Mode & Beauty alle pijlers

Haar wassen

16-04-2023 20:20 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vast al duizend keer een topic over geweest:

Hoe vaak wassen jullie je haar? Ik nu om de dag en ik wil het eigenlijk minderen. Vanmorgen stond ik op harenwasdag voor de spiegel en mijn haar was totaal niet vet. Niet gewassen dus, terwijl ik het eigenlijk nooit minder vaak dan om de dag was. Wel soms vaker, als dat beter uitkomt. Het is een routine en ik zou eigenlijk beter moeten kijken naar wanneer mijn haar daadwerkelijk een wasbeurt nodig heeft. Maken jullie je haar wel nat als je het niet wast? Dat doe ik nu niet, ik vind het drogen het meeste gedoe en dan denk ik altijd: als het al nat is, kan ik het net zo goed meteen wassen.

Ik ben ook benieuwd naar de producten die jullie gebruiken, want ik zoek nieuwe haarproducten zonder zooi (dus shampoo en conditioner). Ik gebruik nu Love Beauty & Planet, maar ik ben maar matig tevreden. Vooral bij de conditioner heb ik niet echt het idee dat het zijn werk doet en in de zomer, als ik ook zonnebrand gebruik, heb ik het idee dat mijn haar nauwelijks schoon wordt. Een shampoobar heb ik ook geprobeerd, maar een fles vind ik prettiger.

Ik ben benieuwd naar jullie routine en tips!
Ik was mijn haar om de twee dagen, dus gemiddeld tweemaal per week. Ik was mijn haar meestal twee keer achter elkaar tijdens een wasbeurt en gebruik ook bijna altijd conditioner. Producten van Guhl bevallen me goed. Ik douche elke dag maar maak mijn haar nooit nat tussen wasbeurten door. Soms gebruik ik volumepoeder en/of droogshampoo tussendoor. Mijn haar heeft slag en is op oksellengte. De laatste tijd föhn ik het meestal droog, dan valt het alle dagen daarna goed. Ik gebruik voorafgaand aan het föhnen een heat protection spray. Soms doe ik wat haarolie in de lengtes naderhand.
liliane13 wijzigde dit bericht op 16-04-2023 21:45
7.09% gewijzigd
Who wants to clear the fog and all the smog in your mirrors When you could just fall back and wait? ~Doechii~
Ik was mijn haar 1x per week met Curlsmith shampoo (shine line) en gebruik ook de conditioner uit die lijn. Ik heb fijn haar, wel krullen. Ik gebruik van beiden maar een heel klein beetje. Doe zo'n beetje een jaar met een fles.
Twee keer in de week met John Frieda dream curls shampoo en conditioner.
Ik heb fijn krullend haar en maak het als ik het niet was vochtig met een spuitflacon met water of John Frieda daily styling.
Alles gaat voorbij
Ik heb lang fijn haar maar wel veel haar. Ik was het 2x per week. Meestal om de 3 a 4 dagen. Soms een dagje droogshampoo als ik weinig tijd heb s morgens. Ik moet het al altijd fohnen anders is het halverwege de dag nog niet droog dus ik ben er altijd wel even mee bezig. Ik gebruik shampoo en conditioner anders kom ik er niet doorheen. Heb nu elvive stond andrelon en soms koop Eleven bij de kapper maar die vind ik wel duur.
Ik was mijn haar om de dag met shampoo en conditioner. 1x a 2x per week masker erin en na het wassen leave in of wat argan olie. Ik gebruik nu Andrelon shampoo en conditioner. Masker is van de action. Soms rek ik het nog een dag maar dat lukt niet altijd. Ik doe wel altijd 2x shampoo want als ik dat 1x doe is het de volgende dag al weer vet. En ik ben gestopt met sulfaatvrije shampoo. Veel merken geprobeerd maar mijn haar werd er niet blij van en na een tijd ook niet meer schoon. Liever om de dag wassen met sulfaten dan iedere dag zonder.

Ik spoel het tussendoor ook niet met water behalve in de zomer of na het sporten als ik veel gezweet heb.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 16-04-2023 22:04
28.53% gewijzigd
Ik probeer twee keer per week te halen. Lukt niet altijd. Ik heb kort haar, maar het is fijn en recht en het moet echt in model geföhnd worden. Ik föhn het zo dat het wat rommelig door elkaar heen valt, met wat plukjes die naar buiten springen. Dat moet echt erin geföhnd worden, anders doet mijn haar niets. Ik heb ook styling producten nodig, wat volumepoeder, een wax voor de puntjes en wat haarlak. Van alleen uitspoelen kan dus geen sprake zijn.
Ligt aan de talgproductie en de bevolking van gisten op je hoofd. Sommige gisten wonen in je hoofdhuid en sporen de huid aan om in grote vlokken af te bladderen in de vorm van roos.

Rond mijn twintigste moest ik mijn haar elke drie dagen wassen anders werd het te vet. De eerste dag na het wassen zat het dan waardeloos en op derde dag was het alweer aan de vette kant. Belangrijke afspraken moest ik dus plannen voor de tweede dag wilde ik met mooi haar kunnen pronken.

Momenteel heb ik kennelijk veel minder talgproductie want ik moet zowel conditioner als extra vet in mijn haar doen tegen de droogte. Ik hoef het niet meer zo vaak te wassen. Ik was het als ik denk dat het nodig is. Roos heb ik allang niet meer.

Mijn haar is zowel golvend als steil te kappen met weinig moeite; alleen een föhn en een borstel.
Dan moet het maar zoals het kan
Het laatste geprobeerde middel is de Action Plex 2 conditioner. Die is lekker goedkoop en is beter dan de vorige. Je moet het wel drie minuten in je haar laten zitten en dat vind ik wel een aanslag op mijn geduld.

Oh en ik borstel het tamelijk stevig elke ochtend om wakker te worden. Mijn hoofdhuid gloeit er allang niet meer van maar ik denk toch dat het dan even goed doorbloed wordt. Het is een borstel met plastic pinnen met op elke pin een bolletje, ingeplant in een zachte flexibele basis. Ik ben altijd erg kieskeurig als ik voor het borstelrek sta. De tangleteezer was het niet voor mij. Mijn haar ging er plat van zitten; als hij dat niet had gedaan was hij ook okee geweest. Deze dacht ik: https://www.kruidvat.nl/kruidvat-haarborstel/p/5110414
Dan moet het maar zoals het kan
Ik was 2x per week. Als ik het niet was, maak ik het ook niet nat. Ik heb veel sets shampoo & conditioner in omloop, want ik wissel graag af. Ik heb alleen eigenlijk nooit shampoo van de drogist.

Ik heb trouwens dik en veel haar, met krullen/flinke slag. Ik sport 4x per week (intensief), maar daarna was ik het niet automatisch, hangt er vanaf hoe het erbij ligt.
lonelycat schreef:
16-04-2023 20:45
Ik zou ook graag minder wassen maar sport iedere dag. Heb dan toch het gevoel dat ik mijn haar moet wassen vanwege zweetgeur
Hier hetzelfde. Voelt niet fris als ik het niet was terwijl ik gezweet heb.
Thanks voor alle reacties! Ik ga een paar producten die hier worden aangeraden uitproberen, kijken of daar iets tussen zit dat beter bevalt dan wat ik nu gebruik. Ik ga ook een douchemuts kopen, goed idee! Prettiger dan met de douchekop in mijn hand douchen zoals ik nu doe.

Gebruiken jullie ook een haarmasker? En welke dan?
Drackie schreef:
18-04-2023 20:32
Thanks voor alle reacties! Ik ga een paar producten die hier worden aangeraden uitproberen, kijken of daar iets tussen zit dat beter bevalt dan wat ik nu gebruik. Ik ga ook een douchemuts kopen, goed idee! Prettiger dan met de douchekop in mijn hand douchen zoals ik nu doe.

Gebruiken jullie ook een haarmasker? En welke dan?
Ik gebruik nu deze: https://www.action.com/nl-nl/p/haarmasker3/
De banaan versie. Is een goedkopere versie van de Garnier hairfood maskers. Ik gebruik hem ook als leave in.

Deze vond ik ook wel fijn, wederom banaan versie: https://www.action.com/nl-nl/p/lets-go-haarmasker/
Is wat minder rijk en wat vloeibaarder dan de ander. Is op basis van aloe vera.
Ik was het eens in de zeven tot tien dagen ongeveer. Daarna krul ik het en zit het tot de volgende wasbeurt weer goed. Bij de andere douchebeurten doe ik het in een knot en ga ik niet met mijn hoofd ónder de straal staan.

FUDGE zilvershampoo in het gehele haar
Uitspoelen
Louis Widmer Remederm shampoo op mijn hoofdhuid / een of andere pot haarmasker in de punten
Afbeelding

C'est ca.

Toevoeging: ik sport en zweet niet. Slaap 's nachts met een knot en kam het één keer per dag ('s ochtends).

de Kruidvat Natures Shampoo met aloe vera vind ik ook fijn (heeft nu een nieuwe verpakking geloof ik).
Ik was 2 keer per week mijn haren.
Een tip die ik je kan geven: shampoo je haar tijdens een wasbeurt 2 keer. Je haar en hoofdhuid blijft er langer door fris.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Elke dag dus ik voel me nu heel raar. Mijn kinderen doen het om de dag maar verder ken ik niemand die dat doet.
Voorheen elke dag. Sinds een paar jaren om de dag en steeds vaker om de 2 dagen sinds ik Redken gebruik. Fijn en veel haar.
KamilleT schreef:
19-04-2023 17:10
Elke dag dus ik voel me nu heel raar. Mijn kinderen doen het om de dag maar verder ken ik niemand die dat doet.
Ik ook elke dag
Drie keer per twee weken ongeveer. Ik heb dode zeezout shampoo van De Tuinen (oh nee, H&B). Doe ongeveer een jaar met een fles. Had flinke krullen, maar door de overgang (en na m'n zwangerschap) is er niet zo veel haar meer over.
Maar daardoor heb ik m'n haar vaak vast zitten, en dan wordt het ook niet zo snel vet, dat scheelt.
aardbeitje8 schreef:
19-04-2023 16:44
Ik was 2 keer per week mijn haren.
Een tip die ik je kan geven: shampoo je haar tijdens een wasbeurt 2 keer. Je haar en hoofdhuid blijft er langer door fris.
Precies! Eerste keer om schoon te wassen, tweede keer om te verzorgen :)
Je zal zien dat het de tweede keer ook veel meer schuimt dan de eerste keer.
KamilleT schreef:

Ik weet echt niet van iedereen die ik ken hoe vaak ze hun haar wassen.

Zelf zo ongeveer om de 5 dagen. Deed het vroeger ook vaker maar wil nu zuiniger zijn met water en shampoo. Heb niet een heel vette hoofdhuid dus het gaat prima zo.
Irish_Wasser_Woman schreef:
20-04-2023 16:15
Precies! Eerste keer om schoon te wassen, tweede keer om te verzorgen :)
Je zal zien dat het de tweede keer ook veel meer schuimt dan de eerste keer.
Natuurlijk schuimt het meer, want er is al allerlei vuil en vet de eerste keer afgevoerd. Dus blijft er de tweede keer meer zeep over om schuim te vormen. Meer schuimen zegt echter niet dat het beter werkt. Het zegt alleen dat het meer schuimt. Als het voor jou werkt, prima, maar je ontvet vooral meer.
1 keer per week, soms 2 keer per week
KamilleT schreef:
Ik denk dat het gewoon heel persoonlijk is. Ik weet dat mijn moeder haar haar maar 1x per week wast en nee het wordt niet vet tussendoor. Behalve dan in de zomer met veel zweten en dan wast ze het wat vaker of spoelt het uit. Dat hoef ik niet te proberen met dezelfde shampoo en conditioner. Heb ooit wel eens een poging gedaan om het 1x per week te wassen maar dan gaat mijn hoofdhuid zo jeuken, krijg ik last van plakkerige schilfers op mijn hoofdhuid. Dan zijn er nog kappers die beweren dat dat komt omdat je geen kappersshampoo gebruikt maar daar geloof ik niet in. Mijn moeder pakt altijd gewoon wat in de aanbieding is of zoekt de goedkoopste fles uit.
aikidoka schreef:
20-04-2023 16:32
Natuurlijk schuimt het meer, want er is al allerlei vuil en vet de eerste keer afgevoerd. Dus blijft er de tweede keer meer zeep over om schuim te vormen. Meer schuimen zegt echter niet dat het beter werkt. Het zegt alleen dat het meer schuimt. Als het voor jou werkt, prima, maar je ontvet vooral meer.
Ja, dat is wat je met haar wassen ook doet hè, ontvetten. Afwaswater dat niet meer schuimt werkt ook niet meer, dan zijn alle micellen al bezet, maar kunnen er dus nog ongebonden vetdeeltjes zijn. Schuim betekent dat de zeepwerking er nog is.

Ik was ook altijd 2x, maar ik ben dat van kinds af aan zo gewend.
Een keer per week was ik m'n haar en föhn ik het met de föhnborstel van Dyson of met de diffuser.
Ik heb veel dun haar met slag erin, het droogt ontzettend langzaam en omdat het zo veel is moet ik het in meerdere secties verdelen voordat ik het goed kan drogen.
Als ik het aan de lucht laat drogen is het heel snel pluizig, in de avond vaak nog nat maar ook sneller vet.
Ik was het met shampoo voor droog haar, daarna doe ik per week afwisselend een voedend masker, kleurmasker of conditioner in en tegelijkertijd borstel ik de klitten eruit. Daarna spoel ik m'n haar uit.
De stappen erna zijn afhankelijk van of ik die week krullen of stijl haar wil.

De rest van de week maak ik het als het stijl is niet nat, wel borstel ik het dan in de ochtend door. Af en toe een beetje droogshampoo.
Heb ik krullen dan "borstel" ik het met m'n vingers en maak ik het wat vochtig met een spray met water en product erin en knijp ik daarna met een beetje gel de krullen er weer terug in. Dit laat ik wel drogen aan de lucht, met krullen erger ik me niet zo aan het pluizen.
Met sporten doe ik m'n haar vast, maar zodra ik klaar ben doe ik het ook vrij snel weer los.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven