Werk & Studie alle pijlers

Deeltijd werkende vrouwen

12-04-2023 08:30 1928 berichten
Ik lees het steeds vaker in het nieuws en ik merk dat ik me er mateloos aan irriteer. De artikelen die vrouwen proberen te stimuleren om meer te gaan werken, zodat de gaten beter worden opgevuld en beter voor de economie enz.

Ik irriteer me er vooral aan, omdat het voelt alsof de overheid weer een idee door mijn strot probeert te duwen. Alsof dat deeltijd werken opeens niet meer het juiste is.
Ben ik de enige die dit zo ziet/ervaart?

Het is maar een nieuwsartikel, maar het valt me op dat ze op deze manier steeds meer proberen beetje bij beetje proberen dingen door te duwen.
Wat ik met dit topic wil; even spuien en misschien dat jullie ook nieuwsartikelen hebben waar je je aan irriteert en dit willen delen.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
19-04-2023 09:26
Dat klopt maar laten we nu ook niet net doen alsof het voor de kinderen zielig is. Er was bij mij altijd iemand thuis. De basis was er en voelde veilig. Ik denk dat dat voor kinderen het belangrijkste is.
Ik vind het wel zielig. Want je zal maar met je zorgende ouder een niet zo'n goede band hebben
Deblauweruijter schreef:
19-04-2023 08:14
Vaak is het ook gewoon zo dat mannen dat zorgzame niet in hun genen hebben zitten. Nu is mijn man misschien een extreem voorbeeld, maar als ik die de verantwoordelijkheid geef over de kinderen zien ze er qua kleding uit als clowns, krijgt hij het benauwd als hij een speelafspraakje moet verzorgen, als hij de avondshift doet, raakt hij in de war over wat er moet gebeuren. Het zit er gewoon niet in. En dan moet hij, omdat we tegenwoordig vinden dat mannen en vrouwen gelijk zijn, meer zorgtaken gaan doen, zodat ik meer kan werken?
En vergeet de mantelzorg taken in de familie niet.
Hij heeft dat niet in zich.
Dat geloof ik niet, eerlijk gezegd, dat het enkel of hoofdzakelijk aan genen zou liggen. Waarom zouden mannen wel topkok kunnen worden, maar niet thuis kunnen koken?
Waarom kunnen ze wel projectleider worden, maar niet thuis dingen organiseren?
Waarom kunnen ze wel manager worden, maar niet hun kinderen aansturen?
Waarom kunnen ze wel hun bestelwagen met klusmateriaal inpakken, maar de afwasmachine niet?
Waarom kunnen ze voor hun werken dingen inkopen, maar voor hun eigen gezin of iemand waar ze voor mantelzorgen niet?
Volgens mij zit het verschil tussen man en vrouw - op het totale niveau, per individu verschilt het natuurlijk - vooral in 2 dingen: prioriteiten en ervaring.

Ik denk dat mannen hun prioriteiten gemiddeld anders leggen dan vrouwen wat betreft werk en zorg. En ik denk dat het vooral door de maatschappelijke druk is die mensen bewust of onbewust ervaren en wat we van jongs afaan geleerd hebben wat normaal is dat die prioriteiten zo liggen. Zie de vragen die in een post hierboven staan. Als vrouw word je er negatief op aangesproken als je 4 dagen werkt of op je werk bent als je kind ziek is. Een man ervaart over het algemeen die druk veel minder. Mijn man is nog nooit gevraagd waarom hij 4 of 5 dagen werkt terwijl hij kinderen heeft en of hij ze dan ooit wel ziet of waarom hij niet thuis is wanneer zijn kind ziek is. Als klein meisje had ik met mijn vriendinnetjes gesprekken over wat je wilde worden later en dan kwam er discussie of 'moeder' ook een beroep was of dat je moeder plus een beroep kon worden. Jongens hadden die gesprekken niet, voor hen was het altijd al doodnormaal dat ze zouden gaan werken.

Het tweede punt is ervaring. Vrouwen kunnen niet van nature zo vreselijk goed zorgtaken uitvoeren, maar ze bouwen er veel meer ervaring in op. Vanaf hun zwangerschapsverlof al, of zelfs al eerder doordat van meisjes soms meer gevraagd werd/wordt dan van jongens in een gezin (al wordt dat hopelijk steeds minder). En dat wat je traint, daar word je steeds beter in. Dan is dus inderdaad al snel de vrouw handiger in luier verschonen, de baby in bad doen en hem troosten. Maar als je je dat realiseert dan kun je twee dingen doen: of je stelt dat de vrouw er beter is en het dus voortaan maar in haar eentje doet, of je stelt dat juist de man het wat vaker moet doen, zodat hij ook die ervaring opdoet en er net zo goed in wordt.
nicole123 wijzigde dit bericht op 19-04-2023 09:35
10.33% gewijzigd
nicole123 schreef:
19-04-2023 09:31
Volgens mij zit het verschil tussen man en vrouw - op het totale niveau, per individu verschilt het natuurlijk - vooral in 2 dingen: prioriteiten en ervaring.
Ik denk dat mannen hun prioriteiten gemiddeld anders leggen dan vrouwen wat betreft werk en zorg. En ik denk dat het vooral door de maatschappelijke druk is die mensen bewust of onbewust ervaren dat die prioriteiten zo liggen. Zie de vragen die in een post hierboven staan. Als vrouw word je er negatief op aangesproken als je 4 dagen werkt of op je werk bent als je kind ziek is. Een man ervaart over het algemeen die druk veel minder. Mijn man is nog nooit gevraagd waarom hij 4 of 5 dagen werkt terwijl hij kinderen heeft en of hij ze dan ooit wel ziet of waarom hij niet thuis is wanneer zijn kind ziek is.

Het tweede punt is ervaring. Vrouwen kunnen niet van nature zo vreselijk goed zorgtaken uitvoeren, maar ze bouwen er veel meer ervaring in op. Vanaf hun zwangerschapsverlof al, of zelfs al eerder doordat van meisjes soms meer gevraagd werd/wordt dan van jongens in een gezin (al wordt dat hopelijk steeds minder). En dat wat je traint, daar word je steeds beter in. Dan is dus inderdaad al snel de vrouw handiger in luier verschonen, de baby in bad doen en hem troosten. Maar als je je dat realiseert dan kun je twee dingen doen: of je stelt dat de vrouw er beter is en het dus voortaan maar in haar eentje doet, of je stelt dat juist de man het wat vaker moet doen, zodat hij ook die ervaring opdoet en er net zo goed in wordt.
:worship:
nicole123 schreef:
Ik denk dat mannen hun prioriteiten gemiddeld anders leggen dan vrouwen wat betreft werk en zorg. En ik denk dat het vooral door de maatschappelijke druk is die mensen bewust of onbewust ervaren dat die prioriteiten zo liggen. Zie de vragen die in een post hierboven staan. Als vrouw word je er negatief op aangesproken als je 4 dagen werkt of op je werk bent als je kind ziek is. Een man ervaart over het algemeen die druk veel minder. Mijn man is nog nooit gevraagd waarom hij 4 of 5 dagen werkt terwijl hij kinderen heeft en of hij ze dan ooit wel ziet of waarom hij niet thuis is wanneer zijn kind ziek is.

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik had vroeger een vriendin waarvan beide ouders werkten. Zij had een jongere broer en toch moest zij van haar moeder de dingen thuis oppakken zoals met het eten beginnen en keer schoonmaken en haar broer hoefde nooit iets te doen in huis. Dus het begint al met de opvoeding. Het verschil in zorgtaken tussen jongens en meisjes. Ik hoop dat dat nu anders is en dat jongens ook eens gevraagd worden de stofzuiger te pakken thuis of de was te doen of het eten te maken.
Ik denk niet zozeer dat het genen zijn, maar dat je de invloed van hormonen niet moet onderschatten. Als ik bedenk hoeveel invloed die op mijn gevoel en gedrag hadden dan lijkt het mij sterk dat verschillen in hormonen tussen mannen en vrouwen geen enkel verschil maken. Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat mannen niet zouden kunnen zorgen, maar wel dat de invloed van daadwerkelijk lichamelijk zwanger zijn niet onderschat moet worden. En dat kunnen mannen nu eenmaal niet.
MrsMorrison schreef:
19-04-2023 09:35
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik had vroeger een vriendin waarvan beide ouders werkten. Zij had een jongere broer en toch moest zij van haar moeder de dingen thuis oppakken zoals met het eten beginnen en keer schoonmaken en haar broer hoefde nooit iets te doen in huis. Dus het begint al met de opvoeding. Het verschil in zorgtaken tussen jongens en meisjes. Ik hoop dat dat nu anders is en dat jongens ook eens gevraagd worden de stofzuiger te pakken thuis of de was te doen of het eten te maken.
Ik heb wel de hoop dat dit nu anders is dan vroeger. Wij voeden hierin onze zoon in ieder geval exact zo op als onze dochters.
Lila-Linda schreef:
19-04-2023 09:28
Ik vind het wel zielig. Want je zal maar met je zorgende ouder een niet zo'n goede band hebben

Ja maar dan kun je er van alles bijhalen natuurlijk. In de basis is het niet zielig wanneer je een goede band hebt met beide ouders. Dat zou het uitgangspunt moeten zijn ook.

Kijk je kunt ook zeggen het is zielig voor de kinderen dat er nooit iemand thuis is. Dat hoeft ook helemaal niet zielig te zijn wanneer er een stabiele thuissituatie is.
nicole123 schreef:

Ik denk dat mannen hun prioriteiten gemiddeld anders leggen dan vrouwen wat betreft werk en zorg. En ik denk dat het vooral door de maatschappelijke druk is die mensen bewust of onbewust ervaren en wat we van jongs afaan geleerd hebben wat normaal is dat die prioriteiten zo liggen. Zie de vragen die in een post hierboven staan. Als vrouw word je er negatief op aangesproken als je 4 dagen werkt of op je werk bent als je kind ziek is. Een man ervaart over het algemeen die druk veel minder. Mijn man is nog nooit gevraagd waarom hij 4 of 5 dagen werkt terwijl hij kinderen heeft en of hij ze dan ooit wel ziet of waarom hij niet thuis is wanneer zijn kind ziek is. Als klein meisje had ik met mijn vriendinnetjes gesprekken over wat je wilde worden later en dan kwam er discussie of 'moeder' ook een beroep was of dat je moeder plus een beroep kon worden. Jongens hadden die gesprekken niet, voor hen was het altijd al doodnormaal dat ze zouden gaan werken.

Denk dat je dat je goed zegt ja, en zolang dat niet veranderd, veranderd ook het de verdeling niet in uren werken man versus vrouw.
Ik moet zeggen wij zijn thuis altijd gelijkwaardig opgevoed door onze ouders, de afwas doen door de kinderen, betekende ook alle kinderen meisjes en jongen. School door studeren ook aan ons als meisjes werd aangeleerd zorg dat je voor jezelf kan zorgen en wees niet afhankelijk van een ander.
Zenmomentje schreef:
19-04-2023 09:37
Ik denk niet zozeer dat het genen zijn, maar dat je de invloed van hormonen niet moet onderschatten. Als ik bedenk hoeveel invloed die op mijn gevoel en gedrag hadden dan lijkt het mij sterk dat verschillen in hormonen tussen mannen en vrouwen geen enkel verschil maken. Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat mannen niet zouden kunnen zorgen, maar wel dat de invloed van daadwerkelijk lichamelijk zwanger zijn niet onderschat moet worden. En dat kunnen mannen nu eenmaal niet.
Rondom de bevalling wel ja. De nesteldrang ervoor, het focussen op je baby erna. Daar komen zeker hormonen bij kijken. Maar ik denk niet dat het altijd zo blijft, dat verschil. Daarom moet je dus denk ik juist rond die geboorte heel rationeel besluiten dat de man ook zijn deel op zich neemt.
nicole123 schreef:
19-04-2023 09:37
Ik heb wel de hoop dat dit nu anders is dan vroeger. Wij voeden hierin onze zoon in ieder geval exact zo op als onze dochters.
Ik heb alleen jongens, maar ook zij mogen al mooi helpen tafel dekken, opruimen etc. En ze zien ook dat zowel ik als man huishoudelijke taken doen. Dus ik hoop dat ik ze zelfstandig opvoed daarin.
dan nog, weten we nu beter
en is het niet alleen voor de kinderen fijner om een zorgende vader te hebben, maar vooral ook voor pa (en ma)

vroeger kwamen mannen er op hun sterfbed (of als ze opa werden) pas achter, wat ze gemist hadden
Ik denk dat mannen vaak ook makkelijker wegkomen met niet of minder willen zorgen. Ik ken een gezin met 2 jonge kinderen waarbij de man al vanaf het begin heeft gesteld dat hij geen poepluiers kan verschonen. Want dan gaat hij over zijn nek, zegt hij. Hij heeft zijn vrouw daarvan weten te overtuigen, dus hij kan niet alleen zijn bij de kinderen. Bizar vind ik dat. Alsof je als vrouw die poepluiers zo lekker fris vindt. Maar je hebt nou eenmaal een kind, dus deal ermee. Ik ga ook over mijn nek als een kind zijn bed ondergespuugd heeft, maar de kabouters ruimen het niet op, dus als ouders moet je wel. Maar goed, deze man komt daar dus gewoon mee weg en vrouwlief - met baan in de zorg - en oma lossen het voor hem op. Ik denk dat deze houding voor vrouwen niet mogelijk zou zijn. Die zouden een enorm slechte moeder gevonden worden, terwijl over zo'n vader dan vaak gezegd wordt dat hij wel een heel lieve vader is en andere dingen met de kinderen doet hoor!
Hecamel schreef:
18-04-2023 23:50
Ik zeg niet dat vrouwen het niet kunnen, ik denk alleen dat vrouwen dat soort werk niet willen doen. Er zijn maar weinig vrouwen die voor een typisch mannenberoep kiezen. Zelfs in de IT zijn er nog maar heel weinig vrouwen aan het werk en dat begrijp ik dan al helemaal niet, want dat is het vakgebied waarin ik zat en dat was echt een leuke baan en flexibeler dan IT wordt het niet (gechargeerd). Of als Chef kok, dat verbaast mij altijd zo dat het vooral mannen zijn die dat beroep hebben, maar het doorgaans de vrouwen zijn die thuis koken.
Ik zit ook in de IT en ik snap het ook niet. Ik zou het iedere vrouw aanraden.
Op zich is de verdeling an sich niet heel belangrijk wanneer beide partners hier een goed gevoel bij hebben...

Het gaat natuurlijk mis wanneer dit niet zo is. Wanneer de vrouw eigenlijk liever meer wil werken maar de man hier niet in mee wil werken. Of wanneer er sprake is van een scheiding waar de vrouw dan niet financieel onafhankelijk is. Dat vind ik wel een gemiste kans voor vrouwen. De afspreken die je vantevoren maakt ben je als vrouw zelf bij. Te vaak geeft een vrouw dan maar toe ipv op haar strepen te staan. En dit zijn dingen die je moet bespreken voordat er kinderen zijn. Want dan kun je nog zeggen sorry maar ik zie dat zo niet zitten dus dan gaan we uit elkaar. En je ziet het voor die tijd ook wanneer de man helemaal niets oppakt thuis en je als vrouw alleen staat in het huishouden. Daar kun je je man op aanspreken en dwingen te veranderen of jezelf erbij neerleggen onder het mom van ja hij heeft het niet in de genen maar verder een fantastische man. Als dat voor jou werkt wie ben ik dan om er iets van te zeggen. Voor mij zou het niet werken, ik vind een gelijke verdeling qua werk en huishouden wel belangrijk en dat heb ik ook van het begin af aan duidelijk gemaakt.

En nee het is niet de schuld van de vrouw maar ik denk wel dat in veel gevallen een vrouw conflict vermijdend is en zich er maar bij neerlegt.
nicole123 schreef:
19-04-2023 09:49
Ik denk dat mannen vaak ook makkelijker wegkomen met niet of minder willen zorgen. Ik ken een gezin met 2 jonge kinderen waarbij de man al vanaf het begin heeft gesteld dat hij geen poepluiers kan verschonen. Want dan gaat hij over zijn nek, zegt hij. Hij heeft zijn vrouw daarvan weten te overtuigen, dus hij kan niet alleen zijn bij de kinderen. Bizar vind ik dat. Alsof je als vrouw die poepluiers zo lekker fris vindt. Maar je hebt nou eenmaal een kind, dus deal ermee. Ik ga ook over mijn nek als een kind zijn bed ondergespuugd heeft, maar de kabouters ruimen het niet op, dus als ouders moet je wel. Maar goed, deze man komt daar dus gewoon mee weg en vrouwlief - met baan in de zorg - en oma lossen het voor hem op. Ik denk dat deze houding voor vrouwen niet mogelijk zou zijn. Die zouden een enorm slechte moeder gevonden worden, terwijl over zo'n vader dan vaak gezegd wordt dat hij wel een heel lieve vader is en andere dingen met de kinderen doet hoor!
Doet me denken aan mijn man, die ging altijd over zijn nek van snot. Tot dat onze baby 1 week oud was, snipverkouden was en we natuurlijk niet zo'n snotuitzuigding hadden. Toen raakte hij een beetje in paniek en zoog het snot er zo zelf uit. Daarna hadden we wel snel zo'n apparaat gekocht :D .
MrsMorrison schreef:
19-04-2023 09:52
Op zich is de verdeling an sich niet heel belangrijk wanneer beide partners hier een goed gevoel bij hebben...
Behalve als je naar het onderwerp van dit topic kijkt. Want de scheve verdeling veroozaakt dat de tekorten in 'vrouwensectoren' als onderwijs en zorg zo groot zijn. Dat zou denk ik opgelost zijn als de mannen van gemiddeld 39 naar 34 uur per week zouden gaan en de vrouwen van gemiddeld 29 naar 34. Je werkt dan samen nog steeds evenveel, maar in zorg en onderwijs komen er dan in totaal heel veel uren bij.
Een alternatief is om te accepteren dat vrouwen gemiddeld minder werken dan mannen en deze sectoren aantrekkelijker te maken voor mannen (en in het algemeen) om in te werken.

Een combinatie lijkt me het meeste opleveren.
Sorcha_ schreef:
19-04-2023 09:54
Doet me denken aan mijn man, die ging altijd over zijn nek van snot. Tot dat onze baby 1 week oud was, snipverkouden was en we natuurlijk niet zo'n snotuitzuigding hadden. Toen raakte hij een beetje in paniek en zoog het snot er zo zelf uit. Daarna hadden we wel snel zo'n apparaat gekocht :D .

Om mij god... dit soort verhalen zijn voor mij echt de horror. Wat dat betreft blij zelf geen kinderen te hebben. Ik ben dus totaal geen zorgzaam iemand en heb ook altijd gezegd nooit van zijn leven een luier te verschonen... en van iemand die moet kotsen wordt ik zelf ook misselijk...

Als ik hondenpoep op moet ruimen ga ik al zowat over mijn nek. Als we samen de honden uitlaten is mijn man degene die het opruimt. Idem voor hondenkots in huis als hij thuis is. Ik ben daar echt enorm vies van. :hihi:
nicole123 schreef:
19-04-2023 09:58
Behalve als je naar het onderwerp van dit topic kijkt. Want de scheve verdeling veroozaakt dat de tekorten in 'vrouwensectoren' als onderwijs en zorg zo groot zijn. Dat zou denk ik opgelost zijn als de mannen van gemiddeld 39 naar 34 uur per week zouden gaan en de vrouwen van gemiddeld 29 naar 34. Je werkt dan samen nog steeds evenveel, maar in zorg en onderwijs komen er dan in totaal heel veel uren bij.
Een alternatief is om te accepteren dat vrouwen gemiddeld minder werken dan mannen en deze sectoren aantrekkelijker te maken voor mannen (en in het algemeen) om in te werken.

Een combinatie lijkt me het meeste opleveren.

Ja eens hoor dat was natuurlijk de insteek van dit topic. Daarnaast vind ik het ook, zoals ik al eerder zei, een stukje maatschappelijke plicht om bij te dragen aan het sociale systeem wanneer je hiertoe in staat bent.

Dus niet alleen de ontwikkeling van vrouwen op arbeidsgebied of carrière kansen maar ook zodat middels de afdrachten voldoende geld binnenkomt om de zwakkeren in de samenleving te kunnen blijven helpen met voldoende financiële middelen.
Sorcha_ schreef:
19-04-2023 09:54
Haha. Maar hij kon zich er dus wel overheen zetten. Net zoals ik moet bij kots ongelukjes. Als je dat niet wilt dan vind ik dat je niet aan kinderen moet beginnen, want die produceren gewoon veel smerige dingen. Wat dat betreft is de 'probeer het uit met een (leen) huisdier' wel een goede tip, want een hondendrol oprapen of kattenkots opruimen komt wel al in de buurt.
nicole123 schreef:
19-04-2023 10:04
Haha. Maar hij kon zich er dus wel overheen zetten.
Ja dat was ook mijn punt. Ik kan er gewoon niet bij dat een volwassen vent zich niet over die poepluiers kan zetten. Wat een natte dweil.
nicole123 schreef:
19-04-2023 10:04
Haha. Maar hij kon zich er dus wel overheen zetten. Net zoals ik moet bij kots ongelukjes. Als je dat niet wilt dan vind ik dat je niet aan kinderen moet beginnen, want die produceren gewoon veel smerige dingen. Wat dat betreft is de 'probeer het uit met een (leen) huisdier' wel een goede tip, want een hondendrol oprapen of kattenkots opruimen komt wel al in de buurt.

In de buurt? Dus van kinderen is erger? Dan ben ik nu helemaal blij met mijn bewuste kindvrije keuze... mijn leven zou een nachtmerrie zijn... ;-)
MrsMorrison schreef:
19-04-2023 09:59
Om mij god... dit soort verhalen zijn voor mij echt de horror. Wat dat betreft blij zelf geen kinderen te hebben. Ik ben dus totaal geen zorgzaam iemand en heb ook altijd gezegd nooit van zijn leven een luier te verschonen... en van iemand die moet kotsen wordt ik zelf ook misselijk...
Maar jij trekt dan ook de conclusie dat kinderen niks voor jou zijn. Dat vind ik eerlijker dan ze toch krijgen en de afdeling 'gore zaken' bij je partner te droppen.

Al kun je ook deals sluiten soms. Ik ken een stel waarbij zij vooral over haar nek gaat van kots en hij van poep. Zij hebben de deal dat zij de poepongelukjes afhandelt en hij de ondergespuugde bedden. Behalve als een van de twee niet thuis is, dan hebben ze pech en doen ze het gewoon allemaal. Als je zoals dat stel wat ik aanhaalde als gezonde ouder niet alleen thuis kunt (wil) zijn met je kinderen omdat je ze niet kunt (wil) verzorgen vind ik dat echt treurig.
MrsMorrison schreef:
19-04-2023 10:06
In de buurt? Dus van kinderen is erger? Dan ben ik nu helemaal blij met mijn bewuste kindvrije keuze... mijn leven zou een nachtmerrie zijn... ;-)
Snot, kots, poep, het is allemaal smerig. Ook van je eigen kinderen, ook van de hond, maar je overleeft het echt wel.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
MrsMorrison schreef:
19-04-2023 10:06
Haha. De fase is wel korter gelukkig en hondenpoep stinkt erger. 't Is maar net waar je naar kijkt.

Maar eigenlijk zouden mensen voor ze proberen een kind te krijgen eerst een weekje moeten meedraaien in een kinderdagverblijf of bij een familielid met kinderen. Kunnen ze daarna bedenken of ze het nog steeds willen en aankunnen.

Al scheelt het ook of het je eigen kind is of niet. Mijn man vindt poep van andere kinderen verschrikkelijk. Hij wil bijvoorbeeld liever geen kinderen over de vloer (zonder ouders) die nog niet zindelijk zijn of hun eigen billen nog niet kunnen afvegen. Maar over het verschonen van zijn eigen kinderen heeft hij nooit moeilijk gedaan. Dat hoort er gewoon bij.
nicole123 wijzigde dit bericht op 19-04-2023 10:17
24.61% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven