustig en is ze uit de wc gekomen en is ze op de bank gaan slapen. Hij was boos geworden omdat ze zijn hand met telefoon iets geïrriteerde wegsloeg omdat hij haar bleef lastig vallen met filmpjes terwijl ze probeerde te slapen.

Ik ben gewoon bang dat het verkeerd af gaat lopen.

Ik hoop dus een beetje dat hij niet meer van zich laat horen.
misschien kun je ook even bellen met Veilig Thuis, dit is huiselijk geweld.
rosanna08 schreef:
16-01-2023 13:22
maar het feit dat een deel van het gezin een bepaalde beleving heeft, wil niet zeggen dat de beleving van anderen onjuist is
Een beleving is nooit onjuist. Maar het kan wel zijn dat anderen niet begrijpen waarom je ergens zoveel last van hebt, omdat anderen niet zien waarom je tegen x en x bent aangelopen, want ze herkennen het niet.
S-Groot schreef:
16-01-2023 23:15
Ik vind dat echt heel knap van jouw vriendin. Als ik de laatste post van TO lees, dat haar zus ook belt met wat er allemaal gebeurd is vraag ik me echt af wat je dan kunt/moet/mag zeggen. Ik begrijp dat je negatief uitlaten over die vriend alleen maar afstand schept, maar wat dan? Luisteren en beamen dat het naar is en verder niet? Vragen stellen?
Ik geloof dat ik dat zelf niet jaren zou kunnen volhouden, ik zou op een gegeven moment echt een grens moeten trekken: ik wil van alles met en voor je doen (ook gewoon gezellige dingen) en als je bij hem weg wil dan sta ik je bij, maar ik trek het niet meer om aan te horen hoe naar het is terwijl ik er niets aan kan veranderen.
Ik ben er ook bang voor. Want ook dan is de vriendschapsrelatie niet meer gelijkwaardig. Moet je je als vriendin constant aanpassen aan de vriendin om maar niet te confronterend te zijn. Want je weet dat haar hele leven om die man draait en om alles wie ze vroeger was aan het weggooien is. De spontane, vrolijke vriendin die met je ging stappen/ergens naartoe/weekendje weg die ben je aan het verliezen. Loop je in je vriendschap op eieren. Dat wil ik best een tijd doen, maar als het na een aantal maanden haar niet gaat helpen, weet ik niet hoe lang ik nog wil blijven investeren in een vriendin die de buitenwereld steeds verder afsluit. Ik geloof dat ik dat voor een broer of zus wil doen, maar zo diep zijn mijn vriendschappen niet dat ik maanden, zo niet jaren, blijf klaarstaan voor een vrouw die nog maar een schim is van de vriendin die ze ooit was.
En ik ben het eens met Lila-Linda, wat er in die nacht op de wc is gebeurd is huiselijk geweld. Je zus moest zich veiligstellen om ervoor te zorgen dat ze mogelijk geen klappen kreeg en hij had zijn agressie niet onder controle (gat deur). Dat IS huiselijk geweld. Niet bijna.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven