Partner rookt ineens!

23-04-2023 22:09 193 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan wel even wat advies gebruiken..

Ik ben al heel lang samen met mijn vriend en in al die tijd bietste hij af en toe weleens een sigaretje op een feestje, maar daar bleef het wel bij en daar kon ik wel mee leven. Hij heeft weleens gezegd dat hij vroeger erg veel rookte maar voordat hij mij leerde kennen was hij daar al zeker 5 jaar mee gestopt.

Nu heeft hij sinds een half jaartje een nieuwe baan en in de pauzes veel collega's die roken, en vanuit 'gezelligheid' is hij begonnen met meeroken in de pauzes. Maar hij wilde niet meer bietsen en begon zelf pakjes sigaretten te kopen. En van daaruit werd het steeds erger en vaker. Als hij thuiskomt uit werk stinkt hij enorm. Nu rookt hij dan ook nog 's avonds 1 of 2 sigaretten in de voortuin. En vandaag gingen we naar familie maar stopte hij ineens bij een tankstation want moest een pakje kopen. Bij een feestje rookt hij nu het pakje leeg.

Uiteraard is iedereen, familie-vrienden-en-ik, daar best verbaasd over, want zo kennen we hem niet. Hij gooit het zelf op 'werkstress', 'verslaving die nu ineens weer boven komt' en 'ik zal binnenkort wel stoppen, ineens zal de knop wel omgaan', maar we mogen er vooral niet over doorpraten want dan wordt hij nogal chagrijnig en moeten we ons er niet mee bemoeien. En zegt 'Ik moet zelf stoppen maar als jullie je ermee bemoeien gooi ik de kont tegen de krib'. Ik vind het allemaal behoorlijk kinderachtig. Ik kan me er ook niets bij voorstellen, want heb zelf nooit gerookt. Soms roep ik uit wanhoop weleens dat ik ook maar moet gaan roken om in elk geval te begrijpen hoe het voelt, maar dat wil hij absoluut niet en dat vind ik dan weer hypocriet.

Als ik had geweten dat hij dagelijks zou gaan roken was ik nooit een relatie met hem begonnen. Mijn ex is overleden aan kanker, niet door roken maar toch. Het is al lang geleden en ik heb het allemaal wel verwerkt dacht ik, maar het verdriet komt door het roken van mijn vriend ineens naar boven. Ik heb ineens angst om nog een keer een ziektetraject door te moeten gaan met een partner en hij weet dat ook en dat maakt het allemaal nog ingewikkelder.

Naast de angst vind ik het ook gewoon vies. Hij rookt gelukkig niet binnen, maar hij en z'n kleding stinkt wel. Ik merk steeds meer dat wij het onbewust allebei fijner vinden om intimiteit te hebben (zoenen/knuffelen/seks) als hij is gedoucht en z'n tanden heeft gepoetst. En omdat hij op steeds meer momenten op de dag rookt worden die momenten dat hij niet naar rook stinkt ook minder. Hij zoekt dus minder intimiteit bij mij en ik minder bij hem. Ik heb het gevoel dat we hierdoor ook wel uit elkaar groeien.

We zijn ook allebei in de 30 en willen nu nog niet, maar over een aantal jaren wel aan kinderen beginnen, maar wij willen absoluut geen kinderen laten opgroeien in een gezin waarin iemand rookt. Mijn vriend heeft nog steeds de volle overtuiging dat het allemaal wel goedkomt.

Ik kan wel tips gebruiken hoe ik hiermee moet omgaan, moet ik het accepteren en vertrouwen hebben? Het gesprek toch nog eens aangaan? Een ultimatum stellen? Of toch met veel verdriet een verder goede relatie verbreken?
smulrol schreef:
24-04-2023 18:37
Wat voor reden geeft hij voor het niet willen vapen? Het lijkt mij juist een perfecte oplossing, wel je nicotine, niet de andere schadelijke stoffen en geen stinkende mond
Hij is ervan overtuigd dat hij van deze sigaretten makkelijker kan stoppen omdat het zo vies en slecht voor je is, als hij gaat vapen is hij bang dat hij niet meer kan stoppen omdat hij dan minder redenen heeft om te stoppen.

Ik vind het nogal een bullshitreden eerlijk gezegd.
Enigme schreef:
24-04-2023 17:36
@Jempo, ik begrijp het.. deels.. maar iedere 'droomvent' zal een eigenschap bezitten die je niet aanstaat..
Roken is geen slechte eigenschap, maar een verslaving. En ik vind het niet gek dat iemand die al jong een partner is verloren aan kanker heel veel moeite heeft als haar huidige partner opeens gaat roken.
Aviendha schreef:
24-04-2023 19:20
Hij is dus helemaal uit zichzelf gestopt en ik denk dat zeuren averechts had gewerkt, hoe kinderachtig ook.
Dit zegt mijn vriend ook steeds.

Tegelijkertijd is dat voor de omgeving ook wel heel lastig hoor. Ik, of vrienden en familie, mogen helemaal niks zeggen als hij weer eens een sigaret opsteekt. :| Staan er een beetje bij te kijken..
Jempo schreef:
24-04-2023 19:27
Dit zegt mijn vriend ook steeds.

Tegelijkertijd is dat voor de omgeving ook wel heel lastig hoor. Ik, of vrienden en familie, mogen helemaal niks zeggen als hij weer eens een sigaret opsteekt. :| Staan er een beetje bij te kijken..
En daarmee maakt hij van zijn gore verslaving jouw probleem (want het stinkt gruwelijk) en je mag er niet eens iets van zeggen. Dat vind ik dubbel asociaal.
Dat klopt, vooral voor mijn familie. Zij hebben immers ook het ziektebed en overlijden van mijn expartner meegemaakt en mij jarenlang horen roepen dat ik nooit een partner zou nemen die overmatig alcohol drinkt of 'kankerstokjes' rookt... want dat iemand het risico op kanker dusdandig vergroot kan ik met de ervaring uit het verleden niet begrijpen.

Tegelijkertijd snap ik ook dat dat gegeven wellicht best drukt op mijn vriend, hoewel hij dat nooit in die hoedanigheid heeft uitgesproken.

Kortom, we begrijpen elkaar niet op dit vlak.
Jempo schreef:
24-04-2023 19:21
Hij is ervan overtuigd dat hij van deze sigaretten makkelijker kan stoppen omdat het zo vies en slecht voor je is, als hij gaat vapen is hij bang dat hij niet meer kan stoppen omdat hij dan minder redenen heeft om te stoppen.

Ik ook!
Jempo schreef:

Als het zo makkelijk is om te stoppen mag ie dat laten zien toch?
Nou goed... in zijn brein is er vast een reden waarom dat nu niet kan.

Misschien moet de vraag van jou(w omgeving) ook niet zijn waarom hij rookt, maar waarom hij dit jou, met je verleden, aandoet en van alles aanwakkert.
Vapen is een opstap naar roken, geen afstapje naar schone longen: https://www.radboudumc.nl/nieuws/2022/v ... ter-merkus
Ars longa, vita brevis
__appelbloesem__ schreef:
Roken is geen slechte eigenschap, maar een verslaving. En ik vind het niet gek dat iemand die al jong een partner is verloren aan kanker heel veel moeite heeft als haar huidige partner opeens gaat roken.
Eens! Het is geen karaktertrek of eigenschap maar een verslaving. Vind dat er soms te makkelijk over wordt gedacht.
Je pense donc je suis
Anna75 schreef:
24-04-2023 20:19
Vapen is een opstap naar roken, geen afstapje naar schone longen: https://www.radboudumc.nl/nieuws/2022/v ... ter-merkus
Van de week op de sportschool zag ik buiten door het raam kinderen van 12,13 wapen. Het was ook nog naast een basisschool :O
Je pense donc je suis
Hoezo is het nu opeens zeuren als je er iets van zegt? Das geen zeuren hoor... Hij begint opeens met een ranzige gewoonte.

Voor mij zou het zo iets zijn: luister pik ik ben die gore nieuwe gewoonte van jou echt zat. Als je wilt roken moet je dat lekker zelf weten maar dan kan deze relatie niet doorgaan. Dus of je stopt nu of we gaan uit elkaar. En het kan me echt niet schelen of je het zelf moet willen of sta je het gezeik vind of stress hebt. Je hebt een keuze te maken. Of zal ik vast je koffer ei pakken.
__appelbloesem__ schreef:
Roken is geen slechte eigenschap, maar een verslaving.

Ook een verslaving is een keuze, doorgaan of stoppen.
Quinnepin schreef:
23-04-2023 22:24
Hier een roker. Stoppen voor een ander werkt niet. Je stopt als je het zelf wilt, niet als een ander “dramt” dat ie moet stoppen. Ik zeg niet dat het drammen is want je wilt t beste voor hem. Maar voor een verslaafde is t wel drammen.

Als je een ultimatum stelt moet je zeker weten van jezelf dat je de daad bij het woord voegt, want anders is het niets anders dan een loos dreigement.
Dat gegaslight over drammen terwijl partner zelf is veranderd (van niet-roker naar roker) gedurende relatie zou voor mij hier nog de grootste dealbreaker zijn.

Zeker omdat OP aangeeft het juist al heel voorzichtig en vanuit haarzelf aan te kaarten. Blijkbaar heeft partner er geen moeite mee om de emotionele afstand tussen hun twee te vergroten door zo op haar zorgen te reageren, omdat hij zich aangevallen voelt.

Van een volwassene is het niet onredelijk om te verwachten dat ze door hun eigen gekleurde verslavingswerkelijkheid heen kunnen prikken in plaats van hun partner gaslighten.
Jempo schreef:
24-04-2023 19:16

En hij is de laatste tijd ook echt wel vermoeider en lamlendiger en heeft minder zin in seks. Van zo'n hangende man op de bank raak ik zelf ook niet echt opgewonden. En best een kans dat dat door de sigaretten komt?? Denkt hij zelf ook
Dit komt niet door roken hoor. Van roken wordt je niet lui.. Hij is gaan roken.. gedraagt zich anders blijkbaar.. waarom hangt hij op de bank? Zou ff iets verder kijken dan alleen die sigaretten. Is hij qua stemming anders? Zijn er zaken die spelen waar hij mee worstelt?
Het zou interessant zijn om te kijken wat er gebeurt wanneer jij ineens een ranzige gewoonte hebt (je haren elke dag vol smeren met frituurvet, deo van spiritus, snottebellen onder je neus laten lopen, ik noem maar iets raars) of met een minnaar thuiskomt en dit alles verkoopt in de verpakking van ‘verslaving’ waar je wel weer mee zal stoppen maar niet wanneer hij er over gaat zitten drammen. Ben benieuwd hoe hij zijn eigen gedrag dan zal bekijken.

Ik denk dat je heel duidelijk moet zijn dat dit een dealbreaker is voor jou en dat hij, als hij problemen heeft die op een andere manier het hoofd moet bieden in plaats van vluchten in een smerige gewoonte die nog super ongezond is ook.
coderood schreef:
24-04-2023 10:37
Het is een grote misvatting dat roken helpt tegen stress. Roken helpt alleen regen de stress die de continu opkomende afkickverschijnselen veroorzaken. Rokers hebben juist meer stress dan niet rokers.
Ja en nee.
Ja het is een misvatting dat de sigaret zelf daadwerkelijk helpt tegen stress.
Maar de handelingen die horen bij het roken: je stapt even naar buiten/neemt even een momentje voor jezelf, je haalt even diep adem (ja, ik ben me ervan bewust dat je dan schadelijke rook in ademt, maar het gaat even over de handeling), die handelingen helpen weldegelijk tegen stress.

De behoefte aan een sigaret bij stress is eigenlijk de behoefte aan een momentje voor jezelf en aan even rustig en diep ademhalen.
Wojak schreef:
24-04-2023 04:24
Misschien baalt hij er zelf ontzettend van. De leidinggevende bij ons op werk rookt ook stiekem. Ondanks dat hij al eens longkanker gehad heeft en één van de zeer weinigen is die dat nog kan navertellen kan hij toch niet van de sigaretten afblijven, en we weten hoe erg hij dat haat van zichzelf dus doen we maar alsof we het niet doorhebben. Als een zeer zwaar verbrande rug en een eveneens verbrande slokdarm door vier weken lang dagelijkse bestralingen (en evenveel chemo's) waardoor je in dezelfde periode 15 kilo afvalt en zo beroerd als een hond bent hem niet hebben kunnen laten stoppen, kunnen wij dat al helemaal niet.

Daarbij vrezen we een beetje dat zodra hij weet dat zijn geheim bekend is hij alle remmen los gooit en weer de hele dag aan een stuk door gaat roken zoals hij vroeger deed.
Zonder alle achtergrond denk ik dat dat hier ook is. schaamte en ook een soort beperking die er op volgt.
Ik wil trouwens nog wel even benadrukken dat een verslaving inderdaad geen karaktertrek of eigenschap is, het is namelijk een chronische (recidiverende) hersenziekte.

De symptomen van zijn ziekte veroordelen gaat er echt niet voor zorgen dat hij zal stoppen. Dat betekent niet dat je geen grenzen voor jezelf mag stellen als partner/omgeving, in tegendeel, het is juist belangrijk om die grenzen voor jezelf te stellen. Maar iemand veroordelen vanwege zijn ziekte is gewoon echt niet oké.
Wojak schreef:
24-04-2023 04:24
Misschien baalt hij er zelf ontzettend van. De leidinggevende bij ons op werk rookt ook stiekem. Ondanks dat hij al eens longkanker gehad heeft en één van de zeer weinigen is die dat nog kan navertellen kan hij toch niet van de sigaretten afblijven, en we weten hoe erg hij dat haat van zichzelf dus doen we maar alsof we het niet doorhebben. Als een zeer zwaar verbrande rug en een eveneens verbrande slokdarm door vier weken lang dagelijkse bestralingen (en evenveel chemo's) waardoor je in dezelfde periode 15 kilo afvalt en zo beroerd als een hond bent hem niet hebben kunnen laten stoppen, kunnen wij dat al helemaal niet.

Daarbij vrezen we een beetje dat zodra hij weet dat zijn geheim bekend is hij alle remmen los gooit en weer de hele dag aan een stuk door gaat roken zoals hij vroeger deed.
Verslaving is geen karaktertrek of een slechte gewoonte, het is echt een chronische hersenziekte.

Het gebruik is overigens slechts een symptoom van de ziekte, iemand die niet meer gebruikt is nog steeds verslaafd, diens verslaving is slechts in remissie.
Enigme schreef:
24-04-2023 21:23
Dit komt niet door roken hoor. Van roken wordt je niet lui.. Hij is gaan roken.. gedraagt zich anders blijkbaar.. waarom hangt hij op de bank? Zou ff iets verder kijken dan alleen die sigaretten. Is hij qua stemming anders? Zijn er zaken die spelen waar hij mee worstelt?
Ik heb het hem vanavond nog eens gevraagd, of eigenlijk kwam hij er zelf mee en hij zegt erg vermoeid te zijn. Hij gaf het roken icm werkstress de schuld. Ik heb doorgevraagd of er verder echt niets was wat hem dwarszit maar hij zei van niet. Hij maakt wel erg lange werkdagen, maar opzich werkte hij bij z'n vorige baan ook veel dus qua werkuren zal het niet heel erg anders zijn. Wel qua energie denk ik want deze baan is nog redelijk nieuw.
Een nieuwe baan kan je echt uitputten, dus ik zou het roken niet als oorzaak ziek van het bankhangen.

Mijn man is een paar jaar geleden gestopt en is nogal verslavingsgevoelig (afgaande op zijn familie) en hoezeer hij ook echt wilde stoppen, was het enorm moeilijk. En het roken gaf (geeft) hem ook echt iets: interne (mentale) rust. Het stoppen ermee geeft (in ieder geval de eerste tijd) juist enorme stress. Ik ben neutraal over het gedrag van je vriend, maar stoppen is (voor veel mensen) wel echt heel moeilijk en dat dat hem (nu) niet lukt, zegt niet zoveel over hem of hoe hij jou ziet.
m-april schreef:
24-04-2023 23:30
Ja en nee.
Ja het is een misvatting dat de sigaret zelf daadwerkelijk helpt tegen stress.
Maar de handelingen die horen bij het roken: je stapt even naar buiten/neemt even een momentje voor jezelf, je haalt even diep adem (ja, ik ben me ervan bewust dat je dan schadelijke rook in ademt, maar het gaat even over de handeling), die handelingen helpen weldegelijk tegen stress.

De behoefte aan een sigaret bij stress is eigenlijk de behoefte aan een momentje voor jezelf en aan even rustig en diep ademhalen.
Maar een momentje voor jezelf en even diep ademhalen volstaan voor een roker niet zónder die sigaret. Het gaat dus wel degelijk om het opheffen van afkickverschijnselen.
Ars longa, vita brevis
Het doet me denken aan mijn schoonvader. Die reageerde ook altijd zo. En het was een verslaving, dus moeilijk moeilijk moeilijk. Hij kon er niks aan doen enz.

Tot hij longkanker kreeg en hij heel benauwd raakte. En uiteindelijk op sterven lag. Toen zei hij: “in vergelijking met zo benauwd zijn, was stoppen een eitje geweest. Toen had ik nog een keus, nu niet meer.”
Jempo schreef:
25-04-2023 00:08
Ik heb het hem vanavond nog eens gevraagd, of eigenlijk kwam hij er zelf mee en hij zegt erg vermoeid te zijn. Hij gaf het roken icm werkstress de schuld. Ik heb doorgevraagd of er verder echt niets was wat hem dwarszit maar hij zei van niet. Hij maakt wel erg lange werkdagen, maar opzich werkte hij bij z'n vorige baan ook veel dus qua werkuren zal het niet heel erg anders zijn. Wel qua energie denk ik want deze baan is nog redelijk nieuw.
Ik denk dat het voor jou goed zou zijn om je eens in te lezen over wat 'verslaving' is, verslaving is echt een hersenziekte, het is geen karaktertrek of slechte gewoonte, het is echt een chronische hersenziekte.

Dat betekent niet dat jij het maar moet accepteren dat hij weer gebruikt(/rookt), maar ik denk wel dat het voor het wederzijds begrip zou helpen als jij beter begrijpt wat de ziekte die hij heeft is en hoe het werkt in zijn hersenen.
m-april schreef:
25-04-2023 00:24
Ik denk dat het voor jou goed zou zijn om je eens in te lezen over wat 'verslaving' is, verslaving is echt een hersenziekte, het is geen karaktertrek of slechte gewoonte, het is echt een chronische hersenziekte.

Dat betekent niet dat jij het maar moet accepteren dat hij weer gebruikt(/rookt), maar ik denk wel dat het voor het wederzijds begrip zou helpen als jij beter begrijpt wat de ziekte die hij heeft is en hoe het werkt in zijn hersenen.
Dankje, dat vind ik een goede tip. Ik had het boek van Allen Carr al besteld, maar ik ga me zeker nog verder inlezen, dit topic helpt daar ook al bij!

Vooral het besef dat een roker altijd verslaafd blijft ook als hij stopt. Dat had m'n vriend weleens gezegd maar dringt nu pas door.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven