Capsule wardrobe
donderdag 23 februari 2023 om 19:32
Goedenavond,
Ik wil starten met een capsule wardrobe. Wat ik bedoel met een capsule wardrobe is een minimalistische garderobe, waarbij items makkelijk te combineren zijn.
Als ik op internet zoek naar een capsule wardrobe, kom ik vooral uit bij neutrale kleuren.
Ik zou graag meer kleur willen in mijn kledingkast. heeft er iemand een kleurrijke capsule wardrobe en wat tips voor mij om te beginnen. Ik zie heel veel kleur in de winkels maar is dat niet erg seizoensgebonden? Ik zou graag de kleding langer dan 1 jaar kunnen dragen.
Ik wil starten met een capsule wardrobe. Wat ik bedoel met een capsule wardrobe is een minimalistische garderobe, waarbij items makkelijk te combineren zijn.
Als ik op internet zoek naar een capsule wardrobe, kom ik vooral uit bij neutrale kleuren.
Ik zou graag meer kleur willen in mijn kledingkast. heeft er iemand een kleurrijke capsule wardrobe en wat tips voor mij om te beginnen. Ik zie heel veel kleur in de winkels maar is dat niet erg seizoensgebonden? Ik zou graag de kleding langer dan 1 jaar kunnen dragen.
vrijdag 24 februari 2023 om 12:04
Wat een ontzettend leuk en vriendelijk aanbod!Jufjoke schreef: ↑24-02-2023 11:53Hier zijn best mensen die er kijk op hebben. Misschien is er iemand uit dit topic die een beetje in de omgeving woont die met je mee wil gaan winkelen. Ik woon zelf in de omgeving Den Bosch/ Eindhoven en hou me aanbevolen.
Maar als je dat niet wil is dat natuurlijk helemaal goed.
Twee jaar terug vroeg ik me hetzelfde af en ik heb toen een tijdje heel bewust in winkels verschillende kleuren en tinten tops gepeobeerd, en foto's van mezelf gemaakt om later te kijken hoe de verschillende kleuren stonden. En ook aan mn partner gevraagd wat hij ervan vond. Het probleem vh weinig flatterende licht in pashokjes blijft, maar het gaf mij wel veel inzicht.
vrijdag 24 februari 2023 om 12:48
Vast een zomerHenk-und-Roelie schreef: ↑24-02-2023 12:01Zo te lezen kan ik een capsule wardrobe wel op mijn buik schrijven aangezien mauve mijn kleur is die kleur nooit/nauwelijks in de mode is. Dat wordt een kleine wardrobe![]()
vrijdag 24 februari 2023 om 13:21
Ik ben mezelf ook een beetje gaan verdiepen in een wardrobe capsule.
Had teveel kleding die ik alleen bij elkaar kon dragen en verder nergens bij . Dus ik ben al een tijdje wat dingen aan wegdoen en nu koop ik alleen nog dingen die ik onderling kan combineren.
Enige wat ik wel extra heb zijn jurken want die draag ik graag maar ook die kan ik wel combineren met de vesten en blazers en spijkerjas/ bike jasje wat ik al had.
Ik ga nu dus gerichter op zoek voortaan.
Ik wil ook minder kleding want ik droeg toch altijd hetzelfde eigenlijk.
Waar ik wel veel aan heb zijn alle afbeeldingen op pinterest of de capsules.
Inderdaad vaak de zwart wit beige en denim maar als je zoekt op capsule met kleur staan daar ook veel voorbeelden bij. Misschien zelfs wel teveel bij elkaar maar denk dat het zeker moet lukken.
Als beige niet je ding is kan je die bv ook vervangen door een kleur? Kleuren die je wel meer bij jou vind passen.
Had teveel kleding die ik alleen bij elkaar kon dragen en verder nergens bij . Dus ik ben al een tijdje wat dingen aan wegdoen en nu koop ik alleen nog dingen die ik onderling kan combineren.
Enige wat ik wel extra heb zijn jurken want die draag ik graag maar ook die kan ik wel combineren met de vesten en blazers en spijkerjas/ bike jasje wat ik al had.
Inderdaad vaak de zwart wit beige en denim maar als je zoekt op capsule met kleur staan daar ook veel voorbeelden bij. Misschien zelfs wel teveel bij elkaar maar denk dat het zeker moet lukken.
Als beige niet je ding is kan je die bv ook vervangen door een kleur? Kleuren die je wel meer bij jou vind passen.
vrijdag 24 februari 2023 om 13:34
Mooigeenidee2018 schreef: ↑24-02-2023 13:25De kleuren van kleding die ik wil houden zijn:
Knalroze trui, ijsblauwe / grijsblauwe tule rok, grijsblauw t-shirt en een zwart/grijze spijkerbroek.
Al die poederkleuren moet ik niet dragen, net als beige, oud roze etc.
vrijdag 24 februari 2023 om 13:40
Probeer de kleding die je wil houden uit te kiezen aan de hand van de hoeveelheid combinaties die je ermee kunt maken. Als je een capsule wardrobe wil, heb je combinaties nodig. Probeer te voorkomen dat je straks allemaal losse kledingstukken hebt, maar niet echt outfits.geenidee2018 schreef: ↑24-02-2023 13:25De kleuren van kleding die ik wil houden zijn:
Knalroze trui, ijsblauwe / grijsblauwe tule rok, grijsblauw t-shirt en een zwart/grijze spijkerbroek.
Die tule rok klinkt super met het shirt. Maar variatie kun je ermee aanbrengen door het bijvoorbeeld de ene keer te combineren met een blazer, en de andere keer met een denim blouse of jack.
Past de trui op de rok?
De spijkerbroek kan je alle kanten mee op.
Maar goed, ik merk al tijdens het typen van deze reactie dat een capsule wardrobe echt niet voor mij zou zijn. Ik heb vrij veel kleding. Ik kan met de meeste kledingstukken heel verschillende en gevarieerde outfits maken, maar dan heb je natuurlijk wel een bepaalde hoeveelheid nodig.
vrijdag 24 februari 2023 om 13:43
Inderdaad, dan krijg je snel dat je een kast vol kleding hebt en toch het gevoel dat je niets hebt om aan te trekken. Om dat te voorkomen, vraag ik me op voorhand af, als ik iets aan het passen ben: hoeveel combinaties kan ik hiermee maken met wat nu al in mijn kast hangt? Als er niet meteen diverse mogelijkheden door mijn hoofd gaan, koop ik het niet.love2dance schreef: ↑24-02-2023 13:21Ik ben mezelf ook een beetje gaan verdiepen in een wardrobe capsule.
vrijdag 24 februari 2023 om 13:48
En een kleurenspectrum wat bij elkaar past. Dat vooral eigenlijk. Ik ga iig nat op iets wat maar op 1 manier te dragen is, omdat ik het dan sneller zat ben.Jufjoke schreef: ↑24-02-2023 13:40Probeer de kleding die je wil houden uit te kiezen aan de hand van de hoeveelheid combinaties die je ermee kunt maken. Als je een capsule wardrobe wil, heb je combinaties nodig. Probeer te voorkomen dat je straks allemaal losse kledingstukken hebt, maar niet echt outfits.
Die tule rok klinkt super met het shirt. Maar variatie kun je ermee aanbrengen door het bijvoorbeeld de ene keer te combineren met een blazer, en de andere keer met een denim blouse of jack.
Past de trui op de rok?
De spijkerbroek kan je alle kanten mee op.
Maar goed, ik merk al tijdens het typen van deze reactie dat een capsule wardrobe echt niet voor mij zou zijn. Ik heb vrij veel kleding. Ik kan met de meeste kledingstukken heel verschillende en gevarieerde outfits maken, maar dan heb je natuurlijk wel een bepaalde hoeveelheid nodig.
vrijdag 24 februari 2023 om 13:48
De trui past op de rok en op de spijkerbroek. Ik had deze kledingstukken meegenomen toen ik ging winkelen en de roze trui kocht.
Ik heb nooit echt veel kleding gehad, maar sinds dat ik moeder ben, merk ik dat de meeste kleding niet meer bij me past. Sowieso een gedeelte qua maat, maar ik heb bijvoorbeeld ook strakke, kortere jurken.
Deze droeg ik voor mijn zwangerschap graag, maar ik merk dat ik me er niet meer comfortabel in voel, zeker niet als ik op pad ben met mijn actieve dreumes, haha.
ik heb dus eigenlijk deze 4 kledingstukken die ik als basis wil gebruiken voor mijn capsule garderobe, alleen merk dat ik het lastig vind om keuzes te maken, juist omdat ik nog zo weinig heb.
Ik heb nooit echt veel kleding gehad, maar sinds dat ik moeder ben, merk ik dat de meeste kleding niet meer bij me past. Sowieso een gedeelte qua maat, maar ik heb bijvoorbeeld ook strakke, kortere jurken.
Deze droeg ik voor mijn zwangerschap graag, maar ik merk dat ik me er niet meer comfortabel in voel, zeker niet als ik op pad ben met mijn actieve dreumes, haha.
ik heb dus eigenlijk deze 4 kledingstukken die ik als basis wil gebruiken voor mijn capsule garderobe, alleen merk dat ik het lastig vind om keuzes te maken, juist omdat ik nog zo weinig heb.
vrijdag 24 februari 2023 om 13:53
Daarom eerst basisstukken en dan aanvullen. Zo heb ik het afgelopen zomer gedaan, maar ik ga niet echt voor een capsule wardrobe. Alleen in truien/vesten kom ik nog tekort, maar toevallig de afgelopen weken leuk roze kunnen kopen bij de Hemageenidee2018 schreef: ↑24-02-2023 13:48alleen merk dat ik het lastig vind om keuzes te maken, juist omdat ik nog zo weinig heb.
vrijdag 24 februari 2023 om 13:54
Een blazer en een vest, die beide passen bij het shirt en de rok (want bij de spijkerbroek zal het sowieso wel passen) geven al meteen veel meer mogelijkheden om outfits te maken. Een blouse idem. Die kan op de jeans en de rok, onder de trui en onder het vest en de blazer. En dan heb je met drie extra kledingstukken een veelvoud aan outfits.geenidee2018 schreef: ↑24-02-2023 13:48De trui past op de rok en op de spijkerbroek. Ik had deze kledingstukken meegenomen toen ik ging winkelen en de roze trui kocht.
vrijdag 24 februari 2023 om 13:57
Die laatste zin is absoluut waar, en dat maakt het voor veel mensen ook extra lastig. Het is makkelijk als je weet dat je naar specifiek warme of specifiek koele kleuren moet zoeken, maar zo simpel is het voor veel mensen niet. Verwarrend, als dan toch een bepaalde warme kleur niet blijkt te staan, en een bepaalde koele tint opeens wel, of andersom.snug schreef: ↑24-02-2023 13:49Winter is koel en helder
Zomer is koel en gedempt
Lente is warm en helder
Herfst is warm en gedempt
Dat zijn de archetypes wat het beste bij je gezicht staat. Je kunt zo'n systeem oneindig opdelen, want het is een geleidelijke schaal, maar dat wordt onduidelijk. De indeling van 12 vind ik handig.
True winter
Dark winter (leunt een beetje op herfst)
Bright winter (leunt een beetje op lente)
True autumn
Dark autumn (leunt een beetje op winter)
Soft autumn (leunt een beetje op zomer)
True spring
Light spring (leunt een beetje op zomer)
Bright spring (leunt een beetje op winter)
True summer
Light summer (leunt een beetje op lente)
Soft summer (leunt een beetje op herfst)
De meeste mensen vallen dus in een combinatieseizoen van koel én warm.
Daarom blijft het fijn om op pad te gaan met iemand die er kijk op heeft.
vrijdag 24 februari 2023 om 14:05
Voor mij was het een eye-opener, ik ben vrij bleek en probeerde bijvoorbeeld in een winkel het hele palet aan pastelkleuren. Door mijn kleuren te laten doen, weet ik dat ik zacht perzikkleurig moet laten staan en dat zachtgeel meestal ook niet gaat. Ik had kleuren gewoon nooit in gedeeld in rode ondertoon - oranje ondertoon.
vrijdag 24 februari 2023 om 14:09
Heel erg bedankt voor alle tips, waardeer ik zeer.
Welke kleur zou bijvoorbeeld bij het Ijsblauwe shirt passen?
Ik ging voorheen altijd voor neutrale kleuren, zoals zwart. Maar als ik bijvoorbeeld een zwarte blazer zou combineren met mijn blauwe shirt en zwarte broek, dan zie je me helemaal niet staan. Als je begrijpt wat ik bedoel. Dan zou het wel heel erg veilig worden.
Niet dat ik perse zo erg wil opvallen dat iedereen staat te kijken van mijn kleurencombinatie, maar het mag wel iets vlotter etc.
Ik ging voorheen altijd voor neutrale kleuren, zoals zwart. Maar als ik bijvoorbeeld een zwarte blazer zou combineren met mijn blauwe shirt en zwarte broek, dan zie je me helemaal niet staan. Als je begrijpt wat ik bedoel. Dan zou het wel heel erg veilig worden.
Niet dat ik perse zo erg wil opvallen dat iedereen staat te kijken van mijn kleurencombinatie, maar het mag wel iets vlotter etc.
vrijdag 24 februari 2023 om 14:47
vrijdag 24 februari 2023 om 14:49
Donkerpaars (wel de blauwe, niet de rode).geenidee2018 schreef: ↑24-02-2023 14:09Heel erg bedankt voor alle tips, waardeer ik zeer.
vrijdag 24 februari 2023 om 14:58
Weer eens met Moiren. Ik heb een donkerpaarse blazer, en verrassend genoeg kan ik die werkelijk bijna overal mee combineren. Zoiets:
https://www.zalando.nl/pieces-pcbossy-l ... gKPHfD_BwE
Of in een iets meer warme variant:
https://www.otrium.nl/product/slfeliana ... gJCTPD_BwE
Je zou het op het eerste gezicht misschien niet zeggen, maar voor mij is mijn paarse blazer een ultiem basisstuk gebleken.
Je kunt het dragen op jeans, op zwart, op donkerblauw, of op een lichtere broek. Op een jurk of rok. Met crème kleur eronder, of roze, bordeaux rood, groentinten, mijn grijze Nirvana shirt, echt zo'n beetje alles.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in