Partner rookt ineens!
zondag 23 april 2023 om 22:09
Ik kan wel even wat advies gebruiken..
Ik ben al heel lang samen met mijn vriend en in al die tijd bietste hij af en toe weleens een sigaretje op een feestje, maar daar bleef het wel bij en daar kon ik wel mee leven. Hij heeft weleens gezegd dat hij vroeger erg veel rookte maar voordat hij mij leerde kennen was hij daar al zeker 5 jaar mee gestopt.
Nu heeft hij sinds een half jaartje een nieuwe baan en in de pauzes veel collega's die roken, en vanuit 'gezelligheid' is hij begonnen met meeroken in de pauzes. Maar hij wilde niet meer bietsen en begon zelf pakjes sigaretten te kopen. En van daaruit werd het steeds erger en vaker. Als hij thuiskomt uit werk stinkt hij enorm. Nu rookt hij dan ook nog 's avonds 1 of 2 sigaretten in de voortuin. En vandaag gingen we naar familie maar stopte hij ineens bij een tankstation want moest een pakje kopen. Bij een feestje rookt hij nu het pakje leeg.
Uiteraard is iedereen, familie-vrienden-en-ik, daar best verbaasd over, want zo kennen we hem niet. Hij gooit het zelf op 'werkstress', 'verslaving die nu ineens weer boven komt' en 'ik zal binnenkort wel stoppen, ineens zal de knop wel omgaan', maar we mogen er vooral niet over doorpraten want dan wordt hij nogal chagrijnig en moeten we ons er niet mee bemoeien. En zegt 'Ik moet zelf stoppen maar als jullie je ermee bemoeien gooi ik de kont tegen de krib'. Ik vind het allemaal behoorlijk kinderachtig. Ik kan me er ook niets bij voorstellen, want heb zelf nooit gerookt. Soms roep ik uit wanhoop weleens dat ik ook maar moet gaan roken om in elk geval te begrijpen hoe het voelt, maar dat wil hij absoluut niet en dat vind ik dan weer hypocriet.
Als ik had geweten dat hij dagelijks zou gaan roken was ik nooit een relatie met hem begonnen. Mijn ex is overleden aan kanker, niet door roken maar toch. Het is al lang geleden en ik heb het allemaal wel verwerkt dacht ik, maar het verdriet komt door het roken van mijn vriend ineens naar boven. Ik heb ineens angst om nog een keer een ziektetraject door te moeten gaan met een partner en hij weet dat ook en dat maakt het allemaal nog ingewikkelder.
Naast de angst vind ik het ook gewoon vies. Hij rookt gelukkig niet binnen, maar hij en z'n kleding stinkt wel. Ik merk steeds meer dat wij het onbewust allebei fijner vinden om intimiteit te hebben (zoenen/knuffelen/seks) als hij is gedoucht en z'n tanden heeft gepoetst. En omdat hij op steeds meer momenten op de dag rookt worden die momenten dat hij niet naar rook stinkt ook minder. Hij zoekt dus minder intimiteit bij mij en ik minder bij hem. Ik heb het gevoel dat we hierdoor ook wel uit elkaar groeien.
We zijn ook allebei in de 30 en willen nu nog niet, maar over een aantal jaren wel aan kinderen beginnen, maar wij willen absoluut geen kinderen laten opgroeien in een gezin waarin iemand rookt. Mijn vriend heeft nog steeds de volle overtuiging dat het allemaal wel goedkomt.
Ik kan wel tips gebruiken hoe ik hiermee moet omgaan, moet ik het accepteren en vertrouwen hebben? Het gesprek toch nog eens aangaan? Een ultimatum stellen? Of toch met veel verdriet een verder goede relatie verbreken?
Ik ben al heel lang samen met mijn vriend en in al die tijd bietste hij af en toe weleens een sigaretje op een feestje, maar daar bleef het wel bij en daar kon ik wel mee leven. Hij heeft weleens gezegd dat hij vroeger erg veel rookte maar voordat hij mij leerde kennen was hij daar al zeker 5 jaar mee gestopt.
Nu heeft hij sinds een half jaartje een nieuwe baan en in de pauzes veel collega's die roken, en vanuit 'gezelligheid' is hij begonnen met meeroken in de pauzes. Maar hij wilde niet meer bietsen en begon zelf pakjes sigaretten te kopen. En van daaruit werd het steeds erger en vaker. Als hij thuiskomt uit werk stinkt hij enorm. Nu rookt hij dan ook nog 's avonds 1 of 2 sigaretten in de voortuin. En vandaag gingen we naar familie maar stopte hij ineens bij een tankstation want moest een pakje kopen. Bij een feestje rookt hij nu het pakje leeg.
Uiteraard is iedereen, familie-vrienden-en-ik, daar best verbaasd over, want zo kennen we hem niet. Hij gooit het zelf op 'werkstress', 'verslaving die nu ineens weer boven komt' en 'ik zal binnenkort wel stoppen, ineens zal de knop wel omgaan', maar we mogen er vooral niet over doorpraten want dan wordt hij nogal chagrijnig en moeten we ons er niet mee bemoeien. En zegt 'Ik moet zelf stoppen maar als jullie je ermee bemoeien gooi ik de kont tegen de krib'. Ik vind het allemaal behoorlijk kinderachtig. Ik kan me er ook niets bij voorstellen, want heb zelf nooit gerookt. Soms roep ik uit wanhoop weleens dat ik ook maar moet gaan roken om in elk geval te begrijpen hoe het voelt, maar dat wil hij absoluut niet en dat vind ik dan weer hypocriet.
Als ik had geweten dat hij dagelijks zou gaan roken was ik nooit een relatie met hem begonnen. Mijn ex is overleden aan kanker, niet door roken maar toch. Het is al lang geleden en ik heb het allemaal wel verwerkt dacht ik, maar het verdriet komt door het roken van mijn vriend ineens naar boven. Ik heb ineens angst om nog een keer een ziektetraject door te moeten gaan met een partner en hij weet dat ook en dat maakt het allemaal nog ingewikkelder.
Naast de angst vind ik het ook gewoon vies. Hij rookt gelukkig niet binnen, maar hij en z'n kleding stinkt wel. Ik merk steeds meer dat wij het onbewust allebei fijner vinden om intimiteit te hebben (zoenen/knuffelen/seks) als hij is gedoucht en z'n tanden heeft gepoetst. En omdat hij op steeds meer momenten op de dag rookt worden die momenten dat hij niet naar rook stinkt ook minder. Hij zoekt dus minder intimiteit bij mij en ik minder bij hem. Ik heb het gevoel dat we hierdoor ook wel uit elkaar groeien.
We zijn ook allebei in de 30 en willen nu nog niet, maar over een aantal jaren wel aan kinderen beginnen, maar wij willen absoluut geen kinderen laten opgroeien in een gezin waarin iemand rookt. Mijn vriend heeft nog steeds de volle overtuiging dat het allemaal wel goedkomt.
Ik kan wel tips gebruiken hoe ik hiermee moet omgaan, moet ik het accepteren en vertrouwen hebben? Het gesprek toch nog eens aangaan? Een ultimatum stellen? Of toch met veel verdriet een verder goede relatie verbreken?
maandag 24 april 2023 om 09:05
Geef het tijd, die nieuwe baan kan best stressvol zijn maar die stress van het nieuwe gaat ook over.
Bekijk het positief en geef hem een compliment als hij een avond niet rookt, geeft hem een compliment dat hij lekker ruikt wanneer hij onder de douche vandaan komt, enz..
( met honing vang je meer vliegen dan met azijn )
Bekijk het positief en geef hem een compliment als hij een avond niet rookt, geeft hem een compliment dat hij lekker ruikt wanneer hij onder de douche vandaan komt, enz..
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
maandag 24 april 2023 om 09:07
Vind je dat een vooruitgang, sigaren? Als er iets stinkt dan is het dat wel.
En het is ook nog eens slechter. 10 sigaren per dag, fucking hell.
maandag 24 april 2023 om 09:08
Nouja, wel kleine dingen, zo had 'ie bedacht dat als hij thuiskomt eerst even in de tuin rookt en dan direct gaat douchen en zijn kleren in de was gooien. En daarna heeft hij alle tijd voor mij zonder dat ie stinkt. Dat houdt hij dan ook prima vol en ik heb er inderdaad minder last van.
Maarja, bij een weekendje weg ofzo is dat alweer ingewikkelder.
maandag 24 april 2023 om 09:14
Alsof dat het belangrijkste is. TO heeft een ex verloren aan kanker en is bezorgd.
Ik begrijp dat het voor rokers van in de dertig abstract is. Ik ben 60- en ik had het er laatst nog met een leeftijdgenoot over: “iedereen” van mijn generatie rookte. Een paar zijn dat hardnekkig blijven doen. Die zijn nu dood.
maandag 24 april 2023 om 09:16
Persoonlijk vind ik sigaretten smeriger ruiken dan die nepsigaren.
En tja, dat het niet gezond is, dat weet hij allemaal prima. Hij wil niet stoppen, zelf weten..
Als ik de auto’s maar erf zodra hij rochelend aan de beademing ligt om te overlijden vind ik het best.
(Bovenstaande meen ik natuurlijk niet, ik heb dat sarcasme een beetje nodig om het van mij af te laten glijden)
maandag 24 april 2023 om 09:22
maandag 24 april 2023 om 09:22
Waar moet TO precies hulp voor zoeken dan?
Jaja.
maandag 24 april 2023 om 09:25
Kans bestaat dat er een punt komt dat hij op het werk blijft hangen omdat hij daar kan roken.Jempo schreef: ↑24-04-2023 08:49Het is met name dat hij veel lange dagen maakt en veel verantwoordelijkheid heeft. Dat heeft uiteraard veel invloed op hoeveel hij rookt.
Alleen doordeweeks heb ik amper last van het roken, want dan rookt hij het meeste op het werk. Juist in de gezellige, ontspannen vrije momenten zoals afgelopen weekend, word ik ermee geconfronteerd.
En ja hij snapt het heel goed zegt 'ie, maarja...
Het is lastig, ik weet ook de oplossing niet.
Je kan de vraag stellen of hij van plan is om zijn hele leven te blijven roken.
Als het antwoord ´nee´ is, waarom dan niet nu stoppen?
´jamaar werkstress blabla´
Er zal wel altijd iets zijn. Wat als de keuze is tussen ´nu stoppen´ en ´de rest van je leven blijven roken´?
Binnen 3 maand stoppen is immers niet makkelijker of moeilijker dan nu. Op dat moment is het ook ´nu stoppen´.
Of het hem gaat overtuigen...kans is klein maar het proberen waard denk ik.
maandag 24 april 2023 om 09:27
Ik begrijp jou ook heel goed, juist omdat roken geen onderdeel van je vriend was toen je de relatie aanging. Lijkt mij echt heel lastig, nu heb je iets opgebouwd onder die voorwaarden/fundament en dan gaat ie opeens iets doen wat daar totaal niet in past.
Dan zou ik nog wel energie steken in hulp en pogingen om mijn partner te laten stoppen. Zelf heb ik na al die jaren wel door dat externe argumenten echt geen reet uithalen. Hij moet het zelf doen.
maandag 24 april 2023 om 09:36
Mijn ouders rookten allebei, binnen en ook in de auto.
Ik heb er,voor zover bekend, nooit iets aan overgehouden.
Dus om dan niet aan kinderen te beginnen vind ik beetje overdreven.
Kan me wel voorstellen dat je het vies vind ruiken.
Je kunt hem niet dwingen te stoppen, maar wel onderhandelen dat hij vaker gaat douchen, andere kleding aan en tandenpoetsen.
Ik heb er,voor zover bekend, nooit iets aan overgehouden.
Dus om dan niet aan kinderen te beginnen vind ik beetje overdreven.
Kan me wel voorstellen dat je het vies vind ruiken.
Je kunt hem niet dwingen te stoppen, maar wel onderhandelen dat hij vaker gaat douchen, andere kleding aan en tandenpoetsen.
maandag 24 april 2023 om 09:44
Mijn man rookt al zo lang ik hem ken. Leuk vind ik dat niet .Het is zijn leven..... En binnen word er niet gerookt. En dat het slecht is weten we allemaal...En hij heet meest..( hij is arts) En hoe meer mensen kommentaar hebben,hoe minder hij er zich iets van aan trekt......
Boeken liggen hier, pleister etc....Alles geprobeerd...
Vind ik het jammer? Ja....maar omdaar een ultimatum te stellen, dat heeft geen zin.
Boeken liggen hier, pleister etc....Alles geprobeerd...
Vind ik het jammer? Ja....maar omdaar een ultimatum te stellen, dat heeft geen zin.
maandag 24 april 2023 om 09:46
Aangeboren afwijkingen, laag geboortegewicht, miskramen, overlijden van kinderen... noem dat maar overdreven.
https://www.trimbos.nl/actueel/nieuws/k ... p-een-rij/
maandag 24 april 2023 om 09:46
Cursus ‘Hoe ga ik om met mijn super chagrijnige partner die probeert te stoppen met roken. ‘
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
maandag 24 april 2023 om 09:48
Dat speelt hier niet, want de vriend van To rookt alleen buiten.xynix schreef: ↑24-04-2023 09:46Aangeboren afwijkingen, laag geboortegewicht, miskramen, overlijden van kinderen... noem dat maar overdreven.
https://www.trimbos.nl/actueel/nieuws/k ... p-een-rij/
maandag 24 april 2023 om 09:55
In principe gaat hij wel minder werken zodra er een nieuwe collega is om zijn werklast mee te verdelen, we weten alleen nog niet wanneer dat is natuurlijk.
Overigens heeft hij in onze relatie al vaker stressvolle banen gehad en toen niet gerookt, dus hij moet het ook zonder sigaret kunnen.
maandag 24 april 2023 om 10:03
Jempo schreef: ↑24-04-2023 09:55In principe gaat hij wel minder werken zodra er een nieuwe collega is om zijn werklast mee te verdelen, we weten alleen nog niet wanneer dat is natuurlijk.
Overigens heeft hij in onze relatie al vaker stressvolle banen gehad en toen niet gerookt, dus hij moet het ook zonder sigaret kunnen.
Zou het dan het meeroken zijn geweest, in de pauzes met de collega's?
Wel balen, want kom er maar eens vanaf.
maandag 24 april 2023 om 10:09
Junken of verslaafde gedrag is dat. Het enige wat daartegen helpt is een ultimatumJempo schreef: ↑23-04-2023 22:17Mijn vriend wil geen hulp, maar wil dat zelf kunnen of tenminste zelf de keuze maken om hulp te zoeken. En niet dat ik dat voor hem bedenk/regel.
Ik heb ook al eens voorgesteld om bijvoorbeeld elektrisch te gaan roken / vapen, dan is in elk geval een deel van het probleem opgelost, maar dat wil hij niet.
maandag 24 april 2023 om 10:21
maandag 24 april 2023 om 10:23
juist omdat er geen kinderen zijn, kun je ook besluiten, dat je dit gewoon niet wil he?
dit mag een dealbreker zijn
maandag 24 april 2023 om 10:33
Ik was een gelegenheidsroker en kreeg een relatie met een verstokt roker/ Ging zelf steeds meer roken, tot ongenoegen van mijn kinderen. Mijn vader en opa zijn overleden aan het roken. hier dus lange emotionele gesprekken en samen gestopt, nu al zes maanden en dat na 35 jaar een pakje per dag. Ik ben echt heel trots op hem en dus ja, het kan echt wel
maandag 24 april 2023 om 10:34
Een verslaving gaat niet ineens over hoor... En met honing verslag je geen nicotineverslaving.Muselet schreef: ↑24-04-2023 09:05Geef het tijd, die nieuwe baan kan best stressvol zijn maar die stress van het nieuwe gaat ook over.
Als je in een relatie tegen verslaving aanloopt is het enige wat helpt hard zijn en een ultimatum stellen. Of accepteren dat diegene verslaafd is.
Hoe zou je reageren als je partner ineens veel zou drinken, blowen of cocaïne zou snuiven? Reactie van partner zou waarschijnlijk hetzelfde zijn.
maandag 24 april 2023 om 10:36
Ja hoor, een ultimatum helpt prima. Ik wil namelijk niet samenleven met een roker, harde eis.
maandag 24 april 2023 om 10:37
Het is een grote misvatting dat roken helpt tegen stress. Roken helpt alleen regen de stress die de continu opkomende afkickverschijnselen veroorzaken. Rokers hebben juist meer stress dan niet rokers.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in