Overmatig drankgebruik op feestjes.

02-06-2023 17:28 157 berichten
Verjaardagen, oud en nieuw, koningsdag, etc, een aantal keer per jaar komt (een deel van) de vrienden/bekenden van mijn partner wel bij elkaar. Zij zijn inmiddels allemaal 50+
Soms laat ik me overhalen om mee te gaan, maar ik loop altijd weer tegen hetzelfde aan: ze drinken allemaal zoveel! Ik kan zelf helemaal niet goed tegen alcohol en heb na 2 wijn of 3 bier echt wel genoeg gehad. Dat kleurt mijn beeld natuurlijk ook wel, maar toch vind ik het best vreemd dat vijftigers nog altijd zo veel achterover slaan op 1 avond. Vooral de mannen staan uiteindelijk altijd zo te lallen met elkaar, ik vind het niet om aan te zien. Het lijken wel studentenfeestjes, dat is toch een keer klaar?
Sommige mensen zie ik maar heel sporadisch, maar ik weet eigenlijk niet wie dat zijn. Want als ik ze zie zijn ze gewoon altijd dronken. Anderen vertellen weleens dat ze de dag erna altijd weer zo brak zijn maar toch de volgende keer weer voor de bijl gaan. En ik begrijp dat dus echt niet.
Wat vinden jullie, moet dit gewoon kunnen (misschien doe je het zelf ook) of zouden mensen op een bepaalde leeftijd een keer moeten leren om maat te houden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlotte717 schreef:
02-06-2023 18:27
Ik ben zelf veel jonger, maar als ik 50’ers dronken zie worden en zie lallen, denk ik allen maar: goed voor jullie

Sommige mensen hebben dit nodig na een harde werkweek (ja, ik weet dat dit fout klinkt), ikzelf drink graag veel met mensen omdat ik dat oprecht gezellig vind
En het masker valt af, ik kan met gesloten mensen beter een connectie vormen

Ik vind het vooral eigenlijk jammer dat sommige dingen niet meer “horen” als je een bepaalde leeftijd gepasseerd bent. Leuk juist, die remmen los
Ik denk vooral: wat zielig.

Ik drink zelf niet en voel me in dat soort groepen vaak een soort outcast(want ik ben zogenaamd ongezellig, omdat ik niet drink etc).

Wat mij betreft heeft het ook niets met leeftijd te maken. Ook toen ik jong volwassenen was en ieder weekend in kroeg en discotheek hing, had ik al een hekel aan dat gedrag.
Charlotte717 schreef:
02-06-2023 22:00
[...]

Als je dronken bent, verdwijnt er een filter en gelden omgangsnormen niet echt meer.
Een boer zal zijn ware aard laten zien, bv door onbeleefd te zijn.
:sarcastic:
Mia schreef:
02-06-2023 22:10
Je vraag uit de OP ging niet over het begrijpen, maar over of dit 'moet kunnen'. En wat dat betreft zijn 0, 1 of 2 glazen niet verschillend van straalbezopen zijn; iedereen mag zelf bepalen hoeveel die drinkt, allebei moet kunnen.

Ik begrijp het ook niet zo goed. Vroeger dronk ik regelmatig teveel maar stapte ik maandagochtend gewoon fris en fruitig weer op de fiets naar school. Tegenwoordig zou ik me na zo'n waarschijnlijk heel gezellig avondje drie weken ziek moeten melden en dat is mij het niet meer waard. Maar ieder zijn meug.

Dat moet kunnen was niet zo goed geformuleerd van mij.
Ik bedoelde meer, past dat nog bij de leeftijd, om als 50er nog zo vaak straalbezopen te zijn.
Flipflop schreef:
02-06-2023 22:14

Ik drink zelf niet en voel me in dat soort groepen vaak een soort outcast(want ik ben zogenaamd ongezellig, omdat ik niet drink etc).

Wat mij betreft heeft het ook niets met leeftijd te maken. Ook toen ik jong volwassenen was en ieder weekend in kroeg en discotheek hing, had ik al een hekel aan dat gedrag.

Ik denk eerder dat je een ongezellige outcast bent vanwege je oordeel over anderen die drinken, dan vanwege het feit dat je nuchter bent.
Dat oordeel voelen ook dronken mensen wel aan.
.
Flipflop schreef:
02-06-2023 22:14

Maar toch was je er elk weekend?

Er heeft trouwens nog nooit iemand tegen mij gezegd dat ik ongezellig was als ik niet dronk; ik geloof niet dat iemand zich überhaupt bezig houdt met wat ik drink. Waar bemoeien die mensen zich mee? Gelukkig heb ik zulke mensen niet in mijn vriendenkring...
Barnsteen schreef:
02-06-2023 22:24
Ik denk eerder dat je een ongezellige outcast bent vanwege je oordeel over anderen die drinken, dan vanwege het feit dat je nuchter bent.
Dat oordeel voelen ook dronken mensen wel aan.
Wow, pot en ketel, zeg.
Ik heb geen vriendengroep maar wel vrienden die gelukkig allemaal ( vrijwel ) niet drinken. Als student deed ik het een periode wel. Ik vind het eigenlijk vreemd dat alcohol consumptie zo genormaliseerd is.
Mensen gaan er in hun gedrag niet op vooruit als ze gedronken hebben. Bovendien is het een risicofactor voor crimineel gedrag.
cuculuscanorus schreef:
02-06-2023 22:11
Ik ben niet dronken omdat ik de eerste in minimaal vijf generaties ben die niet aan drank verslaafd is. Ik ben dus nooit mijn "echte" zelf. Mijn associaties met mensen die lekker los zijn en de controle loslaten zijn volstrekt niet met die van jou te vergelijken.

Normaal hou ik dit echt allemaal voor mezelf. Mensen die een feestje willen vieren, hebben daar alle recht toe en hoeven niet geconfronteerd te worden met mijn jeugdtraumatische gemopper. Maar doe alsjeblieft geen aannames over de redenen waarom mensen niet drinken.
Helemaal mee eens.
BassVick schreef:
02-06-2023 22:42
Ik heb geen vriendengroep maar wel vrienden die gelukkig allemaal ( vrijwel ) niet drinken. Als student deed ik het een periode wel. Ik vind het eigenlijk vreemd dat alcohol consumptie zo genormaliseerd is.
Mensen gaan er in hun gedrag niet op vooruit als ze gedronken hebben. Bovendien is het een risicofactor voor crimineel gedrag.
Ik denk ook dat we over enige tijd met verbazing op dit fenomeen terug kijken. Net als bij sigaretten.
ñuca schreef:
02-06-2023 22:20
Dat moet kunnen was niet zo goed geformuleerd van mij.
Ik bedoelde meer, past dat nog bij de leeftijd, om als 50er nog zo vaak straalbezopen te zijn.
Nogmaals maak je niet zo druk over wat anderen doen en leeftijd heeft er al helemaal niets mee te maken. Die mensen leven hun leven anders dan jij doet, prima toch. Jij hebt de keuze of je naar zo'n feestje gaat en hoe laat je vertrekt, zij mogen bepalen hoe zij het feestje vieren en hoe ze de dag daarna doorbrengen. Meer is het niet, maak er ook alsjeblieft niet meer van. En als je man zin heeft om een keertje mee te doen sta jij de volgende dag op, doe waar je zin in hebt en laat je hem lekker liggen, maakt toch ook niet uit. Je hoeft niet per se elke dag van je leven iets nuttigs te doen, kan wel maar hoeft niet.
ñuca schreef:
02-06-2023 22:09
Ja, denk dat je gelijk hebt. Voor mij is het niet zo dat ik de controle niet durf los te laten, ik kan gewoon niet heel veel drinken.
Ik snap jou wel hoor. Op feestjes van ons bedrijf werd altijd behoorlijk gedronken. Dat was daar een beetje de cultuur zeg maar.
Op het moment dat collega's duidelijk dronken begonnen te worden was het voor mij tijd om naar huis te gaan.
Achteraf hoorde ik dan de verhalen, de één was onder de kots achter het toilet vandaan gehaald en er was een vechtpartij geweest... brrrrrr

Jouw plaatje vind ik leuk bij het onderwerp passen :biggrin:
pokkewijf schreef:
03-06-2023 09:38
Ik snap jou wel hoor. Op feestjes van ons bedrijf werd altijd behoorlijk gedronken. Dat was daar een beetje de cultuur zeg maar.
Op het moment dat collega's duidelijk dronken begonnen te worden was het voor mij tijd om naar huis te gaan.
Achteraf hoorde ik dan de verhalen, de één was onder de kots achter het toilet vandaan gehaald en er was een vechtpartij geweest... brrrrrr

En hoe gaan ze naar huis? Vast een paar ook heel gezellig zonder remmingen de auto in waar je niet over mag klagen want dan ben je zure en ongezellige trien
smulrol schreef:
03-06-2023 09:56
En hoe gaan ze naar huis? Vast een paar ook heel gezellig zonder remmingen de auto in waar je niet over mag klagen want dan ben je zure en ongezellige trien
Geen idee eigenlijk, daar was ik dus niet meer bij. Het is een keer heel extreem geweest, wel een jaar of 15 geleden. Er was een hele trein afgehuurd om ons naar een feest over de grens te brengen. Op de terugweg werden er in de trein flessen wijn en blikken bier uitgedeeld want het moest óp.
Toen kon ik helaas niet eerder naar huis.
Wat en hoeveel iemand drinkt bemoei ik mij niet mee maar met alcohol achter het stuur stappen daar vind ik uiteraard wel iets van.
Wij hebben vandaag een festival... heerlijk weer ervoor. Slaapplaats is geregeld daar en tickets voor de pendelbus dus we hoeven qua drank ook nergens naar te kijken. Heerlijk om weer even lekker helemaal los te gaan qua dansen maar ook niet hoeven te kijken naar hoeveel ik ga drinken. Dat dagje morgen op de bank neem ik dan heel graag voor lief!
ñuca schreef:
02-06-2023 17:41
Nja, ik vind het passen bij twintigers/dertigers. Niet dat je daarna nooit meer kan drinken, maar niet zo doorslaan.
Jij hoeft niet hè?
En als je er moeite mee hebt dat je vriend dat wel doet, moet je dat bespreken.
Zal ik nog eens wat vertellen? Zelfs nog oudere mensen doen dat, ze vertellen ook vieze grappen en hebben ook nog seks.
Charlotte717 schreef:
02-06-2023 22:00

Als je dronken bent, verdwijnt er een filter en gelden omgangsnormen niet echt meer.
Een boer zal zijn ware aard laten zien, bv door onbeleefd te zijn.

Ik geloof dat jij je filter al laat varen als je nuchter bent, dus wat dat betreft heb je geen alcohol nodig.
Wel een heel raar oordeel trouwens, dat boeren onbeleefd zijn.
MrsMorrison schreef:
03-06-2023 10:05
Wij hebben vandaag een festival... heerlijk weer ervoor. Slaapplaats is geregeld daar en tickets voor de pendelbus dus we hoeven qua drank ook nergens naar te kijken. Heerlijk om weer even lekker helemaal los te gaan qua dansen maar ook niet hoeven te kijken naar hoeveel ik ga drinken. Dat dagje morgen op de bank neem ik dan heel graag voor lief!

Veel plezier! :cheers:
.
Ik vind de leeftijd en het soort 'dronkenschap' wel uitmaken. Ik ken mensen die reuze gezellig worden als ze veel drinken, good for you.
Maar afgelopen zomer raakte ik verzeild met een groep mensen, tegen de 60, we vaarden met bootjes en meerden ergens aan.
Er was een man die een jurkje had gevonden en die aan had getrokken.
Dat was serieus drie uur lang reden tot gekrijs en gelach.
Een vrouw was zo dronken dat ze alleen maar kon gillen 'haa een jurk! Mijn jurk! Hij is gek' 40.000 keer.
Een andere vrouw viel zogenaamd van het lachen in het water en trok daarna, super humoristisch, EEN ZWEMBROEK AAN.
Dat was ook het enige dat er gebeurde.
Ik vond het zo'n tegenvaller. Ik dacht 'nou classy people met mooie bootjes, nou ga ik het meemaken'.
Mijn kinderen hebben leukere feestjes waarop meer gebeurt.
Dat is het vaak vind ik met dronken mensen: het is heel vaak een heleboel gedoe om niks.
ninanoname schreef:
03-06-2023 10:07
Jij hoeft niet hè?
En als je er moeite mee hebt dat je vriend dat wel doet, moet je dat bespreken.
Zal ik nog eens wat vertellen? Zelfs nog oudere mensen doen dat, ze vertellen ook vieze grappen en hebben ook nog seks.

Nee ik hoef niet nee, en een dronken vriend is al een tijdje niet meer aan de orde.
Dat oudere mensen nog seks hebben vind ik trouwens iets heel anders en had ik het helemaal niet over.
pokkewijf schreef:
03-06-2023 09:38

o_o Gezellig zeg
ñuca schreef:
03-06-2023 20:39
o_o Gezellig zeg
Maar al deze anekdotes zijn wel gezellig als het om twintigers / dertigers gaat, dan? Ik vind het ook stom gedrag en genant als mijn collega's me ondergekotst van de plee vissen, maar dat geldt toch voor elke leeftijdsgroep?
Mia schreef:
03-06-2023 20:50
Maar al deze anekdotes zijn wel gezellig als het om twintigers / dertigers gaat, dan? Ik vind het ook stom gedrag en genant als mijn collega's me ondergekotst van de plee vissen, maar dat geldt toch voor elke leeftijdsgroep?

Ik vind het nogal onvolwassen maar dat mag ik denk ik niet zeggen.
ñuca schreef:
04-06-2023 08:37
Ik vind het nogal onvolwassen maar dat mag ik denk ik niet zeggen.
Tja, ik vind het ook onvolwassen. Maar twintigers en dertigers zijn ook volwassenen, dus waarom is het voor hen wel passend? En ik vind het ook helemaal prima als volwassenen onvolwassen zijn/doen (sterker nog, ik juich dat toe :-)).
Op het gebied van alcohol nare jeugdherinneringen gehad. En eigenlijk niet alleen jeugd maar ook ver daarna met ouder.

Ik heb een gruwelijke hekel aan dronken mensen, maar niet aan drank. Bij dronken 40+ denk ik echt waarom?? Mijn manager is ook zo..iedere keer vertellen wat er genuttigd is per feest. Tja..voor mij hoeft het niet.

Mijn relatie met alcohol is ongezond. Maar dat is wat mijn opvoeding heeft meegegeven.
Ik denk dat ik wat dit betreft volwassener gedrag verwacht van een vijftiger dan van iemand die net 30 is. Levenservaring enzo, dat je dan geleerd hebt dat er niets positiefs aan is om zo ontzettend bezopen te zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven