Overmatig drankgebruik op feestjes.

02-06-2023 17:28 157 berichten
Verjaardagen, oud en nieuw, koningsdag, etc, een aantal keer per jaar komt (een deel van) de vrienden/bekenden van mijn partner wel bij elkaar. Zij zijn inmiddels allemaal 50+
Soms laat ik me overhalen om mee te gaan, maar ik loop altijd weer tegen hetzelfde aan: ze drinken allemaal zoveel! Ik kan zelf helemaal niet goed tegen alcohol en heb na 2 wijn of 3 bier echt wel genoeg gehad. Dat kleurt mijn beeld natuurlijk ook wel, maar toch vind ik het best vreemd dat vijftigers nog altijd zo veel achterover slaan op 1 avond. Vooral de mannen staan uiteindelijk altijd zo te lallen met elkaar, ik vind het niet om aan te zien. Het lijken wel studentenfeestjes, dat is toch een keer klaar?
Sommige mensen zie ik maar heel sporadisch, maar ik weet eigenlijk niet wie dat zijn. Want als ik ze zie zijn ze gewoon altijd dronken. Anderen vertellen weleens dat ze de dag erna altijd weer zo brak zijn maar toch de volgende keer weer voor de bijl gaan. En ik begrijp dat dus echt niet.
Wat vinden jullie, moet dit gewoon kunnen (misschien doe je het zelf ook) of zouden mensen op een bepaalde leeftijd een keer moeten leren om maat te houden?
Lady*Voldemort schreef:
02-06-2023 18:01
Laat die mensen toch lekker. Zo lang ze jou al die drank niet onder dwang naar binnen gieten is het toch prima? En je kunt er nog altijd helemaal zelf voor kiezen om niet naar die nare feestjes te gaan.

Soms ga ik mee omdat vriend het nou eenmaal graag wil. Er zit ook familie tussen en ik kan niet altijd zeggen ga maar alleen.
ñuca schreef:
02-06-2023 18:05
Soms ga ik mee omdat vriend het nou eenmaal graag wil. Er zit ook familie tussen en ik kan niet altijd zeggen ga maar alleen.
Natuurlijk kan dat wel. Gewoon doen.
Lady*Voldemort schreef:
02-06-2023 18:06
Natuurlijk kan dat wel. Gewoon doen.

Een relatie is ook een beetje geven en nemen toch? Soms iets doen voor de ander wat je eigenlijk niet zo leuk vindt. Hij gaat ook mee naar familie van mij waar hij niet zoveel mee heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Feestjes vind ik meestal ook echt naar. Mensen gebruiken altijd wel wat, drank, wiet, cocaine, xtc, ja, je moet toch wat als je echt wilt "feesten". Een enkeling is nuchter en die is dat vaak wat rustiger.

Vroeger, in mijn jonge jaren, was ik een drankorgel, ik "feestte" door tot in de vroege uurtjes.
Nu sta ik er nuchter bij en ik kijk ernaar en ik zie de mensen steeds uitgelatener worden. Ze gaan hard lachen, wild doen, lallen, ze gaan helemaal uit hun dak terwijl daar totaal geen reden voor is. Ik voel dan geen connectie meer, het voelt eenzaam. En dan ga ik maar naar huis.
ñuca schreef:
02-06-2023 18:05

Ik zou gewoon zeggen: "Ik ga niet mee. Het is niet dat ik de mensen niet mag, maar ik haat feestjes."
ñuca schreef:
02-06-2023 18:07
Een relatie is ook een beetje geven en nemen toch? Soms iets doen voor de ander wat je eigenlijk niet zo leuk vindt. Hij gaat ook mee naar familie van mij waar hij niet zoveel mee heeft.
Nou dan moet je ook niet zeuren over een beetje overmatig drankgebruik. Je kunt het die mensen nou eenmaal niet verbieden of zo.
Ik vind het zo zeurderig om als je je ergens aan stoort, dat dan te verbergen onder een verzonnen regel als "boven de 40 moet je eens leren maat te houden".

Weet je, dronken mensen zijn irritant of ze nou 20 of 60 zijn. En als jij je stoort op die feestjes, dan ga je niet of je gaat eerder weg. En als je partner ook vervelend wordt dan spreek je die erop aan.

Maar dat bedekte gedoe van zo'n norm wat dan iedereen moet vinden terwijl je eigenlijk bedoelt "ik vind die mensen niet leuk", daar schiet niemand wat mee op. Want zolang ik er geen last van heb en ze niet in de auto stappen boeit het mij niet hoeveel die mensen lallen.
Na zevenhonderd jaren
Mijn vrienden zijn vrij matig in dit soort dingen. Ik heb een problematische verhouding met dronken mensen, dus ik ga gewoon niet naar feestjes als ik weet dat er veel gedronken wordt. Ik gun iedereen zijn of haar plezier, maar ik kan er beter niet tussen staan.
Dat werkt prima, maar het scheelt natuurlijk dat mijn man en ik op een lijn zitten hierin.
Ik ben zelf veel jonger, maar als ik 50’ers dronken zie worden en zie lallen, denk ik allen maar: goed voor jullie

Sommige mensen hebben dit nodig na een harde werkweek (ja, ik weet dat dit fout klinkt), ikzelf drink graag veel met mensen omdat ik dat oprecht gezellig vind
En het masker valt af, ik kan met gesloten mensen beter een connectie vormen

Ik vind het vooral eigenlijk jammer dat sommige dingen niet meer “horen” als je een bepaalde leeftijd gepasseerd bent. Leuk juist, die remmen los
Veritas vos liberabit
Herkenbaar maar ik doe er zelf ook aan mee. Uiteraard stap ik nooit met drank op achter het stuur maar ik houw van feestjes en festivals en ja ik vind het ook lekker om mezelf af en toe eens lekker te laten gaan. En die brakke dag erna neem ik op de koop toe. Gelukkig is dit in onze vriendengroep gewoon okee. Of je wel drinkt of niet niemand zal het opdringen aan je.

Ik vind het een beetje flauwekul om te zeggen dat dit gedrag na je 40e niet meer kan. Alsof je dan ineens altijd in een keurslijf moet lopen. Dat doe ik al genoeg met mijn werk. Mijn vrije tijd besteed ik zoals ik zelf wil en als daar dan teveel drank bij komt kijken so be it. Ik ga absoluut geen verantwoording afleggen aan een ander over mijn drankgebruik.
Ik herken het wel maar stoor me er niet aan en kan zelf ook wel een paar keer per jaar teveel drinken bijvoorbeeld op een festival, met Koningsdag of op een heel leuk feestje. Dat is echt niet vaak maar een paar keer per jaar even lekker los gaan moet kunnen vind ik. Overigens drink ik niet zoveel dat ik echt rare dingen ga doen, de volgende dag niks meer weet of ziek ben van de drank maar dronken ben ik dan wel. Zou niet weten waarom dat vanaf een bepaalde leeftijd niet meer kan. Bij elk weekend uitgaan of zeer regelmatig een feestje en teveel drinken kan ik me overigens meer voorstellen.
Je vraagt in je op:
Wat vinden jullie, moet dit gewoon kunnen (misschien doe je het zelf ook) of zouden mensen op een bepaalde leeftijd een keer moeten leren om maat te houden?

Ik zie niet goed wat leeftijd ermee te maken moet hebben. Ik vind dat mensen op een bepaalde leeftijd zelf mogen weten of ze willen leren maat te houden. Daar zijn ze namelijk groot en wijs genoeg voor.

Ik vind dus dat t gewoon moet kunnen, maar ikzelf drink tegenwoordig zelden meer dan een paar wijntjes of biertjes als ik op stap ga. Ik kan me wel voorstellen dat het ergerlijk is om tussen flink wat aangeschoten mensen te staan.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Oh God, staat dit me te wachten als ik de 40 gepasseerd ben? Het judgement dat ik die tijd inmiddels wel achter me had moeten laten? Dan weiger ik en meld ik me aan om 20/30 opnieuw te doen. Wat een saaie betuttelende bedoening :facepalm:
Jeetje, ik (50+) had geen idee dat mijn geraniumperiode al aangebroken was, pfff zit ik hier, met mijn rosé :-?

Ik zal mijn vriendengroep ook even laten weten dat we niet meer uit mogen of feestjes mogen vieren. Theekransjes mag wel?
Metallover schreef:
02-06-2023 17:31
Ik zie niet in wat dat met leeftijd te maken heeft. Het is toch best leuk een paar keer per jaar lekker door te kunnen zakken? (Als je daarna niet achter het stuur stapt). En dat doorzakken betekent voor iedereen iets anders. Voor jou dus al met 2-3 wijn. Ook prima.
Dit.
Ik vind het af en toe heerlijk zo'n avond. Dag na zulke feestjes plan ik bewust niks, beetje Netflix kijken, misschien wat wandelen, douchen en op tijd naar bed en dan de dag erna weer normaal :D
Moiren schreef:
02-06-2023 17:31
Ik vind vooral dat iedereen moet doen waar hij/zij zin in heeft.
En dat ook.
Straks hebben die oudjes ook nog een sexleven. Het moet niet gekker worden!
Ik zie zelf nog een verschil tussen mensen die een aantal glazen drinken.
Of mensen die zich totaal lam zuipen.

Ik weet niet naar welke feestjes jij gaat opstartster, maar de meesten in mijn omgeving zitten toch écht in categorie 1. En hebben geen mega-kater de volgende dag.

Ik stop ook na 2 à 3 glazen wijn, maar zolang iemand nog rechtop kan lopen en niet idioot doet mag een ander er van mij rustig 6 drinken. Desnoods elke week. En of hij nu 20, 30 of 70 is.
wissewis wijzigde dit bericht op 02-06-2023 19:19
3.32% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap uberhaupt niet hoe een gevaarlijk gif als alcohol zo maatschappelijk geaccepteerd kan zijn, met welke leeftijd dan ook. Maar goed dat zal aan mij liggen :P
Jufjoke schreef:
02-06-2023 17:43
Ook dat herken ik niet. Zou ik ook heel vervelend vinden, mensen die gaan lopen zeuren dat jij je (ook) lam moet zuipen.
Dat herken ik ook niet. Regelmatig mensen op feestjes die om wat voor reden dan ook niet of weinig drinken. Zelf ook wel eens nuchter tijdens dry january oid naar feestjes geweest. Ook niemand die mij iets opdrong. Hooguit dat ze verbaasd kijken omdat ik de meeste feestjes wel alcohol drink maar soms vanwege werk of de dag erna een verplichting of wat dan ook niet.
Ik vind niet dat er een maximumleeftijd op dit gedrag zit. Dat je man de volgende dag brak is dat tot 14.00u slaapt, zal hij ondertussen wel weten en op de koop toe nemen. Kennelijk vindt hij dat het waard.

Waarom vind je dat je er de (hele) avond bij moet zijn? Als je jezelf toestaat om iets leuks voor jezelf te doen, zou je dan nog steeds zo ergeren aan het drinken?
Charlotte717 schreef:
02-06-2023 18:27

Ik vind het vooral eigenlijk jammer dat sommige dingen niet meer “horen” als je een bepaalde leeftijd gepasseerd bent. Leuk juist, die remmen los
Gelukkig hoef je je niet altijd te houden aan wat " hoort". Laatst waren we op een festival ( Dance) en ik ben bijna 49 en man 54 en we wareb echt bij lange na niet de oudsten daar.
dolfje schreef:
02-06-2023 19:20
Dat herken ik ook niet. Regelmatig mensen op feestjes die om wat voor reden dan ook niet of weinig drinken. Zelf ook wel eens nuchter tijdens dry january oid naar feestjes geweest. Ook niemand die mij iets opdrong. Hooguit dat ze verbaasd kijken omdat ik de meeste feestjes wel alcohol drink maar soms vanwege werk of de dag erna een verplichting of wat dan ook niet.
Hier krijg ik dan de vraag "voor wanneer ik uitgerekend ben". En héél véél proficiats aan man.

Een half jaar niets gedronken, 100 keer moeten uitleggen op elk feestje en in elk restaurant dat ik écht écht écht niet zwanger was.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
02-06-2023 19:26
Hier krijg ik dan de vraag "voor wanneer ik uitgerekend ben". En héél véél proficiats aan man.

Een half jaar niets gedronken, 100 keer moeten uitleggen op elk feestje en in elk restaurant dat ik écht écht écht niet zwanger was.
Haha, dat houdt met de leeftijd vanzelf op, ik herken het nl :P
Alelszz schreef:
02-06-2023 19:19
Ik snap uberhaupt niet hoe een gevaarlijk gif als alcohol zo maatschappelijk geaccepteerd kan zijn, met welke leeftijd dan ook. Maar goed dat zal aan mij liggen :P

Hoewel ik zeker wel van een biertje (of twee) houd, snap ik dat ook niet.

En XTC is illegaal. Terwijl XTC naar mijn idee veel minder overlast geeft.
En ja XTC is een aanslag op je lichaam en kan gevaarlijk of zelfs dodelijk zijn, maar alcohol ook?

Dit is trouwens puur gebaseerd op mijn gevoel, wat ik zie als ik weleens beroepsmatig (dus nuchter) in uitgaansgelegenheden ben. Geen idee of de cijfers hetzelfde zeggen
.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven