Re-integeren maar wil eigenlijk een andere baan
maandag 6 maart 2023 om 14:43
Ben sinds september overspannen thuis en ik moet binnenkort weer starten met 2x2 uur werken. Aanleiding voor ziek zijn was een stevige overspannenheid na een pittige studie en heel wat jaren weggestopte emoties. Ook zit ik al een tijd niet lekker meer op mijn werk door een aantal zaken die ik ivm herkenbaarheid liever weglaat. Ik ben vlak voor corona bezig geweest met een traject (inclusief studie) voor een andere baan maar dat is door corona flink in de soep gelopen. Ook heb ik vorig jaar dus een studie gedaan waar ik een diploma voor heb gehaald maar waarvan ik niet goed weet wat ik er precies mee wil.
Op het hoogtepunt van mijn overspannenheid heb ik een nogal vreemd gesprek met mijn toenmalige manager gehad. Hij begon heel luchtig over re-integreren op 'wellicht een andere plek binnen of buiten het bedrijf'. Ik was toen zo 'wappie' dat ik het niet helemaal opmerkte maar thuis dacht ik: wat zei hij nou precies? En in mijn 'plan van aanpak' heeft hij ook zoiets geschreven. Ik heb dat toen nog besproken met mijn arbo-arts die het ook vreemd vond, maar intussen werkt mijn manager ergens anders en heb ik nu een nieuwe. Anyway, het lijkt me dat mijn manager hier niet voor niets over begon dus heb het idee dat mijn werkgever best eens van me af zou willen. En zelf wil ik eigenlijk ook graag iets anders, al weet ik dus nog steeds niet precies wat.
Nu heb ik deze week een gesprek met mijn nieuwe manager over re-integreren. Met de bedrijfsarts heb ik besproken dat ik 2x2 uur ga beginnen maar aan alles merk ik dat ik het eigenlijk helemaal niet zie zitten om weer terug te gaan naar mijn oude baan. Ik ben echter nog te wiebelig om nu eens lekker te gaan solliciteren of heftige keuzes te maken. Ik zou er echter wel voor open staan om een exit traject in te gaan, inclusief loopbaanbegeleiding en een mooie afkoopsom (werk er al heel wat jaar). Hoe zal ik dit aanpakken? Kaarten (lang) voor de borst houden, het snel open gooien of...? Ik ben nogal openhartig altijd en ben bang dat ik te snel eerlijk ben, waardoor ik wellicht een paar mooie opties (wb afkopen) mis zou kunnen lopen. Wie heeft hier ervaring mee of kennis over?
Svp niet quoten ivm herkenbaarheid. Bedankt!!
Op het hoogtepunt van mijn overspannenheid heb ik een nogal vreemd gesprek met mijn toenmalige manager gehad. Hij begon heel luchtig over re-integreren op 'wellicht een andere plek binnen of buiten het bedrijf'. Ik was toen zo 'wappie' dat ik het niet helemaal opmerkte maar thuis dacht ik: wat zei hij nou precies? En in mijn 'plan van aanpak' heeft hij ook zoiets geschreven. Ik heb dat toen nog besproken met mijn arbo-arts die het ook vreemd vond, maar intussen werkt mijn manager ergens anders en heb ik nu een nieuwe. Anyway, het lijkt me dat mijn manager hier niet voor niets over begon dus heb het idee dat mijn werkgever best eens van me af zou willen. En zelf wil ik eigenlijk ook graag iets anders, al weet ik dus nog steeds niet precies wat.
Nu heb ik deze week een gesprek met mijn nieuwe manager over re-integreren. Met de bedrijfsarts heb ik besproken dat ik 2x2 uur ga beginnen maar aan alles merk ik dat ik het eigenlijk helemaal niet zie zitten om weer terug te gaan naar mijn oude baan. Ik ben echter nog te wiebelig om nu eens lekker te gaan solliciteren of heftige keuzes te maken. Ik zou er echter wel voor open staan om een exit traject in te gaan, inclusief loopbaanbegeleiding en een mooie afkoopsom (werk er al heel wat jaar). Hoe zal ik dit aanpakken? Kaarten (lang) voor de borst houden, het snel open gooien of...? Ik ben nogal openhartig altijd en ben bang dat ik te snel eerlijk ben, waardoor ik wellicht een paar mooie opties (wb afkopen) mis zou kunnen lopen. Wie heeft hier ervaring mee of kennis over?
Svp niet quoten ivm herkenbaarheid. Bedankt!!
maandag 6 maart 2023 om 14:47
Wat voor contract heb je? En wat zegt de bedrijfsarts er van?
De werkgever moet zorgen voor een passende werkplek die aansluit bij jouw beperkingen. Als jouw werk nu te stressvol is mag je vragen om een andere plek om te reintegreren.
Is het een klein bedrijf, of zijn er opties op een andere afdeling?
Als je een jaar ziek bent is de werkgever geloof ik verplicht om ook de gelegenheid te bieden buiten het bedrijf zelf te kijken naar een geschikte werkplek.
De werkgever moet zorgen voor een passende werkplek die aansluit bij jouw beperkingen. Als jouw werk nu te stressvol is mag je vragen om een andere plek om te reintegreren.
Is het een klein bedrijf, of zijn er opties op een andere afdeling?
Als je een jaar ziek bent is de werkgever geloof ik verplicht om ook de gelegenheid te bieden buiten het bedrijf zelf te kijken naar een geschikte werkplek.
maandag 6 maart 2023 om 14:54
maandag 6 maart 2023 om 14:54
Die vroegere manager weet waarschijnlijk niet hoeveel gedoe het is om buiten de deur een 2e spoor traject te beginnen. Daar is een consulent van een extern bedrijf voor nodig, die halvegare rapporten over je schrijft voor je manager en de personeelsadviseur.
Sommige mensen worden overspannen nadat ze langdurig gepest zijn door collega's.
Maar zo te lezen heb je geen dramatische problemen met collega's.
Je hoeft niet de rest van leven in deze baan te blijven.
Je moet wel weer arbeidsritme opdoen.
Daarom raad ik je aan om op een bekende plek, huidig bedrijf, te re-integreren.
Waarom trouwens niet elders in het bedrijf?
Als jij interesse hebt in Finance en bij Finance kunnen ze extra handen gebruiken, dan ga je daar toch 2 x 2 uur opbouwen?
Win-win.
Dan zeg je dat het re-integreren in je oude functie te stresserend is, omdat je de neiging hebt om te veel hooi op je vork te nemen, als je weer je oude werk doet.
P.S. VSO betekent Vaststellingsovereenkomst. Google maar eens.
Sommige mensen worden overspannen nadat ze langdurig gepest zijn door collega's.
Maar zo te lezen heb je geen dramatische problemen met collega's.
Je hoeft niet de rest van leven in deze baan te blijven.
Je moet wel weer arbeidsritme opdoen.
Daarom raad ik je aan om op een bekende plek, huidig bedrijf, te re-integreren.
Waarom trouwens niet elders in het bedrijf?
Als jij interesse hebt in Finance en bij Finance kunnen ze extra handen gebruiken, dan ga je daar toch 2 x 2 uur opbouwen?
Win-win.
Dan zeg je dat het re-integreren in je oude functie te stresserend is, omdat je de neiging hebt om te veel hooi op je vork te nemen, als je weer je oude werk doet.
P.S. VSO betekent Vaststellingsovereenkomst. Google maar eens.
Ik houd van aardappelen.
Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.
maandag 6 maart 2023 om 15:05
Dank je wel Explorista. Ik kan het inderdaad sowieso op te stressvol gooien wb re-integreren op oude functie. Al zitten er wel hele leuke kanten aan mijn huidige baan, dus kan me voorstellen dat er wel een projectje is waar ik me de komende weken 2x2 uur mee bezig kan houden. Ergens hoop ik dat ze me (daarna?) een leuk bedrag aanbieden, maar wellicht is dat ijdele hoop.. Dat zou voor mij nl wel wat deuren openen richting het oude traject met studie waar ik vlak voor corona mee bezig was.
Vaststellingsovereenkomst ken ik! En nee, ga absoluut niet zelf opzeggen of met zoiets de deur uit op dit moment
Vaststellingsovereenkomst ken ik! En nee, ga absoluut niet zelf opzeggen of met zoiets de deur uit op dit moment
maandag 6 maart 2023 om 15:15
Veel mensen die overspannen thuis komen te zitten willen niet meer terug, dat is bijna inherent aan het ziektebeeld.
Waarom zou je werkgever van je af willen als je binnen een halfjaar alweer kunt gaan re-integreren? Ik denk dat je, als je dat wil, er echt zelf mee moet gaan komen. En ik denk dat dat in dit stadium niet slim is.
Ik zou inzetten op op een andere afdeling opbouwen en dan kijken hoe je ervoor staat.
Waarom zou je werkgever van je af willen als je binnen een halfjaar alweer kunt gaan re-integreren? Ik denk dat je, als je dat wil, er echt zelf mee moet gaan komen. En ik denk dat dat in dit stadium niet slim is.
Ik zou inzetten op op een andere afdeling opbouwen en dan kijken hoe je ervoor staat.
maandag 6 maart 2023 om 15:18
Dat denk ik omdat in het plan van aanpak stond dat ze met een open vizier wilden kijken naar opties elders, op een andere plek binnen of buiten het bedrijf. Dat kwam voor mij ook als een verrassing, al refereerde hij naar de studie die ik vorig jaar heb gedaan en het traject waar ik vlak voor corona mee bezig was. Als dit niet zo specifiek in het plan van aanpak had gestaan en hij zoiets niet had gezegd had ik geen enkele reden om aan te nemen dat ze van me af willen. Maar dit heeft me dus wel aan het denken gezet...
maandag 6 maart 2023 om 15:18
Dat denk ik omdat in het plan van aanpak stond dat ze met een open vizier wilden kijken naar opties elders, op een andere plek binnen of buiten het bedrijf. Dat kwam voor mij ook als een verrassing, al refereerde hij naar de studie die ik vorig jaar heb gedaan en het traject waar ik vlak voor corona mee bezig was. Als dit niet zo specifiek in het plan van aanpak had gestaan en hij zoiets niet had gezegd had ik geen enkele reden om aan te nemen dat ze van me af willen. Maar dit heeft me dus wel aan het denken gezet...
maandag 6 maart 2023 om 15:19
Ah ja, dat bedoel ik. Ik reken mij niet rijk hoor, ik heb gekeken en het zou voor mij rond de € 24.000 liggen als ze met zoiets zouden komen. Zou ik heeeel blij mee zijnSweetFirefly schreef: ↑06-03-2023 15:05Afkoopsom? Bedoel je transitievergoeding? Die is maximaal 89k bruto, dus reken je niet te rijk.

maandag 6 maart 2023 om 15:21
Ik heb veel met HR te maken gehad.
Medewerkers die ruzie hadden met de baas kregen een zakje geld mee. Als oprotpremie.
Ook mensen die vanwege bezuinigingen werden ontslagen, kregen geld.
Bij zieken werd er geïnvesteerd in begeleiding/coaching. Je mag een zieke medewerker namelijk niet ontslaan.
Ga niet uit van een geldbedrag voor jezelf. Ook als je ergens 10-20 jaar hebt gewerkt, reken niet op een transitievergoeding.
Medewerkers die ruzie hadden met de baas kregen een zakje geld mee. Als oprotpremie.
Bij zieken werd er geïnvesteerd in begeleiding/coaching. Je mag een zieke medewerker namelijk niet ontslaan.
Ga niet uit van een geldbedrag voor jezelf. Ook als je ergens 10-20 jaar hebt gewerkt, reken niet op een transitievergoeding.
Ik houd van aardappelen.
maandag 6 maart 2023 om 15:22
Maar dat plan van aanpak maak je toch samen? Ik begrijp niet goed dat je voor akkoord hebt getekend als die inhoud niet helder voor je was.
Ik zou er dus wel op terugkomen bij je huidige manager, nu jullie plannen gaan maken voor re-integratie. Dat lijkt me sowieso verstandig dat je toch zal moeten kijken welke werkzaamheden nu passen bij jouw mogelijkheden.
En 24000 bruto lijkt veel maar daar kun je maar een paar maanden van overbruggen. En als je jezelf te vroeg niet meer ziek rekent kan dat naar uitpakken.
Ik zou er dus wel op terugkomen bij je huidige manager, nu jullie plannen gaan maken voor re-integratie. Dat lijkt me sowieso verstandig dat je toch zal moeten kijken welke werkzaamheden nu passen bij jouw mogelijkheden.
En 24000 bruto lijkt veel maar daar kun je maar een paar maanden van overbruggen. En als je jezelf te vroeg niet meer ziek rekent kan dat naar uitpakken.
maandag 6 maart 2023 om 15:26
Ik rekende nergens op, tot een collega zei dat als ze van me af willen er wel een geldbedrag tegenover zou kunnen staan. Anders had ik dit nooit bedacht. Ik wil ook alleen maar weg als ik echt weer helemaal de oude ben of iig voldoende tijd heb om verder te herstellen. Ik heb verder niet voor het plan van aanpak getekend. Omdat mijn oude manager onverwachts is weggegaan is het allemaal wat rommelig verlopen, dit ga ik zeker bespreken met mijn nieuwe manager.
Vandaag heb ik met de psycholoog die ik via het werk heb besproken dat ik ga onderzoeken wat ik wil en wat mijn mogelijkheden zijn voor ik het gesprek met mijn nieuwe manager in ga deze week. Dus vandaar dit topic. Iig erg helpend dat je veel ervaring hebt met HR, dat heb ik dus duidelijk totaal niet
Vandaag heb ik met de psycholoog die ik via het werk heb besproken dat ik ga onderzoeken wat ik wil en wat mijn mogelijkheden zijn voor ik het gesprek met mijn nieuwe manager in ga deze week. Dus vandaar dit topic. Iig erg helpend dat je veel ervaring hebt met HR, dat heb ik dus duidelijk totaal niet

blablachocoladevla wijzigde dit bericht op 06-03-2023 15:28
1.03% gewijzigd
maandag 6 maart 2023 om 15:27
Dank je, heel helder!Explorista schreef: ↑06-03-2023 15:21Ik heb veel met HR te maken gehad.
maandag 6 maart 2023 om 15:29
Je bent ieder geval goed bezig door dit allemaal uit te zoeken! Het klinkt alsof je hoofd weer wat helderder is en dat zegt wat over je herstel. Wat fijn dat je ook een psycholoog aangeboden hebt gekregen. Ik zou alle handvatten die de werkgever verder aanbiedt met beide handen aanpakken, zo zijn ze niet allemaal

maandag 6 maart 2023 om 15:42
maandag 6 maart 2023 om 15:42
Als ik zie hoe je schrijft, denk ik dat je al een eind op weg bent met je herstel.
Je schrijft helder.
Je neemt geen overhaaste beslissingen.
Je onderzoekt mogelijkheden.
Je zet zaken op een rijtje.
Je durft hulp te vragen.
Heel goed dat je gesprekken hebt met een psycholoog.
Je schrijft helder.
Je neemt geen overhaaste beslissingen.
Je onderzoekt mogelijkheden.
Je zet zaken op een rijtje.
Je durft hulp te vragen.
Heel goed dat je gesprekken hebt met een psycholoog.
Ik houd van aardappelen.
maandag 6 maart 2023 om 15:44
Tip.
Kijk eens bij de vacatures binnen je bedrijf.
Nee, daar ga je natuurlijk niet op solliciteren, want je kan nog geen voltijdsfunctie aan.
Maar je ziet wel wat voor klussen er bij bedrijfsonderdelen liggen.
Bijvoorbeeld Rapporten in PowerBI knutselen .
Dan is zo'n rapport maken een leuk project. Alleen een rapport zonder tijdsdruk uiteraard.
Je mag het natuurlijk niet hardop zeggen tegen je manager, maar zo'n re-integratieplek is een gelegenheid om dingen uit te proberen en misschien zelfs voor te sorteren op een eventuele nieuwe functie.
Kijk eens bij de vacatures binnen je bedrijf.
Nee, daar ga je natuurlijk niet op solliciteren, want je kan nog geen voltijdsfunctie aan.
Maar je ziet wel wat voor klussen er bij bedrijfsonderdelen liggen.
Bijvoorbeeld Rapporten in PowerBI knutselen .
Dan is zo'n rapport maken een leuk project. Alleen een rapport zonder tijdsdruk uiteraard.
Je mag het natuurlijk niet hardop zeggen tegen je manager, maar zo'n re-integratieplek is een gelegenheid om dingen uit te proberen en misschien zelfs voor te sorteren op een eventuele nieuwe functie.
Ik houd van aardappelen.
maandag 6 maart 2023 om 16:19
Toch heb ik die gewoon gekregen. Na een mislukte reïntegratie zijn mijn werkgever en ik 2 jaar na ingang ziekte uit elkaar gegaan en heb ik een transitie vergoeding gekregen volgens de huidig geldende richtlijnen.Explorista schreef: ↑06-03-2023 15:21Ik heb veel met HR te maken gehad.
maandag 6 maart 2023 om 16:48
Fijn voor je, dat je een nieuwe start kon maken en een transitievergoeding kreeg, twee jaar na je ziekmelding.
TO is nu een half jaar uit de running.
Ik houd van aardappelen.
maandag 6 maart 2023 om 17:49
Een afkoopsom en vso zou naar mijn mening alleen kunnen als je je ook beter meldt. Je kan met een vso niet ziek uit dienst gaan. Je denkt hier te makkelijk over.
En beter ben je nog niet. Gewoon aangeven en binnen het bedrijf andere taken gaan doen.
En beter ben je nog niet. Gewoon aangeven en binnen het bedrijf andere taken gaan doen.
mika2022 wijzigde dit bericht op 06-03-2023 18:10
1.00% gewijzigd

maandag 6 maart 2023 om 18:08
ja, na 2 jaar ziekte en ook volgens UWV allemaal voldoende je best gedaan om je te (laten) re-integreren mag je inderdaad vertrekken met een transitievergoeding.
TO is echter niet 2 jaar ziek en komt gelukkig niet in dat traject.
maandag 6 maart 2023 om 18:50
Als je niet op eigen initiatief vertrekt heb je gewoon recht op een transitievergoeding.Explorista schreef: ↑06-03-2023 15:21Ik heb veel met HR te maken gehad.
Dat is zo sinds 2020.
The saddest thing I've ever seen on my tv screen. Was a dying man who died for his dream.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in