Wat doen jullie kinderen van 9 10 of 11?

01-02-2023 09:37 77 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal, naar aanleiding van het topic over kinderen van vier en spelen, heb ik ook een vraag.
Kind hier is 9 en zit in groep 7. Zijn vrienden zijn dus allemaal iets ouder dan hij. ( Hij heeft ook leeftijdsgenoten die vrienden zijn maar dat zijn kinderen van vrienden en die ziet hij niet zo vaak als zijn school vrienden. Daarmee doet hij vooral vaak druk ;))
Maar goed, de vraag. Mijn kind van 9 speelt niet echt meer... Hij heeft bergen Kapla, Playmobil en Lego ( vooral Lego). Maar het wordt allemaal niet meer aangeraakt. Wegdoen mag ook niet...
Wat mij opvalt is dat het echte spelen er een beetje af is... In groep zes zaten ze hier nog weleens met zijn allen op de grond te bouwen met Kapla en te spelen met de kleine plastic soldaatjes.
Nu willen ze vooral gamen, voor de tv hangen of op hun telefoon zitten klooien... Dit mag echter niet zo vaak en lang, want teveel scherm is niet goed voor je...
Spelen jullie kinderen van deze leeftijd nog met speelgoed? Zo ja, welk speelgoed? Is dit een normale leeftijd om het echte spelen een beetje achter je te laten?

Hier op zich wel ' activiteiten' zoals dingen maken, vogelhuisje, stop Motion filmpjes, tekenen, met de loop station, van die modelbouw pakketten in elkaar zetten ( veel klooien dus...) Ook gaan ze naar de film, de ijsbaan of het zwembad. ( De eerste twee doet onze zoon ook zonder volwassenen, zwembad moet er altijd nog een volwassene mee van hem)
Ook leest hij vrij veel maar wel altijd Donald Duck... Heel soms een echt boek...
Die activiteiten zijn toch ook vormen van spelen? Ik zie het verschil niet.
Hier een dochter in die leeftijdscategorie. Hier wordt nog volop met (harry potter)lego gespeeld. Heel soms als er een bepaald vriendinnetje is wordt de playmobil/barbies tevoorschijn gehaald maar dat is zeer zelden. Ze leent zichzelf nog wel eens voor fantasiespel met haar broertje. Het echte spelen lijkt voorbij.

Wel wordt er veel getekend (kawaii), genaaid, geknutseld. Donald Duck is ook hier favoriet. En buiten spelen. Dan wordt er naast gehangen en gekletst toch ook nog wel spelletjes gespeeld.

Geen telefoon of I pad hier. En gamen alleen in het weekend.
Ze onderneemt nog geen activiteiten als naar de bios oid alleen.
Ik mis in jouw rijtje de simpele dingen als buiten spelen, voetballen, stoepranden, verstoppertje of iets dergelijks, hutten bouwen. Dat soort dingen deden wij elke dag, uren lang.
Wacht even tot het mooie weer er weer is.
Dan kunnen ze ook nog wel buiten op de zwerf gaan door de wijk.
9 is wel jong om niet meer echt te spelen, maar het verschilt per kind natuurlijk.
eva_luna schreef:
01-02-2023 09:47
Ik mis in jouw rijtje de simpele dingen als buiten spelen, voetballen, stoepranden, verstoppertje of iets dergelijks, hutten bouwen. Dat soort dingen deden wij elke dag, uren lang.
Ik ook. Maar mijn zoon (10) vind dat ware horror.

Hier (te)veel scherm. En dan altijd met vriendjes, zowel live als online. Soms een bordspel, of lasergamen (we hebben zelf van die ‘guns’). Hij moet van mij vaak met de hond uit, die zorgt voor veel afleiding. Geregeld neem ik kinderen mee naar de bios of trampoline hal; even eruit. Of we bakken iets wat daarna meteen wordt opgegeten. Man gaat soms met ze zwemmen in centerparcs (altijd een succes, maar te duur om vaak te doen).

Als ze hier niet mogen schermen, dan gaan ze bankhangen. Kletsen, muziek luisteren (en songteksten leren). Als hij alleen is ook wel luisterboeken luisteren. Sinds lezen verplicht werd op school heeft hij een aversie ertegen en raakt hij thuis geen (strip)boek meer aan.
Mijn kind van 10 zit ook het liefst te gamen en als dat niet mag gaat hij tv kijken, lezen of een bordspel spelen. Spelen met lego, duplo of ander speelgoed doet hij al een tijdje niet meer.
Tot zijn 9e was hij echt een ‘buitenspeelkind’ maar dat doet hij nu zelden.
Mijn dochter van net 11 speelt ook al een tijdje niet meer. Wel veel buiten spelen, jachtseizoen, skeeleren, voetballen. Maar binnen is het filmpjes maken, knutselen, gamen en chillen. Soms een spelletje spelen. Wel heel veel knutselen dus, samen met vriendinnen. Het echte spelen gaat er denk ik bij de meesten ook wel af in groep 7. Was bij mijn oudste ook zo.
Mijn dochter van 9 speelt met sommige vriendinnen nog met Schleich of knuffels. Verder binnen: tekenen of salto’s oefenen op een matras. Ook wel spotify luisteren en kletsen.
Buiten is het met vriendin naar de supermarkt om snoep te kopen en ergens buiten op te eten, of door de buurt steppen.

Het echte spelen wordt wel minder ja, ze noemen het nu zelf ook liever ‘afspreken’ :)
eva_luna schreef:
01-02-2023 09:47
Stoepranden deden wij vroeger ook, maar dat is hier in de stad schier onmogelijk. Er is geen stoeprand vrij :rofl: Hutten bouwen is in een stad ook niet altijd mogelijk.
Wat is je probleem, alleen dat je je afvraagt of het normaal is of verveelt hij zich veel? Ik vind dat je zoon veel verschillende leuke activiteiten onderneemt!

Hier een zoon van 10. Nooit een heel goede speler geweest, maar sinds ongeveer een jaar helemaal niet meer met dingen als Playmobil of Kapla. Hij heeft geen telefoon (maar we hebben wel een tablet en een Nintendo). Naar dingen als bios of zwembad gaan doet hij nog niet zonder volwassene erbij.

Wat hij wel doet:

Alleen:
- gamen (mag uit school of na de lunch 20 minuten en tijdens het koken)
- Donald Ducks lezen (absoluut geen boeken)
- podcasts luisteren (Klokhuis, Jeugdjournaal)
- Jeugdjournaal app lezen/kijken (vooral de filmpjes)
- online schaken
- op de bank hangen

Wat hij ook leuk vindt is (volwassen) Lego sets in elkaar zetten, maar dat is dan 80 euro voor 3 uurtjes plezier, dus die schaffen we niet in grote mate voor hem aan en hij zelf ook niet. Toen hij 9 was heeft hij een tijdje nog wel regelmatig Gravitrax knikkerbanen gebouwd, maar dat is er nu helemaal uit.

Met vriendjes:
- gamen
- voetballen
- verstoppertje spelen
- lasergamen (zusje heeft een set)
- gezelschapsspel spelen
- op de bank hangen
nicole123 wijzigde dit bericht op 01-02-2023 10:43
14.57% gewijzigd
Maar TO: een normale leeftijd om te stoppen met spelen? Wilde je hem gaan dwingen als we hier allemaal zeggen dat het echt abnormaal is?

Hier meisje van 8, met vriendinnen van dezelfde leeftijd. Vorig jaar doken ze nog weleens op het speelgoedkeukentje van klein zusje, maar opeens was dat over. Ze zijn allemaal wel klaar met spelen. Buitenspelen is ook meer hangen geworden.

Gelukkig wordt er hier 3 keer in de week gesport en bij de overblijf worden er buiten wel spellen gedaan, dus ik maak me niet druk om het gebrek aan (buiten) spelen.
Hier overigens ook een dochter van net 8, die nooit veel gespeeld heeft en dat denk ik ook nooit zal gaan doen. Zij doet hetzelfde als haar broer, maar dan minus het schaken, voetballen en Donald Ducks lezen. Vooral schermpjes en bankhangen dus. Ik heb zelf als kind dan juist weer tot mijn 12e volop gespeeld. Het verschilt enorm per kind.
Met dit weer begrijp ik dat ze minder buiten zijn. Maar dan heb ik liever een game samen met anderen dan alleen op de telefoon hangen. Daarnaast bordspellen, lezen en bouwen.

Schermgebruik zou ik beperken. Bij mooi weer lekker naar buiten. Voetballen, fietsen en spellen of kletsen met vrienden buiten.
Dochter van 10 speelt graag met Lego. Maar het is wel zo dat als het eenmaal gebouwd is dat ze dan er niet echt veel meer naar omkijkt. Playmobiel ook wel. En LOL natuurlijk.

Daarnaast de Switch, iPad, iPhone natuurlijk als ze kan.

En ze leest veel.

Ook zwemt ze graag, maar vooral in de zomer. En liever niet alleen. Dus ofwel met een vriendinnetje. Of als ik erin lig, dan komt ze er graag bij.

Openbare speeltuin in de zomer soms. Maar dan alleen als ik het voorstel. En dan is ze ook vaak wel snel terug. Ik denk dat dat komt omdat er erg weinig kinderen nog buiten spelen. Dus ze is dan meestal alleen. Wel gaat ze nog graag naar een binnenspeeltuin. Daar is ze in ieder geval niet alleen. Dat zou wel heel rustig zijn. ;)
Gamen, gamen, tennissen, buiten spelen, tekenen.

Prima.

Is net 10. Lego is soms leuk maar meer niet dan wel, verder geen speelgoed waar mee gespeeld word anders dan buitenspullen zoals hoepels, ballen en skates.
Jaja.
Mijn 9 jarige speelt nog heel veel met lego. Vooral bouwen. Hij bedenkt graag een project of thema dat hij dan wil bouwen (bijvoorbeeld een haven of een pretpark.) Daar is hij graag mee bezig Hij maakt ook stop motion filmpjes met lego.
Playmobil en de treinbaan zijn nu wel minder geliefd dan een jaar terug. Toch pakt hij ze allebei nog regelmatig; zeker de playmobil.
Daarnaast ook gamen (maar dat mag niet altijd), tekenen, lezen (vooral stripboeken) en buitenspelen. Buiten gaat hij graag skateboarden en inline skaten maar wel alleen als het fijn weer is. Qua weer is hij best wel een zeur. Hij heeft geen zin om buiten te spelen als het koud/regenachtig is.
Hij gaat overigens drie dagen per week naar de bso en daar zijn sowieso geen schermen dus daar speelt hij veel buiten of ze spelen binnen spelletjes met elkaar.

Alleen naar de bios en zwemmen doet hij nog niet maar dat soort dingen doen we wel regelmatig samen.

Mijn oudste kinderen waren op die leeftijd ongeveer met dezelfde dingen bezig. Lego speelden ze veel mee (vinden ze eigenlijk nog steeds leuk), kapla en playmobil. Playmobil werd wel duidelijk minder geliefd met een jaar of 9-10.
Mijn dochter was een echt buiten speel kind, ook met slecht weer. Nog steeds is ze graag buiten (hobbies als scouting, crossfietsen en paardrijden.)
Mijn dochter is 12... en ze gamed, leest, speelt muziekinstrument in verenigingsverband (les, oefenen, repetities), kijkt YouTube/Netflix, belt/appt met vriendinnen, fietst dagelijks 2 uur ivm school, heeft huiswerk, rijdt paard.

Maar dat klooien zoals jij dat noemt, is toch ook hobby/ontspanning?
Mijn zoon van 9 kan heerlijk spelen met vriendjes. Vooral buiten. Eigenlijk geen idee wat ze dan precies doen, zie ze vaak de hele middag niet. Hutten bouwen, op trampoline, met een berg zand spelen (met fiets erover heen) etc. Vaak eind vd middag half uurtje computeren. Tv gaat hier overdag niet aan, vind ik echt niet nodig, en telefoon heeft ie nog niet, vind ik ook niet nodig op die leeftijd. Dus hier eigenlijk geen problemen. Als ze binnenspelen is het vooral met lego. Klopt inderdaad wel dat ze verder weinig speelgoed aanraken. Maar hier zie je de jongens van zijn leeftijd nog lekker buiten spelen.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 01-02-2023 12:50
10.83% gewijzigd
Zoon van 9 (groep 6) speelt nog veel met lego en Playmobil met zijn vrienden. Ook jongens die dat thuis al hebben weggedaan spelen er kennelijk toch nog graag mee, ook oudere vrienden uit groep 7.
Ze spelen ook met nerf, voetballen, jachtseizoen, en "met stokken". Bij dat laatste slenteren ze door de wijk met allemaal een mooie grote tak.
Het liefst gamen ze voortdurend maar dat mag niet natuurlijk. Oh, plaatjes draaien vinden ze ook heel leuk
Tja...wat is normaal? Mijn jongste is 14,5 en zit nog in het speelgoed. Wel de creatieve variant: zelf speelgoed maken van karton, wol, afval, satéprikkers, vilt, stoffen etc. Ze is enorm creatief en kan van mijn afval leuke items maken. Alles heeft een doel voor het aanwezige speelgoed. Dus niet echt spelen maar het wel creëren.
Blaaspijpen maken, pijltjes draaien.
shala91 schreef:
01-02-2023 10:42
Maar TO: een normale leeftijd om te stoppen met spelen? Wilde je hem gaan dwingen als we hier allemaal zeggen dat het echt abnormaal is?

Je kan ze moeilijk dwingen lekker te spelen als ze dat niet goed kunnen. Maar je kan ze wat mij betreft met goed weer best naar buiten sturen. Ik zou in ieder geval niet meegaan in hele middag gamen of met de telefoon spelen. Genoeg andere dingen te verzinnen. Hele middag bankhangen vind ik ook vreselijk. Dochter (12) heeft ook zo'n vriendin die alleen wil lezen en hangen. Dochter vindt dat ook saai. Die motiveer ik dan wel naar buiten te gaan of bijv een spel te spelen of de fiets te pakken en ergens heen te gaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven