Partner rookt ineens!
zondag 23 april 2023 om 22:09
Ik kan wel even wat advies gebruiken..
Ik ben al heel lang samen met mijn vriend en in al die tijd bietste hij af en toe weleens een sigaretje op een feestje, maar daar bleef het wel bij en daar kon ik wel mee leven. Hij heeft weleens gezegd dat hij vroeger erg veel rookte maar voordat hij mij leerde kennen was hij daar al zeker 5 jaar mee gestopt.
Nu heeft hij sinds een half jaartje een nieuwe baan en in de pauzes veel collega's die roken, en vanuit 'gezelligheid' is hij begonnen met meeroken in de pauzes. Maar hij wilde niet meer bietsen en begon zelf pakjes sigaretten te kopen. En van daaruit werd het steeds erger en vaker. Als hij thuiskomt uit werk stinkt hij enorm. Nu rookt hij dan ook nog 's avonds 1 of 2 sigaretten in de voortuin. En vandaag gingen we naar familie maar stopte hij ineens bij een tankstation want moest een pakje kopen. Bij een feestje rookt hij nu het pakje leeg.
Uiteraard is iedereen, familie-vrienden-en-ik, daar best verbaasd over, want zo kennen we hem niet. Hij gooit het zelf op 'werkstress', 'verslaving die nu ineens weer boven komt' en 'ik zal binnenkort wel stoppen, ineens zal de knop wel omgaan', maar we mogen er vooral niet over doorpraten want dan wordt hij nogal chagrijnig en moeten we ons er niet mee bemoeien. En zegt 'Ik moet zelf stoppen maar als jullie je ermee bemoeien gooi ik de kont tegen de krib'. Ik vind het allemaal behoorlijk kinderachtig. Ik kan me er ook niets bij voorstellen, want heb zelf nooit gerookt. Soms roep ik uit wanhoop weleens dat ik ook maar moet gaan roken om in elk geval te begrijpen hoe het voelt, maar dat wil hij absoluut niet en dat vind ik dan weer hypocriet.
Als ik had geweten dat hij dagelijks zou gaan roken was ik nooit een relatie met hem begonnen. Mijn ex is overleden aan kanker, niet door roken maar toch. Het is al lang geleden en ik heb het allemaal wel verwerkt dacht ik, maar het verdriet komt door het roken van mijn vriend ineens naar boven. Ik heb ineens angst om nog een keer een ziektetraject door te moeten gaan met een partner en hij weet dat ook en dat maakt het allemaal nog ingewikkelder.
Naast de angst vind ik het ook gewoon vies. Hij rookt gelukkig niet binnen, maar hij en z'n kleding stinkt wel. Ik merk steeds meer dat wij het onbewust allebei fijner vinden om intimiteit te hebben (zoenen/knuffelen/seks) als hij is gedoucht en z'n tanden heeft gepoetst. En omdat hij op steeds meer momenten op de dag rookt worden die momenten dat hij niet naar rook stinkt ook minder. Hij zoekt dus minder intimiteit bij mij en ik minder bij hem. Ik heb het gevoel dat we hierdoor ook wel uit elkaar groeien.
We zijn ook allebei in de 30 en willen nu nog niet, maar over een aantal jaren wel aan kinderen beginnen, maar wij willen absoluut geen kinderen laten opgroeien in een gezin waarin iemand rookt. Mijn vriend heeft nog steeds de volle overtuiging dat het allemaal wel goedkomt.
Ik kan wel tips gebruiken hoe ik hiermee moet omgaan, moet ik het accepteren en vertrouwen hebben? Het gesprek toch nog eens aangaan? Een ultimatum stellen? Of toch met veel verdriet een verder goede relatie verbreken?
Ik ben al heel lang samen met mijn vriend en in al die tijd bietste hij af en toe weleens een sigaretje op een feestje, maar daar bleef het wel bij en daar kon ik wel mee leven. Hij heeft weleens gezegd dat hij vroeger erg veel rookte maar voordat hij mij leerde kennen was hij daar al zeker 5 jaar mee gestopt.
Nu heeft hij sinds een half jaartje een nieuwe baan en in de pauzes veel collega's die roken, en vanuit 'gezelligheid' is hij begonnen met meeroken in de pauzes. Maar hij wilde niet meer bietsen en begon zelf pakjes sigaretten te kopen. En van daaruit werd het steeds erger en vaker. Als hij thuiskomt uit werk stinkt hij enorm. Nu rookt hij dan ook nog 's avonds 1 of 2 sigaretten in de voortuin. En vandaag gingen we naar familie maar stopte hij ineens bij een tankstation want moest een pakje kopen. Bij een feestje rookt hij nu het pakje leeg.
Uiteraard is iedereen, familie-vrienden-en-ik, daar best verbaasd over, want zo kennen we hem niet. Hij gooit het zelf op 'werkstress', 'verslaving die nu ineens weer boven komt' en 'ik zal binnenkort wel stoppen, ineens zal de knop wel omgaan', maar we mogen er vooral niet over doorpraten want dan wordt hij nogal chagrijnig en moeten we ons er niet mee bemoeien. En zegt 'Ik moet zelf stoppen maar als jullie je ermee bemoeien gooi ik de kont tegen de krib'. Ik vind het allemaal behoorlijk kinderachtig. Ik kan me er ook niets bij voorstellen, want heb zelf nooit gerookt. Soms roep ik uit wanhoop weleens dat ik ook maar moet gaan roken om in elk geval te begrijpen hoe het voelt, maar dat wil hij absoluut niet en dat vind ik dan weer hypocriet.
Als ik had geweten dat hij dagelijks zou gaan roken was ik nooit een relatie met hem begonnen. Mijn ex is overleden aan kanker, niet door roken maar toch. Het is al lang geleden en ik heb het allemaal wel verwerkt dacht ik, maar het verdriet komt door het roken van mijn vriend ineens naar boven. Ik heb ineens angst om nog een keer een ziektetraject door te moeten gaan met een partner en hij weet dat ook en dat maakt het allemaal nog ingewikkelder.
Naast de angst vind ik het ook gewoon vies. Hij rookt gelukkig niet binnen, maar hij en z'n kleding stinkt wel. Ik merk steeds meer dat wij het onbewust allebei fijner vinden om intimiteit te hebben (zoenen/knuffelen/seks) als hij is gedoucht en z'n tanden heeft gepoetst. En omdat hij op steeds meer momenten op de dag rookt worden die momenten dat hij niet naar rook stinkt ook minder. Hij zoekt dus minder intimiteit bij mij en ik minder bij hem. Ik heb het gevoel dat we hierdoor ook wel uit elkaar groeien.
We zijn ook allebei in de 30 en willen nu nog niet, maar over een aantal jaren wel aan kinderen beginnen, maar wij willen absoluut geen kinderen laten opgroeien in een gezin waarin iemand rookt. Mijn vriend heeft nog steeds de volle overtuiging dat het allemaal wel goedkomt.
Ik kan wel tips gebruiken hoe ik hiermee moet omgaan, moet ik het accepteren en vertrouwen hebben? Het gesprek toch nog eens aangaan? Een ultimatum stellen? Of toch met veel verdriet een verder goede relatie verbreken?
zondag 23 april 2023 om 22:17
Mijn vriend wil geen hulp, maar wil dat zelf kunnen of tenminste zelf de keuze maken om hulp te zoeken. En niet dat ik dat voor hem bedenk/regel.
Ik heb ook al eens voorgesteld om bijvoorbeeld elektrisch te gaan roken / vapen, dan is in elk geval een deel van het probleem opgelost, maar dat wil hij niet.
zondag 23 april 2023 om 22:19
Wat een ontzettende afknapper!
Dit is natuurlijk geen reden om hem te verlaten, maar ik kan me wel voorstellen dat dit uiteindelijk wel de oorzaak van een verbroken relatie zal zijn. Het maakt hem onaantrekkelijk omdat hij stinkt. Slap dat hij zich na al die jaren zo liet gaan. En daarnaast de ‘ruzies’ en discussies die hierover ontstaan.
En wat jij al schrijft: ik zou écht geen kind willen met een roker! Maar het feit dat hij er na al die jaren niet volledig vanaf kon blijven biedt weinig zekerheid dat dit in de nabije toekomst wel zal gebeuren!
Dit is natuurlijk geen reden om hem te verlaten, maar ik kan me wel voorstellen dat dit uiteindelijk wel de oorzaak van een verbroken relatie zal zijn. Het maakt hem onaantrekkelijk omdat hij stinkt. Slap dat hij zich na al die jaren zo liet gaan. En daarnaast de ‘ruzies’ en discussies die hierover ontstaan.
En wat jij al schrijft: ik zou écht geen kind willen met een roker! Maar het feit dat hij er na al die jaren niet volledig vanaf kon blijven biedt weinig zekerheid dat dit in de nabije toekomst wel zal gebeuren!
zondag 23 april 2023 om 22:23
Vapen stopt natuurlijk de verslaving ook niet.
