Band met schoonouders
woensdag 22 februari 2023 om 20:53
Hoi!
Schoonouders.. niet iedereen is altijd even enthousiast over ze.
Ik ben al enkele jaren samen met mijn partner. Het loopt lekker tussen ons en wonen sinds kort in ons koophuis.
Ik zal even de situatie kort schetsen.
Mijn partner is enig kind, heeft geen broers of zussen. De band tussen hem en zijn ouders is niet altijd top geweest maar het laatste 1,5j gaat het beter. De relatie tussen zijn ouders is niet wat het zou moeten zijn, veel ruzies en spanningen. Vader is enige kostwinner en dit geeft toch wel enige druk. Moeder heeft 10j geleden enkele gezondheidsproblemen gehad maar is nu stabiel. Ondanks het beter gaat met haar verwacht ze van haar man dat hij ook het huishouden op zich neemt, ookal werkt hij 6/7. Maar oké, dit is natuurlijk hun ding.
Mijn situatie, ik heb nog 2 oudere zussen en papa waar ik een zeer goede band mee heb. Mijn mama is plots overleden toen ik 16 was. Zeer heftige jaren geweest en nog steeds een groot gemis..
Over het algemeen heb ik mij wel altijd goed verstaan met mijn schoonouders. Moeilijke mensen onderling maar met mij zijn ze wel steeds correct geweest.
Alleen.. Ik erger mij zo snel aan hun, vooral aan mijn schoonmoeder. Ze kan erg dramatiseren en behandeld mijn partner vaak nog als een kind. Ze belt dagelijks en wij zien hun 2x per week. Wat voor mij eigenlijk al teveel voelt. Schoonmoeder babbelt constant en heb hier vaak geen zin in na een lange werkdag..
Ze stelt vaak vragen aan de telefoon als 'hebben jullie wel gegeten' of 'hebben jullie gisteren weeral gedronken op dat feestje'. Ik vind dit nogal verstikkend. Ze zal het goed bedoelen maar we zijn uiteindelijk volwassen en hebben ons eigen leven. En natuurlijk kook ik voor mij en mij partner. Rare vraag ook.
Ik heb over het algemeen de indruk dat ze zich nu wil voor doen als de perfecte moeder voor haar zoon nu dat wij op ons eigen wonen. Terwijl ze al die dingen ook niet deed toen mijn partner gewoon nog thuis woonde. Ze heeft ook veel zelfmedelijden en daar kan ik niet goed tegen.
Ik heb haar graag maar ik heb het gevoel dat ik probeer om hun niet echt helemaal in mijn leven toe te laten. Ookal Laat ik dit niet merken. Ik zit er echt wel mee. Zo erg, dat ik zelfs bang ben om aan kids te beginnen.
Ik heb mijn eigen moeder moeten missen op de belangrijke momenten in mijn leven, ik heb geen nood om te zien hoe zij mijn partner vaak behandeld als een kind en zich iets te veel probeert op te dringen in ons eigen leven.
Ik heb al vaak geprobeerd om het los te laten en mezelf te overtuigen dat ik echt wel overdrijf. Maar het is sterker dan mezelf, de irritaties lopen vaak hoger op dan ik zou willen.
Mijn partner houdt zelf ook niet van teveel bemoeienissen maar hij denkt dan ' ze bedoelen het goed'.
Wat moet ik hiermee, is dit herkenbaar ? Of overdrijf ik gewoon?
Dankje hoor !
Schoonouders.. niet iedereen is altijd even enthousiast over ze.
Ik ben al enkele jaren samen met mijn partner. Het loopt lekker tussen ons en wonen sinds kort in ons koophuis.
Ik zal even de situatie kort schetsen.
Mijn partner is enig kind, heeft geen broers of zussen. De band tussen hem en zijn ouders is niet altijd top geweest maar het laatste 1,5j gaat het beter. De relatie tussen zijn ouders is niet wat het zou moeten zijn, veel ruzies en spanningen. Vader is enige kostwinner en dit geeft toch wel enige druk. Moeder heeft 10j geleden enkele gezondheidsproblemen gehad maar is nu stabiel. Ondanks het beter gaat met haar verwacht ze van haar man dat hij ook het huishouden op zich neemt, ookal werkt hij 6/7. Maar oké, dit is natuurlijk hun ding.
Mijn situatie, ik heb nog 2 oudere zussen en papa waar ik een zeer goede band mee heb. Mijn mama is plots overleden toen ik 16 was. Zeer heftige jaren geweest en nog steeds een groot gemis..
Over het algemeen heb ik mij wel altijd goed verstaan met mijn schoonouders. Moeilijke mensen onderling maar met mij zijn ze wel steeds correct geweest.
Alleen.. Ik erger mij zo snel aan hun, vooral aan mijn schoonmoeder. Ze kan erg dramatiseren en behandeld mijn partner vaak nog als een kind. Ze belt dagelijks en wij zien hun 2x per week. Wat voor mij eigenlijk al teveel voelt. Schoonmoeder babbelt constant en heb hier vaak geen zin in na een lange werkdag..
Ze stelt vaak vragen aan de telefoon als 'hebben jullie wel gegeten' of 'hebben jullie gisteren weeral gedronken op dat feestje'. Ik vind dit nogal verstikkend. Ze zal het goed bedoelen maar we zijn uiteindelijk volwassen en hebben ons eigen leven. En natuurlijk kook ik voor mij en mij partner. Rare vraag ook.
Ik heb over het algemeen de indruk dat ze zich nu wil voor doen als de perfecte moeder voor haar zoon nu dat wij op ons eigen wonen. Terwijl ze al die dingen ook niet deed toen mijn partner gewoon nog thuis woonde. Ze heeft ook veel zelfmedelijden en daar kan ik niet goed tegen.
Ik heb haar graag maar ik heb het gevoel dat ik probeer om hun niet echt helemaal in mijn leven toe te laten. Ookal Laat ik dit niet merken. Ik zit er echt wel mee. Zo erg, dat ik zelfs bang ben om aan kids te beginnen.
Ik heb mijn eigen moeder moeten missen op de belangrijke momenten in mijn leven, ik heb geen nood om te zien hoe zij mijn partner vaak behandeld als een kind en zich iets te veel probeert op te dringen in ons eigen leven.
Ik heb al vaak geprobeerd om het los te laten en mezelf te overtuigen dat ik echt wel overdrijf. Maar het is sterker dan mezelf, de irritaties lopen vaak hoger op dan ik zou willen.
Mijn partner houdt zelf ook niet van teveel bemoeienissen maar hij denkt dan ' ze bedoelen het goed'.
Wat moet ik hiermee, is dit herkenbaar ? Of overdrijf ik gewoon?
Dankje hoor !
woensdag 22 februari 2023 om 22:54
Het is inderdaad TO’s topic. Zeg dan “ als jij het te veel vindt is het te veel “ ipv te doen alsof daar regels voor zijn. Zo las ik jouw post in ieder geval.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 23 februari 2023 om 06:20
Zit eens niet zo te zuigen.blijfgewoonbianca schreef: ↑22-02-2023 22:54Het is inderdaad TO’s topic. Zeg dan “ als jij het te veel vindt is het te veel “ ipv te doen alsof daar regels voor zijn. Zo las ik jouw post in ieder geval.
Mensen schrijven hier vaak omdat ze een klankbord zoeken. TO heeft geen moeder dus is wellicht een beetje zoekende naar hoe normaal het gedrag van schoonmoeder is. Ik denk dat we makkelijk kunnen stellen: een (schoon)moeder die constant aan de telefoon hangt om te vragen wat je hebt gegeten en 2 keer per week langskomt, is veel. Je bent geen koele onsociale schoondochter als je je lief vraagt hier een beetje paal en perk aan te stellen.
donderdag 23 februari 2023 om 07:52
donderdag 23 februari 2023 om 08:29
Dan zeg je tegen je man dat hij eens daarheen moet. En als het zo'n ei is die dat niet wil/durft, dan kan je je zeker wel verstoppen. Je hoeft niet op te zitten en pootjes te geven.
donderdag 23 februari 2023 om 08:52
Nee zeg! Je wil misschien gewoon lekker thuis op je bank zitten, zonder dat schoonma daar zit te tetteren. Niet je uit je eigen huis weg laten jagen.Quincy2 schreef: ↑22-02-2023 21:34Ik zou de volgende keer acuut besluiten dat ik een nieuwe hobby had buiten de deur (hardlopen, wandelen) of dat ik even naar de bieb moest.
Kondigen ze hun komst aan? Dan ga je een paar minuten eerder weg.
Je vriend is toch niet exclusief beschikbaar voor je op dat moment, dus kun je best even weg.
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 23-02-2023 09:19
0.48% gewijzigd
donderdag 23 februari 2023 om 08:55
Er zijn geen regels, maar voor veel mensen is dit veel.blijfgewoonbianca schreef: ↑22-02-2023 22:54Het is inderdaad TO’s topic. Zeg dan “ als jij het te veel vindt is het te veel “ ipv te doen alsof daar regels voor zijn. Zo las ik jouw post in ieder geval.
donderdag 23 februari 2023 om 09:02
donderdag 23 februari 2023 om 09:03
Eens, je laten wegjagen ( en dus nog steeds geen rust) omdat een andere volwassene niet zijn mama wil kwetsen en die moeder niet tegen een normale grens kan.Lorem_Ipsum schreef: ↑23-02-2023 08:52Nee zeg! Je wil misschien gewoon lekker thuis op je bank zitten, zonder dat schoonma daar zit te tetteren. Niet je uit je eigen weg laten jagen.
Jaja.
donderdag 23 februari 2023 om 09:05
Toch wel. Mijn moeder is ook jong overleden, toen was ik wel 23 en woonde al op mijzelf. Maar veel langs bij mij is niet gelukt zegmaar.
Door het ontbreken van mijn moeder heb ik de balans met mijn schoonouders nooit goed kunnen vinden. 2 keer in de week zou ik ook te veel vinden. En dat bellen over het avondeten, pffff. Schoonouders kwamen een keer in de week oppassen en ik kan niet zeggen dat dat zonder slag of stoot gegaan is. Ik kon de ruimte niet goed gunnen aan mijn schoonouders. Maar ik ben ontzettend blij dat het wel door is gegaan en een weg hebben gevonden uiteindelijk.
Mijn schoonmoeder is nu ook dood. Heeft ook de 65 niet mogen halen. Mijn schoonvader gaat het eind van dit jaar ook niet halen
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
donderdag 23 februari 2023 om 09:12
TO, wat als je zelf bepaalt wanneer jullie hen zien? Ik kan me voorstellen dat je na een lange werkdag geen zin hebt in bezoek. Maar stel dat jullie in het weekend een uurtje bij hen langs gaan? En dan zeg je: ‘we komen nu gezellig langs want we zijn doordeweeks te moe voor bezoekjes en dan willen we graag met z’n tweetjes zijn’
donderdag 23 februari 2023 om 09:21
Maria1905 schreef: ↑23-02-2023 09:12TO, wat als je zelf bepaalt wanneer jullie hen zien? Ik kan me voorstellen dat je na een lange werkdag geen zin hebt in bezoek. Maar stel dat jullie in het weekend een uurtje bij hen langs gaan? En dan zeg je: ‘we komen nu gezellig langs want we zijn doordeweeks te moe voor bezoekjes en dan willen we graag met z’n tweetjes zijn’
Leuk bedacht, maar dan moet vriend dat tegen zijn ouders zeggen, niet TO, en dat durft vriend nu niet.
Dit lijkt me nogal een ongezonde situatie. TO zit frequent met ongewenst bezoek en TO's vriend kiest voor papa en mama ipv voor zijn vriendin.
donderdag 23 februari 2023 om 09:23
Dit vind ik wel heel erg kort door de bocht! Je moet met z’n allen verder.
Ik kan me voorstellen dat als je man alleen maar over je ouders loopt te zeiken terwijl jij eigenlijk vindt dat zij niks geks of verkeerds doen, dit een wig drijft, of dat dit op z’n minst ergernis oplevert naar man toe!
donderdag 23 februari 2023 om 09:34
Zouden ’stille hints’ helpen?
Poeh, het is druk op de zaak. Ben toe aan eens een paar avonden ongestoord bankhangen!
Grappend: joh, hebben jullie niks beters te doen dan hier iedere avond te komen controleren of we wel gegeten hebben?
Als je hier toch iedere avond komt kunnen we jullie mooi indelen op het afwasrooster!
Of leg je man eens een keer over de keukentafel, zodat hij met rode kop, verward haar en open blouse de deur moet openen. Misschien dat ze dan snappen dat hun komst niet altijd gewenst is
.
En voor schoonmoeder: Kap haar geklaag af! Ben duidelijk. Ik zeg mijn schoonmoeder gerust (netjes en gepast) hoe ik er over denk. En als ze teveel zou klagen reageer ik daar ook niet altijd vol begrip op hoor! Als ze (in jou geval) klaagt dat ze de hele week niemand ziet: dan wordt het tijd voor en baan of hobby of vrijwilligerswerk. Wil ze dat niet? Dan niet klagen!
Wordt het bewegen voor jouw schoonmoeder allemaal wat lastig? Ja, wat wil je?! Als je de hele dag op een stoel zit wordt dat er niet beter op. Stofzuigen schijnt daar een hele goeie voor te zijn!
(Ik heb gelukkig echt een prima schoonmoeder. Wel wat kleine ‘puntjes’ maar wie heeft dat nou niet
. Zal ze van mij ook wel vinden! )
Poeh, het is druk op de zaak. Ben toe aan eens een paar avonden ongestoord bankhangen!
Grappend: joh, hebben jullie niks beters te doen dan hier iedere avond te komen controleren of we wel gegeten hebben?
Als je hier toch iedere avond komt kunnen we jullie mooi indelen op het afwasrooster!
Of leg je man eens een keer over de keukentafel, zodat hij met rode kop, verward haar en open blouse de deur moet openen. Misschien dat ze dan snappen dat hun komst niet altijd gewenst is
En voor schoonmoeder: Kap haar geklaag af! Ben duidelijk. Ik zeg mijn schoonmoeder gerust (netjes en gepast) hoe ik er over denk. En als ze teveel zou klagen reageer ik daar ook niet altijd vol begrip op hoor! Als ze (in jou geval) klaagt dat ze de hele week niemand ziet: dan wordt het tijd voor en baan of hobby of vrijwilligerswerk. Wil ze dat niet? Dan niet klagen!
Wordt het bewegen voor jouw schoonmoeder allemaal wat lastig? Ja, wat wil je?! Als je de hele dag op een stoel zit wordt dat er niet beter op. Stofzuigen schijnt daar een hele goeie voor te zijn!
(Ik heb gelukkig echt een prima schoonmoeder. Wel wat kleine ‘puntjes’ maar wie heeft dat nou niet
donderdag 23 februari 2023 om 09:34
moizer schreef: ↑23-02-2023 09:23Dit vind ik wel heel erg kort door de bocht! Je moet met z’n allen verder.
Ik kan me voorstellen dat als je man alleen maar over je ouders loopt te zeiken terwijl jij eigenlijk vindt dat zij niks geks of verkeerds doen, dit een wig drijft, of dat dit op z’n minst ergernis oplevert naar man toe!
Ik ben het wel met Star eens. Je relatie is het voornaamste. Natuurlijk zul je in je relatie rekening moeten houden met elkaars wensen tav het contact met beide ouders, maar daar kom je dus samen uit. Wat de wensen van ouders daarin zijn, is daarin niet het meest relevant, die weeg je hooguit als partners samen mee.
donderdag 23 februari 2023 om 09:37
moizer schreef: ↑23-02-2023 09:34Zouden ’stille hints’ helpen?
Of leg je man eens een keer over de keukentafel, zodat hij met rode kop, verward haar en open blouse de deur moet openen. Misschien dat ze dan snappen dat hun komst niet altijd gewenst is.
(Ik heb gelukkig echt een prima schoonmoeder. Wel wat kleine ‘puntjes’ maar wie heeft dat nou niet. Zal ze van mij ook wel vinden! )
Van passive agressive kutopmerkingen, verpakt als "grapje" is nog nooit een relatie beter geworden.
Staat ook haaks op wel duidelijk zijn over geklaag.
donderdag 23 februari 2023 om 09:40
Nee, gewoon zeggen. Ik zou het ook niet vriend laten zeggen, juist als buitenstaander is het makkelijker. “Sorry mensen, ik ben nu eenmaal iemand die echt me-time nodig heeft na werk, het wordt me wat teveel allemaal zo, iedere keer.” En dan in eerste instantie op bed een boek gaan lezen of film gaan kijken.moizer schreef: ↑23-02-2023 09:34Zouden ’stille hints’ helpen?
Of leg je man eens een keer over de keukentafel, zodat hij met rode kop, verward haar en open blouse de deur moet openen. Misschien dat ze dan snappen dat hun komst niet altijd gewenst is.
(Ik heb gelukkig echt een prima schoonmoeder. Wel wat kleine ‘puntjes’ maar wie heeft dat nou niet. Zal ze van mij ook wel vinden! )
Bovendien lijkt me niet dat kletsende schoonma veel gevoel heeft voor stille hints of situaties.
donderdag 23 februari 2023 om 09:44
Lorem_Ipsum schreef: ↑23-02-2023 09:40Nee, gewoon zeggen. Ik zou het ook niet vriend laten zeggen, juist als buitenstaander is het makkelijker. “Sorry mensen, ik ben nu eenmaal iemand die echt me-time nodig heeft na werk, het wordt me wat teveel allemaal zo, iedere keer.” En dan in eerste instantie op bed een boek gaan lezen of film gaan kijken.
Bovendien lijkt me niet dat kletsende schoonma veel gevoel heeft voor stille hints of situaties.
Ik ben het er mee eens dat TO zich gewoon kan terugtrekken als deze situatie blijft voortbestaan. Maar dat heeft hoogstwaarschijnlijk als gevolg dat TO een verstoorde relatie krijgt met haar schoonouders. En dat ze dus 2 x per week van de woonkamer en keuken naar een andere plek moet verhuizen. Lijkt me nog beter als TO's vriend gewoon grenzen leert aangeven tov zijn ouders.
donderdag 23 februari 2023 om 09:46
De relatie ís verstoord. En nadat je dat een aantal keer zegt toch echt aangeven dat ze minder moet komen. Stel je voor dat eigen vader er ook 2x zat, niet te doen toch.Poeszie schreef: ↑23-02-2023 09:44Ik ben het er mee eens dat TO zich gewoon kan terugtrekken als deze situatie blijft voortbestaan. Maar dat heeft hoogstwaarschijnlijk als gevolg dat TO een verstoorde relatie krijgt met haar schoonouders. En dat ze dus 2 x per week van de woonkamer en keuken naar een andere plek moet verhuizen. Lijkt me nog beter als TO's vriend gewoon grenzen leert aangeven tov zijn ouders.
donderdag 23 februari 2023 om 09:53
Lorem_Ipsum schreef: ↑23-02-2023 09:46De relatie ís verstoord. En nadat je dat een aantal keer zegt toch echt aangeven dat ze minder moet komen. Stel je voor dat eigen vader er ook 2x zat, niet te doen toch.
Maar er is zowel door TO als haar vriend nog niet aangegeven bij schoonouders dat ze vinden dat ze teveel komen toch? Of begrijp ik je nu verkeerd?
donderdag 23 februari 2023 om 09:56
Nee, dus dat kan ze eerstvolgende keer doen. Juist als je het zelf zegt, heb je het in de hand. Anders word je misschien als zeur weggezet, “je weet hoe ze is”, terwijl vriend het zelf ook teveel vindt.
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 23-02-2023 09:58
23.34% gewijzigd
donderdag 23 februari 2023 om 09:58
Een ding is hier ondertussen wel duidelijk; van niks durven zeggen is het inmiddels alleen slechter geworden. Dus zal er iets anders geprobeerd moeten worden, niet?
En de directe aanpak lijkt er voorlopig niet in te zitten als TO niet eens duidelijk durft te zijn tegen haar vriend!
moizer wijzigde dit bericht op 23-02-2023 09:58
13.08% gewijzigd
donderdag 23 februari 2023 om 09:58
Mijn schoonmoeder zou dan op de rand van mijn bed gaan zitten. Vandaar dat mijn idee was om eens te proberen het huis uit te gaan. (Hoeft maar 1x.) Dan geef je in ieder geval de boodschap af dat je je eigen ding doet en niet beschikbaar bent. Als je altijd maar braaf visite gaat ontvangen en je leven ervoor onderbreekt, dan doe je dat niet.Lorem_Ipsum schreef: ↑23-02-2023 09:40Nee, gewoon zeggen. Ik zou het ook niet vriend laten zeggen, juist als buitenstaander is het makkelijker. “Sorry mensen, ik ben nu eenmaal iemand die echt me-time nodig heeft na werk, het wordt me wat teveel allemaal zo, iedere keer.” En dan in eerste instantie op bed een boek gaan lezen of film gaan kijken.
Waarom zijn mensen toch zo bang om 'iets kapot te maken' dat toch al nite bestaat?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in