Mode & Beauty alle pijlers

Capsule wardrobe

23-02-2023 19:32 92 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedenavond,

Ik wil starten met een capsule wardrobe. Wat ik bedoel met een capsule wardrobe is een minimalistische garderobe, waarbij items makkelijk te combineren zijn.

Als ik op internet zoek naar een capsule wardrobe, kom ik vooral uit bij neutrale kleuren.

Ik zou graag meer kleur willen in mijn kledingkast. heeft er iemand een kleurrijke capsule wardrobe en wat tips voor mij om te beginnen. Ik zie heel veel kleur in de winkels maar is dat niet erg seizoensgebonden? Ik zou graag de kleding langer dan 1 jaar kunnen dragen.
Jaaaa, dit vind ik mooi

Afbeelding
,
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 14-07-2023 14:26
99.49% gewijzigd
snug schreef:
23-02-2023 23:50
Don't worry, haha. Niet echt pastels, hele lichte frisse kleuren. Maar in NL is 'ijskleuren' als term niet zo gangbaar.

Pastels horen bij zomertypes (en types die iets van zomer in zich hebben).
Ja ik had het gegoogled. Er zitten een paar mooie combinaties bij :)
geenidee2018 schreef:
23-02-2023 20:35
Ik wil niet perse veel kleuren, maar wel andere kleuren dan het standaard beige, zwart en grijs wat je veel ziet in de capsule wardrobe op internet.

Zelf ben ik niet zo thuis in kledingcombinaties en kleurcombinaties..
Je kunt wat kleuren betreft los gaan nu. Heel leuke pakken in felle kleuren.
Ik draag zelf graag roze en groen, en draag dezelfde dingen rustig jaren en jaren.
Of paars.
Gewoon ervoor gaan.
.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 14-07-2023 14:26
99.31% gewijzigd
snug schreef:
23-02-2023 23:55
Oeps, als dit je goed staat ben je eerder een zachte herfst of zachte zomer. Zo op het eerste gezicht. als je het niet gewoon alkeen mooi vindt
:( te vroeg gejuicht dan. Ik had gegoogled op icy colours en dit kwam er onder andere uit. Ik ging er vanuit dat dit dan de icy variant was van wat ik normaal niet kan dragen.
Helaas.
@TO: weet jij welk type je bent? Op pinterest staat het vol met voorbeelden van kleurcombinaties voor een capsule wardrobe.
snug schreef:
23-02-2023 23:30
Vreemd dat jullie dat te horen kregen, want zwart hoort juist bij wintertypes thuis (en bij andere types die iets van winter hebben).

Oh mosterd, vergeten blz. te verversen.
zoals ik al zei: ik heb geen probleem met zwart, zus dus wel, kleurt haar minder goed
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 14-07-2023 14:25
99.17% gewijzigd
,
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 14-07-2023 14:25
99.37% gewijzigd
Heel simpel: bekijk de capsule wardrobes die je aanspreken qua grootte en type kleding (hip, zakelijk, etc). Kijk wat daarin de basiskleuren zijn. Stel dat is zwart, grijs en ‘nude’ (beige/oudroze). Turf dan hoeveel onderstukken (broek/rok) in de kleur zwart/grijs/nude in die capsule zitten, dan bovenstukken, etc.
Vervang die basiskleuren (of twee) door de kleuren die jij graag draagt en je nu ook vooral in je kast hebt hangen (en ook daadwerkelijk vaak draagt). Dan heb je precies dezelfde hoeveelheid combinaties.
Je koopt een joggingbroek en je bent klaar. ;-D
Dan moet het maar zoals het kan
Vuurenvlam62 schreef:
24-02-2023 00:06
@TO: weet jij welk type je bent? Op pinterest staat het vol met voorbeelden van kleurcombinaties voor een capsule wardrobe.
Ik heb geen idee wat voor type ik ben. Donker haar en ogen, erg bleek. In de zomer wordt ik wel redelijk bruin.

Wat betreft de kleding die ik nu heb, bijna alles is aan vervanging toe. Het meeste past me niet meer, of is versleten.
Vuurenvlam62 schreef:
23-02-2023 23:18
Het wintertype kan zwart juist toch wél goed hebben?

Ik zou ook graag een capsule wardrobe hebben, maar helaas wintertype. Zwart, wit en felle kleuren. En ik vind felle kleuren onderling niet mooi combineren.
Dus dan wordt het toch alweer snel een spijkerbroek met een shirt in de juiste kleur.
Ik ben ook wintertype, en zwart staat mij juist geweldig. Wit dan weer minder, dat kan ik alleen in combinatie met zwart of een felle kleur hebben. Waarbij ik moet zorgen dat er geen groot wit vlak bij mijn gezicht zit, zeker in de winter, want dan zie ik eruit of ik binnenkort doodga.
Het fijne van zwart en wit vind ik wel dat dat zo goed combineert met felle kleuren. Ik draag veel fuchsia, paars en flessengroen, vaak op een zwarte of heel donkerblauwe broek.
Verder ben ik groot, waardoor kleding met grote patronen heel goed staat. Dus ik heb bijvoorbeeld een zwartwitte jurk met brede strepen, waar ik een felroze vestje bij draag als het kouder wordt.
Ik kijk juist altijd naar de ondertoon van de huid. Is het rozig of gelig of wat meer neutraal.
Bij mij iets meer rozig en ik kan heel goed kleuren als roze (van pastel tot neon), paars, blauw (licht, kobalt, navy), zwart, wit, fel rood, bordeaux rood hebben.
Ik kan dan weer heel slecht oranjerood, veel tinten groen, geel, oranjeroze (weer niet precies hoe ik die moet omschrijven), crème hebben. Heb dan wel weer een vriendin bij wie dat prachtig staat. Zij heeft ook een wat gelige ondertoon.

En oh ja, gaan gewoon eens winkels in, houdt kleren bij je gezicht en kijk of het je juist opfleurt of dat je erbij wegvalt (ik ga er bij slechte kleuren bijna ziekelijk uitzien). Dan weet je al snel genoeg.
Dat met die kleurtypes vind ik zelf zo achterhaald. Als je in de spiegel kijkt zie je toch of iets je staat of niet? Als ik felle kleuren draag zoals emerald, fuchsia en koningsblauw dan voel ik me meteen al niet goed.
Het lastige van winkels vind ik het licht. Ik zie er daar sowieso uit alsof ik stervende ben.
Ik draag zo’n beetje dezelfde kleuren als Griebus. Vooral zwart, met als extra roze/groen, maar niet in pastel.
Lady_Day schreef:
24-02-2023 09:50
Dat met die kleurtypes vind ik zelf zo achterhaald. Als je in de spiegel kijkt zie je toch of iets je staat of niet? Als ik felle kleuren draag zoals emerald, fuchsia en koningsblauw dan voel ik me meteen al niet goed.
Als ik om me heen kijk zien zat mensen dat niet. Zoveel mensen die bijvoorbeeld beige dragen, waarvan het mij toch duidelijk is dat het ze geen goed doet.
Moiren schreef:
24-02-2023 09:54
Als ik om me heen kijk zien zat mensen dat niet. Zoveel mensen die bijvoorbeeld beige dragen, waarvan het mij toch duidelijk is dat het ze geen goed doet.
Dat zie ik ook. Ik denk dat veel mensen best beige kunnen dragen, maar als een basis, dan gecombineerd met een accentkleur. Niet als groot beige vlak. En al zeker niet als groot beige vlak dichtbij het gezicht. Slecht licht in winkels helpt inderdaad zeker niet mee.
Maar daarnaast denk ik dat veel mensen niet per se kiezen wat hen fantastisch staat, maar wat veilig voelt. Ik denk dat daarom zoveel mensen zo vaak voor zwart en/of beige-achtig kiezen. Niet omdat dat nou hun ultieme kleur is, maar vanwege het altijd-goed gevoel.
Jufjoke schreef:
24-02-2023 10:12
Dat zie ik ook. Ik denk dat veel mensen best beige kunnen dragen, maar als een basis, dan gecombineerd met een accentkleur. Niet als groot beige vlak. En al zeker niet als groot beige vlak dichtbij het gezicht. Slecht licht in winkels helpt inderdaad zeker niet mee.
Maar daarnaast denk ik dat veel mensen niet per se kiezen wat hen fantastisch staat, maar wat veilig voelt. Ik denk dat daarom zoveel mensen zo vaak voor zwart en/of beige-achtig kiezen. Niet omdat dat nou hun ultieme kleur is, maar vanwege het altijd-goed gevoel.
Ik ben zo iemand die dus niet weet welke kleuren staan. Ik heb tot nu toe altijd veel zwart en beige gedragen, juist omdat dat veilig is.