Ik zou al je bezwaren zoals je hier boven hebt beschreven met hem delen.
Mijn vriend en rookten allebei, ik ben vervolgens gestopt en trok toen die lucht ook echt niet meer. Hij is daarna ook gestopt ( als je zelf rookt ruik je het niet, maar als je het wel ruikt is het inderdaad heel slecht voor je seksleven ).
Wij zijn gestopt met Allen Carr. Maar ja als hij geen tips wil dan is het lastig.
Ik zou dit wel een ruzie waard vinden.
Ik zou al je bezwaren zoals je hier boven hebt beschreven met hem delen.
Mijn vriend en rookten allebei, ik ben vervolgens gestopt en trok toen die lucht ook echt niet meer. Hij is daarna ook gestopt ( als je zelf rookt ruik je het niet, maar als je het wel ruikt is het inderdaad heel slecht voor je seksleven ).
Wij zijn gestopt met Allen Carr. Maar ja als hij geen tips wil dan is het lastig.
Ik zou dit wel een ruzie waard vinden.
ikhouvankaas wijzigde dit bericht op 23-04-2023 22:25
0.83% gewijzigd
zondag 23 april 2023 om 22:23
Ben je al eens rustig het gesprek met hem aangegaan? Dat je hier écht heel erg mee zit, je zorgen hebt uitgesproken? Zeker ook gezien herinneringen die weer naar boven drijven.
Lastig hoor, het is en blijft een volwassen vent, maar ik zou ook niet weten wat ik zou doen. In ieder geval een heel goed gesprek hebben en duidelijk maken wat dit met jou doet.
Lastig hoor, het is en blijft een volwassen vent, maar ik zou ook niet weten wat ik zou doen. In ieder geval een heel goed gesprek hebben en duidelijk maken wat dit met jou doet.
zondag 23 april 2023 om 22:24
Hier een roker. Stoppen voor een ander werkt niet. Je stopt als je het zelf wilt, niet als een ander “dramt” dat ie moet stoppen. Ik zeg niet dat het drammen is want je wilt t beste voor hem. Maar voor een verslaafde is t wel drammen.
Als je een ultimatum stelt moet je zeker weten van jezelf dat je de daad bij het woord voegt, want anders is het niets anders dan een loos dreigement.
Als je een ultimatum stelt moet je zeker weten van jezelf dat je de daad bij het woord voegt, want anders is het niets anders dan een loos dreigement.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Ok, ik word een probleem.
zondag 23 april 2023 om 22:24
Mwah, het ontwikkelen van/terugvallen in een verslaving en er niet actief en direct alles aan doen om daar zsm weer vanaf te komen, zou voor mij zeker reden genoeg zijn om ermee te stoppen.moizer schreef: ↑23-04-2023 22:19Wat een ontzettende afknapper!
Het is wellicht niet direct zo schadelijk als alcohol en drugs, maar de kosten en het gezondheidsrisico zijn voor mij wel dealbreakers.
anoniem_6634a053c30df wijzigde dit bericht op 23-04-2023 22:26
7.64% gewijzigd
zondag 23 april 2023 om 22:25
Oei, dat zou ik ook een enorme afknapper vinden! Dit zou voor mij ook het begin van het einde kunnen zijn. Als mijn vriend had gerookt toen we begonnen met daten, was het waarschijnlijk nooit een relatie geworden. Maar als hij dat nu opeens zou gaan doen, zou ik daar zeker wat ruzies voor over hebben..
zondag 23 april 2023 om 22:27
Haha... Mijn handen hebben al zo vaak gejeukt om dat boek aan te schaffen en nonchalant op het nachtkastje te leggen
zondag 23 april 2023 om 22:28
Ik ben niet echt een heel temperamentvol persoon dus de keren dat we hier een serieus gesprek over hebben gevoerd was ik rustig maar wel erg verdrietig.Ridderspoor schreef: ↑23-04-2023 22:23Ben je al eens rustig het gesprek met hem aangegaan? Dat je hier écht heel erg mee zit, je zorgen hebt uitgesproken? Zeker ook gezien herinneringen die weer naar boven drijven.
zondag 23 april 2023 om 22:29
zondag 23 april 2023 om 22:30
Gewoon omdat ik benieuwd ben: zou er iets zijn wat jouw partner/kind/dierbare tegen jou zou kunnen zeggen, waardoor je wel echt verder richting stoppen zou geraken?Quinnepin schreef: ↑23-04-2023 22:24Hier een roker. Stoppen voor een ander werkt niet. Je stopt als je het zelf wilt, niet als een ander “dramt” dat ie moet stoppen. Ik zeg niet dat het drammen is want je wilt t beste voor hem. Maar voor een verslaafde is t wel drammen.
Of iets wat je wel die motivatie zou kunnen geven om toch te gaan proberen te stoppen?
Zwetser
zondag 23 april 2023 om 22:30
Ja precies dat is wat m'n vriend ook zegt.
En als ik een ultimatum zou stellen is dat niet om hem te chanteren, maar voor puur mezelf om tegen mezelf te kunnen zeggen 'ik heb lang genoeg gewacht, en nu heb ik nog tijd om een andere partner te vinden om eventueel kinderen mee te krijgen'. Maar ik vind dat nu nog wel moeilijk, omdat het rookprobleem nu nog maar een half jaartje speelt en heel langzaam pas een groot probleem is geworden.
zondag 23 april 2023 om 22:31
Ruzie maken heeft alleen zo weinig zin, daarvan krijg je niet ineens de motivatie die je nodig hebt om van een rookverslaving af te komen.Fridaynight2020 schreef: ↑23-04-2023 22:25Oei, dat zou ik ook een enorme afknapper vinden! Dit zou voor mij ook het begin van het einde kunnen zijn. Als mijn vriend had gerookt toen we begonnen met daten, was het waarschijnlijk nooit een relatie geworden. Maar als hij dat nu opeens zou gaan doen, zou ik daar zeker wat ruzies voor over hebben..
Ik ben zelf een roker, maar kan me voorstellen dat dit echt heel rot is TO
Kun je met hem afspreken dat hij het in elk geval niet meer thuis doet? Dan ben je niet van het probleem af natuurlijk, maar het is beter dan niets en zo komen jullie een beetje naar elkaar toe.
zondag 23 april 2023 om 22:34
zondag 23 april 2023 om 22:38
Daar heb ik ook weleens aan gedacht maar ik heb wel de angst dat het dan een stiekeme roker gaat worden, of dat hij dan ergens anders gaat compenseren. Hij is er nu tenminste wel open en eerlijk over.
zondag 23 april 2023 om 22:40
Ja klopt en hij spreekt het zelf ook hardop uit hoe verschrikkelijk hij dat zelf vindt.Ikhouvankaas schreef: ↑23-04-2023 22:37Tja apppie als je echt van iemand houdt en daar kinderen mee wil krijgen.
En die dreig je kwijt te raken vanwege het roken, zou je dan echt niet proberen te stoppen?
Kun je dan nagaan hoe belachelijk verslavend het is..
Voor mij als niet-roker totaal onbegrijpbaar.
zondag 23 april 2023 om 22:56
Zelf opgegroeid in de rook van mijn ouders.
Zelf nooit een sigaret aangeraakt.
Gezworen dat ik een partner ging zoeken die niet systematisch rookt.
(Af en toe een sigaret op een feestje tot daaraantoe.)
Hier zou een partner die al een half jaar rookt dus gewoon "end of story" betekenen.
Rook rustig verder, maar dan niet langer met mij als partner.
Ik zou hem best nog wel de kans willen geven om te stoppen, maar an sich ... als je persé moet roken en dit al een hele tijd doorzet ben ik niet degene met wie je kinderen krijgt.
Hij kan natuurlijk ook terug van job veranderen, zodat hij terug minder in contact komt met collega's die roken. Maar dat zal ook wel weer te veel moeite / te veeleisend zijn.
Zelf nooit een sigaret aangeraakt.
Gezworen dat ik een partner ging zoeken die niet systematisch rookt.
(Af en toe een sigaret op een feestje tot daaraantoe.)
Hier zou een partner die al een half jaar rookt dus gewoon "end of story" betekenen.
Rook rustig verder, maar dan niet langer met mij als partner.
Ik zou hem best nog wel de kans willen geven om te stoppen, maar an sich ... als je persé moet roken en dit al een hele tijd doorzet ben ik niet degene met wie je kinderen krijgt.
Hij kan natuurlijk ook terug van job veranderen, zodat hij terug minder in contact komt met collega's die roken. Maar dat zal ook wel weer te veel moeite / te veeleisend zijn.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 23 april 2023 om 22:58
Ik denk dat je vriend ooit gestopt is op wilskracht. Dan zou je eigenlijk het liefst roken, maar je doet het niet vanwege gezondheid, geld of voor een ander. De nadruk ligt dus op jezelf iets ontzeggen voor een groter doel. Maar dat leidt vroeg of laat meestal toch tot weer beginnen met roken.
Bij Allen Carr ligt de focus op je waarom je eigenlijk rookt: je hebt er aanvankelijk veel moeite voor gedaan om verslaafd te raken en je rookt omdat je de ontwenningsverschijnselen van de vorige sigaret wil opheffen. Maar dat zie je aan voor ontspanning, rust of bijvoorbeeld zelfvertrouwen. Voor veel rokers is de sigaret na het eten de kers op de taart van een etentje, maar eigenlijk kun je niet wachten tot het eten op is en je op een drafje naar buiten kan.
Ik las het boek, maar het kwartje viel pas toen ik de cursus deed (één middagje). Daar waren verstokte, huilende rokers bij. Ik dacht na afloop: ' ben benieuwd' maar ik heb nooit meer de behoefte gehad om te roken.
Bij Allen Carr ligt de focus op je waarom je eigenlijk rookt: je hebt er aanvankelijk veel moeite voor gedaan om verslaafd te raken en je rookt omdat je de ontwenningsverschijnselen van de vorige sigaret wil opheffen. Maar dat zie je aan voor ontspanning, rust of bijvoorbeeld zelfvertrouwen. Voor veel rokers is de sigaret na het eten de kers op de taart van een etentje, maar eigenlijk kun je niet wachten tot het eten op is en je op een drafje naar buiten kan.
Ik las het boek, maar het kwartje viel pas toen ik de cursus deed (één middagje). Daar waren verstokte, huilende rokers bij. Ik dacht na afloop: ' ben benieuwd' maar ik heb nooit meer de behoefte gehad om te roken.
Ars longa, vita brevis
zondag 23 april 2023 om 23:04
Dan ga je het waarschijnlijk proberen voor je partner, lukt het niet door een gebrek aan intrinsieke motivatie en pak je het stiekem weer op. Dat moet je denk ik al helemaal niet willen.Ikhouvankaas schreef: ↑23-04-2023 22:37Tja apppie als je echt van iemand houdt en daar kinderen mee wil krijgen.
En die dreig je kwijt te raken vanwege het roken, zou je dan echt niet proberen te stoppen?
Kun je dan nagaan hoe belachelijk verslavend het is..
En ja, het is inderdaad erg verslavend.
zondag 23 april 2023 om 23:08
Die openheid wil je inderdaad behouden, dat snap ik. Maar ik denk dat hij stiekem ook wel begrijpt hoe vervelend dit voor jou is. Dus wellicht wil hij het, met de afspraak dat hij ook eerlijk is als het niet lukt, voor je proberen.
Ik heb ooit een vriend gehad die roken erg smerig vond en toen vond ik het prima om niet bij hem te roken. Als ik er echt iets was (stress oid) waardoor ik een sigaret "nodig had", was ik daar eerlijk over en dan werd hij ook niet boos ofzo - dat werkte voor ons toen wel goed.
zondag 23 april 2023 om 23:08
Dank voor het delen, ik ga het boek lezen, voor mij ook nuttig zo te lezen, zodat ik hopelijk iets beter begrijp waarom hij dit doet en er iets meer sympathie voor kan opbrengenAnna75 schreef: ↑23-04-2023 22:58Ik denk dat je vriend ooit gestopt is op wilskracht. Dan zou je eigenlijk het liefst roken, maar je doet het niet vanwege gezondheid, geld of voor een ander. De nadruk ligt dus op jezelf iets ontzeggen voor een groter doel. Maar dat leidt vroeg of laat meestal toch tot weer beginnen met roken.
zondag 23 april 2023 om 23:10
Je legt de keus onbewust bij hem neer en moet maar afwachten of en wanneer hij stopt. En dan reageert hij ook nog eens onvolwassen op jou. Je mag er eigenlijk niks van zeggen vindt hij.
Wat wil jij? Hou het bij jezelf:
'Ik vind het vies als je naar rook stinkt en wil niet met je zoenen en sex hebben als je zo stinkt. Ik wil geen relatie met een roker.'
Jij maakt de keus. Wil jij bij hem blijven als hij blijft roken?
Wat wil jij? Hou het bij jezelf:
'Ik vind het vies als je naar rook stinkt en wil niet met je zoenen en sex hebben als je zo stinkt. Ik wil geen relatie met een roker.'
Jij maakt de keus. Wil jij bij hem blijven als hij blijft roken?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in