Verbreding en verdieping op school
zondag 28 juni 2009 om 12:23
zondag 28 juni 2009 om 12:48
De diverse lesmethodes die gebruikt worden op scholen kennen vaak wel zowel verbredende als verdiepende stof. Echter, niet alle scholen maken hiervan gebruik. Ik lees "ik zoek dingen...": impliceert dit dat school daar niet echt in meegaat, in extra stof?
Er zijn zowel op computer als in "boekjes" verdiepende modules, maar het is dus wel handig om eea te laten aansluiten op de leermethode die de school gebruikt.
Als ik jou was zou ik proberen met school te overleggen dat niet te snel gegrepen wordt naar stof van een groep hoger. Dan komt hij namelijk in een later stadium weer in de problemen, dat hij geen nieuwe stof meer kan krijgen (want dat is dan al op).
Fijn dat hij lekker meekan in ieder geval, hoewel te ver boven het maaiveld uitsteken ook een lastig probleem kan zijn...
Succes,
Kastanje
Er zijn zowel op computer als in "boekjes" verdiepende modules, maar het is dus wel handig om eea te laten aansluiten op de leermethode die de school gebruikt.
Als ik jou was zou ik proberen met school te overleggen dat niet te snel gegrepen wordt naar stof van een groep hoger. Dan komt hij namelijk in een later stadium weer in de problemen, dat hij geen nieuwe stof meer kan krijgen (want dat is dan al op).
Fijn dat hij lekker meekan in ieder geval, hoewel te ver boven het maaiveld uitsteken ook een lastig probleem kan zijn...
Succes,
Kastanje
anoniem_46641 wijzigde dit bericht op 28-06-2009 12:48
Reden: Typo
Reden: Typo
% gewijzigd
zondag 28 juni 2009 om 13:34
De school gaat er zeker wel in mee, maar ik vind dat ik er zelf ook best over na kan denken . De lesmethodes hebben inderdaad extra stof, maar dat voldoet niet. Stof van een groep hoger voldoet overigens ook niet, want hij loopt meer dan een groep voor (en de extra stof van een groep hoger voldoet daarmee dus ook niet). Ik ben dus eigenlijk op zoek naar dingen die buiten het reguliere lesprogramma vallen. Zoals programmeren ofzo.
zondag 28 juni 2009 om 13:43
Ik weet van mijn eigen basisschool dat er een klein klasje was opgericht voor kinderen die in dezelfde situatie zaten als jouw zoontje. Kinderen van alle groepen die beter konden leren dan de rest van de klas kwam hier en kregen op hun niveau aangepast extra lessen.Die kwam 1x per week bijeen en er werden bijvoorbeeld wiskundelessen gegeven en na een tijdje is er docent spaans ingehuurd die ons een uurtje per week spaans gaf tijdens die middag.
Bestaat zoiets niet op de school van je zoontje? En zou het leren van een taal niet iets moois zijn om nu als extra'tje te doen? Juist zo jong is een taal goed aan te leren.
Bestaat zoiets niet op de school van je zoontje? En zou het leren van een taal niet iets moois zijn om nu als extra'tje te doen? Juist zo jong is een taal goed aan te leren.
zondag 28 juni 2009 om 14:03
Iets van een kindertaalcursus zou misschien wat voor hem zijn? ( zou je zelf kunnen kopen met CD en/of CD-rom en (werk)boekjes) Daar zou hij ook nog thuis mee aan de slag kunnen eventueel.
Helemaal mooi zou het zijn om voor een taal te gaan die jij zelf of zijn vader spreekt zodat jullie hem nog verder kunnen helpen. (door af en toe in die taal tegen hem te spreken thuis)
Helemaal mooi zou het zijn om voor een taal te gaan die jij zelf of zijn vader spreekt zodat jullie hem nog verder kunnen helpen. (door af en toe in die taal tegen hem te spreken thuis)
zondag 28 juni 2009 om 14:13
Ik herken het probleem, had dit met mijn oudste ook vanaf groep 3. Ze had zichzelf al lezen geleerd, bleek bij de start van groep 3 al AVI 4 te hebben. Op school was er toentertijd nog niet veel meer dan boekjes uit de hogere groepen en 'ga jij maar de plantjes water geven' (is ook alweer een tijd geleden, oudste is volwassen).
Dochter heeft dit kunnen compenseren met een 'moeilijke' hobby: vioolles. Daar moest ze hard voor oefenen en doorzetten, ze leerde daarmee toch dat niet alles haar zo maar 'aanwaaide'. Misschien kun je voor je zoon ook een uitdagende, 'moeilijke' cursus vinden waarbij hij toch zijn hersens moet laten kraken?
Ik ga er van uit dat scholen deze buitenbeentjes tegenwoordig beter kunnen opvangen dan vroeger, maar toch blijft het feit dat kinderen die achter lopen veel meer aandacht krijgen dan kinderen die voorlopen. Dat maakt het er niet makkelijker op, want kinderen die alles snel doorhebben worden niet gelukkiger van het te trage tempo, terwijl ze door de andere kinderen toch vaak als buitenbeentje worden gezien.
Dochter heeft dit kunnen compenseren met een 'moeilijke' hobby: vioolles. Daar moest ze hard voor oefenen en doorzetten, ze leerde daarmee toch dat niet alles haar zo maar 'aanwaaide'. Misschien kun je voor je zoon ook een uitdagende, 'moeilijke' cursus vinden waarbij hij toch zijn hersens moet laten kraken?
Ik ga er van uit dat scholen deze buitenbeentjes tegenwoordig beter kunnen opvangen dan vroeger, maar toch blijft het feit dat kinderen die achter lopen veel meer aandacht krijgen dan kinderen die voorlopen. Dat maakt het er niet makkelijker op, want kinderen die alles snel doorhebben worden niet gelukkiger van het te trage tempo, terwijl ze door de andere kinderen toch vaak als buitenbeentje worden gezien.
zondag 28 juni 2009 om 14:21
Op de school van mijn zoon pakken ze het anders aan. Daar hebben ze een klasje waarbij de kinderen die "begaafd" zijn (om maar even die term te gebruiken) hele andere dingen doen.
Ze komen 1 of 2x in de week samen. Ze moeten een spel ontwikkelen of een land maken of een gebouw ontwerpen en dan bouwen of doen scheikundige proefjes of determineren, etc. Elke keer doen ze wat anders rond een thema. Dit thema staat dan een aantal weken centraal. Alle kinderen gebruiken dan hun eigen interesse, vaardigheden en brein en daar komen hele leuke discussies en producten uit.
Daarnaast krijgen de kinderen ook extra lesstof aangeboden.
Als je iets wilt doen naast school dan zou ik wel iets kiezen waar zijn interesse ligt. Met wiskundige/ruimtelijke problemen kun je (als daar je interesse ligt) al vroeg beginnen. Net als met de al genoemde muziekinstrumenten of talen. Waar liggen zijn interesses eigenlijk?
Ze komen 1 of 2x in de week samen. Ze moeten een spel ontwikkelen of een land maken of een gebouw ontwerpen en dan bouwen of doen scheikundige proefjes of determineren, etc. Elke keer doen ze wat anders rond een thema. Dit thema staat dan een aantal weken centraal. Alle kinderen gebruiken dan hun eigen interesse, vaardigheden en brein en daar komen hele leuke discussies en producten uit.
Daarnaast krijgen de kinderen ook extra lesstof aangeboden.
Als je iets wilt doen naast school dan zou ik wel iets kiezen waar zijn interesse ligt. Met wiskundige/ruimtelijke problemen kun je (als daar je interesse ligt) al vroeg beginnen. Net als met de al genoemde muziekinstrumenten of talen. Waar liggen zijn interesses eigenlijk?
zondag 28 juni 2009 om 14:36
Als je op zoek bent naar iets met computers waar hij mee bezig kan zijn, zijn die LOI cursussen voor kinderen misschien wat voor hem. Het zijn verschillende korte cursussen allemaal gericht op werken met computers en gericht op kinderen. Hij zou hiermee aan de slag kunnen op een schoolcomputer maar ook thuis.
Edit: bij de kindercursussen doen ze dan online toetsen en aan het eind krijgt hij een diploma dus hij ziet er ook nog echt resultaat van, zeg maar. http://www.loi.nl/kidzz/index.htm
Edit: bij de kindercursussen doen ze dan online toetsen en aan het eind krijgt hij een diploma dus hij ziet er ook nog echt resultaat van, zeg maar. http://www.loi.nl/kidzz/index.htm
zondag 28 juni 2009 om 14:50
Joyce, precies om die reden zit hij inderdaad op muzieles. Dat werkt heel goed, maar dat lost het probleem op school natuurlijk niet op.
Esfa, wat jouw school doet klikt goed, maar daar is onze school te klein voor. Er zijn geen andere kinderen van zijn niveau. Zijn interesses zijn heel breed, maar de meeste interesse gaat uit naar wiskundige problemen en naar wereldorientatie.
Jennipher, bedankt voor de tip, ik zal eens kijken.
Zwieber, de ib-er neemt al contact op met de Leonardoschool met precies die vraag. Ben benieuwd of die nog goede ideeen hebben.
Esfa, wat jouw school doet klikt goed, maar daar is onze school te klein voor. Er zijn geen andere kinderen van zijn niveau. Zijn interesses zijn heel breed, maar de meeste interesse gaat uit naar wiskundige problemen en naar wereldorientatie.
Jennipher, bedankt voor de tip, ik zal eens kijken.
Zwieber, de ib-er neemt al contact op met de Leonardoschool met precies die vraag. Ben benieuwd of die nog goede ideeen hebben.
zondag 28 juni 2009 om 14:57
Ik denk dat je vooral iets moet zoeken buiten de school als ik dat zo lees. Want hoe wil men hem op school gaan begeleiden als er geen andere kinderen zijn die ook voorlopen (lastig he, als je het woord begaafd wilt vermijden).
Is het veranderen van school naar een school waar ze wel de mogelijkheid hebben hem te begeleiden een optie? Niet dat ik dat als DE oplossing zie. Het is alleen zo dat je zoon toch echt meer nodig kan hebben dan dat ze hem op die school kunnen bieden. En hij moet nog zo lang.
Verder zou ik het met hem overleggen. Ik ken een jongen van 6 die prima zelf met oplossingen kan komen. Die wil soms eigenlijk alleen maar met hout in de tuin zelf (met zaag, spijkers en hamer) een bouwwerk maken. Dat kan ook uitdagend zijn. Dan stimuleer je niet alleen de congitie. Dat hij daarnaast ook dingen met cijfers kan waarvan ik met mijn ogen sta te knipperen merk je dan niet. Hij traint door te "construeren" ook allerlei wiskundige vaardigheden trouwens.
Dus misschien iets zoeken in juist de fysieke hoek?
Is het veranderen van school naar een school waar ze wel de mogelijkheid hebben hem te begeleiden een optie? Niet dat ik dat als DE oplossing zie. Het is alleen zo dat je zoon toch echt meer nodig kan hebben dan dat ze hem op die school kunnen bieden. En hij moet nog zo lang.
Verder zou ik het met hem overleggen. Ik ken een jongen van 6 die prima zelf met oplossingen kan komen. Die wil soms eigenlijk alleen maar met hout in de tuin zelf (met zaag, spijkers en hamer) een bouwwerk maken. Dat kan ook uitdagend zijn. Dan stimuleer je niet alleen de congitie. Dat hij daarnaast ook dingen met cijfers kan waarvan ik met mijn ogen sta te knipperen merk je dan niet. Hij traint door te "construeren" ook allerlei wiskundige vaardigheden trouwens.
Dus misschien iets zoeken in juist de fysieke hoek?
zondag 28 juni 2009 om 15:01
Er is hier maar een school en ik vind het belangrijk dat hij gewoon naar die dorpsschool gaat in verband met zijn sociale ontwikkeling. Ik heb hem gevraagd wat hij wil leren, en hij gaf aan dat hij graag dingen over landen wilde leren. Dus nu werkt hij aan een spreekbeurt over een land. Iets zoeken in de fysieke hoek is op zich een goed idee; ik probeer thuis ook altijd vooral motorisch met hem bezig te zijn. Maar daar kan hij zijn schooldagen natuurlijk niet mee vullen; daarvoor zullen toch ook cognitieve elementen moeten worden bedacht.
zondag 28 juni 2009 om 15:07
Hmm, je zoekt dus toch ook iets voor tijdens de schooluren. Een cursus of zo lijkt leuk, maar moet hij dan in zijn uppie ergens achter een PC gaan zitten? Dat lijkt me voor zijn ontwikkeling ook niet echt geweldig.
Waarschijnlijk kunnen ze vanuit de Leonardoschool wel veel tips geven. Het lijkt me heel zinvol om samen met de school goed te bepalen waar jou zoon zich het beste bij zal voelen en dan samen te kiezen voor een bepaalde aanpak.
Nog een idee:
Kan hij niet meedraaien in projecten van hogere klassen? Misschien hebben die techniek of zo waarbij hij een paar keer per week kan aanschuiven? Of zoiets. Dan zit hij wel in zijn eigen klas en heeft een paar keer echte uitdaging in een andere groep?
Waarschijnlijk kunnen ze vanuit de Leonardoschool wel veel tips geven. Het lijkt me heel zinvol om samen met de school goed te bepalen waar jou zoon zich het beste bij zal voelen en dan samen te kiezen voor een bepaalde aanpak.
Nog een idee:
Kan hij niet meedraaien in projecten van hogere klassen? Misschien hebben die techniek of zo waarbij hij een paar keer per week kan aanschuiven? Of zoiets. Dan zit hij wel in zijn eigen klas en heeft een paar keer echte uitdaging in een andere groep?
zondag 28 juni 2009 om 15:10
Dat hebben we ook al overwogen Esfa, om hem alvast Engels te leren in een hogere klas. Het probleem daarbij is dan weer dat de gebruikte methodes niet echt geschikt zijn voor zijn leetijd (er zitten bijvoorbeeld enge verhalen bij enzo). Techniek weet ik eigenlijk niet, ik zal eens infomeren.
Al googelend kwam ik op de programmeertaal Alice, die speciaal geschikt zou zijn om te leren programmeren. Als daar individueel lesmateriaal voor zou zijn, is dat misschien wel een optie.
Al googelend kwam ik op de programmeertaal Alice, die speciaal geschikt zou zijn om te leren programmeren. Als daar individueel lesmateriaal voor zou zijn, is dat misschien wel een optie.
zondag 28 juni 2009 om 15:21
Nippo, op het hiq-forum is veel te vinden over verrijking en verdieping. Er is echt ontzettend veel leuk materiaal, maar niet alles is dan weer geschikt om zelfstandig te doen.
Zelf doe ik met mijn zoon Topklassers, maar die zijn voor iets oudere kinderen.
Rekentijgers vond mijn zoon ook heel leuk, die zijn er volgens mij vanaf groep 5.
Zelf doe ik met mijn zoon Topklassers, maar die zijn voor iets oudere kinderen.
Rekentijgers vond mijn zoon ook heel leuk, die zijn er volgens mij vanaf groep 5.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

maandag 29 juni 2009 om 12:01
dinsdag 30 juni 2009 om 22:06
Dank voor de tips. Solomio, op dat forum staan inderdaad wel aardige ideeen. Ik vind het wel een beetje een eng forum trouwens; het lijkt soms wel babybrabbel maar dan zonder spelfouten, met die ondertekeningen als "Katrien, moeder van kwik (2002, HB), kwek (2004, HB?) en kwak-in-wording (2009).
Moppetoet, twee leraren hier dus niet helemaal uitgestorven. Maar geen schakers volgens mij. Schaken vindt hij inderdaad wel leuk, maar is aan de andere kant niet echt iets om je schooldagen mee te vullen.
Moppetoet, twee leraren hier dus niet helemaal uitgestorven. Maar geen schakers volgens mij. Schaken vindt hij inderdaad wel leuk, maar is aan de andere kant niet echt iets om je schooldagen mee te vullen.
dinsdag 30 juni 2009 om 22:50
Nippo, er zijn ook hele leuke onderschriften op dat forum hoor. In de mijne zul je iig niet mijn kinderen aantreffen. Maar er zijn idd ook best enge mensen, maar die hebben soms net ontdekt dat hun kind voorloopt en dan is dat ff heel belangrijk. Ik vind trouwens dat er ook daar veel spelfouten staan hoor.
Als je maar wat aan de tips hebt, want daarvoor verwees ik je.
Als je maar wat aan de tips hebt, want daarvoor verwees ik je.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 30 juni 2009 om 22:55
Bij ons op school krijgen kinderen die voorliggen sowieso extra werkboeken, zoals - uit mijn hoofd, weet het niet zeker - speurwerk, slagwerk, rekenrijk (??). Mijn zoon ligt ook voor, en is erg blij met die extra werkboeken, anders verveelt hij zich op school.
Daarnaast mogen kinderen die "voor liggen" kiezen uit wat ze mogen doen (uiteraard binnen bepaalde voorwaarden), als ze klaar zijn met hun (extra) werk. Dat kan inderdaad zijn schaken, maar ook een hele moeilijke puzzel, soort verdiepend rekenprogramma op de computer of simpelweg kaarten.
Daarnaast is er een kieskast waarin allerlei leuke educatieve dingen staan, die kinderen die klaar zijn mogen kiezen om te doen. Zo zoeken de kinderen dus zelf de verdieping of verbreding of voor de leuk die het beste bij ze past.
Voorbeelden van wat in de kieskast zit: natuurdingen, vergrootglazen met materialen, schaken, kaarten, puzzels noem maar op.
Met lezen gaan kinderen die voorliggen ook al heel snel in een hogere groep met oudere kinderen mee stillezen, ook daarvoor mogen ze dan zelf boekjes uitkiezen die bij ze passen, bijvoorbeeld biologieboekjes, boeken over dinotijd, over piramides, astronomie, noem maar op.
Vaak zijn kinderen die voorlopen op school ook vrij breed geïnteresseerd, dus ook dat is een leuke aanvulling. Boekjes worden regelmatig gewisseld bij de bibliotheek, naast een redelijk gevulde bibliotheek op school zelf.
Misschien zijn dat nog ideeën om op school te bespreken?
Daarnaast mogen kinderen die "voor liggen" kiezen uit wat ze mogen doen (uiteraard binnen bepaalde voorwaarden), als ze klaar zijn met hun (extra) werk. Dat kan inderdaad zijn schaken, maar ook een hele moeilijke puzzel, soort verdiepend rekenprogramma op de computer of simpelweg kaarten.
Daarnaast is er een kieskast waarin allerlei leuke educatieve dingen staan, die kinderen die klaar zijn mogen kiezen om te doen. Zo zoeken de kinderen dus zelf de verdieping of verbreding of voor de leuk die het beste bij ze past.
Voorbeelden van wat in de kieskast zit: natuurdingen, vergrootglazen met materialen, schaken, kaarten, puzzels noem maar op.
Met lezen gaan kinderen die voorliggen ook al heel snel in een hogere groep met oudere kinderen mee stillezen, ook daarvoor mogen ze dan zelf boekjes uitkiezen die bij ze passen, bijvoorbeeld biologieboekjes, boeken over dinotijd, over piramides, astronomie, noem maar op.
Vaak zijn kinderen die voorlopen op school ook vrij breed geïnteresseerd, dus ook dat is een leuke aanvulling. Boekjes worden regelmatig gewisseld bij de bibliotheek, naast een redelijk gevulde bibliotheek op school zelf.
Misschien zijn dat nog ideeën om op school te bespreken?

zaterdag 4 juli 2009 om 21:12
Omdat hij nu al de allerjongste van de klas is, en dat heeft nadelen, zeker aangezien hij ook jong is in zijn gedrag en dus niet automatisch aansluiting heeft bij oudere kinderen. Als hij een klas overslaat moet hij met 10 jaar al naar de brugklas. Bovendien is het alleen maar uitstellen van het probleem, want hij leert gewoon snel en hij zou binnen de kortste keren waarschijnlijk weer voorlopen. En je kunt geen klassen over blijven slaan, als je niet wilt dat je kind met 8 naar de brugklas gaat.