Ik ben nooit bezig geweest met kleding etc. Maar vind dat het nu wel eens tijd wordt, om aandacht aan mijn uiterlijk te geven.

Ik wil dus graag uit de veilige hoek, maar ben er nog niet achter hoe.

Zou een kleuranalyse kunnen helpen?
geenidee2018 schreef:
24-02-2023 10:16
Ik ben zo iemand die dus niet weet welke kleuren staan. Ik heb tot nu toe altijd veel zwart en beige gedragen, juist omdat dat veilig is.

Ik ben nooit bezig geweest met kleding etc. Maar vind dat het nu wel eens tijd wordt, om aandacht aan mijn uiterlijk te geven.

Ik wil dus graag uit de veilige hoek, maar ben er nog niet achter hoe.

Zou een kleuranalyse kunnen helpen?
Wellicht. Maar je kunt ook zelf gaan experimenteren. Heb je een vriendin, zus, moeder, vader, kennis die er wat kijk op heeft? Die zou je mee kunnen nemen om te gaan winkelen. En dan ga je dingen passen in allerlei verschillende kleuren die je anders niet uitgekozen zou hebben, puur om te leren kijken wat het met je doet. En hoe je je erin voelt. Ik zou me graag opgeven als vrijwilliger als je niemand weet! :hello:

Maar het kan echt helpen om op die manier uit je comfortzone te komen en te zien hoe iets eruit ziet als je het eenmaal aan hebt. En ook de dingen waarvan je meteen denkt 'nee', dat is ook nuttige informatie.
Jufjoke schreef:
24-02-2023 10:21
Wellicht. Maar je kunt ook zelf gaan experimenteren. Heb je een vriendin, zus, moeder, vader, kennis die er wat kijk op heeft? Die zou je mee kunnen nemen om te gaan winkelen. En dan ga je dingen passen in allerlei verschillende kleuren die je anders niet uitgekozen zou hebben, puur om te leren kijken wat het met je doet. En hoe je je erin voelt. Ik zou me graag opgeven als vrijwilliger als je niemand weet! :hello:

Maar het kan echt helpen om op die manier uit je comfortzone te komen en te zien hoe iets eruit ziet als je het eenmaal aan hebt. En ook de dingen waarvan je meteen denkt 'nee', dat is ook nuttige informatie.
Dit vind ik een veel betere tip dan zo'n kleurenanalyse.
Volgens internet zou ik het wintertype zijn. Met als kanttekening dat mijn huid extreem bleek is, waardoor zwart en wit bij mijn gezicht in de buurt, niet staat.

Kan ik dan het beste beginnen met de kleuren te passen die bij dit type passen?

Helaas niemand in mijn omgeving die echt out of the box denkt. Vooral veel veilige kleding in mijn omgeving.
Hier zijn best mensen die er kijk op hebben. Misschien is er iemand uit dit topic die een beetje in de omgeving woont die met je mee wil gaan winkelen. Ik woon zelf in de omgeving Den Bosch/ Eindhoven en hou me aanbevolen.
Maar als je dat niet wil is dat natuurlijk helemaal goed.
geenidee2018 schreef:
24-02-2023 11:17
Volgens internet zou ik het wintertype zijn. Met als kanttekening dat mijn huid extreem bleek is, waardoor zwart en wit bij mijn gezicht in de buurt, niet staat.

Kan ik dan het beste beginnen met de kleuren te passen die bij dit type passen?

Helaas niemand in mijn omgeving die echt out of the box denkt. Vooral veel veilige kleding in mijn omgeving.
Ja, gewoon doen. En ga dan niet naar een winkelketen, maar naar een kleinere persoonlijkere zaak. Daar heb je nog mensen die niet alleen willen verkopen, maar ook dat je terugkomt. Dus een eerlijk advies geven. (En als je in de buurt woont wil ik ook wel een middagje mee ;) )
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven